● شناخت خداوند متعال و عشق ورزیدن به او -
محمدامين احمدي فقيه
1) بسم الله الرحمن الرحیم
در حدیث قدسی است که خداوند متعال میفرماید:
«من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی احبنی و من احبنی عشقنی و من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته فعلیّ دیته و من علیّ دیته فانا دیته.»
آن کس که مرا طلب کند، من را مییابد و آن کس که مرا یافت، من را میشناسد و آن کس که مرا شناخت، من را دوست میدارد و آن کس که مرا دوست داشت، به من عشق میورزد و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز به او عشق میورزم و آن کس که من به او عشق ورزیدم، او را میکشم و آن کس را که من بکشم، خونبهای او بر من واجب است و آن کس که خونبهایش بر من واجب شد، پس خود من خونبهای او می باشم.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : وعده الهی |
گوینده : محمدامین احمدی فقیه |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اعجاز انشای بسم الله الرّحمن الرّحیم -
محمدامين احمدي فقيه
1) بسم الله الرّحمن الرّحیم
جملهی ﴿بسماللهالرّحمنالرّحیم﴾ هرچند کوتاه و به ظاهر ساده و همچون سایر جملهها و ترکیبهای وضع شدهی بشری به نظر میرسد، امّا بررسیهای کنجکاوانه دو یا سه دههی اخیر نشان دادهاست که نظم حیرتآور و نکتههای شگفتی در آن وجود دارد که در هیچ یک از جملههای متعارف بشری و هیچ زبانی قابل تصوّر نیست.
قرآن مجید از نظر شکل و هندسهی کلمات، در هیچ کتاب دیگری، همانند آن، سابقهای وجود ندارد. دارای نظم و هماهنگی و آهنگ خاصّی است. در عین برخورداری از فصاحت و مفاهیم بلند معنوی، نظم و آهنگ در آن، جاری است.
قرآن کریم دریای بیکران معارف و حقایق است و هریک از آیههای شریف آن، «سرچشمهی معرفت» است که دسترسی بههمهی حقایق و اسرار آن، برای هرکس میسّر نیست.
تنها کسانی که قرآن ناطقاند و راسخان در علم که به ردای «ثقل اصغر» مفتخرند، میتوانند دریافت کننده و ارائه دهندهی همهی حقایق قرآن حکیم باشند.
﴿هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتبَ مِنْهُ آیتٌ مُّحْکَمتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَبِ وَ أُخَرُ مُتَشبِهتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشبَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَه وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْالألْببِ﴾؛
او کسی است که این کتاب آسمانی را برتو نازل کرد، که قسمتی از آن، آیات «محکم» (صریح و روشن) است که اساس این کتاب است (و هرگونه پیچیدگی در آیات دیگر، با مراجعه به اینها برطرف میشود) و قسمتی از آن، «متشابه» است (آیاتی که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اوّل، احتمالات مختلفی در آن میرود، ولی با توجّه به آیات محکم، تفسیر آنها آشکار میشود)، امّا آنها که در قلوبشان انحراف است، بهدنبال متشابهاتاند تا فتنهانگیزی کنند، و تفسیر نادرستی برای آن میطلبند، در حالی که تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمیدانند. (آنان که به دنبال فهم و درک اسرار همهی آیات قرآن مجید در پرتو علم و دانش الاهیاند) میگویند: «ما بههمهی آن ایمان آوردیم. همه ازطرف پروردگار ما است.» و جز صاحبان عقل، متذکّر نمیشوند و این حقیقت را درک نمیکنند.
﴿بسماللهالرّحمنالرّحیم﴾ هست کلید درِ گنج حکیم
فاتحه فکرت و ختم سخن نام خدایست بر او ختم کن
پرده گشای فلک پردهدار پردگی پرده شناسان کار
مبدع هرچشمه که جودیش هست مخترع هرچه وجودیش هست
اوّل و آخر به وجود و صفات هست کن و نیست کن کاینات
با جبروتش که دو عالم کمست اوّل ما آخر ما یک دمست
کز ازلش علم چه دریاست این تا ابدش ملک چه صحراست این
اوّل او، اوّل بی ابتداست آخر او، آخر بیانتهاست
راه بسی رفت و ضمیرش نیافت دیده بسی جست و نظیرش نیافت
عقل درآمد که طلب کردمش ترک ادب بود ادب کردمش
هر که فتاد از سر پرگار او جمله چو ما هست طلبکار او
پی نوشت ها:
1-اصول کافی، کلینی، ج 2، ص 163، ناشر اسوه، 1370.
2-سورهی آلعمران (3) آیهی 7.
3-نظامی گنجوی، مخزن الاسرار.
4-حقایق و اسراری از بسم الله الرحمن الرحیم، محمدامین احمدی فقیه.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : از تحقیقات و مقالات اینجانب |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بسماللهالرحمنالرحیم |
گوینده : محمدامین احمدی فقیه |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عیسی علیه السلام و آیه امان -
سيده معصومه جورابچي
1) بسم الله الرحمن الرحیم
خدای متعال به حضرت عیسی، علیهالسّلام، وحی کرد: ای عیسی! من آیهی امان را بر تو نازل کردم و آن ﴿بسماللهالرّحمنالرّحیم﴾ است. پس در شب و روز و در پنهان و آشکار و در نشستن و برخاستن و در خوردن و آشامیدن و در همهی حالتها، آن را قرائت کن و این کار را بر خود لازم بدان.
منبع:جامع الاخبار و الآثار، کتاب القرآن، ج 2، ص 634.
میلاد حضرت مسیح علیه السلام مبارک باد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : بسماللهالرحمنالرحیم |
گوینده : سیده معصومه جورابچی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اسامی سوره حمد -
ليلا حسين زاده
1) 1. فاتحه الکتاب: زیرا کتابت مصحف با این سوره آغاز شده است.
2. سوره الحمد : زیرا در این سوره حمد و ستایش خداوند بیان شده.
3. ام الکتاب: زیرا این سوره اساس و اصل قرآن است.
4. الوافیه: زیرا در نماز این سوره را نمی توان تقطیع کرد.
5. الکافیه: زیرا در نماز این سوره کفایت از غیر خود می کند اما غیر این سوره را نمی توان به جای آن قرائت کرد.
6. سبع الثمانی
7. الشفاء : زیرا پیامبر فرمودند: سوره حمد دوا برای هر مریضی است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : در پرتو وحی ـ آیت الله موسوی اردبیلی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سورهی حمد |
گوینده : لیلا حسین زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● درسهاى تربیتى سورهى حمد -
ليلا حسين زاده
1) 1- انسان در تلاوت سورهى حمد با «بِسْمِ اللَّهِ» از غیر خدا قطع امید مىکند.
2- با «رَبِّ الْعالَمِینَ» و «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» احساس مىکند که مربوب و مملوک است و خودخواهى و غرور را کنار مىگذارد.
3- با کلمه «عالمین» میان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مىکند.
4- با «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» خود را در سایه لطف او مىداند.
5- با «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» غفلتش از آینده زدوده مىشود.
6- با گفتن «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» ریا و شهرت طلبى را زایل مىکند.
7- با «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» از ابرقدرتها نمىهراسد.
8- از «أَنْعَمْتَ» مىفهمد که نعمتها به دست اوست.
9- با «اهْدِنَا» رهسپارى در راه حقّ و طریق مستقیم را درخواست مىکند.
10- در «صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» همبستگى خود را با پیروان حقّ اعلام مىکند.
11- با «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» و «ولَا الضَّالِّینَ» بیزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مىدارد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سورهی حمد |
گوینده : لیلا حسین زاده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● محتوای سوره مبارکه حمد -
ليلا حسين زاده
1) محتوای سوره حمد، این است که خداوند نخست خودش را با اوصاف کمال و جمالش تمجید و توصیف مىکند و با افعال و اوصاف متعالىاش خود را معرفى مىنماید: تربیت عمومى، رحمت عامّه و سلطنت روز جزا را که از آن او است، به بشر یادآورى مىکند، آنگاه نتیجهگیرى مىکند که عبادت، پرستش و استعانت اختصاص به خدا دارد و جز او کسى سزاوار ستایش وپرستش نیست، این است که باید تنها خدا را پرستش نمود و از او یارى و مدد خواست.
سپس راه دعا و نیایش را به انسانها تعلیم مىکند و تذکرشان مىدهد که از خداوند درخواست کنند تا آنان را به صراط مستقیم و راه راست و به سوى سعادت جاودانى هدایتشان کند، به یک حیات جاودانه و زندگى ابدى و به نعمتهاى غیر قابل زوال و پایان ناپذیرشان برساند و در نور و روشنایى که تاریکى و ظلمتى بعد از آن وجود ندارد، قرارشان دهد.
و در آخرین مرحله این نکته را بیان مىکند که راه مستقیم و هدایت به کسانى اختصاص دارد که خداوند با رحمت و فضل خویش آنها را مشمول رحمت بىپایان و نعمتهاى فراوان خویش ساخته و الطاف خاصى مبذولشان داشته است و این راه با راه کسانى که مورد خشم و غضب خدا قرار گرفتهاند و با راه کسانى که از راه صحیح منصرف گردیدهاند، متمایز و جداست.
بنابراین، سوره حمد از چهار بخش تشکیل یافته و هر بخش هدفى در بر دارد و مجموعا چهار هدف عالى و مهم را تعقیب مىکند:
1- خدا را با صفات عالى و کمالىاش براى انسانها توصیف و معرفى مىکند.
2- عبادت، پرستش و استعانت مخصوص به خداست و جز او کسى سزاوار آن نیست.
3- هدایت به راه راست و شناخت راه راست و راه نیکان را باید از پیشگاه الهى خواست و در راهیابى از او مدد و یارى جست.
4- راه نیکان از راه خشم زدگان (مغضوبین) و از راه گمراهان (ضالّین) متمایز و جداست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سورهی حمد |
گوینده : لیلا حسین زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فضیلت بسم اللَّه -
فاطمه هندياني
1) از هشتمین امام نور(ع) نقل کرده اند که فرمود: هرکس بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم را با ایمان و اخلاص به زبان آورد، از فاصله سیاهى چشم تا سفیدى آن، به اسم اعظم نزدیکتر مىشود.
و ابن عبّاس از پیامبر گرامى (ص) آورده است که فرمود:
«اذا قال المعلّم للصّبى: قل بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم، فقال الصّبى بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم، کتب اللَّه براءة للصّبى و براءة لأبویه و براءة للمعلّم.»
هنگامى که کودک به دستور آموزگار خود، بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم را بر زبان مى راند، خداوند براى او و پدر و مادر و آموزگارش، سند بیزارى و رهایى از آتش دوزخ را مىنویسد.
ابن مسعود در این مورد مى گوید: همه برآنند که خداوند آن ها را از شعله هاى سرکش آتش هاى نوزده گانه دوزخ رهایى بخشد؛ پس بسم اللَّه الرّحمن الرحیم را بسیار بخوانند که آن نیز نوزده حرف است و خداوند هر حرفى از آن را سپر یک شعله آتش دوزخ قرار مىدهد.
و از امام صادق (ع) آورده اند که فرمود: خداى این کج اندیشان را بکشد! چگونه خواندن بزرگترین آیات قرآن - یعنى بسم اللَّه - را بدعت پنداشتند؟
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مجمع البیان |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : سورهی حمد |
گوینده : فاطمه هندیانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عبادت خداوند -
مريم باليده
1) خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما باید حمد و سپاس او را به جا آوریم.
به خاطر کمال ذات و صفات او که (( الله )) است،
به خاطر احسان و تربیت او که (( رب العالمین )) است
و به خاطر امید و انتظار رحم و لطف او که (( الرحمن الرحیم )) است
و به خاطر قدرت و هیبت او که (( مالک یوم الدین )) است.
قیامت پرتوی از ربوبیت اوست. و جلوه ای از رحمتش است. (( رب العالمین.... الرحمن الرحیم.... مالک یوم الدین))
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : عبادت- پرستش |
گوینده : بالیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● جنبه های وجودی و اجتماعی بسم الله الرحمن الرحیم -
هادي نظري
1) برای هر چیزی آغازی است و برای قران بسم الله الرحمن الرحیم است
آفرینندگی که همان آغازکنندگی است یک صفت الهی است و هر آغازی بخاطر و به سبب خداوند است.
مسبب الاسباب خداوند است.
خداوند آغاز خود را با رحم و رحمت شروع کرده.
آغاز خداوند با رحمت همراه بوده.
آغاز ها باید با رحم و رحمت شروع شوند.
آغاز ما هم باید با یاد خداوند همراه باشد
آغاز ما هم باید با بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردد.
کاری که میخواهیم شروع کنیم را باید ملاحظه کنیم که آیا با رحم و رحمت همراه است و از رحمت سرچشمه میگیرد؟
ارتباط خداوند با ما بر اساس رحم و رحمت است.
ارتباط فی ما بین انسان ها و روابط اجتماعی باید با یاد خدا و بر اساس رحم و رحمت نسبت به همدیگر باشد.
جامعه ای که دارای رحم و رحمت باشد وسعت میگیرد و رشد خواهد کرد.
در عدل و کرم و بخشش و مهربانی ،صفت رحمت و جنس رحمت یافت میشود و دیگر صفات بخاطر وجود این صفت وجود دارند .صفت رحمت فراتر و عالی تر از هر صفت دیگر و بقیه صفات گوئی به دور این صفت گردش دارند و فرع این صفت هستند. صفت رحمت مافوق صفات است و جامعه ای که سرشار از رحم و رحمت باشد نیازی به عدالت ندارد چون ملاک مافوق عدالت است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : فلسفی |
موضوع اصلی : علم |
گوینده : هادی نظری |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نوع فهم و صحّت تفسیر! -
محمد عطار
1) با رجوع به آیات واحادیث به نتیجه میرسیم که "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ"؛ هیچ وقت تکراری نبود و نیست؛ وهر وقت ذکر میشود؛واقعه جدیده واثر نو همراه دارد؛ مانند طلوع خورشید در هر روز.
توصیه مؤکّد برای غیر مُتکلّمین به زبان عربی قبل از خواندن تفاسیر یا نوشتن آراء را؛ به فرهنگ لغت "فارسی به عربی"را رجوع کنن؛ چون هیچ کلمه عربی مورد استفاده در زبان فارسی با همین معنی وتلفّظ ؛ وجود ندارد وکاملا تغییر معنی وموارد استفاده بطور نامناسب قرار گرفتند وفقط تشابه نوشتاری هستند! ونیاز به دقّت فراوان وتوجّه ویژه تا درک خوب ونظردادن دقیق حاصل شود.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : حتما به این دو کتاب حد أقل مراجعه کنید:
1-فرهنگ معاصر: فارسی-فارسی. مؤلفان: غلامحسین صدری افشار، نسرین ونسترن حکمی 1381 شمسی.
2- "کتاب پژوهی" تألیف محمّد اسفندیاری.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ریشه واژهای قرآنی از کُتُب کهنه |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بسماللهالرحمنالرحیم |
گوینده : محمد عطار |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.