از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 603 حزب : 120 جزء : سي ام سوره : کافرون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لکم دینکم ولی دین ):(دین شما برای خودتان و دین من برای خودم )مطابق روایت ولیدبن مغیره و اسود بن مطلب و امیه بن خلف به رسولخدا ص پیشنهاد کردند که ای محمد بیا کدورت را کنار بگذاریم ، یکسال تو خدایان ما را عبادت کن ، سال بعد ما خدای تو را می پرستیم و سال دیگر مجددا تو خدایان ما را بپرست وسال بعدش ما خدای تو را می پرستیم ،به این ترتیب اگر معبود ما به حق باشد، تو نیز بی بهره نمانده ای و اگر معبود تو به حق باشد ما هم از پرستش او بهره برده ایم (64).این سوره در جواب آنها نازل شد و به پیامبر امر نمود تا از کفار برائت جسته وبگوید: ای کافران (البته خطاب با یک گروه معین و معهود از کفار است ) من هرگز بتهای شما را نمی پرستم و شما هم پروردگاری را که من امروز می پرستم نخواهید پرستید،آنوقت در مقام تأکید و اثبات این برائت بطور دائمی و ابدی ، مجددا تکرار می کند که ،من در پرستش معبود و در اصل عبادت با شما اشتراکی ندارم و شما نیز با من اشتراک ندارید، چون معبود من خدای یکتاست و عبادت من بر طبق آنچیزی است که خداتشریع کرده ، اما عبادت بتها، یک امری است که شما آن را ابداع کرده اید و از جهل وافتراء شما ناشی می شود، لذا دین شما که همان بت پرستی است مخصوص خودشماست وبه من تعدی نمی کندودین من نیز مخصوص خودم است و شما را در بر نمی گیرد.البته معنای آیه این نیست که هر کس هر دینی را که بخواهد انتخاب کند، بلکه منظوراین است که جدایی و افتراق توحید و شرک از یکدیگر مشخص شود تا مردم بدانندتوحید به هیچ وجه با شرک جمع نمی شود،(اسلام ، اسلام است و جاهلیت ، جاهلیت ، وراهی که به اسلام منتهی می شود، مستلزم جدایی و انقطاع کامل از شرک و همه ارزشهای جاهلی و تصورات و افکار و تقلیدها و قید وبندهای آن است که عبارتست از همان هجرت بسوی اسلام و همه لوازم آن و حد وسطی بین این دو مذهب وجود ندارد وسازش و تفاهمی میان آنها نیست ، اگر چه که جاهلیت خود را به لباس اسلام در آورده وادعای اسلام بکند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - دین کافران براى پیامبر(ص)، غیر قابل پذیرش بود.

لکم دینکم

درباره مفاد این آیه سه بیان وجود دارد: 1. من دین شما را نخواهم پذیرفت و شما هم دین من را نمى پذیرید; بنابراین، سازش من و شما امکانپذیر نیست و درگیرى تبلیغاتى ادامه خواهد یافت (برداشت هاى یکم تا چهارم، ناظر به این معنا است); 2. شما به راه خود بروید و من هم به راه خود مى روم، نه شما به من کارى داشته باشید و نه من به شما کارى دارم (برداشت هاى پنجم و ششم، ناظر به این مفاد است); 3. دین شما لایق خود شما است و دین من شایسته خود من است; نه شما زیبنده دین من هستید و نه دین شما زیبنده من است (برداشت هاى هفتم و هشتم، این معنا را مى رساند).

2 - کافرانى که در ادعا، آماده سازش بودند، زمینه پذیرش دین پیامبر(ص) را نداشتند.

و لى دین

3 - پیامبر(ص) در گفتوگو با کافران، ناامیدى خود را از ایمان آنان ابراز کرد و آنها را از مشرک شدن خویش، مأیوس ساخت.

لکم دینکم و لى دین

4 - توحید و شرک، آشتى ناپذیر و ناسازگارى آن دو باهم، جاودانه است.

لکم دینکم و لى دین

مفاد سوره مبارکه ـ به ویژه این آیه ـ ممکن است این باشد که شما از دین خود حمایت کنید و من از دین خود. نه من سر سازگارى با شما دارم و نه شما با من کنار خواهید آمد.

5 - پیامبر(ص)، دعوت برخى کافران را به ترک شرک و بت پرستى، بى ثمر دانست و آنها را به حال خود رها ساخت.

لکم دینکم

6 - پیامبر(ص) پس از ناامیدى از ایمان کافران، از آنان خواست براى پایبندى او به دین خود، مشکل آفرین نباشند.

و لى دین

7 - دین کافران، خالى از هرگونه جاذبه و ارزش

لکم دینکم

8 - برخى کافران ناتوان از درک دین پیامبر(ص) و ارزش آن و نالایق براى استفاده از آن

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
و سرانجام در آخرین آیه مورد بحث مى فرماید:

لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ

اینک که چنین است دین و آیین شما براى شما، و دین آیین من از آن من.

در تفسیر آیه دیدگاه ها متفاوت است:

1 - به باور گروهى منظور این است که: پاداش پرستش و دین شرک آلود شما براى شما و پاداش دین توحیدى و آسمانى من براى من. با این بیان «مضاف» حذف شده است.

2 - امّا به باور برخى دیگر، کفرگرایى و حق ستیزى شما براى شما باد و توحیدگرایى و حق پذیرى و پرستش خالصانه من براى من و این بیان و آیه گرچه به ظاهر نشانگر بى مانع بودن شرک و کفر و یا جواز پرستش هاى ذلت بار آنان است، امّا در حقیقت هشدارى است سخت، که آنان را از کفر و پرستش غیر خدا بر حذر مى دارد.

آیه مورد بحث بسان این آیه است که مى فرماید: اعملوا ماشئتم...(330)

هر آنچه مى خواهید انجام دهید که او به آن چه انجام مى دهید بیناست.

3 - از آن جایى که واژه «دین» به معنى پاداش و کیفر کردار انسان آمده، به باور پاره اى منظور این است که: ثمره عملکرد شما براى شما و ثمره کار من نیز براى من.

واژه «دین» در شعر عرب نیز به معنى پاداش و کیفر آمده است. شاعر مى گوید


اذا ما لقونا لقیناهم

و دَنّاهم مثل ما یقرضونا

هنگامى که آنان با ما دیدار نمودند، ما نیز با آنان دیدار خواهیم نمود، و همانند آنچه به ما وام مى دهند به آنان پاداش خواهیم داد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه

لکم دینکم و لی دین این آیه به حسب معنا تاکید مطلب گذشته ، یعنی مشترک نبودن پیامبر و مشرکین است ، و لام در لکم و در لی لام اختصاص است ، می‏فرماید : دین شما که همان پرستش بت‏ها است مخصوص خود شما است ، و به من تعدی نمی‏کند ، و دین من نیز مخصوص خودم است ، شما را فرا نمی‏گیرد .

در اینجا ممکن است به ذهن کسی برسد که این آیه مردم را در انتخاب دین آزاد کرده ، می‏فرماید هر کس دلش خواست دین شرک را انتخاب کند ، و هر کس خواست دین توحید را برگزیند .

و یا به ذهن برسد که آیه شریفه می‏خواهد به رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) دستور دهد که متعرض دین مشرکین نشود .

و لیکن معنایی که ما برای آیه کردیم این توهم را دفع می‏کند ، چون گفتیم آیه شریفه در مقام این است که بفرماید شما به دین من نخواهید گروید و من نیز به دین شما نخواهم گروید ، و اصولا دعوت حقه‏ای که قرآن متضمن آن است ، این توهم را دفع می‏کند .

بعضی از مفسرین برای دفع این توهم گفته‏اند : کلمه دین در آیه شریفه به معنای مذهب و آئین نیست ، بلکه به معنای جزا است می‏فرماید : جزای شما مال شما ، و جزای من از آن من است .

بعضی دیگر گفته‏اند : در این آیه مضافی حذف شده ، و تقدیرش لکم جزاء دینکم ولی جزاء دینی می‏باشد ، یعنی جزای دین شما مال شما ، و جزای دین من مال من . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف

( لکم دینکم ولی دین ) لکم شرککم ، ولی توحیدی . والمعنی : أنی نبی مبعوث إلیکم لأدعوکم إلی الحق والنجاة ، فإذا لم تقبلوا منی ولم تتبعونی ، فدعونی کفانا ولا تدعونی إلی الشرک . عن رسول الله صلی الله علیه وسلم : " من قرأ سورة الکافرین فکأنما قرأ ربع القرآن وتباعدت منه مردة الشیاطین ، وبرئ من الشرک ویعافی من الفزع الأکبر [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[6] و بدین‌ گونه‌ راه‌ گمراهی‌ ‌از‌ راه‌ ‌خدا‌، و دین‌ کافران‌ ‌از‌ دین‌ حق‌ باز شناخته‌ می‌شود.

«لَکُم‌ دِینُکُم‌ وَ لِی‌َ دِین‌ِ‌-‌ دین‌ ‌شما‌ ‌از‌ ‌آن‌ خودتان‌ و دین‌ ‌من‌ ‌از‌ ‌آن‌ خودم‌.»

دین‌ برنامه‌ و روش‌ عمل‌ تکامل‌ یافته‌ای‌ ‌است‌ ‌که‌ انسان‌ ‌در‌ زندگی‌ ‌خود‌ ملتزم‌ ‌به‌ ‌آن‌ می‌شود، و برنامه ‌خدا‌ ‌با‌ برنامه شرک‌ قابل‌ جمع‌ شدن‌ نیست‌، و بعضی‌ گفته‌اند ‌که‌ «دین‌» ‌در‌ ‌اینکه‌ جا ‌به‌ معنی‌ پاداش‌ و جزا ‌است‌، ‌پس‌ معنی‌ ‌آن‌ چنین‌ ‌است‌ ‌که‌ جزای‌ عمل‌ و پرستش‌ ‌هر‌ کس‌ ‌به‌ ‌خود‌ ‌او‌ می‌رسد، ‌که‌ ‌اگر‌ نیک‌ ‌باشد‌ نیک‌ ‌است‌ و ‌اگر‌ بد ‌باشد‌ بد. و معنی‌ نخستین‌ ‌با‌ سیاق‌ ‌آیه‌ سازگارتر ‌است‌، بدان‌ سبب‌ ‌که‌ جوهر دین‌ عبادت‌ ‌است‌، ‌پس‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌را‌ بپرستد ‌به‌ دین‌ ‌او‌ ‌در‌ می‌آید، و ‌هر‌ ‌که‌ شرکا ‌را‌ بپرستد ‌به‌ دین‌ ‌آنها‌ ‌در‌ خواهد آمد.

‌اینکه‌ براءت‌ و جدایی‌ و بیزاری‌ صریح‌ ‌از‌ دین‌ شرک‌ وسیله‌ای‌ ‌برای‌ تمیز دادن‌ دین‌ ‌خدا‌ ‌از‌ دین‌ مدعیان‌ خدایی‌، و تشخیص‌ پرستندگان‌ ‌خدا‌ ‌از‌ پرستندگان‌ طاغوت‌، و باز شناختن‌ خط رسالت‌ ‌از‌ راههای‌ گمراهی‌ ‌است‌.

مشرکان‌ و مستکبران‌ و مترفان‌ ‌در‌ سراسر تاریخ‌ ‌در‌ ‌آن‌ کوشیده‌اند ‌که‌ ‌در‌ برخورد ‌با‌ مؤمنان‌ صالح‌ ‌با‌ تشویق‌ و بیم‌ دادن‌ آنان‌ ‌را‌ ‌از‌ راه‌ راست‌ ‌خود‌ منحرف‌ سازندو ‌در‌ ‌اینکه‌ کار ‌به‌ نتیجه‌ای‌ نرسیده‌اند، و هدف‌ آنان‌ ‌به‌ خدمت‌ گرفتن‌ نام‌ دین‌ و شعارهای‌ ‌آن‌ ‌برای‌ ادامه‌ دادن‌ ‌به‌ تبهکاری‌ و ستمگری‌ خویش‌ و پوشاندن‌ ‌آن‌ ‌در‌ زیر پوشش‌ شرعیت‌ و تدین‌ بوده‌ ‌است‌، و مردان‌ ‌خدا‌ استوار ‌در‌ برابر ‌اینکه‌ تلاشها ‌به‌ یاری‌ ‌خدا‌ و ‌علی‌ رغم‌ آزارهای‌ گوناگون‌ ایستادگی‌ کرده‌اند.

‌اینکه‌ سوره‌ ‌که‌ ‌بر‌ اهمیت‌ ‌آن‌ نصهای‌ شرعی‌ فراوان‌ وجود دارد، سند بیزاری‌ محکمی‌ ‌از‌ مشرکان‌ و سد استواری‌ ‌در‌ برابر تلاشهای‌ ‌ایشان‌ ‌برای‌ تأثیر گذاشتن‌ ‌در‌ جامعه ایمانی‌ ‌به‌ شمار می‌رود.

تکرار آیات‌ نفی‌ ‌برای‌ مؤکد ساختن‌ ‌اینکه‌ بیزاری‌ و جدایی‌ ‌است‌، و ‌از‌ عادات‌ اعراب‌ تکرار تأکید ‌است‌، چنان‌ ‌که‌ شاعری‌ گفته‌ ‌است‌:

‌ یا ‌ أقرع‌ ‌بن‌ حابس‌ ‌ یا ‌ أقرع‌ إنک‌ ‌إن‌ یصرع‌ أخوک‌ تصرع‌

و ‌در‌ حدیث‌ ‌به‌ جا مانده‌ ‌از‌ امام‌ صادق‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ ‌در‌ سبب‌ نزول‌ و تکرار ‌آن‌ چنین‌ آمده‌ ‌است‌: «قریش‌ ‌به‌ ‌رسول‌ اللّه‌ گفته‌: یک‌ سال‌ خدایان‌ ‌ما ‌را‌ می‌پرستیم‌ و یک‌ سال‌ خدای‌ تو ‌را‌، و یک‌ سال‌ خدایان‌ ‌ما ‌را‌ می‌پرستیم‌ و یک‌ سال‌ خدای‌ تو ‌را‌»، ‌پس‌ ‌خدا‌ ‌به‌ مانند ‌ایشان‌ پاسخشان‌ داد و ‌در‌ برابر «یک‌ سال‌ خدایان‌ ‌ما ‌را‌ می‌پرستیم‌» ‌گفت‌: قُل‌ یا أَیُّهَا الکافِرُون‌َ لا أَعبُدُ ما تَعبُدُون‌َ، ‌در‌ برابر «یک‌ سال‌ خدای‌ تو ‌را‌ می‌پرستیم‌» ‌گفت‌: وَ لا أَنتُم‌ عابِدُون‌َ ما أَعبُدُ، و ‌در‌ برابر «یک‌ سال‌ خدایان‌ ‌ما ‌را‌ می‌پرستیم‌» ‌گفت‌: وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدتُّم‌، و ‌در‌ برابر گفته ‌ایشان‌ ‌که‌ «یک‌ سال‌ خدای‌ تو ‌را‌ می‌پرستیم‌» ‌گفت‌: وَ لا أَنتُم‌ عابِدُون‌َ ما أَعبُدُ لَکُم‌ دِینُکُم‌ وَ لِی‌َ دِین‌ِ.«2» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » یوسفعلی
6291. T, having been given the Truth, cannot come to your false ways; you, having your vested interests, will not give them up. For your ways the responsibility is yours: I have shown you the Truth. For my ways the responsibility is mine; you have no right to ask me to abandon the Truth. Your persecutions will be in vain; the Truth must prevail in the end'. This was the attitude of Faith then: but it is true for all time. Hold fast to Truth, "in scorn of consequence". [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سمانه عباس نژاد - تفسیر المیزان
این آیه به حسب معنا تأکید مطلب گذشته، یعنى مشترک نبودن پیامبر و مشرکین است ، و لام در (لکم ) و در (لى ) لام اختصاص است، مى فرماید: دین شما که همان پرستش بت ها است مخصوص خود شما است، و به من تعدى نمى کند، و دین من نیز مخصوص ‍ خودم است، شما را فرا نمى گیرد.
در اینجا ممکن است به ذهن کسى برسد که این آیه مردم را در انتخاب دین آزاد کرده ، مى فرماید هر کس دلش خواست دین شرک را انتخاب کند، و هر کس خواست دین توحید را برگزیند. و یا به ذهن برسد که آیه شریفه مى خواهد به رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) دستور دهد که متعرض دین مشرکین نشود. و لیکن معنایى که ما براى آیه کردیم این توهم را دفع مى کند، چون گفتیم آیه شریفه در مقام این است که بفرماید شما به دین من نخواهید گروید و من نیز به دین شما نخواهم گروید، و اصولا دعوت حقه اى که قرآن متضمن آن است، این توهم را دفع مى کند.
بعضى از مفسرین براى دفع این توهم گفته اند: کلمه دین در آیه شریفه به معناى مذهب و آئین نیست، بلکه به معناى جزا است مى فرماید: جزاى شما مال شما، و جزاى من از آن من است.
بعضى دیگر گفته اند: در این آیه مضافى حذف شده، و تقدیرش (لکم جزاء دینکم ولى جزاء دینى ) مى باشد، یعنى جزاى دین شما مال شما، و جزاى دین من مال من. ولى این دو وجه دور از فهم است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.