از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و کلا نقص علیک من انباء الرسل ما نثبت به فؤادک و جاءک فی هذه الحق و موعظه و ذکری للمؤمنین ):(و از اخبار پیامبران همه را برایت بازمی گوئیم ، البته آنچه را که قلبت با آن تثبیت شود و در این قصه ها حق به نزدت بیامد و برای مؤمنان نیز تذکر و پند است )، می فرماید: غرض ما از این بیانات وگفتن اخبار پیامبران ادای حق کلام در باره مبدأ و معاد و سنت جاریه خدا در میان بندگان است ، یعنی این حکایات برای حضرت رسول (ص ) جنبه تعلیم حق وبرای مؤمنان جنبه تذکر و موعظه دارد، همچنانکه نسبت به کفار جنبه اتمام حجت دارد که این مطلب در آیه بعدی بیان می شود. پس خطاب با رسولخدا(ص ) است و می فرماید: این قصص انبیاء برای آنست که قلب تو استوار شود و بر طریقه الهی و دعوت به حق استقامت بورزی و ریشه های فساد را به مقتضای شریعت و احکام الهی قطع نمایی و این معارف همه به حق است و مؤمنان را نسبت به علوم فطری که آنها را در اثر غفلت فراموش کرده اند تذکر و یادآوری می نماید و نیز برای آنها مایه عبرت است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه ج2
مطالعه سرگذشت پیشینیان چهار اثر دارد: در این آیه و آیات بعد که سوره هود با آن پایان مى‏پذیرد یک نتیجه گیرى کلى از مجموع بحثهاى سوره بیان شده است و از آنجا که قسمت عمده این سوره داستانهاى عبرت انگیز پیامبران و اقوام پیشین بود نخست نتائج گرانبهاى ذکر این داستانها را در چهار موضوع خلاصه کرده، مى‏گوید: «ما از هر یک از سرگذشتهاى انبیاء براى تو بازگو کردیم تا به وسیله آن، قلبت را آرامش بخشیم» و اراده‏ات قوى گردد. (وَ کُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ).

سپس به دومین نتیجه بزرگ بیان این داستانها اشاره کرده، مى‏گوید: «و در این اخبار پیامبران، حقایق و واقعیتهاى (مربوط به زندگى و حیات، پیروزى و شکست، عوامل موفقیت و تیره روزى) همگى براى تو آمده است» (وَ جاءَکَ فِی هذِهِ الْحَقُّ).

سومین و چهارمین اثر چشمگیر بیان این سرگذشتها آن است که: «براى مؤمنان موعظه و اندرز، تذکر و یادآورى است» (وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرى‏ لِلْمُؤْمِنِینَ). برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 389

این آیه بار دیگر تأکید مى‏کند که تواریخ قرآن را نباید سرسرى شمرد و یا به عنوان یک سرگرمى از آن براى شنوندگان استفاده کرد چرا که مجموعه‏اى است از بهترین درسهاى زندگى در تمام زمینه‏ها و راهگشایى است براى همه انسانهاى «امروز» و «فردا».
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ کُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ‌: و هر خبرى که ما بیان و شرح دهیم بر تو از اخبار پیغمبران. ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ‌: آن چیزى است که ثابت مى‌گردانیم به آن قلب تو را، یعنى فایده این خبرها آنکه دل تو را بیارامد و یقین تو را بیفزاید و بر اداى رسالت ثبات نمائى و از ایذاى کفار شکیبا باشى. وَ جاءَکَ فِی هذِهِ الْحَقُ‌: و آمده است به تو در این سوره آنچه درست و راست است.
تخصیص این سوره به حق براى تشریف یا به اعتبار آنکه بعضى از امور حقه این سوره اکد است از بعض دیگر مذکوره در غیر این سوره، و الا همه سور قرآنى حق است. یا معنى آنکه حق به تو آمد در این خبرها یا در این ایام و ازمان. وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرى‌ لِلْمُؤْمِنِینَ‌: و پندى و یادآورى است براى ایمان آورندگان. این اشاره است به سائر فوائد عامه.
حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در خطبه (89) فرماید: فاتّعظوا عباد اللّه بالعبر النّوافع و اعتبروا بالاى السّواطع و ازدجروا بالنّذر البوالغ و انتفعوا بالذّکر و المواعظ ... «1» یعنى: پس پند پذیرید اى بندگان خدا به عبرتهاى فائده‌رسان، و عبرت یابید به آیتهاى باهره قرآن، یا نظر کنید در آثار گذشتگان و بترسید از آنچه رسید بدیشان و منزجر شوید به ترساننده بى‌پایان، و فایده برید به یادآورى پند دهندگان و موعظه پنددهندگان. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
و تمام‌ قصص‌ مذکوره‌ ‌در‌ آیات‌ شریفه‌ ‌را‌ ‌ما بیان‌ کردیم‌ ‌برای‌ تو ‌از‌ خبرهای‌ پیغمبران‌ اموری‌ ‌را‌ ‌که‌ باعث‌ ثبات‌ قلب‌ ‌شما‌ گردد و آمد تو ‌را‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ قصص‌ حق‌ و صدق‌ و موعظه‌ و یادآوری‌ ‌از‌ ‌برای‌ مؤمنین‌.
و کلّا مضاف‌ الیه‌ محذوف‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ ‌کل‌ قصص‌ ذکر ‌شده‌ نَقُص‌ُّ عَلَیک‌َ ذکر کردیم‌ ‌برای‌ تو مِن‌ أَنباءِ الرُّسُل‌ِ قصّه‌ نوح‌، هود، صالح‌، ابراهیم‌، لوط شعیب‌، موسی‌ ‌علیهم‌ ‌السلام‌ چه‌ اندازه‌ اذیت‌ دیدند ‌از‌ قوم‌ ‌خود‌ و خداوند ‌آنها‌ ‌را‌ نجات‌ داد و قوم‌ ‌آنها‌ ‌را‌ هلاک‌ فرمود.
(ما نُثَبِّت‌ُ بِه‌ِ فُؤادَک‌َ) ‌که‌ آنچه‌ اذیت‌ ‌از‌ قوم‌ ‌خود‌ می‌بینی‌ و ظلم‌ میکشی‌ قلبت‌ آرام‌ ‌باشد‌ ‌که‌ خداوند تو ‌را‌ ‌هم‌ نصرت‌ میفرماید و نجات‌ می‌بخشد و ‌هم‌ دشمنان‌ تو ‌را‌ هلاک‌ میکند و ‌باشد‌ عذاب‌ میاندازد.
(و جاءک‌ ‌فی‌ ‌هذه‌ الحق‌) آنچه‌ گفتیم‌ تمام‌ حق‌ و صدق‌ ‌بود‌ وَ مَن‌ أَصدَق‌ُ مِن‌َ اللّه‌ِ حَدِیثاً نساء ‌آیه‌ 89 وَ مَن‌ أَصدَق‌ُ مِن‌َ اللّه‌ِ قِیلًا نساء ‌آیه‌ 121.
اشکال‌‌-‌ ‌اینکه‌ جمله‌ فقط اثبات‌ میکند ‌که‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ قصص‌ صدق‌ و حق‌ ‌است‌ و حال‌ آنکه‌ جمیع‌ فرمایشات‌ الهی‌ و جمیع‌ قرآن‌ حق‌ و صدق‌ ‌است‌.
جواب‌‌-‌ آنکه‌ اثبات‌ شیئی‌ نفی‌ ‌ما عدا ‌را‌ نمیکند ‌در‌ وصف‌ قرآن‌ میفرماید وَ بِالحَق‌ِّ أَنزَلناه‌ُ وَ بِالحَق‌ِّ نَزَل‌َ وَ ما أَرسَلناک‌َ إِلّا مُبَشِّراً وَ نَذِیراً اسری‌ ‌آیه‌ 106 (و موعظة) وعظ انذار ‌است‌ ‌از‌ معاصی‌ و قبایح‌ و بیان‌ مضرات‌ ‌آن‌ و عقوبات‌ ‌آن‌ دنیوی‌ و اخروی‌ و اعظم‌ همه‌ ‌آنها‌ شرک‌ و کفر ‌است‌ ‌اگر‌ مستمع‌ متعظ بشود و دست‌ بردارد نجات‌ یابد و الا بهلاکت‌ میافتد.
وَ ذِکری‌ لِلمُؤمِنِین‌َ تذکر نسبت‌ بتمام‌ افراد مکلفین‌ ‌است‌ لکن‌ مؤمنین‌ منتفع‌ میشوند ‌از‌ ‌اینکه‌ جهت‌ بلام‌ ذکر فرموده‌ للمؤمنین‌ ‌یعنی‌ بنفع‌ مؤمنین‌ ‌است‌ چنانچه‌ میفرماید وَ ذَکِّر فَإِن‌َّ الذِّکری‌ تَنفَع‌ُ المُؤمِنِین‌َ ذاریات‌ ‌آیه‌ 55 چون‌ گفتند (الانسان‌ مساوق‌ للسهو و النسیان‌) بلکه‌ غفلت‌ بسیار دامن‌گیر ‌است‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ جهت‌ لازم‌ ‌است‌ دائما ‌او‌ ‌را‌ متذکر کنند ‌که‌ ‌خدا‌ و دین‌ و معاد و بهشت‌ و جهنم‌ و مثوبات‌ و عقوبات‌ و وظائف‌ و دستورات‌ و تکالیف‌ ‌خود‌ ‌را‌ فراموش‌ نکند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر احسن الحدیث
وَ کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبٰاءِ اَلرُّسُلِ مٰا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤٰادَکَ وَ جٰاءَکَ فِی هٰذِهِ اَلْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرىٰ لِلْمُؤْمِنِینَ در این آیه سه چیز در نظر است اول تثبیت و تسکین قلب آن حضرت، دوم بیان حق و گوشه اى از نظام خلقت نسبت به پیروزى اهل حق و بدبختى اهل باطل که سبب تسکین قلب آن حضرت است، سوم موعظه و پند براى عموم زیرا نظام خلقت براى همه یکى است، لفظ «کلا» تقدیرش «و کل القصص نقص علیک» است مِنْ أَنْبٰاءِ اَلرُّسُلِ بیان است از مضاف الیه «کلا» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عاملی
«مٰا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤٰادَکَ » 120 تأویلات کاشانى: یعنى چون مقاومت پیغمبران و تحمّل سختیهاشان در برابر روش مردم براى تو نقل کردیم دل تو محکم مى شود و توکّل و رضا و شجاعت تو قوى مى شود و خلق و کرم تو کامل مى شود «وَ جٰاءَکَ فِی هٰذِهِ اَلْحَقُّ » 120 مجمع: ابن عبّاس گفته است: یعنى در این سوره آنچه گفته ایم حقّ است قتاده گفته است: یعنى آنچه در دنیا براى تو رسیده است حقّ است و درست، جبّائى گفته است: یعنى آنچه در این اخبار به تو رسیده است حقّ است تأویلات: یعنى آنچه در این سوره وسیله ى تحقّق و تثبیت اعتقاد مؤمنین براى تو آمده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبٰاءِ اَلرُّسُلِ مٰا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤٰادَکَ وَ جٰاءَکَ فِی هٰذِهِ اَلْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرىٰ لِلْمُؤْمِنِینَ یعنى تمام خبرهاى پیغمبران که بر تو خواندیم بجهة آنست که ثابت گردانیم به آن قلب تو را و در این سوره بر تو حق و راست آمده (وَ کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ ) (کلاّ) بر معنى مفعول است یعنى و تمام قصص که بر تو حکایت نموده ایم و ما همه داستان پیمبران را بر تو مى خوانیم،و(من)در(من انباء)تبیین است و براى بیان است (مٰا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤٰادَکَ ) بیان(کلا)است یا بدل آن یعنى حکایت آنها را بر تو خواندیم تا اینکه قلب تو را مطمئن و ثابت گردانیم به حجت و دلالت یا اینکه قلب تو آرام گردد و یقین تو بیفزاید و بر اداى رسالت ثابت قدم باشى و آنچه بر تو در این سوره از قصص پیمبران و حال اشقیاء و عذاب آنها و فیروزمندى سعداء و نیکى حالشان بر تو خوانده شد تماما حق و ثابت و محقق است خلافى در آنها نیست و نیز قصص انبیاء و آنچه در این سوره است موعظه و پند است براى مؤمنین و تسلى است براى تو که به روش آنها از چگونگى تبلیغ و سلوک با کفار و صبر بر ایذاء آنها پیروى نمائى،و نیز براى اینکه یاد بودى باشد براى مؤمنین که بدانند کسانى که با پیمبران مخالفت نمودند چگونه بعذاب عظیم گرفتار گردیدند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
پیام ها
1- نقل بخش‌هاى مهم تاریخ و آگاهى دادن به آن، یکى از شیوه‌هاى تربیتى است.
«نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ»
2- بیان سرگذشت انبیا علیهم السلام بار تربیتى دارد و کلمه و نکته‌اى از آن بى‌دلیل نیست. «کُلًّا»
3- داستان‌هاى قرآنى، برگزیده‌اى از سرگذشت زندگانى انبیا علیهم السلام است. «نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ»
4- داستان‌هاى قرآنى هدفدار است، نه وسیله سرگرمى و یا اغفال. نَقُصُّ عَلَیْکَ‌ ... ما نُثَبِّتُ‌
5- در نقل داستان باید آن فرازهایى مورد توجّه قرار گیرد که داراى بار ارزشى است. «ما نُثَبِّتُ»
6- بهترین داستان آن است که مایه‌ى آرامش خاطر باشد. «ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
7- آرام‌بخش دلها خداوند است. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
8- انبیا علیهم السلام نیز به تقویت روحیّه نیاز دارند. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
9- هرگز با باطل آرامش واقعى و دائمى صورت نمى‌گیرد. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ وَ جاءَکَ فِی هذِهِ الْحَقُّ»
10- یک مُبلّغ، زمانى در تبلیغ و موعظه خود موفق است که از ثبات و اطمینان کامل برخوردار باشد. «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
11- همه‌ى داستان‌هاى قرآنى حقیقت دارد و با نوعى برهان و دلیلِ قابل قبول همراه است. «الحقّ»
12- در تبلیغ باید ابتدا آرامش خاطر، بعد کلام مستدلّ و سپس موعظه باشد.
«فؤادک، حق، موعظه»
13- بهترین شیوه‏‌هاى تربیتى، تنها در مورد انسان‏‌هاى آماده کارساز است. «ذِکْرى‏ لِلْمُؤْمِنِینَ» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبٰاءِ اَلرُّسُلِ مٰا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤٰادَکَ وَ جٰاءَکَ فِی هٰذِهِ اَلْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرىٰ لِلْمُؤْمِنِینَ «هذه» اشاره است به سوره «ذکرى» به معناى یادآورى و عبرت گرفتن است مقصود از تقویت قلب پیامبر صلّى اللّه علیه و آله آن است که وى شکیبا باشد و آزار دشمنان را در راه رسالت خود و رساندن آن به مردم تحمّل کند معناى آیه چنین است: اخبار پیامبران و اقوامشان را که براى تو حکایت کردیم، حق است و تردیدى در آن وجود ندارد و هدف از این حکایت آن است که اذیت و آزارى را که مى بینى از تو تخفیف دهیم؛ زیرا کسى که مصیبت دیگران را ببیند، مصیبت خود او در نظرش سبک مى شود و همچنین در این داستان ها، پند و اندرز براى پندگیران و عبرت آموزان است شایان یادآورى است که مورّخان پیشین به بررسى رویدادهاى سیاسى و بین المللى اهمیّت مى دادند و مورّخان جدید به اقتصاد، دانش، هنر، ادبیات و دیگر فعالیت هاى انسان اهمیّت مى دهند امّا قرآن کریم از رویدادها، پند و اندرزها را استنباط مى کند، پندهایى که انسان را به راه درست هدایت مى نماید و سخن خداوند: «و موعظة و ذکرى» و همچنین این سخن او: «انّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى»، آشکارا این موضوع را بیان مى کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.