از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ثم لترونها عین الیقین ):(و سپس آن را به عین الیقین مشاهده خواهیدکرد) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
ثُم‌َّ لَتَرَوُنَّها عَین‌َ الیَقِین‌ِ (7)

ثُم‌َّ لَتَرَوُنَّها: ‌پس‌ ‌هر‌ آینه‌ خواهید دید ‌آن‌ ‌را‌ البته‌، عَین‌َ الیَقِین‌ِ: همچه‌ دیدن‌ چیزی‌ ‌که‌ نفس‌ یقین‌ ‌باشد‌. ‌یعنی‌ دیدن‌ ‌به‌ چشم‌، وقتی‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آن‌ درآیید و شبهه‌ای‌ نیست‌ ‌که‌ علمی‌ ‌که‌ ‌به‌ مشاهده‌ حاصل‌ آید، اعلا مرتبه‌ یقین‌ ‌است‌.

نکته‌‌-‌ اظهر آنکه‌ ‌اینکه‌ تأکید اول‌ ‌است‌ ‌به‌ جهت‌ تغلیظ ‌در‌ تهدید و زیادتی‌ ‌در‌تهویل‌، ‌بر‌ طریق‌ رویت‌ سابق‌.

تبصره‌‌-‌ علم‌ الیقین‌ علمی‌ ‌است‌ ‌که‌ مطمئن‌ شود ‌به‌ ‌آن‌، سینه‌، ‌بعد‌ ‌از‌ اضطراب‌ شک‌ ‌در‌ ‌آن‌ و ثبات‌ نماید بدان‌. علامه‌ مجلسی‌ (رحمه‌ اللّه‌) ‌از‌ بعض‌ محققین‌ نقل‌ نموده‌ ‌که‌ ‌برای‌ یقین‌ سه‌ درجه‌ ‌است‌:

1‌-‌ «علم‌ الیقین‌» ‌آن‌ علمی‌ ‌است‌ ‌که‌ حاصل‌ شود ‌به‌ دلیل‌، مثل‌ کسی‌ ‌که‌ علم‌ پیدا کند ‌به‌ وجود آتش‌ ‌به‌ دیدن‌ دود.

2‌-‌ «عین‌ الیقین‌» ‌آن‌ علمی‌ ‌است‌ ‌که‌ برسد ‌به‌ حد مشاهده‌، مثل‌ کسی‌ ‌که‌ ببیند آتش‌ ‌را‌.

3‌-‌ «حق‌ الیقین‌» ‌آن‌ مثل‌ کسی‌ ‌است‌ ‌که‌ داخل‌ آتش‌ شود و متصف‌ گردد ‌به‌ صفات‌ آتش‌،«1» مانند آهن‌ ‌که‌ ‌به‌ آتش‌ سرخ‌ ‌شده‌ ‌باشد‌. و ‌در‌ قسمت‌ معتقدات‌ حقه‌ ‌از‌ مبدء و معاد، چنانچه‌ آیه شریفه‌ بیان‌ فرموده‌، مرتبه اول‌ علم‌ الیقین‌ و مرتبه کمال‌ ‌آن‌ عین‌ الیقین‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ ‌به‌ مرتبه‌ قلب‌ راسخ‌ ‌شده‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ مشاهده‌ کند ‌به‌ چشم‌ قلبی‌ ‌در‌ همین‌ دنیا مانند اعتقاد ‌به‌ بهشت‌ و جهنم‌، گذشته‌ ‌از‌ آنکه‌ ‌در‌ آخرت‌ آنرا بچشم‌ سر مشاهده‌ کند.

عبرت‌‌-‌ ‌در‌ کتاب‌ کافی‌‌-‌ ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌ مروی‌ ‌است‌:

‌رسول‌ ‌خدا‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ روزی‌ نماز صبح‌ ‌را‌ ‌به‌ جا آوردند. نظر نمودند ‌به‌ جوانی‌ ‌در‌ مسجد لاغر و زرد رنگ‌ و چشم‌ها فرو رفته‌. حضرت‌ فرمود چگونه‌ صبح‌ نمودی‌! عرض‌ کرد: صبح‌ نمودم‌ ‌به‌ حالت‌ یقین‌. حضرت‌ تعجب‌ ‌از‌ گفتار ‌او‌ کرد و فرمود: ‌هر‌ چیزی‌ ‌را‌ حقیقتی‌ ‌است‌، حقیقت‌ ایمان‌ تو چیست‌! ‌گفت‌ یقین‌ مرا محزون‌ ساخته‌ و بیدار داشته‌ شب‌ مرا و تشنه‌ ساخته‌ روز مرا و چنان‌ یقین‌ دارم‌ ‌به‌ امور آخرت‌ ‌که‌ گوئیا ‌در‌ عرش‌ الهی‌ می‌نگرم‌ و حشر خلایق‌ ‌را‌ می‌بینم‌ و اهل‌ بهشت‌ ‌را‌ نظر کنم‌ ‌که‌ متنعم‌ هستند و اهل‌ جهنم‌ ‌به‌ خروش‌ مشغول‌ و معذبند و گوئیا الان‌ زفیر آتش‌ ‌را‌ می‌شنوم‌. حضرت‌ ‌به‌ اصحاب‌ فرمود ‌اینکه‌ بنده‌ای‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌خدا‌ قلب‌ ‌او‌ ‌را‌‌به‌ نور ایمان‌ منور ساخته‌ و ‌به‌ جوان‌ فرمود ملازم‌ باش‌ ‌بر‌ آنچه‌ هستی‌. ‌پس‌ جوان‌ ‌گفت‌ ‌ یا ‌ ‌رسول‌ اللّه‌ دعا فرما ‌خدا‌ مرا شهادت‌ نصیب‌ فرماید. حضرت‌ دعا نمود. چیزی‌ نگذشت‌ ‌که‌ ‌در‌ یکی‌ ‌از‌ جنگ‌ها شهید شد، ‌بعد‌ ‌از‌ نه‌ نفر ‌که‌ ‌او‌ دهمی‌ ‌آنها‌ ‌بود‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر انگلیسی- ابن کثیر
ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ
This is the explanation of the previous threat which was in Allah's saying,
This is based upon what has been reported in the narrations concerning it. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - طالبان امتیازات مادى، در قیامت دوزخ را در مرحله اى فراتر از «علم الیقین» مشاهده کرده، به حقیقت یقین دست خواهند یافت.

ثمّ لترونّها عین الیقین

«عین الیقین» ـ که در اصل «رؤیةً عینَ الیقین» (دیدنى که نفس یقین است) بوده ـ مفعول مطلق است و حرف «ثمّ» ـ که بر تراخى رتبى دلالت دارد ـ آن را مرحله اى فراتر از «علم الیقین» معرفى کرده است.

2 - سوگند مکرّر خداوند، بر حتمى بودن مشاهده جهنم در قیامت و پیدایش یقین براى ناظران آن

ثمّ لترونّها عین الیقین

3 - تعدد مراحل یقین و تفاوت علمى بودن و عینى بودن آن

لو تعلمون علم الیقین ... ثمّ لترونّها عین الیقین

4 - مشاهده جهنم و آتش سوزان آن و پیدایش علم حضورى براى گرفتاران به آن در قیامت، تهدیدى الهى و هشدارى تردیدناپذیر، براى دل بستگان به امتیازات دروغین

ألهیکم التکاثر ... ثمّ لترونّها عین الیقین
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
و مى افزاید:

ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ

آن گاه پس از وارد شدن به دوزخ و چشیدن عذاب دردناک آن، آن را به دیده یقین خواهید دید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
وقرئ : لترون ، ولترونها : علی البناء للمفعول ( عین الیقین ) أی الرؤیة التی هی نفس الیقین وخالصته . ویجوز أن یراد بالرؤیة: العلم والإبصار . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[7] آیا بهتر و شایسته‌تر ‌آن‌ نیست‌ ‌که‌ ‌در‌ هنگام‌ دور بودن‌ ‌از‌ دوزخ‌ ‌به‌ ‌آن‌ ایمان‌ آوریم‌، و ‌اینکه‌ کار پیش‌ ‌از‌ ‌در‌ آمدن‌ ‌ما ‌به‌ ‌آن‌ ‌که‌ بیرون‌ آمدنی‌ همراه‌ ندارد صورت‌ پذیر شود!

«ثُم‌َّ لَتَرَوُنَّها عَین‌َ الیَقِین‌ِ‌-‌ و سپس‌ ‌با‌ چشم‌ یقین‌ ‌آن‌ ‌را‌ خواهید دید.»

گفته‌اند ‌که‌: ‌آیه‌ دلالت‌ ‌بر‌ ‌آن‌ دارد ‌که‌ همه افراد آدمی‌ وارد دوزخ‌ می‌شوند ‌ یا ‌ ‌بر‌ ‌آن‌ می‌گذرند، بدان‌ سبب‌ ‌که‌ ‌خدا‌ گفته‌ ‌است‌: وَ إِن‌ مِنکُم‌ إِلّا وارِدُها کان‌َ عَلی‌ رَبِّک‌َ حَتماً مَقضِیًّا.

‌پس‌ بعضی‌ همچون‌ برق‌ ‌بر‌ ‌آن‌ می‌گذرند، و بعضی‌ همچون‌ باد، و بعضی‌ همچون‌ پرنده‌، و گروهی‌ ‌به‌ سبب‌ گناه‌ چندان‌ ‌در‌ ‌آن‌ می‌مانند ‌تا‌ اندکی‌ ‌به‌ آتش‌ ‌آن‌ بسوزند، و گروهی‌ دیگر ‌بر‌ حسب‌ اندازه گناه‌ مدتی‌ ‌در‌ ‌آن‌ دوام‌ می‌کنند ‌تا‌ سوزش‌ آتش‌ آنان‌ ‌را‌ پاک‌ کند و ‌به‌ بهشت‌ ‌در‌ آیند، و گروهی‌ جاودانه‌ ‌در‌ ‌آن‌ باقی‌ خواهند ماند، و العیاذ باللّه‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر المیزان

ثم لترونها عین الیقین مراد از عین الیقین خود یقین است ، و معنایش این است که جحیم را با یقین محض می‏بینند ، و مراد از علم یقین در آیه قبل مشاهده دوزخ با چشم بصیرت و در دنیا است ، و به عین الیقین دیدن آن در قیامت با چشم ظاهر است ، دلیلش آیه بعدی است که سخن از سؤال و بازخواست در قیامت دارد ، می‏فرماید : ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم .
ولی بعضی از مفسرین گفته‏اند ، مراد از رؤیت اولی ، قبل از دخول در جحیم ، و مراد از دومی بعد از دخول در آن است ، و خلاصه منظور از هر دو رؤیت در قیامت است .
بعضی دیگر گفته‏اند : منظور از رؤیت اولی معرفت ، و از دومی دیدن و مشاهده است .
بعضی هم گفته‏اند .
مراد یک رؤیت است ، و تکرارش صرفا برای فهماندن استمرار و خلود در دوزخ است .
و بعضی وجوهی دیگر گفته‏اند ، که همه آنها ضعیف است .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - پرتوی از قرآن- سید محمود طالقانی- ج4 ص243
ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ: ثم، دلالت بر تأخیر و از پى درآمدن رؤیت عین الیقین و فاصله آن از علم الیقین و از دنیا، دارد. عین الیقین رؤیت و مشاهده عینى و خارج از ذهن است: پس از علم الیقین و در آخرت که عالم مبدل، و باطن‏ها ظاهر میشود و اندیشه و خویها تحصل (حُصِّلَ ما فِی الصُّدُورِ) مى‏یابد و معارف و ذهنیات مشهود میگردد، شما دوزخ را بعین یقین خواهید دید.
از نظر کلى، این آیات به سه مرتبه علم اشاره مینماید: علم مطلق که همان تصورات و تصدیقهاى کلى است. علم الیقین، که در پى دلائل و شواهد در ذهن اثبات و محقق میشود. عین الیقین که معلومات در خارج ذهن ظاهر و محقق میگردد.
اضافه علم الیقین و عین الیقین، اضافه موصوف به صفت است. لترون، بضم تاء (صیغه مجهول) نیز قرائت شده: خواه‏نخواه دوزخ بشما ارائه خواهد شد. مانند:
«لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ». [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.