از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  کیفیت ارسال وحی و پیامبران
در این آیه به بیان کیفیت ارسال رسل و انزال کتب که قبلا اشاره داشت بازگشت نموده است تا براى مشرکین روشن سازد که دعوت دینى، دعوتى عادى و معمولى است با این تفاوت که خداوند به صاحبان این دعوت وحى مى‏فرستد، و به وسیله وحى، آنچه که صلاح دنیا و آخرت مردم است به ایشان مى‏رساند.
و هیچ یک از فرستادگان خدا ادعا نکرده و در هیچ یک از کتابهاى فرستاده شده از ناحیه خدا ادعا نشده که دعوت دینى ظهور قدرت غیبیه‏اى است که هر چیزى را مقهور مى‏سازد و اراده تکوینیه‏اى است که مى‏تواند نظام عالم را بر هم زند و سنت اختیار را باطل کند و مردم را مجبور به قبول نماید تا در پاسخش بگویند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْ‏ءٍ ... ».
و بنا بر این، جمله «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ» سیاقش حصر رسالت است بر بشر عادى و معمولى منتهى بشرى که به او وحى مى‏شود، و این حصر، در قبال ادعاى مشرکین است که مى‏پنداشتند اگر خداوند بشرى را فرستاده خود کند نظام طبیعت را نقض کرده اختیار و استطاعت را از بین برده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 372- 374 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : پیامبران گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراجعه به اهل علم
ظاهر جمله «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» این است که خطاب به رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) و قومش باشد، هر چند که خطاب در جملات قبل تنها به رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بود، و لیکن در آنها نیز معنى متوجه همه بود، پس در این جمله خطاب را هم عمومى گرفت تا هر کس راه خود را شناخته و پیروى کند، و آنان که از حقیقت دعوت نبوى خبر ندارند مانند مشرکین، به اهل علم مراجعه نموده از ایشان بپرسند، و اما آن کس که این معنا را مى‏داند مانند خود رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) و گروندگان به وى که دیگر غنى و بى نیاز از سؤال هستند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 374 قالب : تفسیری موضوع اصلی : علم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مفهوم ذکر
کلمه «ذکر» به معناى حفظ معناى چیزى و یا استحضار آن است و به هر چیزى که آدمى بوسیله آن حفظ شود و یا مستحضر گردد ذکر گفته مى‏شود.
راغب در مفردات (مفردات راغب، ماده «ذکر») گفته است: ذکر، یک مرتبه گفته مى‏شود و از آن، آن هیئت و وضع درونى اراده مى‏شود که براى انسان ممکن مى‏شود بوسیله آن، مطالب و آموخته‏هایش را حفظ کند، و ذکر به این معنى مرادف با کلمه «حفظ» است با این تفاوت که حفظ را به اعتبار نگهدارى آن محفوظ، بکار مى‏برند، و ذکر را به اعتبار اینکه محفوظ و مستحضر است، یک مرتبه هم ذکر گفته مى‏شود و از آن حضور مطلب در قلب و یا در زبان اراده مى‏شود، و بهمین جهت است که بعضى گفته‏اند: ذکر دو جور است، ذکر به قلب و ذکر به زبان، و هر یک از این دو جور خود دو نوعند، یکى بعد از فراموشى که در فارسى به آن به یاد آوردن مى‏گویند، و یکى هم بدون سابقه فراموشى که در حقیقت ادامه حفظ است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 374 و 375 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ذکر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصادیق ذکر
ظاهرا اصل در این کلمه، ذکر قلبى است، و اگر لفظ را هم ذکر گفته‏اند به اعتبار این است که لفظ معنا را بر دل القاء مى‏کند و به همین اعتبار در قرآن کریم هم استعمال شده، چیزى که هست در عرف قرآن اگر این کلمه مقید به قیدى نشد معنایش یاد خداست.
و بهمین عنایت است که قرآن کریم، وحى نبوت و کتابهاى فرستاده شده بر انبیاء را ذکر خوانده است و آیاتى که شاهد بر این معنا است بسیار است و حاجتى به ایراد آنها در اینجا نیست، البته در آیه بعدى مورد بحث، قرآن کریم را هم ذکر خوانده است.
پس قرآن کریم ذکر است، هم چنان که کتاب نوح و «صحف» ابراهیم و «تورات» موسى و «زبور» داوود و «انجیل» عیسى (علیه السّلام) که همه کتابهاى آسمانیند نیز ذکرند، و بعضى از اهل این کتابها آنها که این کتابها براى ایشان نازل شده و گروندگان به این کتابها اهل ذکرند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 375 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ذکر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراجعه به اهل علم و ذکر
چون اهل و متخصص هر چیزى نسبت به آن چیز عارف‏تر و بیناتر و به اخبار آن داناترند پس کسانى که مى‏خواهند نسبت به آن چیز اطلاع بدست آورند لازم است به اهل آن مراجعه کنند، و اهل کتابهاى آسمانى همان دانشمندانى هستند که تخصصشان در علم آن کتاب و عمل به شرایع آن است آنها اهل خبره و عاملین به آن علمند، اخبار انبیاء را مى‏دانند، پس دیگران باید به آنان مراجعه نمایند.
آیه شریفه ارشاد به یکى از اصول عقلایى و احکام عام عقلى است، و آن عبارت است از وجوب رجوع جاهل در هر فنى به عالم در آن فن، و بهمین جهت معلوم است که این دستور دستور تعبدى نبوده و امرش هم امر مولوى نیست که بخواهد بدون ملاک عقلى به جاهل دستور دهد که به خصوص عالم مراجعه کن نه به غیر او.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏12، ص: 375 و 376 قالب : اجتماعی موضوع اصلی : علم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنی اهل الذکر - حسين حميدي فر
بی تردید "اهل ذکر" امامان معصوم هستند. آنها هستند که مردم در هر زمینه ای که بخواهند می توانند از آنها بپرسند و بهره بگیرند.
در بیست و یک روایت از طریق شیعه و بیست و سه حدیث از طریق عامه رسیده است که مراد از اهل ذکر اهل بیت(ع) هستند.(5)
مرحوم علامه مجلسی حدود 60 روایت در این زمینه نقل کرده است.(6)
در روایتی از امام علی بن موسی الرضا(ع) آمده است که حضرت در پاسخ این سؤال که اهل ذکر کیانند فرمود: «نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود».(7)
در روایتی از حضرت امام باقر(ع) در تفسیر آیه شریفه رسیده است: «الذکر القرآن و ان الرسول اهل الذکر و هم المسئولون؛ذکر قرآن است و اهل بیت پیامبر(ص) اهل ذکرند از آنها باید سؤال کرد.»(8)
در برخی از تفاسیر اهل سنت از ابن عباس در تفسیر آیه فوق نقل شده: «هو محمد و علی و فاطمة و الحسن و الحسین هم اهل الذکر و العلم و العقل و البیان؛ اینان محمد(ص) و علی(ع) و فاطمه(س) و حسن(ع) و حسین(ع) هستند آنها اهل ذکر و اهل علم و عقل و بیان اند».(9)

بنابراین اینکه اهل بیت(ع) از مصادیق بارز «اهل الذکر» هستند و جای تردید نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : پایگاه حوزه قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حسین حمیدی فر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.