از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان علت ترتیب در صفات «ربوبیت» و «مالکیت» و «الوهیت»
سؤال: چرا در میان همه صفات خداى تعالى خصوص سه صفت: «ربوبیت» و «مالکیت» و «الوهیت» را نام برد؟ و نیز چرا این سه صفت را به این ترتیب ذکر کرد، اول ربوبیت، بعد مالکیت، و در آخر الوهیت؟

جواب: ربوبیت نزدیک‏ترین صفات خدا به انسان است و ولایت در آن اخص است، زیرا عنایتى که خداى تعالى در تربیت او دارد، بیش از سایر مخلوقات است. علاوه بر این اصولا ولایت، امرى خصوصى است مانند پدر که فرزند را تحت پر و بال ولایت خود تربیت مى‏کند. و ملک دورتر از ربوبیت و ولایت آن است، هم چنان که در مثل فرزندى که پدر دارد کارى به پادشاه ندارد، بله اگر بى سرپرست شد به اداره آن پادشاه مراجعه مى‏کند، تازه باز دستش به خود شاه نمى‏رسد، و ولایت هم در این مرحله عمومى‏تر است، هم چنان که مى‏بینیم پادشاه تمام ملت را زیر پر و بال خود مى‏گیرد، و اله مرحله‏اى است که در آن بنده عابد دیگر در حوائجش به معبود مراجعه نمى‏کند، و کارى به ولایت خاص و عام او ندارد، چون عبادت ناشى از اخلاص درونى است، نه طبیعت مادى، به همین جهت در سوره مورد بحث نخست از ربوبیت خداى سبحان و سپس از سلطنتش سخن مى‏گوید، و در آخر عالى‏ترین رابطه بین انسان و خدا یعنى رابطه بندگى را بیاد مى‏آورد، مى‏فرماید: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِکِ النَّاسِ إِلهِ النَّاسِ». [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 688 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت اتصال سه آیه نخست بدون واو عطف
سؤال: چرا جمله‏هاى «رب الناس»، «ملک الناس»، «اله الناس» را متصل و بدون واو عاطفه آورد؟

جواب: خواست تا بفهماند هر یک از دو صفت الوهیت و سلطنت سببى مستقل در دفع شر است، پس خداى تعالى سبب مستقل دفع شر است، بدین‏ جهت که رب است، و نیز سبب مستقل است بدین جهت که ملک است، و نیز سبب مستقل است بدین جهت که اله است، پس او از هر جهت که اراده شود سبب مستقل است، و نظیر این وجه در دو جمله «اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ»(اخلاص/1-2) گذشت. [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 688 و 689 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) یعثوبی : منظور از واو عاطفه در متن سوال چیه؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت تکرار کلمه «ناس» در سه آیه نخست
سؤال: چرا کلمه «ناس» سه بار تکرار شد، با اینکه مى‏توانست بفرماید: «قل اعوذ برب الناس و الههم و ملکهم»؟

جواب: چون خواست تا به این وسیله اشاره کند به اینکه این سه صفت هر یک به تنهایى ممکن است پناه پناهنده قرار گیرد، بدون اینکه پناهنده احتیاج داشته باشد به اینکه آن دو جمله دیگر را که مشتمل بر دو صفت دیگر است به زبان آورد، هم چنان که در صریح قرآن فرموده: خداى تعالى اسمایى حسنى دارد، به هر یک بخواهید مى‏توانید او را بخوانید. [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 689 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سوره ناس و فلق - سيدمحمدعلي سيدموسوي
چرا به سوره های ناس و فلق معوذتین می گویند؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : روایی موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : سیدمحمدعلی سیدموسوی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : برای آنکه برای دفع خطرات و به عنوان تعویذ استفاده می شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امر به گفتن - مرضيه بصيري
1در این آیه امر به گفتن (که قل از نظر لغوی ابراز آنچه در قلب با هر وسیله ای میباشد)یعنی بیان باورها وآن اینست که پناه میبرم به پروردگار.آیا منظور آن خواندن این سوره در زمان ایجاد وسوسه است؟
2امر به بیان پناهگاه آیا بدون بیان کردن وفقط از ذهن گذراندن ومتذکر شدن موثر نخواهد بودوبا توجه به آیه که پناه بردن امری گفتنی است؟
3آیا صرف خواندن این سوره بدون باور قلبی در برابر وسوسه ها موثر است؟
4وسوسه در زمان غفلت از یاد الهی در قلب ایجاد میشود پس فرد غافل چگونه با ید در آنزمان آن را بشناسد وغفلت را بزداید وپناه ببرد؟
5-پناه بردن انسان چگونه است؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : مرضیه بصیری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
1-می تواند باشد.
2-اگر از ذهن هم بگذرد موثر است ولی بهتر است کلامی هم صورت گیرد.
3-خواندن قران بدون باور قلبی هم دارای اثر است ولی اثرش کم می باشد.
4-لزوما وسوسه در حال غفلت نمی باشد؛ ولی امکان دارد که در حال غفلت صورت گیرد به همین دلیل بهتر است در حال غیر غفلت توه زیادی به خداوند داشته باشیم و از او بخواهیم تا در زمان غفلت که دچار وسوسه می شویم ما را یاری نماید.
5-درخواست یاری از خداوند در برابر مشکلات و وساوس. این یاری خواستن می تواند توسط الفاظ و ادعیه ای که از ائمه وارد شده است و یا در قرآن وجود دارد صورت گیرد.
از موثرترین اوراد آیه الکرسی، سوره های فقل و ناس، ذکر لا حول و لا قوه الا بالله می باشد.
2) ghaf : در نکته ها به این سوال شما در این مورد ( قل ) پاسخی دادم .
لطفا از نظر بگذرانید .
متشکرم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برداشت از آیات - مرضيه بصيري
آیا میتوان این برداشتها را با توجه به لغات وظواهر آیات داشت؟
- پناه¬بردن به معنای حرکت به سوی مأمن است.
- پناه¬بردن امری است گفتنی
- صدر محل ورود و خروج باور است
- صدر محل ورود و خروج باور است
اگر حرکت انسان به سوی مأمن ابرازکردنی نباشد، در مسیرش اخلال ایجاد می¬شود [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : مرضیه بصیری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : درباره برداشت آخرتان تبیین کنید که منظور از ابراز نکردن چیست؟
بقیه برداشتهایتان را می توان بر آنها صحّه گذاشت.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کاربرد - مرضيه بصيري
- مهمترین نکات کاربردی سوره کدامند.منظور از نکات کاربردی نکاتی است که در زندگی قابل استفاده میباشد. [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : مرضیه بصیری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : شاید بتوان گفت که مهمترین نکته سوره این است که در برابر وسوسه های پی در پی شیطان فقط توسل به خدایی مفید است که ربّ و اله و مالک انسان ها است.
توجه به معانی ربّ و اله و مالک و ترتیب آنها در فهم سوره بسیار مفید و شیرین و لذت بخش است که شیرین ترین عسل ها هم آن شیرینی و لذت را ندارند.
من الله توفیق
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ناس - رعنا سليمان عباسي
سوال1-آداب پناه بردن به خدا را توضیح دهید؟
پاسخ : باید نه تنها با زبان اعوذ بگو ییم، بلکه با ی د در عمل نیز از عوامل خطرساز دور ی ک ند. وگرنه خانه را در مسیر سیل ساختن و با گفتن یا نوشتن (اعوذ بالله من السیل) بر سر در خانه به مترله تمسخر و مسخره کردن است. کسیکه می گوید: ( اعوذ بالله) باید در عمل نیز ازسرچشمه های فساد دوری کند.
سوال2- چر ا در سوره ناس از میان صفات خداوند ابتدا نام (رب) آمده است؟
پاسخ: شاید به خاطر آن که آنچه به فطرت نزدیکتر و ملمو س تر است،پناهندگی به مربی است.
چنانکه کودکان به هنگام خطر اول صدای مادر می زنند، سپس کسی که قدرت دارد (ملک الناس) و در مرحله بعد سرچشمه رحمت و حیا ت(اله الناس)
منبع (تمثیلات استاد قرائتی حفظه الله)

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تمثیل استاد قرائتی قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اخلاق گوینده : رعنا سلیمان عباسی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لزوم پناهنده شدن به قرآن - مسعود ورزيده
لزوم پناهنده شدن به قرآن از کجای سوره استفاده می شود؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره ناس گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : در سوره اشاره صریحی وجود ندارد
البته پناه بردن به خدا به معنای پناه بردن به همه چیزهایی است که خدا برای هدایت انسان ها قرار داده که قرآن را نیز شامل می شود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پناهندگی سیرۀ پیامبر - مسعود ورزيده
اینکه پناهندگی سیرۀ پیامبر بوده، از کجا به دست می آید؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : تسلیم گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : از اینکه وسوسه دائمی است
پس برای عصمت باید پناهندگی دائمی داشت
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خطاب «قل» - مسعود ورزيده

آیا خطاب «قل» در این جا به خداست یا مردم؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : تکلّم- سخن گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  یوسوس - مسعود ورزيده
آیا در «یوسوس» هم استمرار وجود دارد؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : وسوسه گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا پناهندگی به خدا، لفظی است یا عملی هم هست؟ - مسعود ورزيده
آیا پناهندگی به خدا، لفظی است یا عملی هم هست؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : مغفرت الهی گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : اولاً قلبی است
اما در لفظ و عمل نیز ظاهر می شود
مانند دوری از محیط گناه و وسوسه
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وسوسه - مسعود ورزيده
آیا با توجه به اینکه وسوسه در دل است و زمانی اثر می‌کند که دل، از وجود خدا خالی باشد، در مورد پیامبر و حضرات ائمه(ع) هم این مسأله متصورهست؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : وسوسه گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : بله
و چون دل آنها از یاد خدا خالی نیست وسوسه اثر نمی کند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیامبر خدا هم، دلش از یاد خدا خالی می‌شود - مسعود ورزيده
سوال می‌شود آیا پیامبر خدا هم، دلش از یاد خدا خالی می‌شود که نیاز باشد به خدا پناه ببرد؟ و آیا ائمۀ هدی هم، در چنین وضعیتی قرار می‌گیرند؟ و آیا ایشان هم دلشان از یاد خدا خالی می‌شود؟
ما با استفاده از خود سوره و ربط صدر سوره با ذیل سوره دریافتیم که وسوسه در دل است و زمانی اثر می کند، که دل از یاد خدا خالی باشد، چون سوره دارد شفا می‌دهد، و راه درمان می‌دهد و می‌گویدکه تو به یاد خدا بیفت. اما در مورد پیامبر و ائمه چطور؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : مناجات گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : به پیامبر نیز تهاجمات غفلت زا صورت می گرد اما قبل از اثر کردن پیامبر با ذکر آن را خنثی می کند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سه کلمۀ «رب» و «ملک» و «اله» - مسعود ورزيده
آیا یکی از عللی که سه کلمۀ «رب» و «ملک» و «اله» در این سوره آمده، دفع و رفع توهمی بوده که از جانب مخاطبان وجود داشته است؟ چون آنها برای خود چه بسا اربابانی غیر از خدا قائل بوده‌اند. و آنها را ملک و رب می‌دانستند، ولی اله نمی‌توانست متعدد باشد؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : ارتباط سوره با آن توهم را نفهمیدم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا «ناس» در سوره تکرار شده؟ - مسعود ورزيده
چرا «ناس» در سوره تکرار شده؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : لغوی موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : تکرار اهمیت را می رساند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلیل تکرار ناس - مسعود ورزيده

آیا فواصل می‌تواند دلیل تکرار ناس در سوره باشد؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : اگر بخواهد اینها در آیات جدا بیاید (همان طور که این گونه است) بهتر است تاس تکرار شود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تکرار کلمه ناس - مسعود ورزيده
چرا (کلمه ) ناس سه بار تکرار شد،

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اَبرار گوینده : masoud varzideh
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : علامه می فرماید:
اگر الف و لام بر سر کلمه ((صمد)) در آمده ، منظور افاده حصر است ، مى فهماند تنها خداى تعالى صمد على الاطلاق است ، به خلاف کلمه ((احد)) که الف ولام بر سرش در نیامده ، براى اینکه این کلمه با معناى مخصوصى که افاده مى کند در جمله اثباتى بر احدى غیر خداى تعالى اطلاق نمى شود، پس حاجت نبود که با آوردن الف و لام حصر احدیت را در جناب حق تعالى افاده کند، و یا احدیت معهودى از بین احدیت ها را برساند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صفات خداوندی - مسعود ورزيده
چرا در میان همه صفات خداى تعالى خصوص سه صفت : (ربوبیت ) و (مالکیت ) و (الوهیت ) را نام برد؟ و نیز چرا این سه صفت را به این ترتیب ذکر کرد، اول ربوبیت، بعد مالکیت، و در آخر الوهیت ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : masoud varzideh
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : شاید به این دلیل است که طبیعتاً افعال معلوم مقدم بر افعال مجهول ذکر می شود.
یا به این دلیل که در نسبت خدا و مخلوقات اولین سوالی که به ذهن انسان می رسد آن است که آیا خدا مخلوقات را به همین نحو ارتباط بین مخلوقات (تناسل) به وجود آورده؟ پس از نفی این سوال سوال دوم آن است که آیا خدا خود ساخه و متولد از موجود دیگری هست یا نه؟
والله العالم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت بیان انسان از میان همه مخلوقات - صدرالدين آفاقي دارابي
چرا خداوند در سه آیه نخست از میان همه مخلوقات به انسان یاد میکند مثلا چرا رب العالمین نیامده است؟آیا تنها بخاطر قرابت لغوی با آیه چهارم به بعد است یا دلیل دیگری میتواند باشد؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلقت انسان گوینده : صدرالدین آفاقی دارابی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : نمی دانم
2) یعثوبی : احتمالا به این دلیل خداوندتعالی از ناس بجای عالمین استفاده کرده چون مطابق آیات بعدی خطر فریفته شدن بوسیله و از راه نفوذ در روح و روان انسان می باشد که غیر مادی می باشند در حالتی که در عالمین نبادات و جمادات هم وجود دارد که به دلیل نداشتن روح موضوع این آیه شامل حال آنان نمی باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرایی ذکر سه وصف رب الناس، ملک الناس و اله الناس - محمد هادي مؤذن جامي
چرا سه وصف رب الناس، ملک الناس و اله الناس را نام برد؟ و آیا این امر نکته ای تاریخی و اجتماعی دز زندگی انسانها را مد نظر داشته است؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی قالب : تفسیری موضوع اصلی : تاریخ گوینده : محمد هادی مؤذن جامی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : طبع آدمی چنین است که وقتى شرى به او متوجه مى‏شود و جان او را تهدید مى‏کند، و در خود نیروى دفع آن را نمى‏بیند به کسى پناهنده مى‏شود که نیروى دفع آن را دارد، تا او وى را در رفع آن شر کفایت کند، و انسان در اینگونه موارد به یکى از سه پناه (رب، ملک، اله)، پناهنده مى‏شود.
از نظر قالب ادبی، «ملک الناس» و «اله الناس» بدل از «رب الناس» می‌باشند یعنی رب الناس همان ملک الناس همان اله الناس است و اگر تفاوتی هم است به خاطر ادراک و فکر انسان و رابطه و نوع انس او با خداست است.
توضیح اینکه: ربوبیت نزدیک‏ترین صفات خدا به انسان است و ولایت در آن اخص است، زیرا عنایتى که خداى تعالى در تربیت او دارد، بیش از سایر مخلوقات است. علاوه بر این اصولا ولایت، امرى خصوصى است مانند پدر که فرزند را تحت پر و بال ولایت خود تربیت مى‏کند. و ملک دورتر از ربوبیت و ولایت آن است، هم چنان که در مثل فرزندى که پدر دارد کارى به پادشاه ندارد، بله اگر بى سرپرست شد به اداره آن پادشاه مراجعه مى‏کند، تازه باز دستش به خود شاه نمى‏رسد، و ولایت هم در این مرحله عمومى‏تر است، هم چنان که مى‏بینیم پادشاه تمام ملت را زیر پر و بال خود مى‏گیرد، و اله مرحله‏اى است که در آن بنده عابد دیگر در حوائجش به معبود مراجعه نمى‏کند، و کارى به ولایت خاص و عام او ندارد، چون عبادت ناشى از اخلاص درونى است، نه طبیعت مادى، به همین جهت در سوره مورد بحث نخست از ربوبیت خداى سبحان و سپس از سلطنتش سخن مى‏گوید، و در آخر عالى‏ترین رابطه بین انسان و خدا یعنى رابطه بندگى را بیاد مى‏آورد.
در عین اینکه هر کدام از این سه صفت، سببی مستقل در دفع شر هستند یعنی انسان در هر مرتبه و مرحله‌ای که باشد با پناه بردن به یکی از این سه اسم، از شرور و آسیب‌ها در امان می‌ماند، پس او(خدا) از هر جهت که اراده شود سبب مستقل است‏.
(برگرفته از ترجمه المیزان)
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.