از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 600 حزب : 120 جزء : سي ام سوره : قارعة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فاما من ثقلت موازینه ):(اما کسی که اعمالش نزد خدا وزین و با ارزش باشد) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
فَأَمّا مَن‌ ثَقُلَت‌ مَوازِینُه‌ُ (6)

‌بعد‌ ‌از‌ ‌آن‌ تفصیل‌ احوال‌ مردمان‌ ‌در‌ ‌آن‌ روز می‌فرماید ‌که‌:

فَأَمّا مَن‌ ثَقُلَت‌: ‌پس‌ اما ‌هر‌ ‌که‌ گران‌ و سنگین‌ ‌باشد‌، مَوازِینُه‌ُ: اعمال‌ موزونه ‌او‌ ‌ یا ‌ ترازوهای‌ عمل‌ ‌او‌. ‌یعنی‌ ‌در‌ ‌آن‌ روز مقادیر انواع‌ حسنات‌ ‌او‌ راجح‌ ‌باشد‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر انگلیسی- ابن کثیر
﴿فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَزِینُهُ ﴾


(Then as for him whose Balance will be heavy.) meaning, his good deeds are more than his bad deeds
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - برخى از مردم در قیامت، داراى کردارى سنگین و ارجمند در پیشگاه خداوند

فأمّا من ثقلت موزینه

به وزنه هایى که با آن متاع را مى سنجند و نیز به ابزار سنجش هر چیز، «میزان» گفته مى شود (برگرفته از لسان العرب). سنگینى وزنه ها در قیامت، بیانگر سنگینى اعمال است که به تناسب ماهیت آنها، مراد ارج و بهاى فراوان آنها خواهد بود.

2 - اعمال نیک انسان، در قیامت سنجیده خواهد شد.

فأمّا من ثقلت موزینه

3 - هر یک از رفتارهاى انسان، داراى مقیاسى مخصوص براى ارزیابى در قیامت

فأمّا من ثقلت موزینه

«موازین» یا جمع «میزان» است و یا جمع «موزون» (کشّاف). در صورت اول، ناظر به تفاوتِ میزان هر عمل با میزان دیگر اعمال و عقاید است. برخى آن را ناظر به افرادى دانسته اند که مورد محاسبه قرار خواهند گرفت. (مفردات راغب)

4 - فرجام انسان در قیامت، وابسته به رفتار او است.

فأمّا من ثقلت موزینه

این آیه از «ثقل موازین» در کردار نیک و آیات بعد از «خفّت» آن در کردار بد، سخن گفته است. بنابراین خوبى و بدى کردار، در فرجام اخروى دخیل است.

5 - مرحله سنجش اعمال، پس از تخریب کوه ها و گذشت دوران سرگردانى مردم در قیامت است.

یوم یکون الناس کالفراش ... و تکون الجبال کالعهن المنفوش . فأمّا من ثقلت موزینه

حرف «فاء» در «فأمّا» بیانگر نکته یاد شده است.

6 - «قال علىّ(ع) ... و معنى قوله «فمن ثقلت موازینه» و «من خفّت موازینه» فهو قلة الحساب و کثرته;(1)

على(ع) فرمود: معناى سخن خداوند «فمن ثقلت موازینه» و «من خفّت موازینه»، پس آن [سنگینى و سبکى، به معناى ]کمى و زیادى [مدت] حسابرسى است».

انسان

انسان ها در قیامت 1; تحیر اخروى انسان ها 5; منشأ فرجام اخروى انسان 4

روایت 6

عمل

آثار عمل 3، 4; حسابرسى اخروى عمل 5; زیادى حسابرسى عمل 6; کمى حسابرسى عمل 6; مدت حسابرسى عمل 6

عمل صالح

ارزیابى اخروى عمل صالح 2

قیامت

انهدام کوهها در قیامت 5; سنگینى عمل در قیامت 1; ملاک ارزیابى در قیامت 3; ویژگیهاى قیامت 2

میزان

مراد از سبکى میزان 6; مراد از سنگینى میزان 6
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
الموازین : جمع موزون وهو العمل الذی له وزن وخطر عند الله . أو جمع میزان . وثقلها : رجحانها . ومنه حدیث أبی بکر لعمر رضی الله عنهما فی وصیته له : " وإنما ثقلت موازین من ثقلت موازینهم یوم القیامة باتباعهم الحق وثقلها فی الدنیا ، وحق لمیزان لا توضع فیه إلا الحسنات أن یثقل ، وإنما خفت موازین من خفت موازینه لاتباعهم الباطل وخفتها فی الدنیا ، وحق لمیزان لا توضع فیه إلا السیئات أن یخف " . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - تفسیر نمونه
بعد به مرحله حشر و نشر و زنده شدن مردگان و تقسیم آنها به دو گروه پرداخته می فرماید:



اسباب سنگینی میزان اعمال

فاما من ثقلت موازینه: اما کسی که ترازوهای عملش سنگین است.

بدون شک، ارزش همه اعمال نیک و صالح یکسان نیست، و با هم تفاوت زیادی دارند، و به همین جهت در روایات مختلف اسلامی، روی پاره ای از اعمال خیر، تکیه بیشتری شده است، و آنها را اسباب سنگینی میزان و ترازوی عمل در قیامت شمرده اند.

از جمله در حدیثی، از پیامر اکرم صلی الله علیه وآله می خوانیم که در تفسیر لا اله الا الله فرمود: یعنی بوحدانیته لا یقبل الله الاعمال الا بها، و هی کلمة التقوی یثقل الله بها الموازین یوم القیامة ؛ "لااله الاالله" اشاره به وحدانیت خداوند است و هیچ عملی بدون آن پذیرفته نمی شود، و این کلمه تقوا است که ترازوی سنجش اعمال را در قیامت سنگین می کند."

در حدیث دیگری از امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره شهادت به وحدانیت خداوند و نبوت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده است: خف میزان ترفعان منه و ثقل میزان توضعان فیه؛ ترازوی سنجشی که شهادتین از آن برداشته شود سبک است، و میزانی که شهادتین در آن گذارده شود سنگین است."
و در حدیث دیگری از امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام می خوانیم: ما فی المیزان شیء اثقل من الصلوة علی محمد و آل محمد ؛ در میزان عمل چیزی سنگین تر از درود فرستادن بر محمد و آل محمد نیست. و در ذیل روایت می فرماید: "افرادی در قیامت در پای میزان عمل قرار می گیرند و کفه اعمالشان سبک است، سپس درود بر محمد و آل محمد را در آن می نهند و سنگین می شود .

جالب این که در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: من کان ظاهره ارجح من باطنه خف میزانه! ؛ هر کس ظاهرش از باطنش بهتر باشد میزان عملش در قیامت سبک خواهد بود.

این بحث را با سخنی از سلمان فارسی که در حقیقت چکیده وحی و سنت است پایان می دهیم، در این حدیث می خوانیم: "کسی از طریق تحقیر به سلمان گفت: تو کیستی؟ و چیستی؟ ارزشی نداری. سلمان در پاسخ گفت:

"اما اولی و اولک فنطفة قذرة و اما آخری و آخرک فجیفة مُنتِنة فاذا کان یوم القیامة و نصبت الموازین فمن ثقلت موازینه فهو الکریم و من خفت موازینه فهو اللئیم ؛ اما آغاز وجود من و تو نطفه آلوده ای بوده، و پایان من و تو مرداری گندیده بیش نیست، هنگامی که روز قیامت فرارسد و ترازوهای سنجش اعمال نصب گردد، هر کس ترازوی عملش سنگین بود شریف و بزرگوار است، و هر کس ترازوی عملش سبک بود پست و لئیم است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت نوگرا - استاد ناصر سبحانی
کسی که اعمالش سنگین ونزد صاحبش ( پروردگارش ) با ارزش باشد ، چنین کسی در یک زندگی خواهد بود که به حدی پسندیده و مورد قبول است که خودش هم از خودش راضی است . مثل خدمتکاری که اگر اربابش از او راضی باشد ، خودش هم از خودش راضی است و با خود می گوید : خوب شد که کاری کردم و به گونه ای برخورد کردم که اربابم از من راضی است . یا مثل زنی که شوهرش از او راضی است او نیز بسیار خوشحال است و [ از اخلاق و رفتار خود که مورد پسند شوهرش است ] راضی است . بله ، چنین فردی در یک زندگی ای قرار خواهد گرفت که خودش هم از خودش راضی است زیرا چیزی کم ندارد . نه غم و اندوهی دارد و نه ترسی . در بهشت هر آرزویی داشته باشد بر آورده می شود و به هر چیزی هم که دست یابد ، هرگز آن را از دست نخواهد داد .

این گونه افراد که اعمالشان در ترازوی خداوند متعال سنگین است ، کیانند ؟ اینان کسانی هستند که ایمانشان در دل و درونشان جای گرفته است . اینان کسانی هستند که دلشان [ بر ایمانی که دارند ] اطمینان یافته و به آرامش رسیده است .

کسی که ایمان در دلش جای نگیرد ، اگر یک بار هم عمل خوبی انجام دهد چون پشتوانه ی ایمانی نداشته است ، آن عمل هیچ سود و فایده ای برایش در بر نخواهد داشت و [ در قیامت هنگام بررسی و وزن اعمال ] از بین می رود ؛ همان طور که خداوند به آن اشاره می کند و می فرماید : ( وَ قَدِمنا إِلی ما عَمِلُوا مِن عَمَلٍ فَجَعَلنهُ هَباءً مَنثُورًا )[فرقان / 23 ] بسیاری از افراد غیر مسلمان ، اعمال خوب هم دارند ؛ ولی چون اعمالشان همراه با ایمان نیست و پشتوانه ی ایمانی ندارد ؛ خداوند متعال نسبت به آن می فرماید : به سوی اعمالشان می رویم و اعمالشان را در هم می کوبیم و چون گرد وخاک می گردانیم ؛ زیرا ظاهر عمل [ اگر

چه در دنیا سود و فایده ای به حال صاحبش داشته است ، در قیامت ] فایده ای نخواهد داشت .

اگر فردی هزار بار نماز بخواند ولی نمازش برای خدا و همراه با ایمان به او نباشد ، هیچ سودی به حالش نخواهد داشت . هر عملی باید دارای روحی باشد تا مورد پذیرش خدا قرار گیرد . روح نماز [ و هر کار نیک دیگری ] ، همان ایمان به خداست ؛ ایمانی که در دل جای گرفته است و باعث می شود هر عملی تنها و تنها به خاطر او و با اخلاص کامل انجام گیرد . کسی که دارای چنین ایمانی باشد اعمالش نیز در ترازوی خداوند متعال سنگین خواهد بود و او زندگی ای خواهد داشت که از آن بسیار خرسند است به طوری که خودِ زندگی نیز از این که در خدمت فردی چون اوست ، راضی و خشنود است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[6] آری‌. انسان‌ ‌در‌ ‌آن‌ روز ‌از‌ یک‌ چیز بهره‌مند می‌شود ‌که‌ ‌در‌ میان‌ مردمان‌ ‌به‌ ‌او‌ ارزشی‌ می‌دهد، و ‌آن‌ عمل‌ صالح‌ ‌او‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ کفه ‌آن‌ بچربد زندگی‌ نیکو خواهد داشت‌.

«فَأَمّا مَن‌ ثَقُلَت‌ مَوازِینُه‌ُ‌-‌ ‌پس‌ ‌آن‌ ‌که‌ کفه (نیکیها) ‌در‌ ترازوی‌ ‌او‌ سنگین‌تر ‌باشد‌،» پیداست‌ ‌که‌ مقصود ‌از‌ موازین‌ افعالی‌ ‌است‌ ‌که‌ توزین‌ می‌شود نه‌ ‌خود‌ دو کفه‌ و زبانه‌، و بعضی‌ گفته‌اند: مقصود ‌از‌ موازین‌ حجتها و براهین‌ ‌است‌ و ‌به‌ ‌اینکه‌ گفته شاعر استناد کرده‌اند ‌که‌:

‌قد‌ کنت‌ قبل‌ لقائکم‌ ذا مرة عندی‌ لکل‌ مخاصم‌ میزانه‌

پیش‌ ‌از‌ ملاقات‌ ‌شما‌ نیرومند بودم‌ و مرا ‌برای‌ ‌هر‌ حریفی‌ حجتی‌ ‌بر‌ ضد ‌او‌ ‌بود‌‌در‌ سوره الرحمن‌ گفتیم‌ ‌که‌: میزان‌ امام‌ ناطق‌ ‌است‌ ‌که‌ ارزشهای‌ وحی‌ ‌در‌ زندگی‌ ‌او‌ تجسم‌ پیدا کرده‌ و حجتی‌ ‌بر‌ بندگان‌ ‌خدا‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » مجمع البیان
در ادامه آیات در ترسیم رویداد دیگرى از رویدادهاى شگفت آن روز مى فرماید:

فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ

امّا آن کسى که کارهاى سنجیده شده اش سنگین باشد،

در این آیه منظور سنگینى کارهاى شایسته و نیک و خداپسندانه انسان هاست.

پس چنین کسى در زندگى خوش و بسیار دل پسندى خواهد داشت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » یوسفعلی
6254. The Good Deeds will be weighed and appraised. This appraisement will be of the nicest and justest kind: for it will take into account motives, temptations, provocations, surrounding conditions, antecedents, subsequent amends, and all possible connected circumstances. Against them, presumably, will be deeds of the opposite kind, appraised in the same way. If the good predominates, the judgement will be in the man's favour, and he will be ushered into a life of good pleasure and satisfaction. This will of course be on another plane. (R). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر المیزان
فاما من ثقلت موازینه فهو فی عیشة راضیة این آیه اشاره دارد به اینکه اعمال - هم مانند هر چیزی برای خود - وزن و ارزشی دارد ، و اینکه بعضی اعمال در ترازوی عمل‏سنج سنگین است ، و آن عملی است که نزد خدای تعالی قدر و منزلتی داشته باشد ، مانند ایمان به خدا و انواع اطاعتها ، و بعضی دیگر اینطور نیستند ، مانند کفر و انواع نافرمانیها و گناهان ، که البته اثر هر یک از این دو نوع مختلف است ، یکی سعادت را دنبال دارد ، و آن اعمالی است که در ترازو سنگین باشد ، و دیگری شقاوت را ، و ما در تفسیر سوره‏های قبلی در معنای میزان سخن گفتیم و بحث کردیم . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - تفسیر آسان، ج‏18، ص: 360
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ- یکى از اسلوب‏هاى قرآن مجید این است که بزبان قوم سخن میگوید. چون در این عالم ترازو و میزان موجود است و توزین اشیاء به وسیله آنها انجام میشود لذا آیه مورد بحث نیز ثواب و گناه را نظیر اشیاء سنگین و سبک توصیف نموده و فرموده: کسى که میزان ثوابهایش از میزان گناهانش سنگین‏تر باشد جزایش آن است که در آیه بعد خواهد آمد ابن عباس میگوید: اول کسى که در روز قیامت کفه ثوابش ترجیح خواهد داشت على بن أبی طالب علیه السّلام است. زیرا کفه ثواب على چیزى غیر از حسنات نخواهد داشت. و کفه گناهانش خالى از گناه خواهد بود. زیرا على خدا را بقدر طرفة-
العین معصیت نکرد. و منظور از آیه (فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیَةٍ) یعنى زندگى على علیه السّلام در بهشتى است که آن بزرگوار از زندگى کردن در آن راضى خواهد بود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه آیت الله حاج سید ابراهیم بروجردی
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَهُوَ فی‏ عیشَةٍ راضِیَةٍ وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَأُمُّهُ هاوِیَةٌ وَ ما أَدْراکَ ما هِیَهْ نارٌ حامِیَةٌ
پس آنروز عمل هرکس در میزان حق سنگین و گران باشد او در بهشت زندگانی پسندیده خواهد بود و آسایش خواهد داشت و اما آنکه سبک و بیقدر باشد عملش در میزان حق, پس جایگاهش در قصر هاویه دوزخ خواهد بود تو چگونه میدانی سختی هاویه را و تصور آن توانی کرد, هاویه همان آتش سوزنده و کدازنده اسن که از کفر و گناه خلق بر افروخته شده است.
در کافی از حضرت صادق(ع) روایت شده که فرمود عبور کرد حضرت عیسی(ع) از کنار شهری, دید تمام اهل آن مرده اند و بدنهایشان بروی زمین افتاده است و حیوانات آنها هم مرده اند فرمود اهل این شهر قطعا بسخط و غضب پروردگار گرفتار شده اند و دفعتا هلاک گردیده اند اگر بطریق متعارف وفات کرده بودند بعضی بعض دیگر را دفن مینمودند, حواریون عرض کردند ای رسول خدا بخوان پروردگار را تا اینان پاسخ تو را بدهند و آگاه کنند ما را به اعمال و کردارشان که به چه سبب خداوند آنها را هلاک نموده, حضرت عیسی(ع) دعا کرد و ایشان را صدا زد یکی جواب داد لبیک یا روح الله, فرمود چگونه بود اعمال شما عرض کرد مردم این شهر بت پرست بودند و دل بدنبا و متاع آن بسته بودند آرزوهای دور و دراز داشتند و دل به دنیا و متاع آن بسته بودند و ترسی نداشتند, فرمود چگونه دنیا را دوست میداشتند عرض کرد مانند دوست داشتن طفل به پستان مادر را هرگاه دنیا اقبال مینمودند مسرور و خوشحال میشدند و چنانچه ادبار میکردند محزون و دلتنگ بودند, سوال فرمود پرستش ایشان بتها را به چه نحو بود عرض کرد از اهل معاصی اطاعت و پیروزی میکردند, فرمود عاقبت شما بکجا کشید گفت شبی را در خوشی و خرمی صبح میکردیم ناگهان در همان حالت در هاویه جهنم قرار گرفتیم, فرمود هاویه چیست؟ عرض کرد سجین است سوال فرمود سجین چه میباشد جوابداد کوههایی است از سنگ که مبدل به آتش میشود و افروخته میگردد بر ما تا روز قیامت فرمود چه گفتید و چه شنیدید از فرشتگان غضب خداوند عرض کرد ما گفتیم برگردانید ما را بسوی دنیا تا خدا را پرستش کنیم و زاهد گردیم جواب دادند دروغ میگویید, فرمود چرا از میان این همه مردم تو تنها جواب مرا میدهی و با من سخن میگویی عرض کرد ای رسول خدا تمام آنها بلجامی از آتش بدست فرشتگان غلاظ و شداد خداوند بسته شده اند و من در میان ایشان بودم ولی از آنها نبودم چون عذاب نازل شد مرا هم گرفت و من به مویی در کنار دوزخ بسته شده ام و نمیدانم مرا به داخل جهنم میکنند و یا نجاتم میدهند. حضرت عیسی(ع) رو بحواریون نمود و فرمود ای دوستان خدا در خوردن نان جو خشک با نمک و داشتن عافیت دنیا و آخرت و سلامتی در دین خیر بسیار است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.