از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 1 حزب : 1 جزء : اول سوره : حمد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  قران - سحر شادرام
چرا خداوند قران را به صورت سوره سوره نازل فرموده و به صورت متن پیوسته نفرستاده است؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : فلسفی موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : سحر شادرام
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) عالمی (داور) : با سلام
لفظ سوره از خود ایات تحدی گرفته شده است
و سوره محور اعجاز قرار گرفته است
وقتی کافران در مقام هماورد آوری به قرآن قرار گرفتند از آنان خواسته شد که همانند ده سوره قرآن را بیاورند و در مراحل دیگر یک سوره حتی سوره کوچکی مثل کوثر
البته محتوای سور نیز متفاوت است یعنی در مکه به مقتضای مکه و در مدینه به مقتضای مدینه
نزول قرآن به نحو سوره در موسیقی آنها نیز اثر دارد
غزلهای شعر نیز همین گونه اند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . - خانم عرفان
تکرار «الرحمن الرحیم» چه نقشی در محتوا و مسایل قابل فهم از سوره به عهده دارد؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : پایگاه حوزه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : خانم عرفان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) ماجدی (داور) : تفسیر روح البیان براى تکرار الرحمن الرّحیم شش دلیل ذکر کرده که یکى از آنها این است که:
رحمتى که در بسم اللّه مندرج گردیده مرحمت ذاتى است ولى در سوره حمد عرضى است.
بعضى از مفسرین معاصر نوشته‏اند که:
تکرار دو صفت رحمن و رحیم بخاطر این است که خداوند متعال به
بفهماند که اگر از گناهان خویش پشیمان شدند آنها را مى‏بخشم و مى‏آمرزم و مثل صاحبان قسى القلب بردگان نیستم که با قصور اندک، مجازاتهاى شدید و هولناک در باره غلامان خود میکردند و بآنها رحم نمى‏کردند ولى ما در عین قدرت و تسلط با مهربانى و لطف با آنها رفتار میکنیم.
و وقوع این دو صفت بین کلمه رَبِّ الْعالَمِینَ و مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ اشاره باین است که تربیتش نسبت بعالمین از جهت صفت رحمانیت اوست که سراسر موجودات را فرا گرفته و مالک روز جزا بودنش از جهت صفت رحیمیت است که نسبت بمؤمنین در روز جزا ثابت و برقرار است.
و اما نظر یکى از نویسندگان عارف در وجه تکرار رحمن و رحیم این است که: در این تکرار اسرارى نهفته است و یکى از آنها این است که ما را تذکر داده و تعلیم میفرماید که این دو اسم مبارک را زیاد بزبان آورده و بقلب متذکر باشیم و بنفس خود تلقین نمائیم تا بدینوسیله مشمول رحمت خاص و عام خداوند متعال گردیم و اینکه مى‏بینیم عده کثیرى شب و روز در نماز و غیر آن اسماء و اوصاف خدا را مکرر در مکرر میگویند و ذره‏اى بر دانش و معرفتشان افزوده نمى‏گردد بخاطر این است که فقط بهمان لقلقه لسان قانع گشته و هیچ توجهى بمعنى ندارند و فکر نمیکنند که براى چه بما دستور داده‏اند که ذکر حق را مکرر نمائیم و چه اسرار و نکاتى در تکرار این کلمات نهفته است و نمیدانند که یکى از حکمتهاى آن تأثّر نفس ما است به این که معانى این کلمات در روح و روان ما مرکوز گشته و بدینوسیله داراى علم و معرفت گردیم و صفات حمیده انسانى در نفس ما رسوخ نماید
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ترجمه - فاطمه هندياني
چرا در بیشتر ترجمه ها بین دو صفت "و" می آورند؟!!
مانند آیه ی شریفه " الرحمن الرحیم"
خدای بخشنده "و" مهربان.
"آن خدای بخشنده مهربان است." آیا این عبارت زیباتر نمی باشد. [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : فاطمه هندیانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : بخشنده مهربان نیز درست است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.