از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اذا جاء نصر الله و الفتح ):(هنگامی که نصرت و فتح از ناحیه خدا برسد) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - خداوند، پیامبر(ص) را به امداد خویش مطمئن ساخت و به آن حضرت وعده پیروزى بر دشمنان داد.

إذا جاء نصر اللّه و الفتح

«نصر» به معناى پیروز ساختن و «فَتْح» به معناى گشودن است. (برگرفته از «مقاییس اللغة») حرف «إذا» دلالت بر وقوع حتمى شرط در آینده دارد.

2 - با رسیدن نصرت الهى، پیروزى بر دشمن قطعى است.

إذا جاء نصر اللّه و الفتح

3 - پیامبر(ص)، مشتاق آزادسازى و فتح مکه و در انتظار نصرت و امدادهاى الهى

إذا جاء نصر اللّه و الفتح

مفسران، این سوره را ناظر به فتح مکه مى دانند. مژده پیشاپیش آن به رسول اکرم(ص)، نشانگر اشتیاق آن حضرت به تحقق آن است.

4 - خداوند، مسلمانان صدر اسلام را از پیش به فتح مکه و امدادهاى خود بشارت داد.

إذا جاء نصر اللّه و الفتح

5 - آزادسازى مکّه براى مسلمانان، به منزله فتح کامل سنگرهاى دشمن بود.

و الفتح

مطلق آوردن فتح در مورد «فتح مکه» نشانگر صدق فتح کامل بر آن است.

6 - «عن أبى عبداللّه(ع) قال: أوّل ما نزل على رسول اللّه(ص) «بسم اللّه الرحمـن الرحیم . اقرأ باسم ربّک» و آخره «إذا جاء نصر اللّه»;(1)

از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: اولین چیزى که بر رسول خدا(ص) نازل گشت «بسم اللّه الرحمـن الرحیم . اقرأ باسم ربّک» بود و آخرین آن «إذا جاء نصر اللّه» بود».
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
در سوره پیش از توحیدگرایى و یکتا پرستى و دین رحمانى و عادلانه خدا سخن رفت، اینک در این سوره سخن از پیروزى و گسترش دین او و گرایش فوج فوج مردم به آن است.

در آغازین آیه روى سخن را به پیامبر مى کند و مى فرماید:

إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ

هان اى پیامبر! آن گاه که یارى خدا و پیروزى فرا رسد،

منظور از یارى خدا، یارى او به دین و آیین و پیامبرش بر ضد دشمنان خشونت کیش و بى رحم و بى منطقى است که بر آن بودند تا راه رشد و رستگارى مردم و گرایش آنان به دین خدا و عدالت و آزادى را زورمدارانه مسدود سازند و همان شرایط جاهلى و استبدادى حاکم را تحمیل کنند.

منظور از واژه «فتح»، اشاره به «فتح مکّه» و گشوده شدن درهاى آن بر روى پیامبر و آزادى خواهان همراه او است. با این بیان، آیه شریفه نویدى است جان بخش که پیروزى نهایى در راه است... [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
إذا جاء ) منصوب بسبح ، وهو لما یستقبل . والاعلام بذلک قبل کونه من أعلام النبوة . روی أنها نزلت فی أیام التشریق بمعنی فی حجة الوداع . فإن قلت : ما الفرق بین النصر والفتح حتی عطف علیه ؟ قلت : النصر الاغاثة والاظهار علی العدو . ومنه : نصر الله الأرض غاثها . والفتح : فتح البلاد . والمعنی : نصر رسول الله صلی الله علیه وسلم علی العرب . أو علی قریش وفتح مکة . وقیل : جنس نصر الله للمؤمنین وفتح بلاد الشرک علیهم ، وکان فتح مکة لعشر مضین من شهر رمضان سنة ثمان ، ومع رسول الله صلی الله علیه وسلم عشرة آلاف من المهاجرین والأنصار وطوائف العرب ، وأقام بها خمس عشرة لیلة ، ثم خرج إلی هوازن ، وحین دخلها وقف علی باب الکعبة ، ثم قال : لا إله إلا الله وحده لا شریک له صدق وعده ونصر عبده وهزم الأحزاب وحده ، ثم قال : یا أهل مکة ، ما ترون أنی فاعل بکم ؟ قالوا : خیرا أخ کریم وابن أخ کریم . قال : اذهبوا فأنتم الطلقاء ، فأعتقهم رسول الله صلی الله علیه وسلم ، وقد کان الله تعالی أمکنه من رقابهم عنوة ، وکانوا له فیئا، فلذلک سمی أهل مکة الطلقاء ، ثم بایعوه علی الاسلام [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[1] نیروهای‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ و تبلیغاتی‌ ‌علیه‌ رسالت‌ الاهی‌ ‌به‌ یاری‌ و همپشتی‌ ‌با‌ یکدیگر ‌بر‌ می‌خیزند، و مؤمنان‌ ‌به‌ رسالت‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌هر‌ سو محاصره‌ می‌کنند، و راهها ‌را‌ ‌بر‌ روی‌ ‌ایشان‌ می‌بندند، و شیطان‌ وسوسه‌های‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ قلبهای‌ ‌ایشان‌ می‌افکند و ‌در‌ حق‌ ‌خدا‌ گمانهای‌ بد می‌برند و شب‌ انتظار ‌به‌ طول‌ می‌انجامد و همگان‌ فریاد ‌بر‌ می‌آورند ‌که‌: ‌پس‌ یاری‌ ‌خدا‌ چه‌ وقت‌ خواهد رسید!

بانگ‌ یاری‌ و پیروزی‌ ‌خدا‌ فرا رسید ‌از‌ ضمیر غیب‌ ‌به‌ گوش‌ می‌رسد، چه‌ مؤمنان‌ ‌با‌ فهم‌ سیاسی‌ و بینش‌ قلبی‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ امر آگاهی‌ دارند ‌که‌ ‌خود‌ ناتوانتر ‌از‌ ‌آن‌ بوده‌اند ‌که‌ ‌با‌ نیروی‌ شخص‌ ‌خود‌ ‌به‌ پیروزی‌ برسند، بلکه‌ آنچه‌ سبب‌ شکست‌ خوردن‌ دشمن‌ ‌شده‌ یاری‌ ‌خدا‌ بوده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ گماشتن‌ ترس‌ ‌بر‌ دشمن‌ آنان‌ ‌را‌ ‌به‌ شکست‌ و فرار کشانید، و ‌به‌ مؤمنان‌ ثبات‌ و استقامت‌ بخشیده‌ و قلبهاشان‌ ‌را‌ نسبت‌ ‌به‌ یکدیگر مهربان‌ ساخته‌ ‌است‌.

‌خدا‌ نصرها و پیروزیها ‌را‌ پیاپی‌ بهره مسلمانان‌ ساخت‌ ‌تا‌ ‌به‌ فتح‌ و غلبه‌ای‌ بزرگ‌ و آشکار دست‌ یافتند، و مؤمنان‌ ‌به‌ بزرگترین‌ آرزوی‌ ‌خود‌ رسیدند، چه‌ مردمان‌ ‌را‌ دیدند ‌که‌ گروه‌ گروه‌ ‌به‌ دین‌ ‌خدا‌ ‌در‌ می‌آیند.

تبلیغ‌ کننده دین‌ ‌با‌ ‌خدا‌، ‌در‌ ‌آن‌ هنگام‌ ‌که‌ مردمان‌ ‌را‌ ‌در‌ گمراهی‌ آشکار مشاهده‌ می‌کند، و نیروهای‌ جاهلیت‌ و بی‌خبری‌ ‌را‌ همچون‌ مانعی‌ ‌در‌ برابر راه‌ یافتن‌ هدایت‌ دین‌ حق‌ ‌به‌ دلهای‌ تاریک‌ می‌بیند، افسرده‌ و غمگین‌ می‌شود و گاه‌ اندوه‌ ‌او‌‌به‌ حدی‌ می‌رسد ‌که‌ ‌از‌ شدت‌ ‌آن‌ قالب‌ تهی‌ می‌کند، و ‌به‌ همین‌ سبب‌ خداوند متعال‌ پیامبرش‌ ‌را‌ ‌با‌ ‌اینکه‌ گفته‌ ‌از‌ اندوه‌ خوردن‌ منع‌ می‌کند ‌که‌: فَلَعَلَّک‌َ باخِع‌ٌ نَفسَک‌َ عَلی‌ آثارِهِم‌ إِن‌ لَم‌ یُؤمِنُوا بِهذَا الحَدِیث‌ِ أَسَفاً.«1»

امروز ‌که‌ می‌بینند چگونه‌ موانع‌ ‌از‌ سر راه‌ انتشار نور هدایت‌ الاهی‌ برداشته‌ ‌شده‌، همگان‌ ‌در‌ فرح‌ و شادی‌ ‌به‌ سر می‌برند.

«إِذا جاءَ نَصرُ اللّه‌ِ وَ الفَتح‌ُ‌-‌ چون‌ یاری‌ ‌خدا‌ و فتح‌ و پیروزی‌ آمد،» درباره ‌اینکه‌ «نصر» گفته‌اند ‌که‌ ‌آن‌ پیروزی‌ پیامبر اسلام‌ ‌بر‌ قریش‌ ‌در‌ نبردهایی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ آنان‌ صورت‌ گرفت‌، و ‌به‌ قولی‌ پیروزی‌ ‌بر‌ کافران‌ دیگر ‌است‌، و اما ‌در‌ خصوص‌ «فتح‌» گفته‌اند ‌که‌: ‌آن‌ فتح‌ مکه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ زمان‌ نزول‌ ‌آیه‌ نیز مناسبت‌ دارد، چه‌ بنا ‌بر‌ روایت‌ ‌اینکه‌ سوره‌ ‌پس‌ ‌از‌ فتح‌ مکه‌ نازل‌ ‌شده‌ ‌است‌، و ‌در‌ حدیثی‌ دیگر ‌اینکه‌ سوره‌ آخرین‌ سوره‌ای‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌بر‌ پیامبر‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ نازل‌ شد، چه‌ ‌در‌ حدیثی‌ مأثور ‌از‌ امام‌ صادق‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ آمده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌گفت‌:

«نخستین‌ چیزی‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌رسول‌ اللّه‌ نازل‌ شد بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ اقرَأ بِاسم‌ِ رَبِّک‌َ و آخرین‌ ‌آن‌ إِذا جاءَ نَصرُ اللّه‌ِ«2» ‌بود‌، و ‌به‌ قولی‌ ‌اینکه‌ سوره‌ ‌در‌ منی‌ ‌در‌ حجة الوداع‌ نازل‌ ‌شده‌ ‌است‌.«3»

‌اینکه‌ سوره‌ ‌به‌ نام‌ سوره تودیع‌ خوانده‌ می‌شد چه‌‌-‌ بنا ‌بر‌ روایت‌ آینده‌‌-‌ ‌خدا‌ همراه‌ ‌با‌ ‌آن‌ پیامبر ‌خود‌ ‌را‌ ‌از‌ نزدیک‌ بودن‌ مرگش‌ آگاه‌ ساخت‌. ‌به‌ گفته ‌إبن‌ عباس‌:

چون‌ إِذا جاءَ نَصرُ اللّه‌ِ وَ الفَتح‌ُ نازل‌ شد، ‌رسول‌ اللّه‌‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ ‌گفت‌:

‌به‌ ‌من‌ خبر دادند ‌که‌ جانم‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ سال‌ گرفته‌ خواهد شد.«4»

شاید سبب‌ ‌آن‌ بوده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ سوره‌ ‌به‌ ‌او‌ خبر داد ‌که‌ مسئولیت‌ وی‌ ‌به‌ عنوان‌ مبلغ‌ و رساننده دین‌ ‌خدا‌ کامل‌ ‌شده‌ و لذا می‌بایستی‌ آماده رحلت‌ بوده‌ ‌باشد‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سمانه عباس نژاد - تفسیر المیزان
بیان اینکه مراد از نصر و فتح در (اذا جاء نصر الله و الفتح...) رسیدن آن پیشگویى شده فتح مکه است
کلمه (اذا) ظهور در استقبال (آینده ) دارد، و این ظهور اقتضا دارد که مضمون آیه شریفه خبرى باشد از امرى که هنوز رخ نداده و به زودى رخ مى دهد، و چون آن امر یارى و فتح است، در نتیجه سوره مورد بحث از مژده هایى است که خداى تعالى به پیامبر داده، و نیز از ملاحم و خبرهاى غیبى قرآن کریم است.
و منظور از (نصر) و (فتح ) - آنطور که بعضى از مفسرین پنداشته اند - جنس نصرت و فتح نیست ، تا آیه شریفه با تمامى مواقفى که خداى تعالى پیامبرش را یارى نموده و بر دشمنان پیروز کرده منطبق شود، مثلا با ایمان آوردن انصار و اهل یمن هم منطبق گردد، چون با آیه (و رایت الناس یدخلون فى دین اللّه افواجا) نمى سازد، زیرا اسلام آوردن انصار و اهل یمن و سایر مسلمانان که قبل از فتح مکه مسلمان شدند فوج فوج نبوده.
و نیز منظور آیه، صلح حدیبیه که خداى تعالى آن را در آیه (انا فتحنا لک فتحا مبینا) فتح خوانده نمى تواند باشد، براى اینکه آیه بعدى با آن انطباق ندارد، و در صلح حدیبیه مردم فوج فوج داخل اسلام نشدند.
پس روشن ترین واقعه اى که مى تواند مصداق این نصرت و فتح باشد، فتح مکه است، چون فتح مکه در حیات رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) و در بین همه فتوحات، ام الفتوحات و نصرت روشنى بود که بنیان شرک را در جزیره العرب ریشه کن ساخت.
و مؤید این نظریه وعده نصرتى است که در ضمن آیات نازله در باره حدیبیه داده و فرموده : (انا فتحنا لک فتحا مبینا لیغفر لک اللّه ما تقدم من ذنبک و ما تاخر و یتم نعمته علیک و یهدیک صراطا مستقیما و ینصرک اللّه نصرا عزیزا)، چون بسیار نزدیک به ذهن است که منظور از فتح و نصر عزیز، همان فتح مکه باشد، چون تنها فتحى که مرتبط با فتح حدیبیه باشد همان فتح مکه است که دو سال بعد از صلح حدیبیه اتفاق افتاد.
و این نظریه به ذهن نزدیک تر است، تا آیه را حمل کنیم بر اجابت دعوت حقه از ناحیه اهل یمن و دخول بدون خونریزیشان در اسلام، پس نزدیک تر به اعتبار همان است که بگوییم : مراد از نصر و فتح، نصرت رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) بر کفار قریش، و مراد از فتح، فتح مکه است. و نیز بگوییم این سوره بعد از صلح حدیبیه و بعد از نزول سوره فتح و قبل از فتح مکه نازل شده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.