● عبدالله عبداللهي -
اثنی عشری
وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ «20»
بعد از آن در بطلان شرک در عبادت مىفرماید:
وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ: و آنان که مىخوانند کفار مکه و مىپرستند غیر از ذات خداوندى، یعنى بتهائى را که ستایش مىکنند.
لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً: نمىآفرینند چیزى را، یعنى عاجزند، نمىتوانند بیافرینند، چگونه توانند آفرید. وَ هُمْ یُخْلَقُونَ: و حال آن که ایشان آفریده شده و مخلوقند و هر مخلوقى محتاج است در وجود به موجد و آفریننده، و هر محتاجى ممکن الوجود باشد نه واجب، و خالق باید واجب الوجود باشد؛ پس این شرکاء، شرکت حق را نشاید.
تبصره: آیه شریفه برهانى را براى نفى شریک ذات سبحانى بیان مىفرماید بدین تقریر که اول نفى مشارکت فرموده میان (من یخلق و من لا یخلق) بعد از آن جهت تأکید امر مذکور اثبات صفات (من لا یخلق) نموده که منافى الوهیت است و فرمود که ایشان مخلوقند و در وجود و بقا محتاجند به غیر، و عقل حاکم است به اینکه احتیاج و نقص، سزاوار مقام الهى نیست، و با وجود مخلوقیت، نقص دیگر دارند.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» اطیب البیان
وَ الَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِ اللّهِ لا یَخلُقُونَ شَیئاً وَ هُم یُخلَقُونَ «20»
و کسانی را که مشرکین میخوانند از غیر خدا از بتها و معبودات آنها قدرت ندارند خلق کنند چیزی را و حال آنکه خود آنها مخلوق شدهاند.
مسئله خلقت از خصائص پروردگار است و احدی شرکت در آن ندارد لکن بسیاری از طبقات در اینکه موضوع در ضلالت افتادند طبیعیها هستند بطبیعت میدانند حتی گفتند وَ ما یُهلِکُنا إِلَّا الدَّهرُ جاثیه آیه 23 حکماء قائل بعقول طولیه و عرضیه شدند و از خدا فقط عقل اول صادر شده بقاعده الواحد لا یصدر عنه الّا الواحد و لا یصدر الواحد الا عن الواحد بتوهم اینکه علت و معلول تصور کردند و غافل از اینکه قاعده در علة موجبه تمام است.
لکن در فاعل مختار که انشاء فعل و ان لم یشأ لم یفعل و فعل و ترک مساویست که معنای قدرت است، و بسیار هستند بشمس یا ملائکه یا کرات علویه میدانند، مجوس قائل بیزدان و اهرمن شدند خالق خیرات و شرور، و نصاری قائل بتثلیث، و یهود قائل شدند که خداوند در شش روز آسمانها و زمین را خلق کرد از یکشنبه تا جمعه و شنبه تعطیل کرد و کنار رفت و خلقت اشیاء مستند بهمین آسمان و زمین مثل ساعتی که کوک کند و کنار رود و ساعت بکار افتد و لکن تمام اینها از عالم عقول و مجردات تا مادة المواد اجسام مخلوق باری هستند و قدرت بر ایجاد ذرهندارند، لذا میفرماید:
و الّذین مفعول یَدعُونَ مِن دُونِ اللّهِ است و شامل تمام مذکورات میشود چه رسد بجمادات که حس و حرکت ندارند مثل اصنام مشرکین لا یَخلُقُونَ شَیئاً بل لا یقدرون علی ذلک و کلمه شیئا نکره در سیاق نفی افاده عموم میکند کلما یصدق علیه شیء فقط افعال اختیاریه عباد آنهم قوه و قدرت و اختیار آنها در تحت مشیّت او است وَ هُم یُخلَقُونَ آنهم چه مخلوقی که بفرماید:
أَ لَهُم أَرجُلٌ یَمشُونَ بِها أَم لَهُم أَیدٍ یَبطِشُونَ بِها أَم لَهُم أَعیُنٌ یُبصِرُونَ بِها أَم لَهُم آذانٌ یَسمَعُونَ بِها اعراف آیه 197.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 20)- بار دیگر روی مسأله خالقیت تکیه میکند، ولی از آیه مشابه آن که قبلا داشتیم فراتر میرود و میگوید: «معبودهایی را که آنها غیر از خدا میخوانند نه تنها چیزی را خلق نمیکنند بلکه خودشان مخلوقند» (وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ).
تاکنون بحث در این بود که اینها خالق نیستند و به همین دلیل لایق عبادت نمیباشند اکنون میگوید آنها خود مخلوقند، نیازمند و محتاجند.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر احسن الحدیث
وَ اَلَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ لاٰ یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ اینکه به خود مشرکان خطاب نشده ظاهرا براى آنست که در این سخن لیاقت خطاب را نداشتند لذا به حضرت رسول صلّى اللّٰه علیه و آله فرموده: بتهایى که اینها مى خوانند و عبادت مى کنند هیچ خلق نمى کنند و خود به دست عبادت کنندگان ساخته مى شوند در المیزان فرموده: شاید نکتۀ التفات بغیبت مسئله معاد باشد که در آیۀ بعدى آمده و مشرکان به آن عقیده نداشتند
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ اَلَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ لاٰ یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ پس از آیاتى که بر نعمت و قدرت دلالت دارد اعتراض بمشرکین و وثنیین نموده که شمائى که غیر خدا را مؤثّر در نظام عالم مى دانید و در رفع احتیاجات خودتان دست توسل به دامن آنان مى زنید و از آنان حاجت مى طلبید اینها حتى ذوو العقول از آنهائى که پرستش مى کنید خواه ملائکه باشند و خواه پیغمبر مثل حضرت عیسى(ع)باید بدانید که احدى غیر از خداى واحد احد نه قدرت بر ایجاد چیزى دارد و نه بر اعدام آن و نیز مرّبى عالم و پرورش دهنده موجودات فقط ذات یکتاى پروردگار جهانیان است و همه موجودات تحت فرمان اویند او جلّت عظمته بذات بى زوال خود هم مى آفریند و هم روزى مى دهد و هم رفع احتیاجات مخلوقات خود را مى نماید و چنانچه گفته شد مخترعین و صنعت گران علت صورى صنایع و مخترعات خود مى باشند نه علت فاعلى،علت فاعلى و غائى موجودات فقط ذات الهى است که اشیاء را از نیستى به هستى آورد و به قدرى که حکمت اقتضاء کند آن را باقى مى گذارد
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر کاشف
وَ اَلَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ لاٰ یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ پیش تر دربارۀ شرک و جدال با مشرکان در چندین آیه، سخن گفته شد پس ازآن که خداى سبحان انواع نعمت ها بر بندگانش را برشمرد، اکنون با این آیات و آیات بعدى، به کسانى اشاره مى کند که به خدا و نعمت هاى او کافر شده و چیزهایى را در آفرینش، شریک او قرار داده اند او در کمال سادگى و با رساترین دلیل به آنان مى گوید: خدایى که مورد پرستش قرار مى گیرد، باید آفریننده باشد، نه آفریده شده و نیز از شرایط معبود آن است که زنده باشد، نه بى جان، در حالى که معبود شما بى جان است و اثرى از زنده بودن در آن وجود ندارد
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.