از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اختیار در انتخاب دین
6) در اینجا ممکن است به ذهن کسى برسد که این آیه مردم را در انتخاب دین آزاد کرده است و مى‏فرماید: هر کس دلش خواست دین شرک را انتخاب کند و هر کس خواست دین توحید را برگزیند. یا به ذهن برسد که آیه شریفه مى‏خواهد به رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) دستور دهد که متعرض دین مشرکین نشود. لیکن معنایى که ما براى آیه کردیم این توهم را دفع مى‏کند، چون گفتیم آیه شریفه در مقام این است که بفرماید: شما به دین من نخواهید گروید و من نیز به دین شما نخواهم گروید. و اصولا دعوت حقه‏اى که قرآن متضمن آن است، این توهم را دفع مى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 647 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : جبر و اختیار گوینده : علامه طباطبایی
  پیامبر (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و وحی الهی
1) پیامبر اکرم امین وحى است و هر چه به او نازل شود بازگو مى‏کند. {قل} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نحوه برائت از کفار
1) اعلام برائت از کفار باید مکرّر و مؤکّد و علنى باشد. {قل یا ایّها الکافرون لا اعبد ما تعبدون} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : برائت- تبری گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان وظایف اجتماعی_ سیاسی مسلمانان
1) در دین معامله نکنید، با دشمن سازش و مداهنه نکنید و در برابر تکرار پیشنهادهاى نابجا، شما نیز موضع خود را قاطعانه تکرار کنید. {لا اعبد... لا انتم عابدون... و لا انا عابد...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسلمانان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ملاک تمایز مؤمن از کافر
1) عبادت و بندگى خدا، ملاک تمایز مؤمن از کافر است. {یا ایّها الکافرون... لا انتم عابدون ما اعبد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بندگی- عبودیت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان وظایف اجتماعی_ سیاسی مسلمانان
2) در دین معامله نکنید، با دشمن سازش و مداهنه نکنید و در برابر تکرار پیشنهادهاى نابجا، شما نیز موضع خود را قاطعانه تکرار کنید. {لا اعبد... لا انتم عابدون... و لا انا عابد...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسلمانان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  جذب دیگران به هر قیمتی؟
2) به خاطر جذب دیگران، دست به هر کارى نزنید. {لا اعبد... و لا انتم عابدون} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاق بد گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اخبار غیبی قرآن
2) قرآن از غیب خبر مى‏دهد. حتى یک نفر از پیشنهاد دهندگان، حاضر به اسلام آوردن نشد. {و لا انتم عابدون ما اعبد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  عکس العمل مسلمانان در برابر مخالفان
2) مسلمانان باید در برابر پیشنهادات غیر منطقى، صریح و قاطع پاسخ بگویند و دشمنان را از خود مأیوس نمایند. {لا اعبد ما تعبدون} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسلمانان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اصول زیر پا گذاشته نمی‌شود
2) به نام وحدت، نباید از اصول و ارزشها سرپیچى کرد. {لا اعبد ما تعبدون} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : وحدت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  یأس کفار از مسلمانان
2) دنیاى کفر باید از تسلیم شدن مسلمانان مأیوس باشد. {لا اعبد... و لا انا عابد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسلمانان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اخبار غیبی قرآن
3) قرآن از غیب خبر مى‏دهد. حتى یک نفر از پیشنهاد دهندگان، حاضر به اسلام آوردن نشد. {و لا انتم عابدون ما اعبد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان شروط رهبری
4) پایدارى و قاطعیّت، شرط رهبرى است. {و لا انا عابد...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 621 قالب : تفسیری موضوع اصلی : امام- امامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چه چیز بیانگر آیین انسان است؟
4) معبود هر کس، بیانگر دین و آیین اوست. {لا انا عابد... لا انتم عابدون... لکم دینکم ولى دین} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 622 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  وضعیت انسان در انتخاب دین
6) انسان در انتخاب دین آزاد است نه مجبور. {لکم دینکم و لى دین} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 622 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جبر و اختیار گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  حق از باطل باید جدا شود
6) باید صف‏ها از هم جدا شود، حق از باطل و کفر از ایمان متمایز شود. {لکم دینکم ولى دین} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 622 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حق گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نام های دیگر سوره - محمدامين احمدي فقيه
1) بسم الله الرحمن الرحیم
نام‌های دیگر این سوره عبارتند از: عباذة (عبادت)، جحد (انکار)؛ و اوّلین سوره از سوره‌های کوچک چهار قل معروف است که بعد از بسم الله الرحمن الرحیم با کلمه‌ی «قل» شروع می‌شود؛ البته پنج سوره ابتدای آن‌ها با قل شروع می‌شود و علاوه بر چهار سوره‌ی کافرون، توحید، فلق، ناس، سوره جن هم است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : از تحقیقات اینجانب و منابع مختلف قالب : تاریخی موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : محمدامین احمدی فقیه
  فضیلت سوره کافرون - ليلا حسين زاده
5) در حدیثى (از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده که فرمود: من قراء قل یا
ایها الکافرون فکانما قراء ربع القرآن و تباعدت عنه مردة الشیاطین ، و براء من الشرک ، و یعافى من الفزع الاکبر: کسى که سوره قل یا ایها الکافرون را بخواند گوئى ربع قرآن را خوانده ، و شیاطین طغیانگر از او دور مى شوند، و از شرک پاک مى گردد، و از فزع (روز قیامت ) در امان خواهد بود.
تعبیر به ((ربع القرآن )) شاید به خاطر آن است که حدود یک چهارم قرآن مبارزه با شرک و بت پرستى است ، و عصاره آن در این سوره آمده است ، و دور شدن شیاطین سرکش به خاطر آن است در این سوره دست رد بر سینه مشرکان زده شده ، و مى دانیم شرک مهمترین ابزار شیطان است .
نجات در قیامت نیز در درجه اول در گرو توحید و نفى شرک است ، همان مطلبى که این سوره بر محور آن دور مى زند.
در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم : مردى خدمتش آمد عرض کرد اى رسول خدا! براى این آمده ام که چیزى به من یاد دهى که به هنگام خواب بخوانم ، فرمود: اذا اخذت مضجعک فاقراء قل یا ایها الکافرون ثم نم على خاتمتها فانها براءة من الشرک : هنگامى که به بستر رفتى سوره یا ایها الکافرون را بخوان ، بعد از آن بخواب که این بیزارى از شرک است . و نیز در روایتى از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) آمده است که به جبیر بن مطعم فرمود: آیا دوست دارى هنگامى که به سفر میروى از بهترین یارانت از نظر زاد و توشه باشى ؟ گفت : آرى پدرم و مادرم فدایت اى رسول خدا!
فرمود: این پنج سوره را بخوان : ((قل یا ایها الکافرون ))، و ((اذا جاء نصر الله و الفتح ))، و ((قل هو الله احد))، و ((قل اعوذ برب الفلق ،)) و ((قل اعوذ برب
الناس ))، و قرائت خود را با ((بسم الله الرحمن الرحیم )) آغاز کن .
و در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم که مى فرمود: پدرم مى گفت قل یا ایها الکافرون ربع قرآن است ، و هنگامى که از آن فراغت مى یافت مى فرمود: اعبدالله وحده ، اعبدالله وحده : من تنها خدا را عبادت مى کنم من تنها خدا را عبادت مى کنم . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت دارالقران الکریم قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : لیلا حسین زاده
  وجه تکرار در (و لا انتم عابد ما عبدتم و لا انتم عابدون ما اعبد - ليلا حسين زاده
5) این دو آیه تکرار مضمون دو آیه قبل است که به منظور تاءکید آن تکرار شده ، نظیر تکرارى که در آیه (کلا سوف تعلمون ثم کلا سوف تعلمون ) آمده ، و نیز تکرارى که در آیه (فقتل کیف قدر ثم قتل کیف قدر) آمده است .
بعضى از مفسرین در توجیه اینکه چرا بین دو موصول فرق نگذاشت ، گفته اند: اصلا کلمه (ما) در دو جمله (ما عبدتم ) و (ما اعبد) موصوله نیست ، بلکه مصدریه است ، و معناى آیه این است که : من نحوه پرستش شما را نخواهم پرستید، و شما نحوه پرستش مرا نخواهید پرستید، و خلاصه نه من شریک شما در پرستش هستم و نه شما شریک منید، نه در عبادت مشترکیم و نه در معبود، چون معبود من خداى تعالى است ، و معبود شما بت است ، عبادت من عبادتى است که خدا تشریعش کرده ، و عبادت شما چیزى است که خودتان از در جهل و افتراء بدعت نهاده اید
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت لیله القدر قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : لیلا حسین زاده
  بحث روایی سوره کافرون - ليلا حسين زاده
6) در الدر المنثور آمده که ابن جریر، ابن ابى حاتم ، و ابن انبارى در کتاب (المصاحف )، از سعید بن میناء مولاى ابى البخترى روایت کرده اند که گفت : ولید بن مغیره و عاصى بن وائل و اسود بن مطلب و امیه بن خلف رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) را دیدند و گفتند: اى محمد بیا خدایانمان را روى هم بریزیم ، ما خداى تو را بپرستیم و تو خدایان ما را در نتیجه غائله و کدورت بین ما بر طرف شود، همه در پرستش معبودها مشترک باشیم ، و بالاخره یا معبود ما حق است و یا معبود تو، اگر معبود ما حق و صحیح تر بود سر تو بى کلاه نمانده ، و از عبادت آنها حظى برده اى ، و اگر معبود تو حق و صحیح تر از معبود ما باشد سر ما بى کلاه نمانده ، از پرستش او بهره مند شده ایم . در پاسخ این پیشنهاد خداى تعالى این سوره را نازل کرد که بگو: هان اى کفار! من هرگز نمى پرستم آنچه را که شما مى پرستید، تا آخر سوره .
و در تفسیر قمى از پدرش از ابن ابى عمیر روایت کرده که گفت : ابو شاکر از ابى جعفر احول از سوره مورد بحث سؤ ال کرد، که مگر یک سخنگوى حکیم اینطور حرف مى زند که در یک سطر مطلبى را دو بار بگوید و تکرار کند؟ ابى جعفر احول جوابى از این اشکال نداشت .
ناگزیر به طرف مدینه روان شد، و در مدینه از امام صادق (علیه السلام ) پرسید حضرت فرمود: سبب نزول این سوره و تکرار مطلبش ‍ این بود که قریش به رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) پیشنهاد کرده بود، بیا تا بر سر پرستش خدایان مصالحه اى کنیم ، یک سال تو خدایان ما را عبادت کن و یک سال ما خداى تو را، باز یک سال تو خدایان ما را عبادت کن و یک سال ما خداى تو را، خداى تعالى در پاسخشان عین سخن آنان را یعنى تکرار مطلب را بکار برد، آنها گفته بودند یک سال تو خدایان ما را عبادت کن در پاسخ فرمود: (لا اعبد ما تعبدون )، آنها گفته بودند و یک سال ما خداى تو را، در پاسخ فرمود (و لا انتم عابدون ما اعبد)، آنها گفته بودند باز یک سال تو خدایان ما را عبادت کن در پاسخ فرمود: (و لا انا عابد ما عبدتم )، آنها گفته بودند و یک سال ما خداى تو را در پاسخشان فرمود: (و لا انتم عابدون ما اعبد لکم دینکم و لى دین ).
ابوجعفر احول وقتى این پاسخ را شنید نزد ابى شاکر رفت ، و جواب را بدو گفت ، ابوشاکر گفت : این جواب مال تو نیست این را شتر از حجاز بدینجا حمل کرده ، (یعنى تو نزد جعفر بن محمد رفته اى و پاسخ را از او گرفته اى ).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت لیله القدر قالب : روایی موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : لیلا حسین زاده
  نماز، خدا و ریا - ابراهيم نعمتي
1) نماز می خوانیم تا "ببینیم" خدا و مردم را

نه برای آنکه در مردمک ها دیده شویم.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : هفته نامه فرهنگی خبری کاشف شماره 51 – مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام دانشگاه تهران قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : خانم ربیع زاده
  پایداری در مقابل خواسته هاس کافران - مرضيه علمدار
6) این سرمشقى است براى همه مسلمانان که در هیچ شرائطى در اساس دین و اسلام با دشمنان سازش نکنند ، و هر وقت چنین تمنائى از ناحیه آنها صورت گیرد آنها را کاملا مایوس کنند ، مخصوصا در این سوره دو بار این معنى تاکید شده که من معبودهاى شما را نمى‏پرستم و این تاکید براى مایوس ساختن آنها است ، همچنین دوباره تاکید شده که شما هرگز معبود من ، خداى یگانه را نمى‏پرستید و این دلیلى است بر لجاجت آنها ، و سرانجامش این است که من و آئین توحیدیم ، و شما و آئین پوسیده شرک آلودتان ! [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه ج 27 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : مرضیه علمدار
  فضیلت تلاوت سوره کافرون - مرضيه علمدار
4) رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس سوره کافرون را تلاوت نماید شیاطین از او دور شده و از سختی های بزرگ روز قیامت در عافیت می باشد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : روایی موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : مرضیه علمدار
  اعلام موضع شفاف - عليرضا يعقوبي سورکي
2) با عنایت به اینکه روح ومغز هر دین و آیینی معبود آنست ودر این سوره کافران معبوذ پیامبر و مسلمین را نشانه رفته اند لذا پیامبر از طرف خداوند ماموریت می یابد که بدون هرگونه تسامح وتساهلی پاسخ شفاف و دندان شکن به کافران بدهد و هرگونه اجتماع بین معبود یکتا با معبودهای ساختگی کفار را رد نموده و هرگونه امید واهی آنهارا به یاس بدل کند. این موضوع با توجه به ترتیب نزول سوره که ابتدای بعثت بوده اهمیت آنرا بیشتر مینماید . لذا سوره همیشه به روز است و این امر ( عذم اجتماع بین معبودهای ساختگی با معبود حقیقی ) برای همیشه ودر تمام ازمنه ساری وجاریست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر در قران قالب : اعتقادی موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی
  پیش بینی وتحدی قرآن - عليرضا يعقوبي سورکي
3) باتوجه به معنای آیه که میفرماید شما پرستنده ی آنچه من هستم نیستید (ونخواهید بود ) لذا به گواهی تاریخ هیچکدام از آنهایی که پیشنهاد دهنده پرستش به پیامبر بودند ، موحد نشدند و پرستنده ی خدای پیامبر (خداوند یکتا ) نگردیدند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر در قران قالب : تفسیری موضوع اصلی : تحدی گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی
  تکرار آیه - عليرضا يعقوبي سورکي
5) تکرار لفظ افاده تاکید در معنا می کند وبیان اهمیّت را دارد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر در قران قالب : فلسفی موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی