از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  رعایت مسائل اخلاقی
1) مسائل اخلاقى جزء دین است و انسان مؤمن، باید زبان و نگاه خود را کنترل کند. {ویل لکلّ همزة لمزة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 591 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اسلام گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  عذاب احتکار کنندگان اموال
2) آنان که به جاى انفاق مال، در فکر جمع و احتکار اموال هستند، منتظر عذاب خورد کننده قیامت باشند. {جمع مالاً و عدّده... لینبذنّ فى الحطمة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 591 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پول گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  آفت ثروت اندوزی
2) یکى از آفات و خطرات ثروت اندوزى، تحقیر دیگران است. {همزة لمزة... جمع مالاً و عدّده} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 591 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تکاثر گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  دنیا فریبنده است
3) مراقب باشیم فریب دنیا را نخوریم و به مال دنیا مغرور نشویم. {یحسب انّ ماله اخلده} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 591 قالب : تفسیری موضوع اصلی : دنیا گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  طعنه زدن از گناهان کبیره است
1) نیش‏زبان و طعنه زدن، از گناهان کبیره است، زیرا درباره آن وعده عذاب آمده است. {ویل لکلّ همزة لمزة... لینبذنّ فى الحطمة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 592 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : گناه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  عجز انسان از درک آخرت
5) فکر بشر از درک حقایق دوزخ و بهشت عاجز است. {و ما ادراک ما الحطمة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 592 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان عمق عذاب الهی
6) آتشى که خدا بیفروزد، نه فقط بر جسم، بلکه بر جان و دل مجرمان نفوذ مى‏کند. {نار اللّه الموقدة الّتى تطلع على الافئدة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 592 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  فرار از جهنم ممنوع!
8) ستون‏هاى بلند آتش، راه فرار را بر دوزخیان مى‏بندد. {مؤصدة فى عمد ممددة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 592 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهنم گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  پرتوى از سوره مبارکه‏ همزة - اعظم زارع بيدکي
4) پرتوى از سوره مبارکه‏
ترور شخصیت‏
از خصلت‏هاى بسیار زشت و گناهان بزرگ، بدگویى و بدزبانى و به کارگرفتن سلاح مرگبار دروغ و تهمت و عیبجویى و سخن چینى و غیبت و تلاشهایى ناجوانمردانه از این دست براى کوبیدن و بى اعتبار ساختن دیگرى است. این جنایت در حقیقت ترور شخصیت است و شقاوتى است گاه بدتر از کشتن یک انسان آزادى‏خواه و ستم ستیز.
این ساز و افزارهاى جنایت و شقاوت‏گاه به وسیله فردى بر ضد فردى دیگر به کار گرفته مى‏شود، وگاه به وسیله تشکیلات و حکومتى بر ضد معترضان و منتقدان و مخالفان استبداد و ستم‏ستیزان.
این شیوه شیطانى خسارات بزرگ و جبران‏ناپذیرى براى بشریت به بار مى‏آورد و توده‏ها را از اندیشه بلند و افکار نورانى کمال‏طلبان و ترقى‏خواهان محروم مى‏سازد و جنایتى است وحشتناک که شرورترین‏هاى روزگاران بدان دست مى‏یازند.
پیامبر گرامى فرمود: الا انبئکم بشرارکم؟
آیا شما را از شرورترین‏هاى جامعه خبر ندهم؟
گفتند: چرا، قالوا بلى یا رسول اللّه.
فرمود: المشاؤن باالنمیمة، المفرقون بین‏الاحبة، الباغون للبراء المعایب.(301) شرورترین‏ها آنانى هستند که بسیار سخن چینى مى‏کنند، در میان دوستان جدایى مى‏افکنند و براى پاکان و خوبان و آزادى‏خواهان عیب مى‏جویند و پرونده مى‏سازند.
امیرمؤمنان در هشدار از این آفت به مالک مى‏نویسد:
ولیکن ابعد رعیتک منک و اشنأهم عندک اطلبهم لمعائب الناس...(302)
از مردم و کارگزاران دولت خویش، آن کسانى که عیب‏جوتر هستند، آنان را از خود بران، چرا که به هر حال مردم عیوبى دارند که پیشواى جامعه در پنهان داشتن و اصلاح شایسته و بایسته آن عیوب از همه سزاوارتر است...
و این سفارش و هشدار بدان دلیل است که در نگرش قرآنى و علوى انسان صاحب کرامت و حقوق انسانى است و گناهى سهمگین‏تر از شرک و پایمال ساختن حقوق بشر نیست ، و پایمال کنندگان حقوق انسان‏ها و تحقیرکنندگان مردم فرومایه‏ترین‏هاى روزگاران هستند و از بیگانه‏ترین‏هاى از خدا و قرآن، چراکه پیامبر فرمود: اذل الناس من اهان الناس.(303)
فرومایه‏ترین انسان‏ها کسى است که به مردم اهانت کند.
خدایا، ما را در مسئول ساختن و خواستن دست و زبان خویش یارى فرما، و از شّر شرورترین‏هاى روزگاران و شگردها و شقاوت‏هاى آنان پناهمان ده. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مجمع البیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : بهتان- افترا گوینده : اعظم زارع بیدکی
  شان نزول - حميده احمدي نيا
1) در تفسیر قمى در معناى کلمه" لمزة" آمده که این کلمه به کسى اطلاق مى‏شود که با سر و گردن خود ژست مى‏گیرد، و چون فقیرى و یا سائلى را ببیند ناراحت مى‏شود. و در معناى جمله" الَّذِی جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ" آمده: یعنى مى‏شمارد و سر جایش مى‏گذارد «1».
و در همان تفسیر در ذیل آیه" الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ" آمده که بر دلها شعله مى‏زند، و ابو ذر غفارى (رضى اللَّه عنه) فرموده: به متکبرین دو چیز را بشارت دهید، یکى اینکه به سینه‏هایشان داغ بگذارند و دیگر اینکه پشتشان را بر زمین بکشند. و در ذیل آیه" إِنَّها عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ" آمده که آتش دوزخ همه اهل دوزخ را فرا مى‏گیرد" فِی عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ"، یعنى وقتى کنده و زنجیرها بر آنان استوار مى‏گردد به خدا سوگند که پوستشان را مى‏خورد «2».
و در مجمع البیان است که عیاشى به سند خود از محمد بن نعمان احول از حمران بن اعین از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمود: کفار و مشرکین در قیامت اهل توحید را که به خاطر گناهان در آتش شده‏اند سرزنش مى‏کنند، که امروز نمى‏بینیم که توحید شما دردى از شما دوا کرده باشد، چون مى‏بینیم خدا فرقى میان ما و شما نگذاشت، در این هنگام خداى تعالى براى اهل توحید غیرت به خرج مى‏دهد و به ملائکه دستور مى‏دهد اهل توحید را شفاعت کنید، آنان هر کس را که خدا خواسته باشد شفاعت مى‏کنند، سپس به انبیا دستور مى‏دهد شفاعت کنید، آنان هم هر کسى را که خدا خواسته باشد شفاعت مى‏کنند، سپس به مؤمنین دستور مى‏دهد شفاعت کنید، مؤمنین نیز هر کس را که خدا خواسته باشد شفاعت مى‏کنند، آن گاه خداى تعالى مى‏فرماید: من از همه اینان مهربانترم، به رحمت من از آتش خارج شوید، و همه چون مور و ملخ بیرون مى‏آیند.
آن گاه امام باقر (ع) فرمود: سپس عمد کشیده مى‏شود و راه نجات را برویشان مى‏بندد و به خدا سوگند که خلود از اینجا شروع مى‏شود «3».
__________________________________________________
(1 و 2) تفسیر قمى، ج 2، ص 441.
(3) مجمع البیان، ج 10، ص 538.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرقمی والمیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره همزة گوینده : حمیده احمدی نیا
  صفت رذیله - اعظم محمدي
1) توبیخ شدید غیبت کنندگان و عیب جویان.(ویل لکل همزه لمزه) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : آموزش ترجمه و مفاهیم( آقای مهدی محمودیان) قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اخلاق بد گوینده : اعظم محمدی
  محتوى و فضیلت سوره همزة - ليلا حسين زاده
1) این سوره که از سوره‏هاى مکى است از کسانى سخن مى‏گوید که تمام هم خود را متوجه جمع مال کرده ، و تمام ارزشهاى وجودى انسان را در آن خلاصه مى‏کنند ، سپس نسبت به کسانىکه دستشان از آن خالى است به دیده حقارت مى‏نگرند و آنها را به باد استهزا مى‏گیرند.



این ثروت‏اندوزان مستکبر ، و خودخواهان حیله‏گر چنان از باده کبر و غرور مست مى‏شوند که از تحقیر دیگران و عیبجوئى و استهزا و غیبت آنها لذت مى‏برند و با آن تفریح مى‏کنند.



و در پایان سوره از سرنوشت دردناک آنها سخن مى‏گوید که چگونه به صورت حقارت‏آمیزى در دوزخ پرتاب مى‏شوند ، و آتش سوزان جهنم قبل از هر چیز بر قلب آنها مسلط مى‏گردد ، و روح و جان آنها را که کانون اینهمه کبر و غرور و اینهمه شرارت بود به آتش مى‏کشد ، آتشى سوزان و مستمر و طولانى .



در فضیلت تلاوت این سوره در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) آمده است : من قرأ سورة الهمزة اعطى من الاجر عشر حسنات بعدد من استهزأ بمحمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) و اصحابه : هر کس این سوره را تلاوت کند به عدد هر یک از کسانى که محمد و یارانش را استهزاء کردند ده حسنه به او داده مى‏شود.



و در حدیثى از امام صادق مى‏خوانیم : هر کس آن را در نماز فریضه‏اى بخواند فقر از او دور مى‏شود ، روزى به او رو مى‏آورد ، و مرگهاى زشت و بد از او دفع مى‏گردد.


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره همزة گوینده : لیلا حسین زاده
  مال ومقام - مسعود ورزيده
1) خداوندا! ما را از مستى مال و مقام و دنیا و شهوات حفظ کن .
پروردگارا ! ما را از سلطه شیطان و بندگى درهم و دینار رهائى بخش .
بارالها! آتش دوزخ سخت شکننده است و رهائى از آن جز به لطف تو ممکن نیست ما را مشمول لطفت فرما.
آمین یا رب العالمین [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : اعتقادی موضوع اصلی : دنیا پرستی گوینده : مسعود ورزیده
  واى بر عیبجویان و غیبت کنندگان ! - مسعود ورزيده
1) وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (الهمزه/١)
وای بر هر عیب جوی هرزه زبان
این سوره با تهدیدى کوبنده آغاز مى شود مى فرماید: واى بر هر عیب جوى مسخره کننده اى ! (ویل لکل همزة لمزة )
آنها که با نیش زبان و حرکات ، دست و چشم و ابرو در پشت سر و پیش ‍ رو، دیگران را استهزاء کرده ، یا عیب جوئى و غیبت مى کنند، یا آنها را هدف تیرهاى طعن و تهم قرار مى دهند.
((همزة )) و ((لمزة )) هر دو صیغه مبالغه است اولى از ماده ((همز)) در اصل به معنى شکستن است و از آنجا که افراد عیب جو و غیبت کننده شخصیت دیگران را درهم مى شکنند به آنها همزة اطلاق شده .
و ((لمزة )) از ماده ((لمز)) (بر وزن رمز) در اصل به معنى غیبت کردن و عیب جوئى نمودن است .
در اینکه آیا این دو واژه به یک معنى است ، و اشاره به غیبت کنندگان و عیب جویان مى کند؟ یا در میان این دو فرقى است ؟ مفسران احتمالات زیادى داده اند، بعضى آنها را به یک معنى گرفته اند، و بنابراین ذکر این دو با هم براى تاءکید است .
ولى بعضى گفته اند ((همزه )) به معنى غیبت کننده و ((لمزه )) به معنى عیب جو است .
بعضى دیگر ((همزه )) را به معنى کسانى که با اشارت دست و سر عیب جوئى
مى کنند و لمزه را به معنى کسانى که با زبان این کار را انجام مى دهند دانسته اند.
بعضى اولى را اشاره به عیب جوئى روبرو، و دومى را به عیب جوئى پشت سر مى دانند.
بعضى اولى را به معنى عیب جوئى آشکار، و دومى را عیب جوئى پنهان و با اشاره چشم و ابرو شمرده اند.
و گاه گفته شده هر دو به معنى کسى است که مردم را با القاب زشت و زننده یاد مى کند.
و بالاخره در سخنى از ابن عباس آمده است که در تفسیر این دو چنین مى گفت : هم المشاؤ ون بالنمیمة ، المفرقون بین الاحبة ، الناعتون للناس ‍ بالعیب : آنها کسانى هستند که سخن چینى مى کنند، و میان دوستان جدائى مى افکنند، و مردم را با عیوب توصیف مى کنند.
گویا ابن عباس این سخن را از حدیثى که از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده است استفاده کرده ، آنجا که فرمود: الا انبئکم بشرارکم ؟ قالوا: بلى یا رسول الله (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) قال : المشاؤ ون بالنمیمة ، المفرقون بین الاحبة ، الباغون للبرآء المعایب : آیا شما را از شریرترین افراد خبر دهم ؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمود: آنها که بسیار سخن چینى مى کنند، در میان دوستان جدائى مى افکنند، و براى افراد پاک و بى گناه در جستجوى عیوبند.
ولى از مجموع کلمات ارباب لغت استفاده مى شود که این دو واژه به یک معنى است ، و مفهوم وسیعى دارد که هر گونه عیب جوئى و غیبت و طعن و استهزاء به وسیله زبان و علائم و اشارات و سخن چینى و بدگوئى را شامل مى شود.
به هر حال تعبیر به ((ویل )) تهدید شدیدى است نسبت به این گروه ، و اصولا آیات قرآن موضع گیرى سختى در برابر اینگونه افراد نموده ، و تعبیراتى دارد که درباره هیچ گناهى مانند آن دیده نمى شود، مثلا بعد از آنکه منافقان کوردل را به خاطر سخریه مؤ منان به عذاب الیم تهدید مى کند، مى فرماید: استغفر لهم او لا تستغفر لهم ان تستغفر لهم سبعین مرة فلن یغفر الله لهم : چه براى آنها استغفار کنى و چه نکنى ، حتى اگر هفتاد بار براى آنها استغفار کنى خداوند آنها را هرگز نمى بخشد (توبه 80).
شبیه همین معنى در باره منافقانى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را استهزا مى کردند در سوره منافقون آیه 5 آمده است .
اصولا آبرو و حیثیت اشخاص از نظر اسلام بسیار محترم است ، و هر کارى که موجب تحقیر مردم گردد گناه بزرگى است ، در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) آمده است : اذل الناس من اهان الناس : ذلیل ترین مردم کسى است که به مردم توهین کند!. ،

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : اخلاقی موضوع اصلی : غیبت گوینده : مسعود ورزیده
  تمسخر ، سلاح انسانهای ضعیف - مرضيه علمدار
1) یکى از محرّمات (که از عوامل غیبت هم به شمار مى‏رود) مسخره کردن و استهزاء است و شک نیست که سخریّه و استهزاء یکى از عواملی است که بسیارى از اوقات انسان‏هاى ضعیف الایمان را وادار به غیبت مى‏کند. آرى، هستند کسانى که به منظور بى اعتبار کردن دیگران از عامل تمسخر بهره مى‏گیرند و براى مجلس آرایى و خنداندن حاضران از آبرو و حیثیت دیگران مایه مى‏گذارند و با کارهایى از قبیل تقلید در راه رفتن، سخن گفتن، غذا خوردن و خلاصه به هر طریقى از اشاره و کنایه و... دیگران را به مسخره مى‏گیرند و از این راه حس خودپسندى و انتقامجویى خویش را اشباع مى‏کنند و حد اقلّ با خرج کردن آبروى دیگران مستمعان و دوستان خود را راضى مى‏سازند و بدین جهت است که قرآن کریم از این عمل شدیدا نهى کرده و آن را به عنوان ظلم و ستم مورد توبیخ و تهدید قرار داده است و امر به توبه مى‏کند و مى‏فرماید:
یا ایُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ انْ یَکُونُوا خَیْرا مِنْهُم وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ انْ یَکُنَّ خَیْرا مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَاولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ. [1] اى کسانى که ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء کنند، شاید آنها که مورد استهزاء واقع مى‏شوند بهتر از مسخره کنندگان باشند. و همچنین زنان یکدیگر را مسخره نکنند، زیرا ممکن است زنان مسخره شده از آنها که مسخره مى‏کنند بهتر باشند. و مبادا از یکدیگر عیب جویى کنید و زنهار از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد کنید که پس از ایمان آوردن، نامى که نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر کس که از این رفتار توبه نکند ستمگر و ظالم است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : استهزا- تمسخر گوینده : مرضیه علمدار