از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 264 حزب : 53 جزء : چهاردهم سوره : حجر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(37-38)(قال فانک من المنظرین ،الی یوم الوقت المعلوم ):(پروردگار فرمود:همانا تو از مهلت داده شدگانی تا روز وقت معلوم )،و خداوند درخواست او رااجابت نمود و به او مهلت داد، اما نه تا روز قیامت ، بلکه تا روز معلوم که قطعاقبل از روز قیامت و روز بعث است و طبق گفتار ابن عباس مراد از (یؤم الوقت المعلوم ) آخرین روز تکلیف و همان روز نفخه اول است که تمامی خلایق می میرند، اما به دلالت صریح آیات قرانی بر اصلاح نوع بشر وهدایت همگی آنها( در عصر ظهور حضرت حجه (عج ))استفاده می شود که مراد از روز سرآمدمهلت ابلیس ، روز اصلاح آسمانی بشر، یعنی روز ظهور حضرت مهدی (عج )است که ریشه فساد بکلی قطع می شود و در روی زمین جز خدا کسی پرستش نمی گردد . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اطیب البیان
قٰالَ فَإِنَّکَ مِنَ اَلْمُنْظَرِینَ گمان نکنید که ابن إمهال الهى لطفى بود در حق شیطان، چنانچه مفسرین گفتند که بازاء عبادات شیطان بود بلکه عذاب بود بر او چنانچه مى فرماید: وَ لاٰ یَحْسَبَنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمٰا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمٰا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدٰادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذٰابٌ مُهِینٌ آل عمران آیه 72 (و اما عبادات شیطان أولا روى تقلب بود، و ثانیا پس از کفر او حبط شده، چنانچه مى فرماید: أُولٰئِکَ اَلَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمٰالُهُمْ فِی اَلدُّنْیٰا الآیة آل عمران آیه 21 [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » ترجمه تفسیر مجمع البیان
قٰالَ فَإِنَّکَ مِنَ اَلْمُنْظَرِینَ إِلىٰ یَوْمِ اَلْوَقْتِ اَلْمَعْلُومِ : بلکه به او فرمود: تا روزى معین که آخر دوران تکلیف و نفخۀ نخستین است و در آن وقت همۀ مخلوقات، مى میرند مهلت داده مى شوى این معنى از ابن عباس است حسن و جبائى و ابو مسلم گویند: منظور از وقت معلوم، روز قیامت است بدین ترتیب ابلیس تا روز قیامت، مهلت دارد و دچار عذاب نمى شود بلخى گوید: وقت معلوم را که خداوند براى ابلیس مقدر کرده، براى خداوند معلوم و براى ابلیس مبهم است، زیرا اگر براى ابلیس مبهم نبود، به معصیت، تشویق مى شد در بارۀ جواز اجابت دعاى کافر، اختلاف است جبائى گوید: جایز نیست، زیرا اجابت دعاى کافر، تعظیم اوست ابن اخشید گوید: جایز است، زیرا اجابت دعا همچون نعمت، ممکن است پاداش و تعظیم یا مصلحت و لطف باشد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
قٰالَ فَإِنَّکَ مِنَ اَلْمُنْظَرِینَ ، إِلىٰ یَوْمِ اَلْوَقْتِ اَلْمَعْلُومِ پس ازآنکه خواهش شیطان اجابت شد به وى خطاب رسید که تو از جمله مهلت داده شدگانى [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.