● یکی بودن راه پیامبران
بعد از آنکه خداى سبحان حال مردم را در ایمان به خود و سپس حال رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) را در دعوت مردم بیان نموده، خاطرنشان ساخت که دعوت پیامبر ناشى از رسالت الهى است، و از اغراض مادى که بدان وسیله مزدى به دست آورده نفعى کسب کند نیست، اینک در این آیه این معنا را بیان مىکند که آنچه گفتیم یک مطلب تازه و جدیدى نبوده، بلکه سنت الهى بوده که همواره در دعوتهاى دینیش جریان داشته است، انبیاى گذشته نیز فرشته نبودهاند، بلکه از میان همین مردم مبعوث مىشدند، مردانى از اهالى آبادیهاى خود بودند و با مردم آبادى خود نشست و برخاست میکردند و همه ایشان را مىشناختند، با این تفاوت که خداوند به ایشان وحى فرستاده و ایشان را بسوى آنان گسیل مىداشته تا بسوى او دعوتشان کنند عینا همین طور که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) مامور شده و دارد دعوت مىکند، براى قوم او هم مئونه زیادى ندارد تا بگفتههاى او ایمان پیدا کنند، مئونهاش همین است که در روى زمین سیر و تفکر کنند، تا ببینند عاقبت کسانى که قبل از ایشان مىزیستهاند به کجا کشید که اگر چنین سیرى را شروع کنند خواهند دید که بلاد ایشان بصورت مخروبهها در آمده، خانههایشان خالى و ویران گشته است، و آن آثار بخوبى و با زبان بىزبانى از سرانجام کار آن اقوام خبر داده، اثر کفر و لجاجت و تکذیب آیات خدا را نشان مىدهد.
پس رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) جز به آنچه انبیاى سلف دعوت مىکردند به چیز دیگرى دعوت نمىکند، و دعوت نمىکند مگر به چیزى که خیر و صلاح مردم در آن است، و آن این است که تقوى پیشه نموده از خدا بترسند تا رستگار گشته به سعادت دائمى و نعمت سرمدى در خانه باقى نائل آیند، و خانه آخرت بهتر است براى کسانى که تقوى پیشه کنند، آیا (باز هم) تعقل نمىکنید؟.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : پس جمله «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرى» دعوت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) را با دعوت رسولان قبل از او تطبیق مىکند، حاصل اینکه توصیف ایشان به اینکه اهل آبادىهاى خود بودهاند براى این است که بفهماند: انبیاء از خود آن مردم بوده و از جنس ملائکه و حتى از غیر خود ایشان نبودند و در میان آنان زندگى مىکردند و نزد ایشان معروف و سرشناس بودهاند مردم هم با ایشان نشست و برخاست داشتهاند.
مؤید این معنا توصیفى است که از ایشان کرده و فرمود «مردانى بودند»، زیرا مردان از زنان داراى روپوش زودتر شناخته مىشوند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج11، ص: 379 و 380 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : پیامبران |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● انذار امت اسلام
در جمله «أَ فَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ ... »، امت پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) را انذار مىکند یعنى همان انذارى که امتهاى گذشته را با آن انذار نمود، آنان نشنیدند و در نتیجه وزر و بال کار خود را چشیدند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج11، ص: 380 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : انذار |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دعوت به تقوا
جمله «وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا أَ فَلا تَعْقِلُونَ» بیان نصیحت است، و اینکه آنچه که بدان دعوت مىکنند که همان تقوى باشد بدنبالش چیزى جز تمامى خیرات و همه سعادات نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج11، ص: 380 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بشر بودن انبیاء
در کتاب معانى (عیون الاخبار الرضا، ج 1، ص 270) به سند خود از «سیار» از حسن بن على از پدرانش از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده که در ضمن حدیثى وى را مخاطب قرار داده فرمود: مگر تا کنون ندانستى که خداوند دنیا را هرگز از پیغمبر و یا امامى از جنس بشر خالى نگذاشته؟ مگر خداوند نبوده که فرموده: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ»- یعنى بسوى خلق- «إِلَّا رِجالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرى» که خبر داده از اینکه هیچوقت ملائکه را بسوى زمین مبعوث نکرده، و ایشان را ائمه و حکام قرار نداده، و اگر فرستاده، بسوى انبیاء فرستاده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج11، ص: 384 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : پیامبران |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مخالفت میردم با انبیاء الهی -
سيدابراهيم غياث الحسيني
بارها مخالفان انبیا بهانه مىگرفتند که چرا پیامبران انسانهایى همانند ما هستند؟ گویا مردم زمان پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله نیز این چنین فکر و سؤالى را داشتند که این آیه، هم پاسخ مىگوید و هم هشدار مىدهد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : خداوند |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پیامبران رادمرپانی از جنس انسان ومفهوم واژه الفری -
عبدالله عبداللهي
1 در این آیه اشاره شده که پیامبران قبلى نیز همچون پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرشته نبوده اند، بلکه رادمردانى از جنس انسان بوده اند تا بتوانند براى بشریت الگوى عقیدتى و رفتارى خوبى باشند
2 در قرآن آمده است که به زنان بزرگى همچون مریم علیها السلام و مادر حضرت موسى علیها السلام وحى شده است، ولى در این آیه اشاره شده که رسولان الهى، مرد بوده اند نه زن این تعبیر یا اشاره به آن است که آنان، زنانِ ناشناخته نبودند بلکه مردانى بودند که با شما زندگى مى کردند و آن ها را مى شناختید، و یا اشاره به آن است که وظیفه خطیر رسالت و مشقّت هاى آن تنها بر عهده ى مردان گذاشته مى شده که امکان مبارزه و هجرت براى آنان فراهم بوده است
3 واژه ى «القُرىٰ » در لغت به معناى هرگونه شهر و آبادى است این تعبیر شاید اشاره باشد به این که پیامبران الهى برخاسته از مردم شهرها و روستاها و به فرهنگ، تمدن و علم نزدیک تر بوده اند
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیامبران |
گوینده : عبدالله عبداللهی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.