از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تزول آیات ابتداییی سوره نحل
اگر به دقت در این سوره نظر کنیم ظن قوى پیدا مى‏شود که صدر این سوره از آیاتى است که در روزهاى آخر توقف رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در مکه در نزدیکى‏هاى مهاجرتش به مدینه نازل شده است، و این آیات، چهل آیه اول آنست، که خداى سبحان در قسمتى از آن انواع نعمتهاى آسمانى و زمینى را که مایه حیات انسانى است و انسان در معاشش از آن بهره‏مند مى‏شود خاطر نشان فرموده و از راه نظام متقن و تدبیر یک نواختى که در آنها است بر وحدانیت خود در ربوبیت استدلال فرموده است.
و در قسمتى دیگر، احتجاج مى‏کند بر بطلان پندارهاى مشرکین و بى ثمر بودن مساعى ایشان و اینکه به زودى کیفر ایشان را مى‏دهد، هم چنان که امتهاى گذشته را که مثل اینان بودند کیفر داد، و به زودى در روز قیامت در حق آنان فصل قضاء مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 298 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره نحل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  غرض سوره
خداى سبحان این آیات را با جمله «أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا یُشْرِکُونَ» افتتاح نموده و آیات احتجاج را بر تقدیس و تنزیه و تسبیحى که در آنست متفرع کرد، و از این تفریع چنین فهمیده مى‏شود که غرض عمده از آیات صدر سوره این است که از نزدیک بودن امر الهى خبر دهد و هشدار دهد که به زودى بر آنان نازل مى‏شود، و نیز در این تفریع تهدیدى است بر مشرکین که از در استهزاء مى‏گفتند: پس چرا عذابى که مى‏گویى نازل نمى‏شود تا ما را تهدید نماید، و نیز با جمله «فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» مؤمنین را بشارت مى‏دهد بر اینکه به زودى حق بر باطل غلبه نموده و توحید بر شرک، و ایمان بر کفر ظفر مى‏یابد، این فهرست آن مطالبى است که با دقت در آیات صدر سوره استفاده مى‏شود.
غرض سوره خبر دادن به نزدیک شدن امر خداست که عبارتست از: غلبه دین حق بر کفار، که خداى تعالى این معنا را با بیان اینکه: «تنها خداى تعالى اله معبود است نه دیگرى چون تدبیر عالم مانند خلقتش قائم به او است و نیز همه نعمتها به او منتهى مى‏گردد و هیچ یک از آنها مصنوع غیر او نیست» نتیجه مى‏گیرد. پس واجب است همان خدا به تنهایى عبادت شود.
و همچنین با بیان اینکه: «دین حق از خدا است پس واجب است که غیر دین او دینى و قانونى دیگر تشریع نشود» و باز با بیان امورى از دین الهى، توضیح مى‏دهد.
این، آن غرضى است که معظم آیات این سوره آن را دنبال نموده و با بیانهاى مختلفى تعقیب مى‏نماید، در ضمن بیان این غرض، آیاتى هم هست که مساله هجرت و پاره‏اى مطالب مناسب با آن را ایراد مى‏نماید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 298 و 299 و 300 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره نحل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مکی بودن سوره نحل
آیات ذیل این سوره که هشتاد و هشت آیه است و از آیه «وَ الَّذِینَ هاجَرُوا فِی اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا» شروع مى‏شود به خاطر اتصال و ارتباطى که در آنها است از سیاقش چنین بر مى‏آید که در اوائل هجرت نازل شده باشد.
و بر این مبنا مى‏توان گفت این سوره از اول تا به آخر پشت سر هم و یا نزدیک بهم نازل شده است.
و دلیل اینکه در نزدیکى بعد از هجرت نازل شده مطالبى است که جز با پاره‏اى حوادث اوائل هجرت تطبیق نمى‏کند، نظیر مطلبى که در آیه «وَ الَّذِینَ هاجَرُوا فِی اللَّهِ ... » است، و مطلبى که در آیه «وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ... » آمده، که در باره کسانى که راجع به سلمان فارسى حرفهایى زده بودند نازل شد، و واضح است که سلمان هم در مدینه اسلام آورد و آیه «من کفر باللَّه من بعد ایمانه الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان» که به شهادت روایات آینده، در باره عمار یاسر نازل شده، و همچنین آیات دیگر آن که در باره یهودیها است، و آیاتى که در باره احکام است، همه اینها ظن غالب مى‏دهد بر اینکه این آیات در مدینه نازل شده است.
و علاوه بر وقایع و حوادث، خود آیات نیز ظهور دارد در اینکه نزولشان از نظر مکى و مدنى بودن مختلف است، مثلا آیه «وَ الَّذِینَ هاجَرُوا ... » (نحل/41) و آیه «وَ إِذا بَدَّلْنا آیَةً مَکانَ آیَةٍ ... » (نحل/101) تا دو و یا پنج آیه بعدش و همچنین آیه «مَنْ کَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِیمانِهِ إِلَّا ... » (نحل/106) و تعدادى از آیات بعد آن ظهور در این دارند که در مدینه نازل شده‏اند.
و لیکن بعد از همه این حرفها انصاف این است که آیه «وَ الَّذِینَ هاجَرُوا» تا آخر آیه بعدیش و آیه «مَنْ کَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِیمانِهِ ... » و پاره‏اى آیات بعد از آن و نیز آیه «وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا ... » (نحل/126) و دو آیه بعدى آن مدنى هستند، و به شهادت سیاقى که دارند در مدینه نازل شده‏اند و بقیه آیات آن به مکى بودن بیشتر شباهت دارند تا مدنى بودن، و این نظریه هر چند که با روایات سازگار نیست و لیکن سیاق شاهد آنست، و سیاق آیه قرآن سزاوارتر به پذیرفتن است تا روایات وارده در باره آن.
و در تفسیر آیه 118 از سوره انعام هم احتمال دادیم که آن سوره بعد از سوره نحل‏ نازل شده باشد، و با اینکه سوره انعام مکى است و غرضى که به منزله جامع ذیل سوره است امر به صبر و وعد حسن بر صبر در راه خدا است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 299 و 300 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره نحل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خطاب آیه به مشرکین
از ظاهر سیاق بر مى‏آید که خطاب در این آیه به مشرکین است، براى اینکه آیات بعدى همه در مقام احتجاج علیه ایشان است، و سیاق آنها تا آیه بیست و دوم که مى‏فرماید: «إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ» چنین سیاقى است، و روى سخن در آنها به مشرکین است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 300 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  یاری مومنین و خواری مشرکین
مقصود از امر آینده در آیه، همان وعده‏اى است که خدا به رسول گرامى خود و به مؤمنین داده بود، و همان تهدیدهایى است که یکى پس از دیگرى به مشرکین داده و فرموده بود: به زودى مؤمنین را یارى مى‏کنیم، و به زودى کفار را خوار کرده و عذابشان مى‏کنیم، و دین خود را به امرى از ناحیه خود غلبه مى‏دهیم، هم چنان که فرمود: «فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» (بقره/109) ضمیر در «فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ» هم بطورى که از سیاق بر مى‏آید به همین امر بر مى‏گردد.
ممکن هم هست مقصود از آمدن امر خدا، نزدیکى آن باشد، و این در محاورات عرفى شایع است، مثلا به کسى که منتظر آمدن امیر است و مى‏خواهند به او بگویند آمدنش نزدیک است مى‏گویند: «این امیر است دارد مى‏آید»، و حال آنکه هنوز نیامده است.
و نیز با این بیان معلوم شد که تعبیر در جمله «سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا یُشْرِکُونَ» از باب التفات از خطاب به غیبت است (چون قبلا مى‏فرمود عجله مکنید، اما حالا مى‏فرماید منزه است از آنچه در باره‏اش شرک مى‏ورزند) و این التفات اشاره است به اینکه مرتکبین شرک، آن قدر ساقطند که سزاوار نیست مورد خطاب قرار گیرند، و استعجالشان نسبت به آمدن عذاب هم ناشى از شرک ایشان و از باب سخریه و استهزاء به دعوت انبیاء است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 300- 302 قالب : تفسیری موضوع اصلی : وعده الهی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حتمی بودن وعده الیه
در تفسیر عیاشى (ج 2 ص 254، ح 2) از هشام بن سالم از بعضى از اصحاب ما از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده که گفت: از آن جناب از معناى آیه «أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ» پرسیدم، فرمود: وقتى خدا از امرى به پیامبرش خبر مى‏دهد که واقع خواهد شد، شما دیگر عجله مکنید تا وقتش فرا رسد. و فرمود: وقتى خدا از چیزى خبر مى‏دهد (و مى‏فرماید) گویا آن را آمده حساب مى‏کند، و لذا در این آیه مى‏فرماید: «امر خدا آمد در آن عجله مکنید».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 324- 327 قالب : روایی موضوع اصلی : وعده الهی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امر الهی در آخر الزّمان
در کتاب غیبت نعمانى (باب 11، ص 198، ح 9، ط- تهران) به سند خود از عبد الرحمن بن کثیر از ابى عبد اللَّه (علیه السّلام) نقل کرده که در ذیل جمله «أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ» فرمود: این امر خدا همان امر ما است که نباید در آن عجله شود، و خداوند امر ما را با سه لشکر کمک مى‏کند: 1- ملائکه 2- مؤمنین 3- لشکر خودش، و خروج او مانند خروج رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) است چون در آن آیه فرمود: «کَما أَخْرَجَکَ رَبُّکَ مِنْ بَیْتِکَ بِالْحَقِّ».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 327 قالب : روایی موضوع اصلی : آخرالزّمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره نحل و خلاصه مطالب - داريوش بيضايي
سوره نحل در مکه نازل شده و شامل یکصد و بیست و هشت آیه و دو هزار و هشتصد و چهل کلمه و هفت هزار و هفت حرف است.

در ثواب قرائت این سوره ابن بابویه بسند خود از حضرت باقر(ع) روایت کرده فرمود: هر کس هر ماه سوره نحل را قرائت کند, خداوند در دنیا هفتاد نوع بلا از بلاها از او دفع میکند که کوچکترین آنها دیوانگی و برص و جذام باشد و در آخرت هم جایگاه او بهشت عدن خواهد بود.
و در خواص القرآن از پیغمبر اکرم(ص) روایت کرده فرمود هر کس این سوره را تلاوت نماید خداوند حساب نعمت هایی که باو عطا فرموده نکند و اگر در آن روزی که این سوره را قرائت میکند بمیرد اجر کسانی که در آن روز مرده اند باو عطا فرماید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : روایی موضوع اصلی : سوره نحل گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.