از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا اما یبلغن عندک الکبراحدهما اؤکلاهما فلا تقل لهما اف ولا تنهرهما و قل لهما قولا کریما): (پروردگارت چنین حکم رانده که غیر او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید و اگر یکی ازآندو در زمان حیات تو به سن پیری رسید و یا هر دوی آنها سالخورده شدند،مبادا کلمه ای به آنها بگویی که رنجیده شوند و به آنها آزار مرسان و با آنها به گفتاری توأم با احترام و اکرام گفتگو کن )، می فرماید: قضاء و حکم تشریعی خداونداین است که هرگز جز او را نپرستید و خداوند چنانچه خود در قرآن کریمش فرموده ،هرگز گناه شرک را نمی آمرزد، چون بزرگترین گناهان است و خداوند گناهان کمتر از آن را از هرکه بخواهد می آمرزد، و به همین جهت هم خداوند آن را بر سایر گناهان مقدم نموده است و سپس به مسأله نیکی به پدر و مادر اشاره می نماید و باید دانست (عاق والدین ) بزرگترین گناهان کبیره بعد از شرک است .همانطور که احسان به آنها بعد از مسأله توحید واجبترین واجبات است و این تعبیر وکنار هم آوردن این دو مسأله (توحید و نیکی به پدر و مادر) در موارد دیگری نیز درقرآن آورده شده ، و علت اهتمام قرآن کریم به این مسأله اهمیت رابطه خانوادگی وارتباط میان والدین و فرزندان است که اساس جامعه انسانی مبتنی بر آن می باشد، اگر این رابطه مختل شود عاطفه انسانی ضایع شده و شیرازه اجتماع از هم گسسته می شود، لذاروش اسلام همواره بر حفظ و تحکیم این رابطه جریان دارد، چون خانواده هسته تشکیل یک جامعه صالح است که می توانند تشکیل یک امت واحده را بدهند، به همین دلیل هم غیر مسلمانان در صدد از بین بردن این رابطه و نابود کردن اساس خانواده درجوامع هستند تا مردم به جای قرار داشتن و اجتماع بر یک اصل واحد، متفرق و پراکنده شوند و وحدت میان آنها تحقق نیابد، چون وحدت مسلمانان به ضرر آنهاست .و اینکه حکم اختصاصی در مورد دوران پیری و کهولت پدر و مادر را بیان نموده به جهت آنست که پدر و مادر در آن دوران سختترین وضعیت را داشته و بیشترین احتیاج را نسبت به کمک فرزند خود دارند و این آیه تذکری برای اولاد است که متوجه پدر ومادر خود باشند و بدانند که امروز که در اوج توانایی جسمی و روحی هستند، بزودی زمانی خواهد رسید که آنها هم به حالت ضعف پیری و ارذل العمر و دورانی که انسان در خلقت خود به قهقراء برمی گردد خواهند رسید و باید پدر و مادر را نصب العین خودقرار دهند و نسبت به آنها مهربان و رئوف باشند و ابدا کمترین کلمه ای که دلالت برانزجار و بیزاری بنماید (مثل اه یا اف ) نسبت به آنها بیان نکنند و هرگز با بلند کردن صدا ودرشت گویی و داد و فریاد با آنها سخن نگویند بلکه در گفتگو و معاشرت رعایت احترام و بزرگداشت آنها را بنمایند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : خیــــــــــــــــــلی ممنونم خوب بود .
2) : بسیار عالیست
3) : اگه میشه لطفایک کم خلاصه ترش کنید
4) : لطفا فونت را بزرگتر کنید

5) : رحمت و رضوان الهی بر علامه طباطبایی و جمیع عالمان واقعی و دلسوخته اسلام
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ قَضى‌ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَرِیماً «23»
وَ قَضى‌ رَبُّکَ‌: و حکم فرمود پروردگار تو اى پیغمبر بر جمیع مکلفان حکمى ثابت و محکم. أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ‌: به آنکه مى‌پرستید یعنى تو و امت تو پرستش منمائید مگر ذات الهى را که خداوند به حق است، زیرا عبادت غایت تعظیم، و آن سزاوار نیست مگر براى ذاتى که در غایت عظمت باشد. وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً: و حکم فرمود خدا به اینکه نیکوئى کنید به پدر و مادر نیکوئى کردنى.
تبصره: وجه مناسب بین امر به عبادت خدا و برّ به والدین:
1- چون سبب وجود حقیقى انسانى، ایجاد سبحانى، و سبب تربیت ظاهرى، والدین باشند؛ لذا ابتدا امر به تعظیم موجد حقیقى، و بعد امر به تکریم موجب ظاهرى شد.
2- موجود، یا قدیم یا محدث، و واجب است معامله انسان با خداوند قدیم به تهلیل و عبادت، و با محدث به تجلیل و شفقت، و لذا فرمود پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: التّعظیم لامر اللّه و الشّفقة على خلق اللّه، و سزاوارترین خلق به محبت، والدین باشند به سبب زیادتى انعام ایشان.
3- اشتغال به شکر منعم واجب باشد عقلا، و منعم حقیقى ذات احدیت الهى و سپاسدارى او به عبادت است، و منعم مجازى والدین و شکر آنها به محبت باشد، و لذا فرمود پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم من لم یشکر النّاس لم‌یشکر اللّه‌ «1» و هیچکس از خلایق ذیحق‌تر بر انسان در عالم طبیعت نباشد غیر از والدین، و سیر تربیت و نشو و نماى انسانى شاهد بزرگى است بر این مطلب.
إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ: اگر البته برسد نزد تو بزرگسالى و زیادتى سن و پیرى. أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما: یکى از پدر و مادر یا هر دو، یعنى به حدى پیر شوند که محتاج خدمت تو شوند. فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍ‌: پس نگوئید مر ایشان را کلمه «اف» که آن را مى‌گوید کسى که از چیزى به تنگ آید یا بر او گران گردد.
حاصل آیه آنکه: هرگاه رسیدند والدین نزد تو به حالت ضعف و عجز در آخر عمر، چنانچه تو بودى نزد آنها به اول عمر، در این هنگام مکلف فرموده خداى تعالى در حق ایشان به پنج چیز:
1- آنکه «اف» نگوئید، تخصیص نهى از «اف» به کبر سن با آنکه در جمیع اوقات منهى است، به جهت آنست که احتیاج والدین به تعهد و تفقد در این وقت بیشتر است، و هرگاه گفتن کلمه «اف» موجب عقوق باشد، پس دشنام دادن و زدن به طریق اولى حرام و منهى باشد به دلیل مفهوم موافقت.
نوع دوم: وَ لا تَنْهَرْهُما: و زجر مکن و بانگ مزن بر ایشان، و سخن آنها را جواب درشت باز مده و مخالفت قولشان مکن بر وجه رد و تکذیب.
نوع سوم: وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً: و بگو مر ایشان را سخن نیکو از روى ادب و حرمت، یعنى ایشان را به اسم و نام مخوان، بلکه بگو پدر جان و مادر جان. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ قَضی‌ رَبُّک‌َ أَلاّ تَعبُدُوا إِلاّ إِیّاه‌ُ وَ بِالوالِدَین‌ِ إِحساناً إِمّا یَبلُغَن‌َّ عِندَک‌َ الکِبَرَ أَحَدُهُما أَو کِلاهُما فَلا تَقُل‌ لَهُما أُف‌ٍّ وَ لا تَنهَرهُما وَ قُل‌ لَهُما قَولاً کَرِیماً «23»
و حکم‌ فرمود پروردگار تو و دستور داد ‌برای‌ جمیع‌ مکلفین‌ اینکه‌ عبادت‌ نکنید مگر ‌او‌ ‌را‌ و بوالدین‌ پدر و مادر احسان‌ کنید و ‌هر‌ آینه‌ ‌اگر‌ نزد تو یکی‌ ‌از‌ ‌آنها‌ بپیری‌ و بزرگی‌ رسیدند ‌ یا ‌ ‌هر‌ دو ‌آنها‌ ‌پس‌ نگو بآنها کلمه‌ اف‌ ‌را‌ و ‌آنها‌ ‌را‌ دور ‌از‌ ‌خود‌ نکن‌ و بگو ‌از‌ ‌برای‌ ‌آنها‌ کلام‌ محترمانه‌ وَ قَضی‌ رَبُّک‌َ کلمه‌ قضی‌ ‌در‌ آیات‌ اطلاق‌ ‌بر‌ معانی‌ ‌شده‌ ‌من‌ جمله‌ بمعنی‌ امر ‌است‌ مثل‌ ‌اینکه‌ مورد ‌یعنی‌ امر فرمود و چنین‌ دستور ‌از‌ مقام‌ ربوبی‌ صادر شد أَلّا تَعبُدُوا إِلّا إِیّاه‌ُ ‌یعنی‌ ‌او‌ ‌را‌ پرستش‌ کنید ‌لا‌ ‌غیر‌ ‌که‌ مفاد کلمه‌ طیبه‌ ‌لا‌ اله‌ الا اللّه‌ ‌است‌ ‌که‌ اولین‌ دستور جمیع‌ انبیاء بوده‌ و گفتیم‌ ‌اینکه‌ کلمه‌ توحید سه‌ دلالت‌ دارد مطابقی‌ التزامی‌ اقتضایی‌ امّا مطابقی‌ توحید عبادتیست‌ ‌که‌ پرستش‌ نکنید جز ذات‌ مقدس‌ ‌او‌ ‌را‌ و التزامی‌ توحید
جلد 12 - صفحه 238
ذاتی‌ و افعالی‌ و صفاتی‌ ‌است‌ زیرا ‌اگر‌ ‌غیر‌ ‌او‌ واجب‌ الوجودی‌ ‌بود‌ ‌ یا ‌ خالق‌ و رازقی‌ ‌بود‌ آنهم‌ سزاوار پرستش‌ ‌بود‌ و اقتضایی‌ آنکه‌ بجمیع‌ فرمایشات‌ ‌او‌ باید معتقد باشند و باور کنند و عمل‌ نمایند ‌از‌ عقائد و اخلاق‌ و وظائف‌ دینی‌ وَ بِالوالِدَین‌ِ إِحساناً اولا اطاعت‌ والدین‌ ‌از‌ واجبات‌ مهمّه‌ شرعیه‌ ‌است‌ ‌در‌ جمیع‌ امور مباحه‌ و مستحبه‌ و مکروهه‌ ‌که‌ ‌اگر‌ امر کردند واجب‌ میشود و ‌اگر‌ نهی‌ کردند حرام‌ میشود بلی‌ ‌اگر‌ امر ‌آنها‌ ‌بر‌ ترک‌ واجبی‌ ‌ یا ‌ فعل‌ حرامی‌ ‌است‌ نباید اطاعت‌ کرد چنانچه‌ میفرماید:
وَ وَصَّینَا الإِنسان‌َ بِوالِدَیه‌ِ حُسناً وَ إِن‌ جاهَداک‌َ لِتُشرِک‌َ بِی‌ ما لَیس‌َ لَک‌َ بِه‌ِ عِلم‌ٌ فَلا تُطِعهُما عنکبوت‌ ‌آیه‌ 7.
و نیز میفرماید وَ وَصَّینَا الإِنسان‌َ بِوالِدَیه‌ِ حَمَلَته‌ُ أُمُّه‌ُ وَهناً عَلی‌ وَهن‌ٍ وَ فِصالُه‌ُ فِی‌ عامَین‌ِ أَن‌ِ اشکُر لِی‌ وَ لِوالِدَیک‌َ إِلَی‌َّ المَصِیرُ وَ إِن‌ جاهَداک‌َ عَلی‌ أَن‌ تُشرِک‌َ بِی‌ ما لَیس‌َ لَک‌َ بِه‌ِ عِلم‌ٌ فَلا تُطِعهُما وَ صاحِبهُما فِی‌ الدُّنیا مَعرُوفاً الایة لقمان‌ ‌آیه‌ 14.
و ثانیا ‌غیر‌ ‌از‌ عنوان‌ اطاعت‌ باید بآنها احسان‌ کرد چه‌ ‌در‌ امور دنیوی‌ و چه‌ اخروی‌ حیا و میّتا.
إِمّا یَبلُغَن‌َّ عِندَک‌َ الکِبَرَ أَحَدُهُما أَو کِلاهُما فَلا تَقُل‌ لَهُما أُف‌ٍّ.
معنی‌ ‌اینکه‌ نیست‌ ‌که‌ ‌اگر‌ بپیری‌ نرسیده‌اند جائز ‌باشد‌ گفتن‌ اف‌ّ بلکه‌ مراد اینست‌ ‌که‌ انسان‌ ‌در‌ پیری‌ بهانه‌ زیاد دارد و توقعات‌ بسیار و اولاد ‌را‌ خسته‌ و ناراحت‌ میکند ‌اگر‌ بخواهد تمام‌ توقعات‌ ‌آنها‌ ‌را‌ انجام‌ دهد میفرماید اظهار خستگی‌ و ناراحتی‌ نکن‌ و بزبان‌ فارسی‌ایش‌ نگو چون‌ آدم‌ پیر زود دل‌ شکسته‌ میشود ‌در‌ اخبار دارد ‌اگر‌ ‌از‌ کلمه‌ اف‌ّ چیزی‌ کمتر ‌بود‌ خداوند ‌از‌ ‌او‌ نهی‌ میفرمود وَ لا تَنهَرهُما نهر کلمه‌ زجر ‌یعنی‌ ‌لا‌ تزجرهما ‌آنها‌ ‌را‌ زجر نکن‌ و ناراحت‌ نکن‌ ‌که‌ ‌از‌ تو منزجر شوند وَ قُل‌ لَهُما قَولًا کَرِیماً ‌با‌ احترام‌ ‌با‌ ‌آنها‌ صحبت‌ کن‌ حرف‌ سبک‌ بآنها نزن‌ باصطلاح‌ معروف‌ ‌است‌ بنشین‌ و بفرما و بتمرگ‌ یک‌ معنی‌ دارد لکن‌ بسیار تفاوت‌ میکند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 23)- بعد از اصل توحید به یکی از اساسی‌ترین تعلیمات انسانی انبیاء ضمن تأکید مجدد بر توحید اشاره کرده، می‌گوید: «و پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و نسبت به پدر و مادر نیکی کنید»! (وَ قَضی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً).
قرار دادن توحید یعنی اساسی‌ترین اصل اسلامی در کنار نیکی به پدر و مادر تأکید دیگری است بر اهمیت این دستور اسلامی.
سپس به بیان یکی از مصداقهای روشن نیکی به پدر و مادر پرداخته، می‌گوید:
«هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها، نزد تو به سن پیری و شکستگی برسند (آن چنان که نیازمند به مراقبت دائمی تو باشند از هرگونه محبت در مورد آنها دریغ مدار، و کمترین اهانتی به آنان مکن، حتی) سبکترین تعبیر نامؤدبانه یعنی: اف به آنها مگو» (إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ).
«و بر سر آنها فریاد مزن» (وَ لا تَنْهَرْهُما).
بلکه «با گفتار سنجیده و لطیف و بزرگوارانه با آنها سخن بگو» (وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر احسن الحدیث
وَ قَضىٰ رَبُّکَ أَلاّٰ تَعْبُدُوا إِلاّٰ إِیّٰاهُ وَ بِالْوٰالِدَیْنِ إِحْسٰاناً مطلب از عبادت خدا شروع مى شود که در رأس همه کارهاست، منظور از عبادت چنان که مکرر گفته ایم فقط کارهاى عبادى از قبیل نماز و روزه نیست بلکه مطلق پیروى از فرمانهاى خداست، چه کارهاى عبادى و چه غیر عبادى، على هذا همه دستورهاى دیگر در این آیات، مصداق عبادت و بندگى خداست از اینکه نیکى به پدر و مادر پى عبادت خدا آمده، شاهد اهمیّت حقوق پدر و مادر است که از وظائف مهم مى باشد، تعبیر: لاٰ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اَللّٰهَ وَ بِالْوٰالِدَیْنِ إِحْسٰاناً در سورۀ بقره 83، نساء 36، انعام 151، لقمان 14 نیز آمده است، وَ بِالْوٰالِدَیْنِ متعلّق است به «قضى» و تقدیر آن «و قضى بالوالدین احسانا» است إِمّٰا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ اَلْکِبَرَ أَحَدُهُمٰا أَوْ کِلاٰهُمٰا فَلاٰ تَقُلْ لَهُمٰا أُفٍّ وَ لاٰ تَنْهَرْهُمٰا وَ قُلْ لَهُمٰا قَوْلاً کَرِیماً این قسمت از آیه در تکمیل وَ بِالْوٰالِدَیْنِ إِحْسٰاناً است، قید پیر شدن براى آنست که پدران و مادران در حال پیرى احتیاج بیشتر به کمک فرزندان دارند «اما» ان شرطیّه با «ماء» تأکید است، در روایات اهل بیت علیهم السّلام آمده کمترین عقوق آنست که به پدر یا مادر بگویى: ناراحتم کردى، از دست تو به تنگ آمدم، اگر چیزى از آن کمتر بود، خدا از آن نهى مى کرد: «عن حریز قال سمعت ابا عبد اللّٰه یقول ادنى العقوق افّ ، و لو علم اللّٰه شیئا اهون منه لنهى عنه» منظور از قول کریم، سخن ملایم و خوشایند است در مقابل نهر و زجر که فریاد کشیدن و از خود راندن است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ قَضىٰ رَبُّکَ أَلاّٰ تَعْبُدُوا إِلاّٰ إِیّٰاهُ وَ بِالْوٰالِدَیْنِ إِحْسٰاناً إِمّٰا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ اَلْکِبَرَ أَحَدُهُمٰا أَوْ کِلاٰهُمٰا (إِمّٰا) ان شرطیه و ماء زائده است و مضمون جمله را بنون تأکید ثقیله مؤکد گردانیده و (أَحَدُهُمٰا) فاعل (یَبْلُغَنَّ ) و بعضى از قراء(یبلغان)قرائت نموده اند آیه احسان به پدر و مادر را مقرون با عبادت و پرستش خود گردانیده (وَ قَضىٰ رَبُّکَ ) یعنى اى محمد(صلّى اللّه علیه و آله و سلّم)حکم جزمى قطعى از طرف پروردگار تو چنین صادر شده که مؤمنین عبادت و پرستش ننمایند مگر او را(و بواو عطف)احسان بوالدین را معطوف بر عبادت خودش گردانیده،اشاره به اینکه همان طورى که عبادت پروردگار که آفریننده و پرورش دهنده بشر است بحکم عقل و وجدان لازم و محقق است و چون والدین نیز علت اعدادى وجود فرزندند و به اضافه مربى جسم او و تربیت او مى باشند بحکم عقل و شرع احسان به آنان واجب است (هَلْ جَزٰاءُ اَلْإِحْسٰانِ إِلاَّ اَلْإِحْسٰانُ ) مخصوصا وقتى که پدر و مادر به پیرى رسیدند و عاجز و ناتوان گردیدند بایستى اولاد احسان درباره آنها را مؤکد گرداند فَلاٰ تَقُلْ لَهُمٰا أُفٍّ وَ لاٰ تَنْهَرْهُمٰا وَ قُلْ لَهُمٰا قَوْلاً کَرِیماً (أُفٍّ ) کلمه اى است که دلالت بر زجر و انزجار دارد،و(نهر)زجر نمودن به صدا است آیه امر مى فرماید که باید اولاد بوالدین نیکى نماید خصوصا موقع پیرى و ضعف آنها که در آن موقع بیشتر از اولادشان توقع نیکى دارند و زودتر رنج مى برند،و نهى مى فرماید مبادا کلمه ناملائمى بگوید و یا در برابر آنها صدا بلند کند که آزرده خاطر گردند بلکه بایستى با ملاطفت و سخنهاى نیکو و احسان رضایت آنها را بدست آورد،در احادیث عاق والدین یکى از گناهان کبیره بشمار آمده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
وَ قَضى‌ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً «23»
پروردگارت مقرّر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکى کنید. اگر یکى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو.
نکته ها
در احادیث، در مورد احسان به والدین بسیار سفارش شده و از آزردن آنان نکوهش به عمل آمده است:
پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست. احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مى‌کند و سبب مى‌شود که فرزندان نیز به ما احسان کنند. در احادیث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «افّ» نگو، خیره نگاه مکن، دست بلند مکن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، کارى مکن که مردم به آنان دشنام دهند، پیش از آنان منشین و پیش از آنکه از تو چیزى بخواهند به آنان کمک کن. «1»
مردى مادرش را به دوش گرفته طواف مى‌داد، پیامبر را در همان حالت دید، پرسید: آیا حقّ مادرم را ادا کردم؟ فرمود: حتّى حقّ یکى از ناله‌هاى زمان زایمان را ادا نکردى. «2»
از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله سؤال شد: آیا پس از مرگ هم احسانى براى والدین هست؟ فرمود: آرى، از راه نماز خواندن براى آنان و استغفار برایشان و وفا به تعهّداتشان و پرداخت بدهى‌هایشان و احترام دوستانشان. «3»
مردى از پدرش نزد پیامبر شکایت کرد. حضرت پدر را خواست و پرسش نمود، پدر پیر گفت: روزى من قوى و پولدار بودم و به فرزندم کمک مى‌کردم، امّا امروز او پولدار شده و به من کمک نمى‌کند. رسول خدا صلى الله علیه و آله گریست و فرمود: هیچ سنگ و شنى نیست که این قصه را بشنود و نگرید! سپس به آن فرزند فرمود: «انت و ما لک لا بیک» تو و دارایى‌ات از آنِ پدرت هستید.
در حدیث آمده است: حتّى اگر والدین فرزند خود را زدند، فرزند بگوید: «خدا شما را ببخشد» که این کلمه همان «قول کریم» است. «1»
احسان به والدین، از صفات انبیاست. چنانکه در مورد حضرت عیسى علیه السلام، توصیفِ‌ «بَرًّا بِوالِدَتِی» «2» ودر مورد حضرت یحیى علیه السلام‌ «بَرًّا بِوالِدَیْهِ» «3» آمده است.
والدین، تنها پدر و مادر طبیعى نیستند. در برخى احادیث، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام پدر امّت به حساب آمده‌اند. «4» همچنان که حضرت ابراهیم، پدر عرب به حساب آمده است. «5» «مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیمَ» «6»
اگر والدین توجّه کنند که پس از توحید مطرحند، انگیزه‌ى دعوت فرزندان به توحید در آنان زنده مى‌شود. «قَضى‌ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
پیام ها
1- توحید، در رأس همه‌ى سفارش‌هاى الهى است. «قَضى‌ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ»
2- خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
3- فرمانِ نیکى‌به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى ونسخ‌نشدنى است. «قَضى‌»
4- احسان به والدین در کنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این کار، هم واجب عقلى و وظیفه‌ى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى‌ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
5- نسل نو باید در سایه‌ى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محکم داشته باشند.
«أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
6- در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
7- در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
8- نیکى به پدر ومادر را بى‌واسطه وبه دست خود انجام دهیم. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
9- احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشکّر، مراقبت و امثال اینها مى‌شود. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
10- احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» (نه مثل فقیر، که تا سیر شود، وجهاد که تا رفع فتنه باشد و روزه که تا افطار باشد.)
11- سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» زیرا والدین نیازى به‌سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مى‌کنند.
12- هرچه نیاز جسمى وروحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورى‌تر است. «یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ»
13- پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلکه نزد خود نگهداریم. «عِنْدَکَ»
14- وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانه‌اى نهى مى‌کند، «أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» تکلیف پدر و مادر روشن است. «وَ لا تَنْهَرْهُما»
15- هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. إِحْساناً ... قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً (بعد از احسان، گفتار کریمانه مهم‌ترین شیوه‌ى برخورد با والدین است.)
16- در احسان به والدین و قول کریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو کریمانه برخورد نکردند، تو کریمانه سخن بگو. «وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : تفسیر نور بسیار عالی این آیه را بیان کرده ودلنشینوجذاب بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.