از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 603 حزب : 120 جزء : سي ام سوره : کافرون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  خطاب پیامبر (صلّی الله علیه و آله) به کفار
از این آیه تا آخر سوره آن مطلبى است که در آیه قبل «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ» مامور به گفتن آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 645 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نفی تعبد از بتها
مراد از «ما تَعْبُدُونَ» بت‏هایى است که کفار مکه مى‏پرستیدند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 645 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بت پرستان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حذف مفعول «تعبدون»
مفعول «تعبدون» ضمیرى است که به ماى موصول بر مى‏گردد و با اینکه مى‏توانست بفرماید: «ما تعبدونه»، اگر ضمیر را حذف کرد براى این بود که کلام دلالت بر آن مى‏کرد. حذف کرد تا قافیه آخر آیات هم درست درآید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 645 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نفی پرستش بتها توسط پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
جمله «لا اعبد» نفى استقبالى است؛ براى اینکه حرف «لا» مخصوص نفى آینده است هم چنان که حرف «ما» براى نفى حال است و معناى آیه این است که من ابدا نمى‏پرستم آنچه را که شما بت‏پرستان امروز مى‏پرستید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 645 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیامبر(ص)، مصمم به پایدارى بر عبادت خداوند-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد

1 - برخى از کافرانِ عصر بعثت، مدعى آمادگى براى عبادت خداوند، در صورت اظهار آمادگى پیامبر(ص) براى عبادت معبودهاى آنان

و لا أنتم عـبدون ما أعبد

خبر دادن پیامبر(ص) از سر سختى کافران ـ پس از نفى کوتاه آمدن خود ـ بیانگر آن است که کافران در صورت سازش پیامبر(ص) خود را براى عبادت خداوند آماده مى خواندند.

2 - کافرانى که خود را در صورت مماشات پیامبر(ص)، آماده عبادت خداوند مى خواندند، هرگز به آن تن نداده و معبود پیامبر(ص) را نمى پرستیدند.

و لا أنتم عـبدون ما أعبد

3 - پیامبر(ص)، مأمور افشاى سرسختى مشرکان در ترک پرستش خداوند; حتى در فرض محال تن دادن پیامبر(ص) به پرستش معبودهاى آنان

و لا أنتم عـبدون ما أعبد

4 - بیان سرسختى سازش خواهان کافر و وفا نکردن آنان به وعده ایمانِ مشروط خویش، از اخبار غیبى قرآن

و لا أنتم عـبدون ما أعبد

5 - پیامبر(ص)، مصمم به پایدارى بر عبادت خداوند

أعبد

فعل هاى «أعبد» در این آیه و «عبدتم» در آیه بعد، عِدل یکدیگر قرار گرفته است. ماضى آوردن فعل، در مورد عبادت مشرکان و مضارع آوردن آن درباره عبادت پیامبر(ص)، بیانگر استمرار عبادت آن حضرت است.

6 - کافران، خود را در اقدام به خداپرستى ـ در صورت سازش پیامبر(ص) با آنان ـ پیش قدم معرفى کرده و زمان پیوستن پیامبر(ص) به آنان را، پس از مرحله پیوستن خود به پیامبر(ص) قرار داده بودند.

لا أعبد ما تعبدون . و لا أنتم عـبدون ما أعبد

در آیه قبل، پیامبر(ص) عبادت آینده خود از معبودهاى مشرکان را منتفى دانست; ولى در این آیه، عبادت کنونى مشرکان از خداوند را نفى کرد. مى توان گفت: اختلاف دو تعبیر ـ که از فعلى بودن آیه قبل و اسمى بودن این آیه استفاده مى شود ـ ناظر به ترتیبى است که مشرکان براى توافق با پیامبر(ص)، پیشنهاد کرده بودند. آنان گفته بودند: یک سال ما بنده خداى تو مى شویم; مشروط به این که سال بعد تو خدایان ما را پذیرا باشى.

7 - کافران، از معبود پیامبر(ص)، شناخت نادرست و تصورى در حد معبودهاى خویش داشتند.

ما تعبدون ... ما أعبد

کلمه «ما» در معنایى اعم از عاقل و غیر عاقل به کار مى رود، به کار نبردن کلمه «من» ـ که تصریح به عاقل بودن است ـ به جهت بیان این نکته است که مشرکان، معبود پیامبر(ص) را در سطح معبودان خویش مى پنداشتند.

8 - سرسختى مخالفان توحید در مواضع خویش، نباید پایدارى اهل توحید را متزلزل سازد.

و لا أنتم عـبدون ما أعبد

پایدارى اهل توحید، از مضارع بودن «أعبد» استفاده شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرراهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعلام برائت - رضا هاتفي
منظور اعلام برائت از مشرکین است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : اَبرار گوینده : رضا هاتفی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تکرار ماده عبد - عليرضا يعقوبي سورکي
باعنایت به اینکه در سوره کافرون محور سخن در خصوص عبادت معبود میباشد از ریشه عبد 8 واژه فعل واسم بکار رفته که قابل تامل است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت از تدبر درقرآن قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره کافرون گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.