از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اتی امر الله فلا تستعجلوه سبحانه و تعالی عما یشرکون ):(امر خداآمدنی است ، پس در باره آن شتاب نکنید، او منزه و برتر است از آنچه آنها شرک می ورزند)، مراد از امر خدا وعده نصرت الهی در باره مؤمنان و وعید ذلت وخواری برای کافران است و در این آیه خداوند خطاب به مشرکان می فرماید:وعده الهی در شرف تحقق است و ظهور آن نزدیک شده ، پس در باره وقوع آن شتاب به خرج ندهید، بلکه در جستجوی راه مفر و نجات از آن باشید و مسلماپروردگار عالم از شرک و استهزائی که آنها در باره طلب تعجیل عذاب می کنند،برتر و منزه است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
قسمت مهمى از آیات آغاز این سوره در مکه نازل شده است ، در همان ایام که پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) درگیرى شدیدى با مشرکان و بت پرستان داشت ، و هر روز در برابر دعوت حیات آفرین و آزادى بخش او به بهانه هائى متوسل میشدند، از جمله اینکه هر گاه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) آنها را تهدید به عذاب الهى میکرد بعضى از لجوجان میگفتند اگر این عذاب و کیفر که میگوئى راست است پس چرا به سراغ ما نمى آید؟ و شاید گاهى اضافه میکردند که اگر فرضا عذابى در کار باشد ما دست به دامن بتها میشویم تا در پیشگاه خدا شفاعت کنند تا این عذاب را از ما بردارد، مگر نه این است که آنها شفیعان درگاه اویند؟!
نخستین آیه این سوره ، خط بطلان بر این اوهام کشیده و مى گوید: عجله نکنید فرمان خدا براى مجازات مشرکان و مجرمان ، قطعا فرا رسیده است (اتى امر الله فلا تستعجلوه ).
و اگر فکر میکنید بتان شفیعان درگاه اویند سخت در اشتباهید خداوند منزه و برتر از آنست که آنها براى او شریک مى سازند (سبحانه و تعالى عما یشرکون ).
بنابر این ((امر الله )) در آیه فوق اشاره به فرمان خداوند در مورد عذاب مشرکان است ، و کلمه ((اتى )) هر چند فعل ماضى است و به معنى تحقق این فرمان در گذشته است ، اما مفهوم آن مضارعى است که قطعا تحقق مى یابد، و این در قرآن فراوان است که مضارع قطعى الوقوع با صیغه ماضى ذکر مى شود.
بعضى از مفسران نیز احتمال داده اند که امر الله اشاره به خود عذاب است نه فرمان عذاب ، و بعضى نیز آن را به معنى روز قیامت گرفته اند، ولى تفسیرى که ذکر کردیم از همه اینها نزدیکتر به نظر میرسد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
شانزدهمین سوره‏ى قرآن کریم، که 128 آیه دارد، بدلیل اشاره به خلقتِ زنبور عسل، «نحل» نام گرفته است.
با آنکه قرآن، کتابِ تشریع است، ولى نام بسیارى از سوره‏هاى آن بر اساس تکوین است، همچون «نَجْم = ستاره»، «شَمْس = خورشید»، «فیل»، «عنکبوت» و «نحل». این نام‏ها، رمز آن است که همه موجودات هستى، چه در آسمان و چه در زمین، چه کوچک و چه بزرگ، همه نزد قدرت او یکسانند و کتابِ شریعت، بر اساس کتابِ طبیعت، بنا نهاده شده و این دو کتاب، از یک مبدأ نشأت گرفته‏اند.
یکى از نام‏هاى این سوره، سوره‏ى نعمت‏هاست، زیرا بالغ بر پنجاه نعمت در آن آمده است.
در این سوره، از نعمت‏هاى الهى، دلایل توحید و معاد، احکام جهاد، تهدید مشرکان، نهى از ظلم و فحشا، پیمان‏شکنى و بدعت‏ها و وسوسه‏هاى شیطانى، مطالبى به میان آمده است.
مطابق نظر مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر المیزان، از شأن نزول‏هاى آیات این سوره، فهمیده مى‏شود که چهل آیه اوّل آن، مربوط به اواخر دوران مکّه. و هشتاد و هشت آیه دیگر آن، مربوط به اوایل زمان هجرت به مدینه است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.