از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  انسان هم می‌تواند شیطان باشد
این آیه بیان «وسواس خناس» است، و در آن به این معنا اشاره شده که بعضى از مردم کسانى هستند که از شدت انحراف، خود شیطانى شده و در زمره شیطانها قرار گرفته‏اند، هم چنان که قرآن در جاى دیگر نیز فرموده: «شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ»(انعام/112).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 690 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وسوسه گران
آنکه در سینه و قلب و روح مردم وسوسه مى‏کند، ممکن است از نژاد جن و شیطان باشد یا از نژاد انسان. آرى تطمیع‏ها و وعده‏ها، امروز و فردا کردن‏ها از جمله راههاى وسوسه است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 654 قالب : تفسیری موضوع اصلی : وسوسه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برخى از انسان ها، مانند برخى از جنیان، شیطان اند -نکته - حاجيه تقي زاده فانيد

1 - برخى از جنیان، در ذهن انسان ها افکار پلید القا کرده، آنها را وسوسه مى کنند.

من الجنّة و الناس

حرف «من» براى تبعیض است و بیان مى کند که مراد از «الوسواس الخنّاس»، برخى از جنّیان و انسان ها است. «جِنّة» به معناى گروه جن (مفردات) و «ناس» جمع انسان است.(تاج العروس)

2 - تنها جنیان و انسان ها، به القاى افکار پلید و وسوسه هاى شیطانى در ذهن بشر مى پردازند.

الذى یوسوس فى صدور الناس . من الجنّة و الناس

3 - خطر وسوسه گران جن و انس، بزرگ و سزاوار چاره اندیشى است.

من الجنّة و الناس

4 - پیامبر(ص)، در معرض تهاجم وسوسه هاى جنیان و انسان ها

قل أعوذ ... من الجنّة و الناس

5 - پناه بردن به خداوند از خطر وسوسه جن و انس، توصیه اى الهى به پیامبر(ص)

قل أعوذ ... من الجنّة و الناس

6 - خداوند، توانا بر خنثى ساختن وسوسه هاى جن و انس

قل أعوذ بربّ الناس ... من الجنّة و الناس

7 - پناه بردن به خداوند از خطر وسوسه جنیان و انسان ها، مایه مصونیت انسان در برابر آن

قل أعوذ بربّ الناس ... من الجنّة و الناس

8 - دارا بودن مقام ربوبیت، فرمان روایى و الوهیت، دلیل توانایى خداوند بر حفاظت مردم از خطر وسوسه هاى جنیان و انسان ها است.

بربّ الناس . ملک الناس . إلـه الناس ... من الجنّة و الناس

9 - وسوسه جنیان براى انسان ها، خطرناک تر از وسوسه هم نوعان شان است.

من الجنّة و الناس

تقدیم «الجنّة»، به جهت یکنواخت شدن آخر آیه هاى این سوره و یا ناظر به افزون تر بودن خطر وسوسه جنیان است. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال دوم است.

10 - انسان، همواره در خطر وسوسه هاى شیطان است.

من الجنّة

«شیطان» ـ چنانچه در برخى از سوره هاى دیگر آمده است ـ از جنس جن است.

11 - برخى از انسان ها، مانند برخى از جنیان، شیطان اند و مخفیانه مردم را وسوسه مى کنند.

الوسواس الخنّاس ... من الجنّة و الناس

عموم مفسران «شیطان» را مصداق «وسواس خنّاس» قرار داده اند. این آیه نیز او را از نوع جن و انس مى داند; بنابراین شیطان، عنوانى عام خواهد بود که بر افرادى از بشر و جنیان، تطبیق مى کند.

12 - پیامبر(ص)، مواجه با وسوسه گرانى از جن و انس که مردم را درباره ربوبیت، فرمان روایى و الوهیت خداوند به تردید مى افکندند.

قل أعوذ بربّ الناس . ملک الناس . إلـه الناس . من شرّ الوسواس ... من الجنّة و الناس

در برداشت یاد شده، مجموع سوره با این نگاه تفسیر شده است که پیامبر(ص)، در مسیر ابلاغ یکتایى خداوند در ربوبیت، فرمان روایى و الوهیت، با عده اى از جن و انس مواجه شده بود که در سینه هاى مردم وسوسه ایجاد کرده، هدایت آنان را بر آن حضرت دشوار مى ساختند; خداوند، آن حضرت را در پناه خود قرار داده و او را به این پناهنده شدن فرا خوانده است تا وسوسه گران و اغواگران مردم را، از سر راه او بردارد.

13 - خداوند، پناهگاهى شایسته براى پیامبر(ص)، در برابر تلاش جن و انس براى اغواى مردم و ایجاد تزلزل در دل هاى آنان

قل أعوذ ... الذى یوسوس فى صدور الناس . من الجنّة و الناس

14 - لزوم پناه بردن به خداوند از آثار وسوسه هاى جن و انس

قل أعوذ بربّ الناس ... الذى یوسوس فى صدور الناس . من الجنّة و الناس
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرراهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : استعاذه گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ- - آسيه افشار
فقط خدا میداند که شیطان‏هاى جنى چگونه انسانرا وسوسه میکنند.
ولى وسوسه شیطانهاى انسى کاملا مشهود و محسوس است. از جمله اینکه بوسیله بیان و زبان مخصوصى قلب و فکر انسانرا از مسیر صحیح و درست منحرف مینمایند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر آسان، ج‏18، ص: 410 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره ناس گوینده : آسیه افشار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنی آیه - حميدرضا شايگاني
در آیه آخر از سوره مبارکه ناس که متن آن در زیر می آید بنظر می رسد منظور از آن نمیتواند اشاره به جن باشد چون جن مونث نیست ( از نظر لغوی) بلکه منظور بهشت است و احتمالا اشتباه تعبیر فرموده اند . {بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ1مَلِکِ النَّاسِ2إِلهِ النَّاسِ3مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ4الَّذی یُوَسْوِسُ فی‏ صُدُورِ النَّاسِ5مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : فلسفی موضوع اصلی : سوره ناس گوینده : حمیدرضا شایگانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب لغوی است.
مطلب شما صحیح نمی باشد زیرا
1- اگر حرف شما صحیح باشد باید قائل به تحریف قرآن شویم. زیرا این مطلب هم، جزء تحریف محسوب می شود در صورتی که دلایل قرآنی و روایی و عقلی بسیاری وجود دارد که دلالت بر عدم تحریف می کند.
2- سیاق آیات این سوره با کلمه بهشت سازگار نیست و آمدن کلمه بهشت در این آیه باعث ضعف قرآن در اعجاز بلاغت می شود.
2) آفاقی دارابی : بهشت نمیتواند معنای مناسبی در اینجا باشد .دراینصورت جمله از لحاظ معنایی مفهومی نخواهد داشت .آوردن شخص بهمراه اسم مکان مناسب هم نیست اینکه بگوییم از دست انسان وسوسه گر و بهشت به خدا پناه میبرم.
3) : با نظر افاقی دارابی موافقم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قسم ابلیس - زهرا ظفرقندي
در تفسیر الدر المنثور آمده است که احمدبن سعید خدری از پیامبر ص نقل کرده که فرمود: ابلیس گفته است : قسم به عزت و جلالت من تا وقتی که بنی آدم روح در جسددارند به فریفتن و وسوسه آنها ادامه می دهم و خداوند تعالی فرموده : قسم به عزتم من هم همواره مادامی که از من طلب آمرزش و غفران نمایند، آنها را می آمرزم‌،(الله‌اعلم‌). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر الدر المنثور قالب : روایی موضوع اصلی : روایت- حدیث گوینده : زهرا ظفرقندی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.