از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(الر، کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر):(الر، این کتابیست که آیاتش محکم بوده و غرض واحدی دارند و سپس بصورت مفصل در آمده وکتابی از ناحیه خداوند دانای درست کردار است )، (الر)اعجازی است برای بشر وبه مبارزه طلبیدن اوست که چگونه خداوند با همین حروف الفبای بشری ، قرآنی به این عظمت ایجاد کرده است ، و چنانچه در حروف مقطعه سابق نیز گفته شد،ارتباطی عمیق بین این حروف و معانیی که در سوره مورد بحث گنجانده شده وجود دارد که برای فهم بشری مبهم و مجهول است و خدا نسبت به آن داناست . و آنگاه می فرماید، این قرآن کتابیست که آیاتش با هم ارتباط دارند به نحوی که همه آنها به امر واحد بسیطی باز می گردند، یعنی علی رغم اختلاف مضامین ومتفاوت بودن مقاصد، هدف همه آنها توحید خداوند است و توحید چون روحیست که در همه آیات قرآن جریان دارد و آنگاه از جنبه دیگر بین آیات واجزاء متصل آن تفاوت و فصل ایجاد شده تا هر یک بر مقصود و حکم معینی دلالت نمایند، پس تمامی این آیات قرآنی ،یک جهت وحدت وبساطت دارد ویک جهت کثرت و ترکب و این قرآن از ناحیه خداوندی نازل شده که اولا(حکیم )است ، یعنی در صنع او اتقان و احکام وجود دارد و ثانیا(خبیر)است ،یعنی به جزئیات احوال موجودات و امور هستی و مصالح آنها آگاه و باخبرمی باشد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : خیلی خوب است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد سجاد ابراهيمي - تفسیر نمونه
این سوره همانند آغاز سوره گذشته و بسیارى از سوره‏هاى دیگر قرآن با بیان اهمیت این کتاب بزرگ آسمانى شروع مى‏شود، تا مردم به محتویات آن بیشتر توجه کنند، و با دیده دقیقترى به آن بنگرند.
ذکر حروف مقطعه" الر" خود دلیلى است بر اهمیت این کتاب بزرگ آسمانى که با تمام اعجاز و عظمتش از حروف مقطعه ساده‏اى که در اختیار همگان است همچون" الف، لام، راء" تشکیل شده است (الر). «1»
و به دنبال این حروف مقطعه یکى از ویژگیهاى قرآن مجید را با دو جمله بیان مى‏کند، نخست اینکه" کتابى است که تمام آیاتش متقن و مستحکم است" (کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ).
و" سپس شرح و تفصیل و بیان تمام نیازمندیهاى انسان در زمینه زندگى فردى و اجتماعى مادى و معنوى، در آن بیان شده است" (ثُمَّ فُصِّلَتْ).
این کتاب بزرگ با این ویژگى از سوى چه کسى نازل شده است؟" از نزد خدایى که هم حکیم است و هم آگاه" (مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ).
به مقتضاى حکیم بودنش آیات قرآن را محکم، و به مقتضاى خبیر و آگاه بودنش آیات قرآن را در بخشهاى گوناگون، طبق نیازهاى انسان بیان داشته است، چرا که تا کسى از تمام جزئیات نیازهاى روحى و جسمى انسان با خبر نباشد نمى‏تواند دستورات شایسته تکامل آفرینى صادر کند.
در واقع هر یک از صفات قرآن که در این آیه آمده، از یکى از صفات خداوند سرچشمه مى‏گیرد، استحکام قرآن از حکمتش، و شرح و تفصیل آن از
__________________________________________________
(1) شرح این معنى و سایر تفسیرهایى که براى حروف مقطعه قرآن شده است در آغاز سوره" بقره" و" آل عمران" و" اعراف" ذکر کرده‏ایم.
تفسیر نمونه، ج‏9، ص: 9
خبیر بودنش.
در اینکه فرق میان" احکمت" و" فصلت" چیست؟ مفسران بحثهاى فراوان کرده‏اند و احتمالات زیادى داده‏اند، اما آنچه نزدیکتر از همه، به مفهوم آیه فوق به نظر مى‏رسد این است، که در جمله اول این واقعیت بیان شده است که قرآن مجموعه واحد به هم پیوسته‏اى است، که همچون یک بناى محکم و استوار بر جا است و نشان مى‏دهد که از سوى خداوند واحد یکتا نازل شده، و به همین دلیل هیچگونه تضاد و اختلاف در میان آیاتش دیده نمى‏شود.
اما جمله دوم اشاره به این حقیقت است که این کتاب در عین وحدت، آن چنان شاخه‏ها و شعب فراوان دارد که تمام نیازهاى روحى و جسمى انسانها را در زیر پوشش خود قرار مى‏دهد، بنا بر این در عین وحدت، کثیر است و در عین کثرت، واحد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره در سال‏هاى آخر حضور پیامبرصلى الله علیه وآله در مکّه نازل شده است، سال‏هایى که به جهت وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه مسلمانان در شرایط بسیار سختى بسر مى‏بردند.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: سوره‏ى هود مرا پیر کرد.(5) زیرا آیه‏ى استقامت در این سوره نازل شده است: «فاستقم کما امرت و من تاب معک»(6) همان گونه که به تو دستور داده شده پایدارى و صبر کن و یاران تو نیز باید پایدارى کنند. امّا بى‏صبرى یاران پیامبر صلى الله علیه وآله آن حضرت را زجر مى‏داد.
محتواى این سوره که یکصدوبیست‏وسه آیه دارد، تاریخ پیامبران و به خصوص حضرت نوح‏علیه السلام و توجّه به مسائل اعتقادى است. از دقّت در تاریخ انبیا استفاده مى‏شود که حرکت انبیا یک جریان مستمر تاریخى است، نه یک حادثه‏ى زودگذر. تاریخ پیامبران و اقوام آنان قانون‏مند است و مطالعه‏ى آن رمز سقوط یا عزّت ملّت‏ها را روشن مى‏سازد و نشان مى‏دهد که دین از جامعه جدا نیست و سرنوشت جامعه بستگى تمام به دین و آئین مردم آن جامعه دارد.
در این سوره پنج مرتبه نام حضرت هود علیه السلام آمده است که برابر با تکرار این نام در باقى قرآن است.
5) تفسیر نمونه ؛ بحار، ج‏92، ص 198.
6) هود، 112. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.