از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «فوج»
راغب در مفردات مى‏گوید کلمه «فوج» به معناى جماعتى است که به سرعت عبور کنند، و جمع این کلمه «افواج» مى‏آید. و بنا به گفته وى معناى «داخل شدن مردم در دین خدا افواجا» این است که جماعتى بعد از جماعتى دیگر به اسلام در آیند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 652 قالب : لغوی موضوع اصلی : امت - جماعت - جامعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «دین اللَّه»
مراد از «دین اللَّه» همان اسلام است، چون خداى تعالى به حکم آیه «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» (آل‌عمران/19) غیر اسلام را دین نمى‏داند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 652 قالب : لغوی موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مردم پس از فتح مکه، با رضایت و بدون تحمیل، اسلام را پذیرفتند.-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد

1 - وارد شدن فوج فوج مردم به دین اسلام، نوید خداوند به پیامبر(ص)

و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا

2 - خداوند، به پیامبر(ص) بشارت داد که فتح مکه را درک خواهد کرد و استقبال قبایل عرب را از اسلام، به چشم خود خواهد دید.

و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا

3 - اسلام، تنها دین قابل انتساب به خداوند است.

دین اللّه

4 - پیروزى مسلمانان عصر بعثت بر مکه و فتح آن، زمینه ساز مسلمان شدن جمعیت هاى فراوانى از مردم آن زمان

إذا جاء نصر اللّه و الفتح . و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا

5 - مردم پس از فتح مکه، با رضایت و بدون تحمیل، اسلام را پذیرفتند.

یدخلون

6 - گرایش دسته جمعى اقشار مختلف مردم به اسلام، مرهون امدادهاى الهى به مسلمانان است.

إذا جاء نصر اللّه ... و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا

7 - فتح مکه، نشانه حقانیت اسلام و حمایت خداوند از پیامبر(ص)، در دیدگاه مردم عصر بعثت

إذا جاء نصر اللّه ... یدخلون فى دین اللّه أفواجًا [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرراهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نصرت خداوند - مسعود ورزيده

نکته ها
عموم مفسرین، این سوره را مربوط به زمان فتح مکه در سال هشتم هجرى مى‏دانند که گروهى از مردم به خاطر حقانیّت اسلام، ایمان آوردند و بعضى از ترس به اسلام تظاهر کردند، نظیر ابوسفیان که امام على‏علیه السلام درباره آنان فرمود: «ما اسلموا ولکن استسلموا و اسرّوا الکفر»(227) آنان در ظاهر مسلمان شدند ولى در دل کافر ماندند. در قرآن براى ایمان دو نوع دخول آمده است: یکى دخول مردم در دین که در این سوره مى‏فرماید: «یدخلون فى دین اللّه» و دیگرى دخول ایمان در دل مردم که در سوره حجرات مى‏فرماید: «و لمّا یدخل الایمان فى قلوبکم»(228) هنوز دین داخل قلب‏هاى شما نشده است.
در حدیث مى‏خوانیم: هنگامى که حضرت مهدى‏علیه السلام ظهور کنند، مردم دنیا فوج فوج به او ایمان مى‏آورند.(229)
قرآن به تسبیح خداوند، بیش از تکبیر و تحمید سفارش کرده است. واژه تسبیح در قرآن بیش از واژه‏هاى تکبیر و تحمید آمده است.
در حدیث مى‏خوانیم: هنگام فتح مکه، پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله ابتدا وارد مسجد الحرام شد و نماز گزارد.(230)
نصرت خداوند، منوط به یارى مردم از دین اوست. «ان تنصروا اللّه ینصرکم»(231)
کلمه «توّاب» یازده بار در قرآن آمده است که نه بار همراه با واژه رحمت «توّاباً رحیماً»، یکبار همراه با حکمت(232) و یک بار به طور مطلق در این سوره آمده است.
پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله بعد از فتح مکه، عفو عمومى اعلام کردند و همه را بخشیدند و مکه بدون خونریزى فتح شد. حتى هنگامى که حضرت دید سعد بن عبادة شعار انتقام مى‏دهد و مى‏گوید «الیوم یوم الملحمة» یعنى امروز تلافى مى‏کنیم، حضرت پرچم را از او گرفت و به دست حضرت على‏علیه السلام داد و فرمود: شعار را عوض کنید و بگویید: «الیوم یوم المرحمة» امروز روز رحمت است نه انتقام.
فتح و نصرت واقعى از جانب خداست، پس به ابزار و تجهیزات و نیروى انسانى تکیه نکنید که ممکن است همه امکانات باشد ولى باز هم شکست بخورید. «و ما النّصر الاّ من عند اللّه»(233)
در فتح مکه، امید بت‏پرستان به یأس و مرکز شرک به پایگاه توحید تبدیل شد. موانعى که بر سر راه مؤمنان بود، برچیده شد، اسلام تثبیت گشت و براى صدور به کشورهاى دیگر آماده شد.
فرمان استغفار یا براى نورانیّت بیشتر قلب است یا براى زدودن غرور پیروزى یا براى گناهان اُمّت و یا به خاطر معرفت بالاى حضرت نسبت به خداوند است.
نگاهى گذرا به فتح مکّه‏
بعد از صلح حدیبیه، چون مشرکان پیمان‏شکنى کردند، پیامبر نیرویى فراهم و مکه را بدون خونریزى فتح کرد و شرح ماجرا چنین است: مسلمانان در چند کیلومترى مکه اردو زدند و ابوسفیان که شبانه براى سرکشى از مکه خارج شده بود با عباس عموى پیغمبر ملاقاتى داشت. عباس گفت: پیامبر با ده هزار سرباز به سراغ شما آمده است. ابوسفیان ترسید و به عباس پناهنده شد و پیامبر امان دادن عباس را پذیرفت. پیامبر فرمود: هر کس به مسجد الحرام پناه ببرد یا به خانه ابوسفیان برود یا در خانه خود بماند، در امان است.
پیامبر به عباس فرمود: ابوسفیان را در تنگه‏اى که گذرگاه مکه هست ببر تا لشگریان الهى که از آنجا مى‏گذرند، او ببیند. ابوسفیان با دیدن این مانور وحشت کرد و به عباس گفت: سلطنت فرزند برادرت بسیار عظیم شده است، عباس گفت: سلطنت نیست بلکه نبوت است. سپس عباس به او گفت: به سراغ مردم مکه برو و آنها را از مقابله با لشگر اسلام بازدار.
ابوسفیان وارد مسجدالحرام شد و به مردم گفت: محمّد با جمعیّتى وارد مکه مى‏شود که توان مقابله با او را ندارید، پس به مسجد الحرام یا خانه من یا خانه خود پناهنده شوید و اسلام بیاورید تا سالم بمانید.
به هر حال پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وارد مکه شد و به یاد روزى که از مکه مخفیانه خارج شد و به شکرانه این‏پیروزى سجده کرد. سپس پیامبر با تلاوت سوره فتح وارد مسجد الحرام شد و مسلمانان همراه آن حضرت تکبیر مى‏گفتند. حضرت نزدیک کعبه آمد و بت‏ها را مى‏شکست و مى‏فرمود: «جاء الحق و زهق الباطل انّ الباطل کان زهوقا»(234) از آنجا که دست حضرت به بت‏هاى بزرگ بالاى کعبه نمى‏رسید، به حضرت على‏علیه السلام دستور داد تا پا بر دوش پیامبر نهد و بت‏ها را سرنگون کند. سپس حلقه کعبه را گرفت و از مردم مکه پرسید: شما امروز چه انتظارى از من دارید؟ گفتند: بخشش. اشک در چشم حضرت جمع شد و مردم گریه کردند. حضرت سخن یوسف را که به برادرانش فرمود: «لاتثریب علیکم الیوم»(235) امروز هیچ سرزنشى بر شما نیست، به زبان آورد و فرمود: همه آزادید. آنگاه جملات «لااله الاّ اللّه وحده وحده انجز وعده نصر عبده...» را خواند و فرمود: هیچ کس از خون‏هاى ریخته شده و اموال غارت شده گذشته سخنى نگوید و تمام پرونده‏هاى گذشته مختومه و همه مشمول عفو عمومى شدید، پس وارد زندگى نوین شوید.227) بحارالانوار، ج‏32، ص‏325.
228) حجرات، 14.
229) تفسیر نورالثقلین.
230) تفسیر کنزالدقایق.
231) محمّد، 7.
232) نساء، 17.
233) آل عمران،126.
234) اسراء، 81.
235) یوسف، 92.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : نصرت - یاری گوینده : masoud varzideh
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.