از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ارزش تاریخ بشر
1) دوران تاریخ بشر، ارزش دارد و خداوند به آن سوگند یاد کرده است. پس از عبرت‏هاى آن پند بگیریم. {والعصر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تاریخ گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  خسران انسان از کدام ناحیه است؟
2) انسان از هر سو در خسارت است. {لفى خسر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خسران گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  در چه صورت سرمایه‌مان از دست می‌رود؟
2) انسانِ مطلق که در مدار تربیت انبیا نباشد، در حال خسارت است. {انّ الانسان لفى خسر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خسران گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چگونه در معرض خسران بزرگ قرار می‌گیریم؟
2) بدون ایمان و عمل و صالح و سفارش دیگران به حق و صبر، خسارت انسان بسیار بزرگ است. {لفى خسر} (نکره بودن «خُسر» و تنوین آن نشانه عظمت خسارت است.) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خسران گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  در برابر خسران خود را چگونه بیمه کنیم؟
3) تنها راه جلوگیرى از خسارت، ایمان و عمل است. {آمنوا و عملوا الصالحات} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  رشد دیگران برایمان مهم باشد
3) به فکر خود بودن کافى نیست. مؤمن در فکر رشد و تعالى دیگران است. {تواصوا بالحقّ} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تفکر- اندیشه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  تواصی به حق ارجحیت دارد یا تواصی به صبر؟
3) سفارش به صبر به همان اندازه لازم است که سفارش به حق. {بالحقّ - بالصبر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : موعظه- پند- اندرز گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  تقدم ایمان بر عمل
3) ایمان بر عمل مقدم است، چنانکه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است. {آمنوا و عملوا... و تواصوا} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 587 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  لازمه اقامه حق چیست؟
3) اقامه‏ى حق به استقامت نیاز دارد. {تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 588 قالب : تفسیری موضوع اصلی : استقامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  جامعه چگونه اصلاح می‌شود؟
3) جامعه زمانى اصلاح مى‏شود که همه مردم در امر به معروف و نهى از منکر مشارکت داشته باشند. هم پند دهند و هم پند بپذیرند. {تواصوا بالحقّ} (کلمه «تواصوا» براى کار طرفینى است) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 588 قالب : تفسیری موضوع اصلی : امت - جماعت - جامعه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  برای رهایی از خسران چه کنیم؟
3) نجات از خسارت زمانى است که انسان در صدد انجام تمام کارهاى نیک باشد گرچه موفق به انجام آنها نشود. {عملوا الصالحات} (کلمه «الصالحات» به صورت جمع محلّى به الف و لام آمده است) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 588 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خسران گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ایمان باید همه جانبه باشد
3) ایمان باید جامع باشد نه جزئى. ایمان به همه اجزا دین، نه فقط برخى از آن. {الاّ الّذین آمنوا} (ایمان، مطلق آمده است تا شامل تمام مقدسات شود.) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 588 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  عصر وروزگار - مسعود ورزيده
1)
ولی بعضی گفته‏اند : مراد از عصر ، وقت عصر ، یعنی آخر روز است ، چون این وقت دلالت دارد بر تدبیر ربوبی که روز را می‏برد و شب را می‏آورد ، و قدرت و سلطنت را از سلطان روز یعنی خورشید سلب می‏کند .
بعضی دیگر گفته‏اند : مراد نماز عصر است ، که نماز وسطی است که از همه نمازهای یومیه فضیلت بیشتری دارد .
بعضی دیگر گفته‏اند : مراد شب و روز است ، که اصطلاحا به آنها عصران گفته می‏شود .
بعضی دیگر گفته‏اند : منظور از عصر دهر است ، که در آن عجائبی وجود دارد ، که بر قدرت ربوبی دلالت دارد .
و بعضی دیگر وجوهی دیگر ذکر کرده‏اند .
و در بعضی از روایات آمده که منظور ، عصر ظهور مهدی (علیه‏السلام‏) است که در آن عصر حق بر باطل به طور کامل غلبه کند .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : اجتماعی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : مسعود ورزیده
  چه کسانی از طایفه خاسرند ؟ - مسعود ورزيده
2) یکی آنهایی که از جمیع جهات خاسرند نظیر کفار معاند حق و مخلد در عذاب ، دوم آنهایی که در بعضی جهات خاسرند ، مانند مؤمنینی که مرتکب فسق می‏شوند و مخلد در آتش نیستند چند صباحی عذاب می‏بینند ، بعد عذابشان پایان می‏پذیرد و مشمول شفاعت و نظیر آن می‏شوند

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : اخلاقی موضوع اصلی : خسران گوینده : مسعود ورزیده
  همه ما در خسرانیم - مسعود ورزيده
1) خداوندا ! صبر و استقامت و توفیق تواصى به حق و صبر را به ما مرحمت کن.
پروردگارا ! همه ما در خسرانیم ، و جبران این خسران جز با لطف تو میسر نیست.
بارالها ! ما دوست داریم که به این دستورات چهارگانه‏اى که در این سوره داده‏اى عامل باشیم خودت توفیق را رفیق راه ما گردان .
آمین یا رب العالمین.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : اجتماعی موضوع اصلی : توفیق الهی گوینده : مسعود ورزیده
  صبر - مسعود ورزيده
3)
صبر در اینجا نیز معنى وسیع و گسترده‏اى دارد که هم صبر بر اطاعت را شامل مى‏شود ، و هم صبر در برابر انگیزه‏هاى معصیت ، و هم صبر در برابر مصائب و حوادث ناگوار ، و از دست دادن نیروها و سرمایه‏ها و ثمرات.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : اعتقادی موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : مسعود ورزیده
  چگونه در پرتو تواصی قراز گیریم؟ - مسعود ورزيده
2) کلمه تواصی به معنای سفارش کردن این به آن و آن به این است و تواصی به حق این است که : یکدیگر را به حق سفارش کنند ، سفارش کنند به اینکه از حق پیروی نموده و در راه حق استقامت و مداومت کنند ، پس دین حق چیزی به جز پیروی اعتقادی و عملیاز حق ، و تواصی بر حق نیست ، و تواصی بر حق عنوانی است وسیع‏تر از عنوان امر به معروف و نهی از منکر ، چون امر به معروف و نهی از منکر شامل اعتقادیات و مطلق ترغیب و تشویق بر عمل صالح نمی‏شود ، ولی تواصی بر حق ، هم شامل امر به معروف می‏شود و هم شامل عناوین مذکور

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرالمیزان قالب : اخلاقی موضوع اصلی : عمل صالح گوینده : مسعود ورزیده
  آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت مهدی(ع) است - ليلا رضائي
1) عصر/ 1-3: «والعصر (1) ان الانسان لفی خسر (2) الا الذین آمنوا و عمولوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر (3)»
ترجمه: به عصر سوگند (1) که انسانها همه در زیانند (2) مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و صبر توصیه نموده‌اند (3)
تفسیر: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: منظور از «عصر»، زمان خروج قائم علیه‌السلام است و منظور از «انسان»، دشمنان ما هستند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت شهدای دستگرد قالب : شأن نزول موضوع اصلی : مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گوینده : لیلا رضائی
  سوگند - زهرا محمودي
1) والعصر" می گوید: سوگند به تمام دوره های زندگی انسان، از نوجوانی و جوانی و پیری، که او در زیان است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : کتب استاد علی صفایی قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره عصر گوینده : زهرا محمودی
  خسر - زهرا محمودي
2) و نیز اضافه می کنم: که خسر به معنی زیان ، یعنی از دست دادن سرمایه ها و در قبال آنها هیچ بدست نیاوردن یا به دست آوردن نتیجه ای که کمتر از اصل سرمایه بود و این معنی خسر است؛ که ما در قبال این همه سرمایه ای که خدا به ما داده، اگر به دنیا ختم شویم ، به کمتر از خود ختم شده ایم و حتی بهشت نیز سود اصلی ما نیست که "منزل" متقین است. بلکه "رضوان من الله اکبر" . تنها اگر به خدا رسیدی "إلّا الّذین آمنوا" و نتیجه دادی، در خسر نیستی.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : کتب استاد علی صفایی قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : زهرا محمودی
  خسر - زهرا محمودي
2) مادامی که انسان در سیر انسانی اش پیشرفتی و رشدی نداشته باشد، حتی در حالت سکون اگر باشد، در واقع در خسر و زیان و قهقراست. خدا در قیامت از انسان می پرسد این قلبی که به تو دادم، روح و فکر و عقل و خیالی که دادم پاک و بی آلایش بود، پس چرا آن را آلوده به سوی من آوردی؟ ( إلّا من أتی الله بقلب سلیم، همین جا مطرح است)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : کتب استاد علی صفایی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : زهرا محمودی
  یک مثال ساده برای تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر - سيد حسين اخوان بهابادي
3) یک مثال ساده برای تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر مثلا برای بچه ها می توان بحث چراغ قرمز سر چهار راه ها را مطرح کرد که فرضا فردی می خواهد حق چراغ قرمز که ایستادن است را رعایت نکند می توانیم با اشاره چشم، دست، سر یا با زبان یا حتی با زدن یک بوق او را به رعایت این حق سفارش کنیم ممکن است فردی متوجه چراغ قرمز نشده است و با این کار به او کمک کردیم یا قصد دارد ان را رعایت نکند اما تذکر ما می تواند مانعی بر عدم رعایتش شود و سفارش به این حق باعث ایجاد نظم و انجام بهتر و از همه مهمتر ایمنی کار شود اما تواصوا به صبر برای کسی که از ماندن پشت چراغ بی صبری می کند و زبان به شکایت باز می کند و عجله دارد یا می خواهد قبل از سبز شدن چراغ حرکت کند می توانیم او را به صبر دعوت کنیم بی صبری که باعث بهم زدن آرامش خود و اطرافیان خواهد شد و می تواند خود باعث و بانی نقض حق شود و همچنین به کسی که با سفارش به رعایت چراغ قرمز با بی مهری و یا برخورد تند خاطی روبرو شده می توان او را به صبر دعوت نمود گاهی متاسفانه شنیده شده بعلت این که خاطی زبان به بدگویی باز کرده است فرد سفارش کننده با عدم صبر در برابر ناملایمات با ان شخص وارد دعوای زبانی یا حتی فیزیکی شده است و فرجام تلخی در پی داشته است یا فرد با مشاهده اینگونه برخوردها تصمیم بر عدم سفارش به حق و گرفتن رویکرد بی تفاوتی در برابر ناهنجاری های جامعه گردیده است در صورتی که می توان با یاری گرفتن از صبر هم سفارش به حق را انجام داد هم از مشکلات بعدی ان جلوگیری نمود. سفارش به رعایت حق و ارامش در همین مثال کوچک می تواند از جنبه معنوی و کسب پاداش بعلت اجرای امر الهی نیز صورت گیرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اجتماعی موضوع اصلی : قانون گوینده : سید حسین اخوان بهابادی