از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 267 حزب : 53 جزء : چهاردهم سوره : حجر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(واعبد ربک حتی یاتیک الیقین ):(و پروردگارت را عبادت کن تا برایت یقین فرا رسد)،اگر مطلوب ، امر به عبادت باشد جمله مزبور تفسیر آیه قبلی است و امر به ادامه عبادت خداوند می باشد و اگر مقصود اخذ عبودیت و روش بندگی باشد (که ظاهر سیاق هم این مطلب را تأیید می کند) در این صورت امر به صفح و اعراض از مشرکان بوده و لازمه آن صبر و سلوک در راه تسلیم و اطاعت و قیام به لوازم عبودیت خواهد بود و مراد از (یقین ) در این آیه هنگام حلول اجل و رسیدن زمان مرگ است که در آن زمان غیب برای شخص مبدل به شهود وعیان شده و انسان به عالم یقین وارد می گردد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ (99)
بعد از آن امر به پرستش و ستایش فرماید در مدت عمر، زیرا یگانه تقویت روحى، عبادت سبحانى است:
وَ اعْبُدْ رَبَّکَ‌: و پرستش کن پروردگار خود را. حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ‌: تا وقتى که بیاید تو را مرگ که متیقن است رسیدن آن به هر مخلوق زنده. و مرگ را تعبیر به یقین فرموده براى آنکه هیچ فردى از افراد بشر انکار آن را ننماید، اگر چه طبیعى و دهرى باشد، بلکه ضرورى و حسى خواهد بود. و حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام مى‌فرماید: ما رأیت یقینا اشبه بالشّکّ من الموت. یعنى ندیدم هیچ یقینى را که به شکّ و گمان اشبه از موت باشد. یا بندگى نما پروردگار خود را تا آنکه علم ضرورى حاصل شود به مرگ و از دنیا رفتن.
تنبیه: آیه شریفه امر است به دوام و استمرار عبادت و قیام به وظایف تکالیف الهى تا آخر عمر و زندگانى، زیرا موت را غایت عبادت قرار داده، بنابراین به عبادت مدتى از عمر، مطیع و منقاد حضرت سبحانى محسوب نگردد، بلکه استدامه و ثبات و استقرار تا آخر دوره زندگانى باید، تا سعادت جاودانى را یابد.
تبصره: از آنجائى که راهزنان دین و مبتدعان در شریعت سید المرسلین همیشه مترصدند که دست آویزى یافته، مردم را از راه حق گمراه گردانند، براى پیشرفت مقاصد شنیعه به آیات قرآنى تمسک جویند؛ از جمله طایفه‌اى که ترک نماز و روزه و احکام شرعیه را نموده، نه حلال دانند نه حرام، گویند:
این عبادات براى تهذیب اخلاق و معرفت و یقین است، و چون یقین و حقیقت حاصل شد شریعت باطل شود! یا للعجب از این عقیده ضاله مضله، نام صوفى و درویش بر خود نهند، و تمام ملل عالم را ننگین کنند، ایشان را نه از راه و رسم دینى اثرى، و نه از خدا و پیغمبر خبرى. بعضى را اعتقاد آنکه نگاه به کتابهاى علوم دینیه حرام مگر کتابى که در علم تصوف باشد، و معرفت جز به تلقین مرشد حاصل نشود. جمعى به خانه ضعفا رفته مانند شیطان وسوسه کنند. بعضى در بازارها درب دکانها نشسته با کسانى که از قواعد دینى بى‌خبرند مذاکره و به سالوسیها فریب دهند. جمعى ادعاى شهود و کشف. و عده‌اى خود را با هر طایفه محسوب و با هر گروهى به مذاق او تکلم کنند. خلاصه داستان آنها بسیار و ناهنجاریهاى آنها بیشمار، و البته شخص متدین متقى، از معاشرت این جماعت پرهیز نماید.
مقدس اردبیلى رحمه اللّه از سید مرتضى رازى و شیخ مفید رحمه اللّه به واسطه نقل نموده از محمد بن الحسین که از خواص اصحاب چند امام است گفت‌ «1»:
خدمت امام على النقى علیه السّلام بودم، جماعتى وارد مسجد پیغمبر صلّى اللّه‌علیه و آله و سلّم، حلقه زده مشغول ذکر شدند. حضرت روى به اصحاب و فرمود:
التفات نکنید به این فریبندگان، که اینها خلفاء شیطان و مخرب قواعد دینند، اظهار زهد کنند براى آسایش جسمها، بیدارى کشند به جهت شکار عوام، گرسنگى خورند عمرى تا رام نمایند براى پالان خرى چند را، لا اله الا اللّه نگویند مگر براى فریب مردمان، کم نخورند مگر براى پر کردن کاسه‌هاى بزرگ، با مردمان تکلم کنند به مذاق خودشان در محبت و مى‌اندازند ایشان را کم کم به ضلالت، اوراد آنها رقص و کف، اذکارشان سرود و غنا؛ تا آنکه فرمود: هر کس به زیارت یکى از آنها رود مانند آنست که زیارت شیطان رفته.
یکى از صحابه عرض کرد: اگرچه معترف به حقوق شما باشد؟ حضرت نگاه غضبناک و فرمود: مگر نمى‌دانى اینها بدترین صوفیه، و صوفیه تمام مخالف ما، و طریق آنها غیر طریق ما باشد؟ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ اعبُد رَبَّک‌َ حَتّی‌ یَأتِیَک‌َ الیَقِین‌ُ (99)
و عبادت‌ کن‌ پروردگار ‌خود‌ ‌را‌ ‌تا‌ بیاید ترا یقین‌ معروف‌ و مشهور ‌بین‌ مفسرین‌ و علماء اعلام‌ تفسیر کردند یقین‌ ‌را‌ بموت‌ و مرگ‌ ‌یعنی‌ ‌تا‌ نفس‌ آخر باید عبادت‌ کرد و همین‌ معنی‌ ‌را‌ ‌در‌ زیارت‌ وارث‌ گفتند.
و اطعت‌ اللّه‌ و رسوله‌ ‌حتی‌ اتاک‌ الیقین‌و اطلاق‌ یقین‌ ‌بر‌ موت‌ بواسطه‌ اینست‌ ‌که‌ حین‌ الموت‌ پرده‌ برداشته‌ میشود و نتائج‌ اعمال‌ مشهود میگردد و بهمین‌ معنا تفسیر ‌شده‌ ‌آیه‌ شریفه‌ وَ کُنّا نُکَذِّب‌ُ بِیَوم‌ِ الدِّین‌ِ حَتّی‌ أَتانَا الیَقِین‌ُ مدّثر ‌آیه‌ 48.
و یک‌ دسته‌ ‌از‌ دراویش‌ و صوفیه‌ یقین‌ ‌را‌ بمعنی‌ شهود گرفتند و گفتند ‌ما بحدّ یقین‌ رسیده‌ایم‌ دیگر نباید عبادت‌ کنیم‌ و اسم‌ ‌خود‌ ‌را‌ عارف‌ گذاردند، و کلمات‌ ‌خود‌ ‌را‌ بعرفان‌ معرفی‌ کردند، چنانچه‌ ‌در‌ نظر ‌است‌ درویشی‌ میامد ‌در‌ مدرسه‌ چهار باغ‌ سلطانی‌ و قصائدی‌ میخواند مرحوم‌ سید العراقین‌ قدّس‌ سرّه‌ ‌از‌ ‌او‌ پرسید نماز میخوانی‌! ‌گفت‌: خیر نمیخوانم‌ فرمود: چرا! ‌گفت‌: بحدّ یقین‌ رسیده‌ام‌ فرمود: مولای‌ ‌شما‌ ‌علی‌ ‌علیه‌ السّلام‌ نماز میخواند! ‌گفت‌: ‌او‌ ‌هم‌ أهل‌ حقیقت‌ ‌بود‌ ‌هم‌ أهل‌ طریقت‌ لکن‌ ممکن‌ ‌است‌ گفته‌ شود ‌که‌ غرض‌ و علّت‌ غایی‌ عبادت‌ وصول‌ بمقام‌ یقین‌ ‌است‌ ‌که‌ اعظم‌ مراتب‌ إیمان‌ ‌است‌ و ‌از‌ ‌برای‌ ‌او‌ سه‌ مرتبه‌ ‌است‌: علم‌ الیقین‌ عین‌ الیقین‌ حق‌ الیقین‌ و ‌در‌ قرآن‌ بهر سه‌ اشاره‌ فرموده‌:
کَلّا لَو تَعلَمُون‌َ عِلم‌َ الیَقِین‌ِ لَتَرَوُن‌َّ الجَحِیم‌َ ثُم‌َّ لَتَرَوُنَّها عَین‌َ الیَقِین‌ِ تکاثر ‌آیه‌ 5 و 7 وَ إِنَّه‌ُ لَحَق‌ُّ الیَقِین‌ِ الحاقة ‌آیه‌ 51.
إِن‌َّ هذا لَهُوَ حَق‌ُّ الیَقِین‌ِ واقعه‌ ‌آیه‌ 95.
و گفتند علم‌ الیقین‌ یقینی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ روی‌ برهان‌ و دلیل‌ و آثار یقین‌ بمطلوب‌پیدا کند و عین‌ الیقین‌ ‌از‌ روی‌ حس‌ّ و و جدان‌ درک‌ کند و حق‌ الیقین‌ حقیقت‌ ‌را‌ دست‌ آورد ‌از‌ روی‌ مشاهده‌ قلب‌ مثل‌ أحکام‌ ضروریّه‌ اجتماع‌ نقیضین‌ و ارتفاع‌ ‌آنها‌ ‌که‌ احتیاج‌ بدلیل‌ ندارد و حس‌ّ مدخلیّت‌ ندارد، ‌هذا‌ آخر الکلام‌ و الحمد للّه‌ و ‌صلی‌.
اللّه‌ ‌علی‌ محمّد و آله‌ و یتلوه‌ ‌ان‌ شاء اللّه‌ سوره‌ مبارکه‌ النحل‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ اُعْبُدْ رَبَّکَ حَتّٰى یَأْتِیَکَ اَلْیَقِینُ شاید مقصود این باشد که عبادت و پرستش نما پروردگار خودت را تا وقتى که مرگ تو برسد یعنى تا وقتى که پرده ازروى کارها برداشته شود و آنهائى که با خدا خداى دیگرى قرار داده اند براى آنها حقیقت ظاهر گردد و به کیفر اعمالشان برسند و چنانچه گفته اند مقصود از یقین شاید مردن باشد یا عالم قیامت [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ اُعْبُدْ رَبَّکَ حَتّٰى یَأْتِیَکَ اَلْیَقِینُ مراد از یقین در اینجا مرگ است؛ زیرا به ناچار به وقوع خواهد پیوست هدف از این سخن خدا آن است که انسان پیوسته به عبادت و اخلاص در تمام مدّت زندگى اش ادامه دهد: «مرا به نماز و زکات سفارش کرد، مادام که زنده باشم» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.