از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
( ولقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت فمنهم من هدی الله و منهم من حقت علیه الضلاله فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین ):(و به تحقیق در هر امتی پیامبری برگزیدیم که خدا را بپرستید واز طاغوت کناره گیری کنید، پس بعضی از ایشان را خدا هدایت کرد و بعضی دیگرشان گمراهی بر آنها محقق شد، لذا در زمین بگردید و بنگرید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود)،در این آیه تأکید می کند که ارسال رسل سنت جاری الهی در میان همه امتهاست ، و دعوت انبیاء بدون هیچ اجبار و اضطرارتکوینی صورت می گرفته و ایشان تنها مردم را به عبادت خدا و اجتناب از هرمعبود غیر خدا(طاغوت ) دعوت می نمودند، آنگاه اشاره می کند که در میان همه امتهای سابق بعضی از ایشان به توفیق الهی هدایت شده و دعوت انبیاء راپذیرفته اند، البته باید دانست هادی حقیقی خداست که اسباب هدایت ایشان رافراهم کرده و به آنها توفیق پذیرش دعوت انبیاء را عطا نموده ، لکن هدایت الهی به نحو امری جبری و اضطراری نیست که بنده در آن هیچ دخالتی نداشته باشد،بلکه هدایت بشر بواسطه استعدادهای درونی و آمادگی ذاتی او برای دریافت حقیقت صورت می گیرد، لذا مقدمات هدایت به اختیار خود بنده است و آن مقدمه عبارتست از احسان در عمل و کسی که محسن باشد، خداوند دست او راگرفته و نمی گذارد گمراه شود(11) .از جانب دیگر بعضی از آن امتها هم ضلالت برایشان حتمی شده و ضلالت نیز چنانچه بارها توضیح داده شد، ضلالتی است که خود انسان با سوء اختیارخود آن را برمی گزیند و در واقع غوطه وری در فسق و تکذیب باعث می شود که خداوند به سبب مجازات ، توفیق هدایت را از انسان سلب کرده و وی را گمراه نماید وگرنه خداوند هیچ کس را ابتدائا گمراه نمی سازد(فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم )(12)،(پس زمانیکه اعراض کردند،خداوند هم دلهایشان را منحرف ساخت )،به این صورت هیچ یک از این دو گروه هدایت شده و گمراه ، از مشیت الهی خارج نشده اند و هرگز مجبور به هدایت و ضلالت نگشته اند، بلکه هر کس به نتیجه و عکس العمل طبیعی اعمال اختیاری خود رسیده است . آنگاه در ادامه خطاب به مشرکان می فرماید: در زمین گردش کنید و ببینید که سرانجام مکذبان چگونه بوده است و حاصل این جواب این است که رسالت ودعوت نبوی از جمله اراده تکوینی الهی نیست که بواسطه آن مردم مجبور به ترک عبادت بتها و عدم تحریم حلالهای الهی گردند، تا مشرکان بتوانند عدم وجود اجبار و الجاء را دلیل بر عدم وجود رسالت بگیرند، بلکه رسالت و نبوت ،دعوتی مبتنی بر وعده و وعید(انذار و تبشیر) است و خداوند ایمان اختیاری را ازمردم خواسته وگرنه هر آینه می توانست همه آنها را بر امت واحده قرار دهد وسرانجام کار مکذبان و هلاک شدن آنان ، اثبات می کند که دعوت انبیاء بر حق است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.