از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  خداوند این آیه برای دلگرمی پیامبر (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نازل کرد
از آنجا که دستور گفتن رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به ایشان که «اعْمَلُوا» (هود/121) در حقیقت معنایش گفتن خود خدا بود، لذا دنبال آن، دو جمله مورد بحث در این آیه را آورد تا رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) دلگرم شود و مطمئن گردد که به زودى گردش روزگار علیه آنان دور خواهد زد، و کار به نفع وى خاتمه خواهد یافت.
تو به کار و وظیفه خویش بپردازد، گردش روزگار و غیب آسمانها و زمین و خلاصه همه امور به دست پروردگار تو است، از غیب خود عاقبت امر ایشان را آن طور که خودش خواسته و خبر داده بیرون مى‏افکند و تحقق خارجى مى‏دهد، پس مطمئن بدان که دور فلک به نفع تو و علیه ایشان است. و این از آن بیانات عجیب قرآنى است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏11، ص: 96 و 97 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چون خداوند مالک همه چیز است پس باید تنها بر او توکل نمود
از ظاهر کلام برمى‏آید که جمله «فَاعْبُدْهُ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ» متفرع بر جمله «وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ» باشد و معنایش این است: وقتى همه امور مرجوع به او باشد پس غیر او مالک چیزى نیستند، و در هیچ چیز استقلال ندارند، پس او را عبادت کن و براى خود در همه امور وکیلش بگیر، و بر هیچ سببى از اسباب توکل مکن، زیرا هر سببى را او سبب کرده و اگر بخواهد سببیت را از آن سلب مى‏کند، پس این خیلى نادانى است که آدمى بر سببى از اسباب اعتماد کند و با اینکه خداوند از آنچه مى‏کنند غافل نیست دیگر چگونه جایز است در امر عبادت و توکل بر او کوتاهى کنیم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏11، ص: 97 قالب : تفسیری موضوع اصلی : توکّل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علم غیب ذاتی وعرضی - عبدالله عبداللهي
قرآن مسئله ى علم غیب را دو گونه بیان کرده است: گاهى علم غیب را مخصوص خدا مى داند، همان طور که در این آیه آمده است؛ و گاهى بخشى از علم غیب را به پیامبران و حتى غیر پیامبران نسبت مى دهد؛ همان طور که در مورد مادر موسى علیه السلام مى خوانیم که به او وحى شد و برخى اخبار غیبى در اختیار او گذاشته شد البته قسم اول آیاتِ مربوط به علم غیب ذاتى است که مخصوص خداست، اما قسم دوم آیاتِ مربوط به علمِ غیبِ عرضى است که خدا به صورت محدود در اختیار برخى پیامبران و بندگان خاصش قرار مى دهد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : غیب گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.