مرتضی حاجی احمدی
فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ... مزمل/20 هرآنچه میسر است قرآن بخوانید
[ همه پیام ها ] پیام های مرتضي حاجي احمدي (11 مورد)
  سوره عبس آیه 26 - 🍁 تاملی در ترجمه های رایج تاکیدات قرآنی :
🔸یکی از پرکاربردترین تاکیدات قرآن؛ استفاده از "مفعول مطلق" در آخر جمله است.برای نمونه "
💐 کلاَّ إِذا دُکَّتِ الْأَرْضُ دَکًّا دَکًّا فجر/21
💐 أنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا عبس/25
💐 ثمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا عبس/26
که در آنها "دکّا "؛ " صبّاً " و "شَقّاً " مفعول مطلقی است که برای تاکید بکار رفته است.
🌱این تاکیدها در ترجمه های رایج قرآن کریم؛ فقط با افزودن یک "یا" به آخر معنای هر فعل بصورت "تعجبی" معنی می شود.(برای مثال در نمونه های صدرالاشاره بصورت "کوبیدنی"؛ "ریختنی" و " شکافتنی" ترجمه شده اند که خالی از مفاهیم رسا می باشد)
🔺به نظر میرسد این نوع تاکید؛ علاوه بر اینکه نشان دهنده شگفتی حاصل از آثار افعال بکار رفته در اول جمله( برای مثال: دُکَّتِ؛ صَبَبْنَا و شَقَقْنَا) است بلکه بسته به معنای فعل؛ بیانگر "توصیف برترین و یا بدترین (سخت ترین) شکل ممکن از انجام افعال" مزبور است که مع الاسف در ترجمه های رایج قرآن کریم، مغفول مانده است.
🌱ترجمه های صحیح در مثالهای مزبور:
دکّا = سخت ترین کوبیدن
صبّاً = برترین بارش(ریختن)
شَقّاً = برترین شکافتن؛ شکافتنی بی نظیر.
والله اعلم🌷
  سوره بقرة آیه 8 - ● تاملی قرآنی در وجه تسمیه سازمان منافقین
به بیان قاطبه مفسران قرآن کریم آیات شریفه 8 الی 16سوره مبارکه بقره؛ به بیان صفات منافقین و عذاب آن‌ها پرداخته و اعلام می فرماید که "منافقین" قلباً کافر هستند.
🔹 در جغرافیای سیاسی امروز، آنچه از نام "منافقین" به ذهن متبادر می شود تسمیه ای است که به سازمان موسوم به "مجاهدین خلق ایران" نهاده شده است.
🌱در محاربه آنها بویژه بعد از خرداد 60 که به درگیری مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران و نهایتاً دریوزگی و پناه بردن به دشمن درحال جنگ با سربازان وطن،انجامید، کمترین تردیدی وجود ندارد.
🌱اما به نظر می رسد نام گذاری خوبی درباره آنان صورت نگرفته است.
چرا که گروه عمده ای از آنان جوانان احساساتی اوایل انقلاب بودند که مع الاسف، در گروه بندی های خاص آن دوره، از تشخیص حق و باطل -آن هم با تصور مجاهده در راه خدا - عاجز مانده و در دود و غبار دوران فتنه و آتش جهل خویش سوزاندند و سوختند.
🌱این گزاره در صورت صحت، نشان می دهد نامگذاری ایشان به نفاق، که قرین دو روئی و دروغ و فریب است، با نشانه های قرآنی آن سازگار نیست.
🔺به نظر می رسد غیر از رهبری خائنانه آنها که از همان بهمن 57 در جاه طلبی و صفت رذیله سودای انحصار حاکمیت گرفتار بودند، قاطبه بدنه سازمان مزبور "ضالین" و گمراهانی بودند که در اثر تداوم جهل و خطا، به "محاربه" کشیده شدند.
به نظر میرسد، تسمیه دو مرحله ای "ضالین" و "محاربین" بیشتر با صفات این دسته، هم خوان باشد. والله اعلم 🌷
  سوره عبس آیه 8 - نکات و پیامهای آیه شریفه 8 سوره مبارکه عبس
1 - ابن ام مکتوم، با آن که از دیدن عاجز بود، براى رساندن خویش به مجلس وعظ و ارشاد پیامبر(ص)، راه را با شتاب مى پیمود.
من جاءک یسعى
2 - معارف دین، سزاوار جستجو و تلاش در راه فراگیرى آن از محضر عالمان است.
من جاءک یسعى
3 - درک محضر استاد و تلاش براى حضور در مجلس او، از وظایف طالبان دانش است.
جاءک یسعى
5 - برای به کمال رسیدن، تنها خشیت کافی نیست
خشیت درونى با تلاش و حرکت بیرونى باید توأم باشد. (یسعى‏ 8 و ایه بعدی : 💐"و هو یخشى عبس/9 ‏) 🌷
[ همه نکته ها ] نکته های مرتضي حاجي احمدي (27 مورد)
  سوره عبس آیه 26 - منظور از «شق» چیست؟
🔹#شقّ در لغت به معنای "شکافتن است.
برای منظور آیه شریفه از "شَقّ" احتمالات زیر بیان شده است:
1- شکافتن زمین بوسیله جوانه گیاهان
🌱 به همین جهت این جمله را با کلمه «ثم» و جمله بعدى را با حرف «فاء» به جمله «أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ» (عبس/25) عطف کرد.
🌱از عجائب است که جوانه ‏اى با آن همه نرمى و لطافت خاکهاى سخت و حتی سنگ را مى‏ شکافد و با وجود نیروی جاذبه زمین، به طرف بالا و به عشق نور و هوا، سر از خاک بیرون می آورد. عقل سلیم، قدرت خداوند را دراین آثار می بیند.
2- شکافتن زمین به خرد شدن سنگهای سطحی آن
3- شکافتن زمین به وسیله شخم زدن انسانها
🌴جمع بین سه تفسیرهم؛ بعید نیست.
🌸 روایت از" ابو جعفر" (امام محمدباقر- ع):
🌱« فرموده خداى عزّ و جلّ " کانَتا رَتْقاً ..."
{💐أ وَ لَمْ یَرَ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ أَ فَلا یُؤْمِنُونَ انبیاء/30
🌱 آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند ، و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم و هر چیز زنده ای را از آب قرار دادیم؟! آیا ایمان نمی آورند؟! }
حکایت از آن مى ‏کند که آسمان بسته بود و باران از آن فرو نمى ‏ریخت، و زمین نیز بسته بود و دانه را نمى‏ رویانید، پس چون خداوند تبارک و تعالى خلق را آفرید، و در میان آنان جنبندگانى به وجود آورد و پراکنده ساخت، آسمان را با باریدن باران شکافت، و زمین را با رستن دانه».(روایت از تفسیر هدایت) 🌷
  سوره عبس آیه 26 - شکافته شدن زمین از نعمت‌های خداست
1- آیه شریفه بعد از ذکر موضوع آب که یکى از ارکان مهم رویش گیاهان است، به سراغ رکن مهم دیگر یعنى «زمین» مى ‏رود.
2- خداوند، شکافنده زمین به گونه اى شگفت آور است. کار طبیعت و عوامل مؤثر در آن، در حقیقت کار خداوند است.
3-"شَق" یعنى "شکافتن" و "شَقّاً " ؛ مفعول مطلقى است که مضمون جمله را تأکید مى کند که این تأکید، گویاى شگفت آور بودن محتواى جمله است.
4- وابستگى شکافتن زمین به خداوند، حقیقتى شایسته و بایسته تأمل است.(فلینظر ...ثمّ شققنا الأرض شقًّا)
5- حرف «ثمّ»، دلالت بر مرور زمان دارد. عطف آیه بر آیه قبل، اشاره دارد که بارش باران در نرم شدن و شکافته شدن زمین، تأثیر به سزایى دارد.
6- زمین، از منابع غذایى انسان است.(طعامه ... ثمّ شققنا الأرض شقًّا)
7- ترتیب آیه اشاره به یکى از معجزات علمى قرآن است که نشان می دهد اول باران مى ‏بارد، سپس زمین شکافته شده و آماده زراعت مى ‏گردد.🌷
  سوره عبس آیه 24 - آداب غذا خوردن
🌺 نکات و پیام های آیه شریفه 24 سوره مبارکه عبس:
🔹 انسان باید از نظر موارد ذیل به غذائی که تناول می کند، توجه و دقت داشته باشد :
1- حلال و حرام بودن
2- پاک و طیب بودن
3- انسان باید فقط به غذای خودش نگاه کند(طعامه)
4- نعمت بودن غذا
5- نگاه کردن به غذا سبب اشتها می شود.
6- نگاه کردن به غذا سبب تحریک غدد بزاقی دهان شده و به هضم غذا کمک می کند.
7- نگاه کردن به غذا، حس شکرگزاری انسان را بر می انگیزد و به شناخت منعم و خدا می رساند.
[ همه سوال ها ] سوال های مرتضي حاجي احمدي (1 مورد)
  سوره نبا آیه 22 - تاملی در معنای "محل بازگشت" برای واژه "مَاب"
🌱ماب را بیشتر اهل لغت به معنای "محل بازگشت"؛ معنی کرده اند.
🌱بر فرض صحت این معنا؛ با توجه با اینکه، آنچه از کلمه "بازگشت" استنباط می شود، بازگشتن به محلی است که سابقه سکنی و یا حداقل عبور و گذر در آن وجود داشته است؛ موضوع بازگشت انسان به جهنم چگونه توجیه می شود؟
🌱آیا دلیلی بر این امر وجود دارد که انسان قبلاً؛ جهنم را تجربه کرده و بعد از وقوع قیامت، مجدداً به آنجا بر می گردد؟
توجیهی هم برای این سئوال با این بیان که خود انسان سبب روشن شدن آتشى است که به آن بازگشته‏ است و منزلى است که خود بنا کرده و برگزیده است" ذکر شده (تفسیر هدایت) که علاوه بر آنکه سئوال تجربه سکنی یا گذر از محلی در معنای بازگشت را بدون پاسخ می گذارد، تحلیلی ذوقی و بدون مرجع می باشد.

توضیح : 🔺 پیشنهاد:
#ماب_بمعنی_جایگاه
اگر پاسخ به سئوال صدرالاشاره؛ منفی باشد، باید در معنی کردن "ماب" به "محل بازگشت"، تجدید نظر کرد.
🌱پیشنهاد می شود،برای معنای واژه "مَآب" حداقل در ایمن محل ، از "جایگاه و منزلگاه" به مفهوم "محل استقرار" استفاده شود.
میتوان "مَآب" را کلمه ای چند معنایی معرفی کرد که در آیه شریفه 22 سوره مبارکه نباء؛ معنای "جایگاه" برای آن متناسب تر است. والله اعلم🌷
🌿از دوستانی که نظرات خود را ارسال می کنند بیشتر ممنون خواهیم بود.

[ همه لغت ها ] لغت های مرتضي حاجي احمدي (33 مورد)
  سوره عبس آیه 26 - مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز https://t.me/Aye_rooz
شَقّا : شکافتنی بی نظیر.
 توضيح : 🍁 تاملی در ترجمه تاکیدهای قرآنی :
🔸یکی از پرکاربردترین تاکیدات قرآن؛ استفاده از "مفعول مطلق" در آخر جمله است.برای نمونه "
💐 کلاَّ إِذا دُکَّتِ الْأَرْضُ دَکًّا دَکًّا (فجر/21)
💐 أنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا ( عبس/25)
💐 ثمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا (عبس/26)
که در آنها "دکّا "؛ " صبّاً " و "شَقّاً " مفعول مطلقی است که برای تاکید بکار رفته است.
🌱این تاکیدها در ترجمه های رایج قرآن کریم؛ فقط با افزودن یک "یا" به آخر معنای هر فعل بصورت "تعجبی" معنی می شود.(برای مثال در نمونه های صدرالاشاره بصورت "کوبیدنی"؛ "ریختنی" و " شکافتنی" ترجمه شده اند که خالی از مفاهیم رسا می باشد)
🔺به نظر میرسد این نوع تاکید؛ علاوه بر اینکه نشان دهنده شگفتی حاصل از آثار افعال بکار رفته در اول جمله( برای مثال: دُکَّتِ؛ صَبَبْنَا و شَقَقْنَا) است بلکه بسته به معنای فعل؛ بیانگر "توصیف برترین و یا بدترین (سخت ترین) شکل ممکن از انجام افعال" مزبور است که مع الاسف در ترجمه های رایج قرآن کریم، مغفول مانده است.
🌱ترجمه های صحیح در مثالهای مزبور:
دکّا = سخت ترین کوبیدن
صبّاً = برترین بارش(ریختن)
شَقّاً = برترین شکافتن؛ شکافتنی بی نظیر.
والله اعلم🌷
  سوره عبس آیه 6 - مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz
تصدّی : گوش فرا دادن؛ متعرض شدن ؛ مقابله ؛ ایستادن؛ مانع شدن؛ جلوگیری؛ مبارزه؛ پرداختن؛ پیش آمدن؛ مباشرت؛مسؤلیت کاری را پذیرفتن؛ عهده‌دار کاری شدن و مبادرت به امری کردن.
 توضيح : ● #تصدی_یعنی چه؟
🔹تصَدَّی /tasaddi/ از ماده "صَدی" فعل مضارع است که در اصل " تَتَصَدَّیُ "بوده است.
🌱معانی ذکر شده برای "تصدّی" عبارت است از:
گوش فرا دادن؛ متعرض شدن ؛ مقابله ؛ ایستادن؛ مانع شدن؛ جلوگیری؛ مبارزه؛ پرداختن؛ پیش آمدن؛ مباشرت؛مسؤلیت کاری را پذیرفتن؛ عهده‌دار کاری شدن و مبادرت به امری کردن.
🌱مفهوم استنباطی از آن عبارت است از "روى آوردن به امری و اهتمام در آن و عهده دار شدن وظائف و مسئولیت مرتبط با آن" و در اصطلاح و کاربرد امروزی "پرداختن مسئولانه به کاری".
🔸"#متصدى؛ کسى است که با کشیدن سر و سینه خود به بالا، در صدد دیدن چیزى برآید (لسان العرب).
🌱 این تعبیر حاکى از معطوف داشتن تمام توجّه و عنایت، به امری است.
🔹آیه شریفه 6 سوره مبارکه عبس نشان می دهد فرد خشمگین از حضور ابن ام مکتوم در مجلس، تمام توجّه خود را معطوف فرد "مستغنی"(کسی که خود را از فراگیرى آموزه هاى آن مجلس بى نیاز مى دانست)؛ ساخته بود.
🌱نکوهش آیات اول سوره مبارکه عبس،نشان می دهد بذل توجّه کامل به ارشاد کسانى که نیازى به تعالیم الهى در خود احساس نمى کنند، ناپسند و مذموم است.
  سوره عبس آیه 23 - مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz
کَلّا : چنین نیست؛ هرگز؛نه هرگز؛ نباید چنین کرد؛ به راستی؛ حقّا.