از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  در تواصی به حق باید مجهز به چه صفتی باشیم؟
سفارش دیگران به حق، ممکن است عوارض تلخى داشته باشد که باید با صبر و استقامت به استقبال آن رفت. {تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 585 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صبر- شکیبایی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا تواصی به حق و صبر جداگانه ذکر شده است؟
با اینکه سفارش به حق و صبر جزء اعمال صالح است ولى به خاطر اهمیّت جداگانه بیان شده‏اند. همانگونه که صبر و استقامت نیز حق است و «تواصوا بالحقّ» شامل آن مى‏شود ولى به خاطر اهمیّت صبر جداگانه آمده است. {تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 585 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل صالح گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «صبر»، نشان حق پذیرى است-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد

1 - تنها مؤمنانى که کارهاى شایسته انجام داده و یکدیگر را به پذیرش حق و شکیبایى توصیه مى کنند، گرفتار خسارت نخواهند شد.

إنّ الإنسـن لفى خسر . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

2 - ایمان و عمل صالح و پذیرش حق و شکیبایى، بهره گیرى درست از سرمایه هاى وجودى خویش است.

لفى خسر . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

3 - انجام دادن تمام کارهاى شایسته، توصیه خداوند به مؤمنان

الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت

حرف «ال» در «الصالحات»، آن را بر تمام اعمال صالح تعمیم داده است. از آن جا که هرگاه عموم حقیقى امکان پذیر نباشد، عموم عرفى مورد نظر است; مراد اعمال صالحى است که براى شخص مؤمن مقدور مى باشد.

4 - کفرورزى، ترک عمل صالح و بى اعتنایى به ترویج حق و صبر، زیان کارى است.

لفى خسر . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

5 - توصیه دیگران به پذیرش حق و شکیبایى در راه آن، مصداق بارز عمل صالح است.

عملوا الصـلحـت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

عطف توصیه به حق و صبر ـ که مصداق عمل صالح است ـ بر انجام اعمال صالح، عطف خاص بر عام و نشانه اهمیت ویژه خاص است.

6 - لزوم حق پذیرى، شناختن و شناساندن حق و پایدارى و شکیبایى براى تحقق آن

تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

ترغیب مؤمنان به توصیه دیگران بر حق و صبر، بیانگر لزوم پایبندى خود به آن دو است.

7 - حق پذیرى و دفاع از حق، نیازمند شکیبایى و استقامت است.

تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

جمله «تواصوا بالصبر»، ممکن است درصدد بیان زمینه هاى لازم براى مفاد «تواصوا بالحقّ» باشد.

8 - «صبر»، نشان حق پذیرى است و سفارش دیگران به آن، نمونه بارز ترغیب مردم به حق است.

تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

برداشت یاد شده، ناظر به این احتمال است که عطف «تواصوا بالصبر» بر جمله قبل، عطف خاص بر عام باشد. تکرار فعل «تواصوا»، این ارتباط را تأیید مى کند; زیرا در تعبیرى نظیر «تواصوا بالحقّ و الصبر»، تفاوت حق و صبر نمایان تر است.

9 - اصلاح جامعه در کنار اصلاح خویشتن، ضرورتى اجتناب ناپذیر در ثمربخشى وجود انسان

لفى خسر. إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

10 - امربه معروف، پنددهى و پندپذیرى، از خصلت هاى برجسته انسان هاى کامیاب

لفى خسر . إلاّ الذین ... تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

«تواصوا»، از باب تفاعل و بیانگر آن است که مؤمنان، در کنار توصیه به دیگران، از توصیه هاى آنان نیز بهره مى برند.

11 - تبلیغ اعتقادات حق و ترغیب دیگران به مقاومت در برابر منکرات، خصلتى ستوده و مایه کامیابى انسان

لفى خسر . إلاّ الذین ... تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر

12 - ترویج حق و تقویت روحیّه پایدارى، نیازمند مشارکت و هم یارى مردم با یکدیگر است.

تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرراهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : صبر- شکیبایی گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صالحات - فرامرز ميرشکار
صالحات:پس از ایمان هرآنچه باعث آبادانی واصلاح درون وبیرون آدمی شوداز جمله:هرگونه ذکر،صفت نیک،دانش آموزی،مساعدت دیگران و... [ نظرات / امتیازها ]
منبع : فرامرزمیرشکار،کارشناس علوم قران وحدیث قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل صالح گوینده : فرامرز میرشکار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  و تــــواصــــــوا - زهرا محمودي
در این سوره بیان شده است که تمامی انسان ها در زیان اند. "مگر" کسانی که 4 عمل را انجام دهند :1.آمنوا
2.عملوا (الصالحات)
3.تواصوا
4.تواصوا
و این نکته ی جالبی است که بدانیم ما اگر حتی مراحل1و2 را به خوبی انجام دهیم(با این فرض که عملوا الصالحات مربوط به اعمالی باشد که فایده ی آنها تنها نصیب خود شخص میشود، نه جامعه) ولی تواصی به خوبی ها نداشته باشیم ، بازهم جزء انسانهای زیان دیده ایم.
تاکید بر دعوت دیگران به سمت خدا، با اینکه پس از ایمان و عمل صالح ذکر شده ولی با تاکید بیشتری بیان شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : زهرا محمودی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توصیه به حق - محمدصادق ابراهيم قوچي

این سوره میفرماید که تنها زمانی ایمان و عمل صالح افراد از خسران مبراست که با توصیه به حق و صبر عجین باشد توصیه ی به حق شامل امر به معروف و نهی از منکر هم میشود.
اما علت اینکه بعد از توصیه ی به حق بلافاصله توصیه به صبر شده است اینست که
انسانی که امر و توصیه ی به حق میکند حتما برایش دردسر و مشکلاتی را ایجاد میکنند که باید خود را ملزم به صبر و تحمل نماید

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : خودم قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاق گوینده : محمدصادق ابراهیم قوچی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.