از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بطلان بت پرستی
این آیه اشاره است به فقدان رکن اول از ارکان ربوبیت در بتها و معبودهاى مشرکین، و چون رکن اول ربوبیت را ندارند قهرا رکن دوم را هم که از فروعات رکن اول است و عبارت است از: دادن نعمت، ندارند. بهمین جهت معبودهاى آنان، آلهه و ارباب نیستند، بلکه خداى متعال رب است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 323 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : بت و بت پرستی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بطلان پرتیدن ملائکه و جنیان
آیات شریفه مورد بحث (20 و 21) هر چند ظاهر سیاقش نفى ربوبیت اصنام است لیکن با کمترین دقت معلوم مى‏شود که همین بیان در نفى ربوبیت صاحبان اصنام یعنى ملائکه مقرب و جن و کملین بشر و کواکب، و هر معبود دیگرى که وثنى‏ها مى‏پرستند نیز جریان دارد، براى اینکه آنها نیز هیچ یک خالق و منعم و عالم بالاصاله نیستند، و اگر هم از این صفات چیزى را و یا همه را دارند از خداى سبحان دارند، و حال آنکه رب حقیقى آن کسى است که این صفات را بالاصاله و مستقلا داشته باشد (دقت بفرمایید). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 324 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : بت و بت پرستی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تغییر خطاب آیات
در این دو آیه، یعنى آیه «وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... یُبْعَثُونَ» التفات از خطاب به غیبت بکار رفته و شاید نکته آن این بوده که در هر دو، مساله معاد و روز بعث که مشرکین منکر آن بودند به میان مى‏آید، لذا خطاب از ایشان به رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) متوجه شده تا بدین وسیله، هم مطلب بیان شده باشد و هم با اعتراض آنان مواجه نگردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 324 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توکّل - سپهر جندقي
در این آیه شریفه خداوند اشاره میکند الّذین یعنی {کسانی که} نه {معبودانی که} و مقصود کسانی است که نامشان مورد خطاب ، خواندن و تمنّا و استعانت قرار میگیرد {یدعون}
چنانچه در آیه بعد اشاره میشود این افراد بت نیستند چرا که بت ها از ابتدا حیات ندارند که بخواهند بمیرند و محشور شوند
بلکه اشاره به افرادی است که قبلا زنده بوده اند و اکنون مرده هستند و در روز قیامت بر انگیخته خواهند شد
این آیه میفرماید این افراد توانایی خلق کردن چیزی را ندارند و مقصود ، نشان دادن عجز آنهاست و مقصود بیهوده نشان دادن استعانت از آن افراد است یعنی بندگان خدا که اکنون در قید حیات دنیوی نیستند و در روز قیامت بر انگیخته خواهند شد
لذا سزاوار نیست مومنان غیر از خدا کسی را به قصد طلب یاری ، بخوانند
چنانچه در آیه شریفه 2 سوره الإسراء میفرماید: (وَآتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَکِیلًا)
و کتاب آسمانى را به موسى دادیم و آن را براى فرزندان اسرائیل رهنمودى گردانیدیم که زنهار غیر از من کارسازى مگیرید [ نظرات / امتیازها ]
منبع : عقل قالب : تفسیری موضوع اصلی : توکّل گوینده : سپهر جندقی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.