از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  دعوت به توحید توسط پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله)
خداى سبحان بعد از آنکه فرمود ایمان محض و توحید خالص بسیار عزیز الوجود و اندک است، و هر کسى بدان نمى‏رسد، با اینکه ایمان و توحید، حق و حقیقت صریح و واضحى است که آیات آسمانها و زمین بدان دلالت مى‏کنند، اینکه رسول خدا ‏(صلّی الله علیه و آله) را مامور نموده تا راه خود را اعلام بدارد، و آن عبارتست از دعوت به چنین توحیدى، دعوتى که از روى بصیرت است.
پس اینکه فرمود: ‏«قُلْ هذِهِ سَبِیلِی» اعلام راه اوست، و جمله ‏«أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصِیرَةٍ» بیان راه اوست، و جمله ‏«سُبْحانَ اللَّهِ» جمله معترضه است که در آن خدا را تقدیس مى‏کند، و جمله ‏«وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ» تاکید معناى دعوت به خدا و بیان این جهت است که این دعوت بسوى خدا دعوتى نیست که بهر طورى که شد صورت گیرد بلکه دعوتى است که بر اساس توحید خالص صورت مى‏گیرد، و بهیچ وجه، از توحید بسوى شرک گرایش نمى‏کند.
و اما اینکه فرمود: ‏«أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی»، خواسته بفرماید: بار این دعوت تنها بدوش من نیست، بلکه بدوش کسانى هم که مرا پیروى کرده‏اند هست، پس با این جمله دعوت را توسعه و تعمیم داده و مى‏فهماند با اینکه راه، راه رسول خدا ‏(صلّی الله علیه و آله) است، لیکن بار دعوت به آن تنها بدوش آن جناب نیست.
(گو اینکه از ظاهر خود آیه این توسعه و تعمیم فهمیده مى‏شود) و لیکن سیاق دلالت مى‏کند بر اینکه شرکت دادن پیروان، به این عمومیتى هم که از جمله ‏«وَ مَنِ اتَّبَعَنِی» استفاده مى‏شود نیست، زیرا سبیلى که در آیه شریفه آمده همان دعوت با بصیرت و یقین بسوى ایمان محض و توحید خالص است و معلوم است که در چنین سبیلى تنها کسانى شرکت دارند که در دین مخلص براى خدا باشند و عالم به مقام رب العالمین و داراى بصیرت و یقین بوده باشند، و چنین نیست که هر کس که کلمه ‏«تابع رسول خدا ‏(صلّی الله علیه و آله) » بر او صادق بود او نیز شریک در این دعوت بوده باشد، و نیز چنین مقام مقامى نیست که حتى آن پیروان و مؤمنینى هم که خدا در آیه قبلى از مشرکینشان خواند و به غفلت از پروردگار و ایمنى از مکر او و اعراض از آیات او مذمتشان کرده بود به آن نائل شوند.
آرى کسى که غافل از خدا و ایمن از عذاب خدا و اعراض کننده از آیات او و از یاد او است چگونه ممکن است داعى بسوى او باشد؟ با این که خداى تعالى در آیات بى‏شمارى دارندگان این اوصاف را به ضلالت و کورى و خسران توصیف کرده، و این سنخ اوصاف با هدایت و ارشاد بهیچ وجه جمع نمى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 378 و 379 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امر خدا به پیامبر برای راهنمایی مردم - سيدابراهيم غياث الحسيني
1- راه انبیا، روشن و در معرض شناخت ودید همگان است. «هذه سبیلى»
2- پیمایندگان راه حقّ باید مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بیان و اعلام کنند. «هذه سبیلى»*
3- دعوت رهبر باید به سوى خدا باشد، نه به سوى خود. «ادعوا الى اللَّه»
4- رهبر باید بصیرت کامل داشته باشد. «على بصیرة»
5 - مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نباید به انجام کارى ترغیب کرد. «على بصیرة»*
6- پیروان پیامبر باید هر کدام مبلغى باشند که با بصیرت و آگاهى مردم را به سوى خدا دعوت کنند. «ادعوا الى اللَّه... اَنَا و من اتّبعنى»
7- محور تبلیغ، تنزیه خداوند از هرگونه شرک وشریک است. «سبحان اللَّه»
8 - مبلّغان دینى باید افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أنا من المشرکین»
9- توحید ونفى شرک، اساس دین اسلام مى‏باشد. «ادعوا الى اللَّه، ما أنا من المشرکین» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : خداوند گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.