از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 600 حزب : 120 جزء : سي ام سوره : قارعة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(نار حامیه ):(آتشی سوزنده است )یعنی اعمال هم مانند هر چیزی برای خود وزن و ارزشی دارند و اعمالی که نزد خداقدر و منزلتی داشته باشند در ترازوی سنجش اعمال سنگین و وزین هستند، (اعمالی مانند ایمان به خدا و انواع طاعات و عبادات ) و صاحب چنین اعمالی به تناسب اعمالش در یک زندگی طیب و خوشی بسر خواهد برد، یک زندگی رضایت بخش . و به عکس ،اعمالی مانند کفر و معصیت ، اعمالی هستند که در نزد خدا قدر و منزلتی ندارند و درترازوی سنجش اعمال بی ارزش و خفیف هستند و طبیعتا صاحب چنین اعمالی ،سرانجامش سقوط به سوی اسفل السافلین است ، چون هاویه از نامهای جهنم است و به معنای سقوط می باشد و اینکه آتش جهنم را با نام هاویه توصیف کرده با آنکه آتش سقوط نمی کند، از باب مجاز عقلی است و اینکه هاویه را مادر دوزخیان نامیده از باب این است که مادر مأوای فرزند و مرجع اوست و به هر طرف برود دوباره به دامن مادربر می گردد، جهنم هم برای آنان چنین مرجعی است و در ادامه برای توصیف عظمت وفخامت امر آن آتش ، می فرماید: تو چه می دانی که آن چیست ؟ آن آتشی سوزنده وشدیدالحرارت است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
نارٌ حامِیَةٌ (11)

‌بعد‌ ‌از‌ ‌آن‌، تفسیر ‌آن‌ فرماید:

نارٌ حامِیَةٌ: آتشی‌ ‌است‌ ‌که‌ گرمی‌ و سوزش‌ ‌آن‌ ‌به‌ غایت‌ رسیده‌. ‌در‌ روایت‌ واقع‌ ‌شده‌ درکه‌ هاویه‌ عمیقه‌ای‌ ‌است‌ ‌برای‌ هوی‌ اهل‌ جهنم‌«1».

تنبیه‌‌-‌ مفسرین‌ ‌را‌ ‌در‌ کیفیت‌ وزن‌ اقوالی‌ ‌است‌:

1‌-‌ ظاهر شود ‌برای‌ حسنات‌ و سیئات‌، علامتی‌ ‌در‌ دو کفه‌، و مشاهده‌ کنند.

2‌-‌ صحائف‌ اعمال‌.

3‌-‌ ظاهر شود ‌برای‌ حسنات‌ و سیئات‌، صورت‌ سیئه‌.

4‌-‌ مراد ‌به‌ وزن‌، ظهور قدر و منزلت‌ مؤمن‌ و پستی‌ و ذلت‌ کافر.

5‌-‌ ‌در‌ احتجاج‌: ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌ سؤال‌ ‌از‌ میزان‌ شد، فرمود «العدل‌»«2» 6‌-‌ مراد حساب‌ ‌است‌، و معنی‌ سنگینی‌ و سبکی‌ ‌آن‌ کمی‌ و بسیاری‌ ‌آن‌ ‌است‌.

7‌-‌ ‌در‌ کتاب‌ کافی‌ و بعض‌ کتب‌ اخبار: مراد، انبیاء و اوصیاءاند، چنانچه‌ حضرت‌ صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌ فرماید: «‌هم‌ الانبیاء و الاوصیاء»«3» و ‌در‌ روایتی‌ فرماید: «نحن‌ موازین‌ القسط لیوم‌ القیمة» مائیم‌ موازین‌ عدل‌ روز قیامت‌.«4» بنابراین‌ ‌در‌ اصل‌ میزان‌ شکی‌ نیست‌ و اعتقاد ‌به‌ ‌آن‌ واجب‌ ‌است‌ ‌که‌ یکی‌ ‌از‌ مواقف‌ معروفه‌ قیامت‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ امر حق‌ ‌تعالی‌ نصب‌ موازین‌ می‌شود، ‌به‌ جهت‌ سنجیدن‌ اعمال‌ صالحه‌ و طالحه‌ بندگان‌.

علامه‌ مجلسی‌ (رحمه‌ اللّه‌) ‌بعد‌ ‌از‌ نقل‌ اخبار وارده‌ فرماید: ممکن‌ ‌است‌ تأویل‌ بعض‌ اخبار ‌به‌ اینکه‌ انبیاء و اوصیا حاضرند نزد میزان‌ و حاکمند ‌بر‌ ‌آن‌، ‌پس‌ ‌ما ایمان‌ می‌آوریم‌ ‌به‌ میزان‌ و رد می‌نمائیم‌ علم‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ حمله علم‌ قرآن‌ ائمه هدی‌ ‌علیهم‌ السّلام‌ و مکلف‌ نیستیم‌ ‌به‌ دانستن‌ آنچه‌ واضح‌ نیست‌ ‌بر‌ ‌ما ‌به‌ صریح‌ برهان‌.«1»

تبصره‌‌-‌ صاحبان‌ بصیرت‌ ‌را‌ ‌اینکه‌ سوره‌ مبارکه‌ بینائی‌ ‌است‌ ‌به‌ داستان‌ عالم‌ قیامت‌ و اعلان‌ عمومی‌ ‌به‌ جزای‌ اعمال‌ ‌از‌ طاعات‌ و عبادات‌ و منهیات‌ و محرمات‌ ‌به‌ موازنه اعمال‌، و اخبار ‌به‌ نتیجه ‌آن‌ ‌به‌ بیان‌ آنکه‌ ‌هر‌ ‌که‌ سنگین‌ شود اعمال‌ ‌او‌ ‌به‌ ترجیح‌ حسنات‌، ‌پس‌ ‌او‌ ‌در‌ زندگانی‌ ‌است‌ خشنود گردیده‌ ‌به‌ تمام‌ جهات‌، و آنکه‌ سبک‌ ‌باشد‌ میزان‌ اعمال‌ ‌او‌ ‌به‌ سبب‌ غلبه سیئات‌ ‌بر‌ حسنات‌، ‌پس‌ بازگشت‌ ‌او‌ ‌به‌ هاویه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ نهایت‌ شدت‌ عقوبت‌ و نقمت‌ ‌است‌. ‌به‌ مرتبه‌ای‌ ‌که‌ فرماید: «وَ ما أَدراک‌َ ما هِیَه‌» چه‌ چیز دانا کرد تو ‌را‌ ‌تا‌ بدانی‌ چیست‌ هاویه‌! زیرا عقل‌، کنه‌ و حقیقت‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌در‌ نیابد.

عبرت‌‌-‌ کتاب‌ کافی‌ ‌به‌ اسناد ‌خود‌ روایت‌ نموده‌ ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌: گذشت‌ حضرت‌ عیسی‌ ‌بن‌ مریم‌ ‌به‌ شهری‌ ‌که‌ مرده‌ بودند اهل‌ ‌آن‌ تماما ‌حتی‌ پرندگان‌ و جنبندگان‌ ‌آن‌، فرمود: آگاه‌ شوید ‌ایشان‌ نمرده‌اند، مگر ‌به‌ سخط و غضب‌ و ‌اگر‌ مرده‌ بودند متفرقین‌، ‌هر‌ آینه‌ یکدیگر ‌را‌ دفن‌ می‌کردند. ‌پس‌ حواریون‌ گفتند: ‌ یا ‌ روح‌ اللّه‌ بخوان‌ ‌خدا‌ ‌را‌ اینکه‌ زنده‌ فرماید ‌آنها‌ ‌را‌، ‌تا‌ خبر دهند ‌ما ‌را‌ ‌تا‌ ‌به‌ اعمال‌ ‌خود‌. حضرت‌ عیسی‌ دعا نمود، ندا شد بخوان‌ ‌آنها‌ ‌را‌. حضرت‌ ‌در‌ شب‌ ندا نمود ای‌ اهل‌ ‌اینکه‌ قریه‌. ‌پس‌ جواب‌ داد مجیبی‌ «لبیک‌ ‌ یا ‌ روح‌ اللّه‌ و کلمته‌» فرمود و یحکم‌ چه‌ بوده‌ ‌است‌ اعمال‌ ‌شما‌! ‌گفت‌: عبادت‌ طاغوت‌ و محبت‌ دنیا ‌با‌ خوف‌ کمی‌ و آرزوی‌ درازی‌ و غفلت‌ ‌در‌ لهو و لعب‌. فرمود: چگونه‌ ‌بود‌ دوستی‌ ‌شما‌ ‌به‌ دنیا! ‌گفت‌: مثل‌ دوستی‌ بچه‌ ‌به‌ مادرش‌، ‌هر‌ گاه‌ رو می‌آورد، خوشحال‌ می‌شدیم‌ و مسرور می‌گردیدیم‌ و چون‌ پشت‌ می‌کرد، گریان‌ و محزون‌ می‌شدیم‌. فرمود: چگونه‌ ‌بود‌ عبادت‌ ‌شما‌ ‌به‌ طاغوت‌! ‌گفت‌: اطاعت‌ اهل‌ معصیت‌. فرمود: چگونه‌ شد عاقبت‌ امر ‌شما‌! ‌گفت‌: «بتنا لیلتنا ‌فی‌ عافیة و اصبحنا ‌فی‌ الهاویة» خوابیدیم‌ شب‌ ‌به‌ سلامتی‌ و صبح‌ کردیم‌ ‌در‌ هاویه‌.

فرمود: هاویه‌ چیست‌! ‌گفت‌: سجّین‌، فرمود: سجّین‌ چیست‌! ‌گفت‌: کوهی‌ ‌است‌ ‌از‌ سنگ‌ کبریت‌ افروخته‌ می‌شود ‌بر‌ ‌ما ‌تا‌ روز قیامت‌. فرمود: چه‌ گفتید ‌شما‌، چه‌ گفتند جواب‌ ‌شما‌! ‌گفت‌: گفتیم‌ ‌بر‌ گردانید ‌ما ‌را‌ ‌به‌ دنیا ‌تا‌ زهد نمائیم‌ ‌در‌ ‌آن‌، جواب‌ دادند دروغ‌ گوئید. فرمود وای‌ ‌بر‌ تو چرا تکلم‌ ننمود مرا ‌غیر‌ ‌از‌ تو ‌از‌ میان‌ ‌ایشان‌! ‌گفت‌: ‌ یا ‌ روح‌ اللّه‌ ‌ایشان‌ ملجم‌اند ‌به‌ لجام‌ آتشین‌، ‌به‌ دست‌ ملائکه‌ غلاظ و شداد و ‌من‌ ‌در‌ ‌ایشان‌ بودم‌ و لکن‌ ‌از‌ ‌آنها‌ نبودم‌ ‌در‌ عمل‌. چون‌ عذاب‌ نازل‌ شد، مرا ‌هم‌ فرا گرفت‌ و ‌من‌ ‌در‌ کنار جهنم‌ ‌به‌ موئی‌ آویخته‌ام‌. نمی‌دانم‌ ‌به‌ جهنم‌ خواهم‌ افتاد، ‌ یا ‌ نجات‌ یابم‌. حضرت‌ عیسی‌ متوجه‌ حواریّین‌ شد فرمود: ‌ یا ‌ اولیاء اللّه‌ اکل‌ الخبز الیاس‌ بالملح‌ الجریش‌ و النّوم‌ ‌علی‌ المزابل‌ خیر کثیر ‌مع‌ عافیة الدّنیا و الاخرة. «ای‌ دوستان‌ ‌خدا‌، خوردن‌ نان‌ خشک‌ ‌با‌ نمک‌ ناسائیده‌ و خوابیدن‌ ‌بر‌ مزابل‌، خیر بسیاری‌ ‌است‌ ‌با‌ سلامتی‌ دنیا و آخرت‌»«1» (فتأمّل‌). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر انگلیسی- ابن کثیر
﴿نَارٌ حَامِیَةٌ ﴾


(A fire Hamiyah!) meaning, extreme heat. It is a heat that is accompanied by a strong flame and fire. It is narrated from Abu Hurayrah that the Prophet said,


«نَارُ بَنِی آدَمَ الَّتِی تُوقِدُونَ، جُزْءٌ مِنْ سَبْعِینَ جُزْءًا مِنْ نَارِ جَهَنَّم»


(The fire of the Children of Adam that you all kindle is one part of the seventy parts of the fire of Hell.) They (the Companions) said, "O Messenger of Allah! Isn't it sufficient'' He replied,


«إِنَّهَا فُضِّلَتْ عَلَیْهَا بِتِسْعَةٍ وَسِتِّینَ جُزْءًا»


(It is more than it by sixty-nine times.) This has been recorded by Al-Bukhari and Muslim. In some of the wordings he stated,


«إِنَّهَا فُضِّلَتْ عَلَیْهَا بِتِسْعَةٍ وَسِتِّینَ جُزْءًا، کُلُّهُنَّ مِثْلُ حَرِّهَا»


(It is more than it by sixty-nine times, each of them is like the heat of it.) It has been narrated in a Hadith that Imam Ahmad recorded from Abu Hurayrah that the Prophet said,


«إِنَّ أَهْوَنَ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا مَنْ لَهُ نَعْلَانِ، یَغْلِی مِنْهُمَا دِمَاغُه»


(Verily, the person who will receive the lightest torment of the people of the Hellfire will be a man who will have two sandals that will cause his brain to boil. )'' It has been confirmed in the
«اشْتَکَتِ النَّارُ إِلَى رَبِّهَا فَقَالَتْ: یَا رَبِّ أَکَلَ بَعْضِی بَعْضًا، فَأَذِنَ لَهَا بِنَفَسَیْنِ: نَفَسٍ فِی الشِّتَاءِ، وَنَفَسٍ فِی الصَّیْفِ، فَأَشَدُّ مَا تَجِدُونَ فِی الشِّتَاءِ مِنْ بَرْدِهَا، وَأَشَدُّ مَا تَجِدُونَ فِی الصَّیْفِ مِنْ حَرِّهَا»


(The Hellfire complained to its Lord and said, "O Lord! Some parts of me devour other parts of me.'' So He (Allah) permitted it to take two breaths: one breath in the winter and one breath in the summer. Thus, the most severe cold that you experience in the winter is from its cold, and the most severe heat that you experience in the summer is from its heat. ) In the Two Sahihs it is recorded that he said,


«إِذَا اشْتَدَّ الْحَرُّ فَأَبْرِدُوا عَنِ الصَّلَاةِ، فَإِنَّ شِدَّةَ الْحَرِّ مِنْ فَیْحِ جَهَنَّم»


(When the heat becomes intense pray the prayer when it cools down, for indeed the intense heat is from the breath of Hell.) This is the end of the Tafsir of Surat Al-Qari`ah, and all praise and thanks are due to Allah.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - جهنم، یک پارچه آتش و داراى حرارتى بس شدید است.

نار حامیة

«هاویة»، اسم مکان است و آتش خواندن آن، مبالغه در بیان گستردگى آتش است; به گونه اى که گویا آن مکان چیزى جز آتش نیست. «حَمِیَتِ النار»; یعنى، حرارت آن شدت یافت (قاموس).

2 - حرارت آتش جهنم، غیرقابل قیاس با حرارت دیگر آتش ها است.

نار حامیة

وصف «حامیة» با هر آتشى همراه است; بنابراین تأکید بر آن در توصیف آتشِ جهنم، بیانگر این است که گویا در مقابل حرارت آن، آتش هاى دیگر حرارتى ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر روان جاوید
و چه‌ قدر جای‌ بدی‌ ‌است‌ ‌آن‌ آتش‌ بسیار گرم‌ میباشد و هاء ‌در‌ ‌ما هیه‌ ‌برای‌ وقف‌ ‌است‌ و ‌با‌ ‌اینکه‌ بیان‌ الهی‌ باز بعضی‌ فامّه‌ هاویه‌ ‌را‌ بفرود آمدن‌ ‌در‌ جهنم‌ ‌با‌ مغز سر تفسیر نموده‌اند ‌در‌ ثواب‌ الاعمال‌ و مجمع‌ ‌از‌ امام‌ باقر ‌علیه‌ السّلام‌ نقل‌ نموده‌ ‌که‌ کسیکه‌ زیاد سوره‌ القارعه‌ ‌را‌ قرائت‌ نماید خداوند ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ فتنه‌ دجال‌ و ایمان‌ باو و ‌از‌ عذاب‌ جهنّم‌ مأمون‌ فرماید و الحمد للّه‌ رب‌ العالمین‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر منهج الصادقین
(11)‌-‌ نارٌ حامِیَةٌ آتشی‌ ‌است‌ ‌که‌ گرمی‌ و سوزش‌ ‌او‌ بغایت‌ رسیده‌ و دایم‌ الحرارتست‌. ‌در‌ کشاف‌ آورده‌ ‌که‌ فَأُمُّه‌ُ هاوِیَةٌ مأخوذ ‌من‌ قولهم‌ اذا دعوا ‌علی‌ الرجل‌ بالهلکة هوت‌ امه‌ لانه‌ اذا هوی‌ ای‌ سقط و هلک‌ فقد هوت‌ امه‌ ثکلا و حزنا فکانه‌ ‌قیل‌ و اما ‌من‌ خفت‌ موازینه‌ فقد هلک‌، و ‌در‌ روایت‌ واقع‌ ‌شده‌ ‌که‌ درکه‌ هاویه‌ عمیقه‌ایست‌ ‌برای‌ هوی‌ اهل‌ نار ‌در‌ ‌آن‌ و عمق‌ ‌آن‌ ‌بر‌ وجهی‌ ‌است‌ ‌که‌ چون‌ اهل‌ دوزخ‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌آن‌ اندازند ‌به‌ هفتاد خریف‌ بقعر ‌آن‌ رسند و بنا ‌بر‌ ‌اینکه‌ فَأُمُّه‌ُ هاوِیَةٌ جمله دعائیه‌ نباشد و اطلاق‌ ام‌ ‌بر‌ مأوای‌ ‌بر‌ سبیل‌ تشبیه‌ ‌است‌ زیرا ‌که‌ ام‌ مأوی‌ ولد ‌است‌ و مفزع‌ ‌آن‌، و ‌از‌ قتاده‌ مرویست‌ ‌که‌ فَأُمُّه‌ُ هاوِیَةٌ ‌به‌ ‌اینکه‌ معنی‌ ‌است‌ ‌که‌ ام‌ رأس‌ ‌او‌ هاویست‌ ‌که‌ ‌در‌ قعر جهنم‌ چه‌ ‌او‌ ‌را‌ منکوس‌ بدوزخ‌ اندازند و ضمیر (هیه‌) راجع‌ بداهیه‌ ‌است‌ ‌که‌ امه‌ هاویه‌ دالست‌ ‌بر‌ ‌آن‌ گاهی‌ ‌که‌ ‌آن‌ دعاء ‌علیه‌ ‌باشد‌ ‌ یا ‌ راجع‌ بهاویه‌ ‌اگر‌ علم‌ درکه‌ ‌باشد‌ و ها ‌از‌ ‌برای‌ سکت‌ و وقف‌ ‌است‌ انتهی‌ کلام‌ صاحب‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
( هیه ) ضمیر الداهیة التی دل علیها قوله ( فأمه هاویة ) فی التفسیر الأول . أو ضمیر هاویة والهاء للسکت ، وإذا وصل القارئ حذفها . وقیل : حقه أن لا یدرج لئلا یسقطها الإدراج ، لأنها ثابتة فی المصحف . وقد أجیز إثباتها مع الوصل . عن رسول الله صلی الله علیه وسلم : " من قرأ سورة القارعة ثقل الله بها میزانه یوم القیامة ". [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - تفسیر نمونه
نار حامیة: آتشی است سوزان .

"حامیة" از ماده "حمی" (بر وزن نفی) به معنی شدت حرارت است و "حامیة" در اینجا اشاره به سوزندگی فوق العاده آتش دوزخ است.

به هر حال این جمله که می فرماید: " تو چه می دانی هاویه چیست؟ هاویه آتش سوزان است" تأکیدی است بر این معنی که عذاب قیامت و آتش دوزخ فوق تصور همه انسان ها است.

"موازین" جمع "میزان" به معنی وسیله سنجش است . این واژه نخست در وزن های مادی به کار رفته سپس در موازین و مقیاس های معنوی نیز استعمال شده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
«وَ ما أَدراک‌َ ما هِیَه‌ نارٌ حامِیَةٌ‌-‌ و تو چه‌ دانی‌ ‌که‌ ‌آن‌ چیست‌! آتشی‌ ‌است‌ ‌به‌ غایت‌ داغ‌ و افروخته‌.»

چندان‌ حرارت‌ ‌آن‌ بالا ‌است‌ ‌که‌ آتش‌ دنیا یک‌ جزء ‌از‌ هفتاد جز ‌آن‌ ‌است‌، پناه‌ می‌بریم‌ ‌به‌ ‌خدا‌ ‌از‌ ‌آن‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » مجمع البیان
و سرانجام در آخرین آیه مورد بحث در تفسیر «هاویه» مى فرماید:

نارٌ حامِیَةٌ

آتشى است سوزان و شعله ور، که حرارت آن بسیار سخت و دردناک است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 271
نارٌ حامِیَةٌ:
تفسیر جمله ما هیه است و کلمه ما هیه مرکب از ما موصول و ضمیر هى راجع بهاویة و بمعناى گودالهاى دوزخ است و نار حامیة بمعناى شعله‏هاى آتشین دوزخ است و سیرت تیره‏گى و ظلمت روح و روان بیگانه و هم‏چنین سیرت ناسپاسى و کفران نعمت پروردگار سکونت در دوزخ خواهد بود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.