از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  قضاء عمومی و قضاء خصوصی خداوند
شکى نیست در این که قانون علیت و معلولیت قانونى است ثابت و غیر قابل انکار و هر موجود ممکنى، معلول خداى سبحان است، منتهى یا بدون واسطه و یا با چند واسطه و نیز شکى نیست در اینکه وقتى معلول به علت تامه‏اش نسبت داده شود از ناحیه آن علت، داراى ضرورت و وجوب خواهد بود (هر چند که از ناحیه خودش نسبت امکان را داراست) چون هیچ موجودى تا واجب نشود موجود نمى‏گردد، و از آنجا که ضرورت و وجوب، عبارت از متعین شدن یکى از دو طرف امکان است، ناگزیر ضرورت و وجوبى که بر سراسر ممکنات گسترده شده خود قضایى است عمومى از خداى تعالى، چون ممکنات این ضرورت را از ناحیه انتساب به خداى تعالى به خود گرفته‏اند، پس سایه افکندن ضرورت بر روى سلسله ممکنات، یک قضاى عمومى الهى است، و ضرورت مخصوص به یک یک موجودات قضاى خصوصى او است، چون گفتیم مقصود از قضاء تعیین یکى از دو طرف «امکان» و «ابهام» است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 100 قالب : فلسفی موضوع اصلی : قضا و قدر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صفت قضاء از صفات فعلی خداست
صفت قضاء که خود یکى از صفات خداوندى است یکى از صفات فعلى او است نه ذاتیش، چون گفتیم از افعال او (موجودات) و به لحاظ انتسابش به او- که علت تامه است- انتزاع مى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 100 قالب : فلسفی موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قضاء در روایات آخرین مرحله از مراحل: علم، مشیت، اراده، تقدیر و قضا مى‏باشد
1-از عالم (علیه‌السلام) سؤال کردند که علم خدا چگونه است؟ فرمود: اول مى‏داند بعد مشیتش تعلق مى‏گیرد آن گاه اراده مى‏کند و در مرحله چهارم تقدیر نموده و سپس قضاء مى‏راند، و در آخر امضاء مى‏کند، پس خداى سبحان چیزى را امضاء و اجراء مى‏کند که قضایش را رانده باشد و قضاى چیزى را مى‏راند که تقدیرش کرده باشد، و چیزى را مقدر مى‏سازد که اراده کرده باشد، پس مشیت او به علم او، و اراده‏اش با مشیتش و تقدیرش با اراده‏اش و قضایش با تقدیرش و امضایش با قضایش صورت مى‏گیرد، در نتیجه رتبه علم او، مقدم بر مشیت و مشیت در مرتبه دوم مقدم بر اراده و اراده در مرتبه سوم و مقدم بر تقدیر است و تقدیر به وسیله امضاء، قضا را مى‏راند.

علامه طباطبایی: پس ما دام که قضاى خدا به وسیله امضا رانده نشده در مراحل قبلى بداء هست و ممکن است از ایجاد آنچه که مورد علم و مشیت و اراده و تقدیرش تعلق گرفته صرفنظر کند، و آن را ایجاد ننماید، ولى اگر با امضاء به مرحله قضاء رسید دیگر بداء نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 101 و 102 قالب : روایی موضوع اصلی : قضا و قدر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حتمی بودن قضاء الهی و غیر حتمی بودن تقدیر خداوند
امیر المؤمنین (علیه‌السلام) از زیر دیوارى که مشرف به خرابى بود برخاست و به دیوارى دیگر تکیه داد، شخصى پرسید یا امیر المؤمنین آیا از قضاى خدا فرار مى‏کنى؟ فرمود: آرى از قضاى خدا به قدر او مى‏گریزم.

علامه طباطبایی: آرى چون قدر خدا مقدرش را حتمى نکرده و امید آن هست که آنچه تقدیر کرده واقع نشود اما قضاى خدا مقتضى خود را حتمى کرده است، دیگر گریزى از آن نیست، و روایات وارد در این باب از طرق ائمه اهل بیت (علیهم‌السلام) بسیار زیاد است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 102 قالب : روایی موضوع اصلی : قضا و قدر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان نوع استثناء و نوع کلمه «أن»
جمله «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ» نفى و استثناء و کلمه «أن» مصدریه است، ممکن هم هست بگوئیم «لا تَعْبُدُوا» نهى و استثناء و کلمه «أن» مصدریه و یا مفسره است و به هر حال مجموع مستثنى و مستثنى منه به دو جمله تقسیم مى‏شود، نظیر اینکه بگوئیم «او را بپرستید» و «غیر او را نپرستید» و به وجه دیگر، برگشت هر دو جمله به یک حکم است، و آن اینکه «باید او را با اخلاص بپرستید». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 107 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قضاء تشریعى خداوند به نپرستیدن جز او
جمله «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ» چیزى است که قضاى الهى متعلق بدان شده است، البته قضاى تشریعى خدا که متعلق به احکام و مسائل تشریعى مى‏شود، و معناى یک طرفى کردن و حکم قاطع مولوى نمودن را مى‏رساند، و این قضاء همانطور که شامل اوامر خدا مى‏شود شامل نواهى او نیز مى‏گردد، همانطور که احکام مثبته را یک طرفى مى‏کند احکام منفیه را نیز یک طرفى مى‏کند، به همین جهت فرمود: «وَ قَضى‏ رَبُّکَ» زیرا اگر فرموده بود: «و أمر ربک ان لا تعبدوا ...» صحیح نبود زیرا معنایش این مى‏شد که «خدا امر کرده جز او را نپرستید» و حال آنکه نهى کرده از اینکه غیر او را نپرستند و محتاج به نوعى تاویل و تجوز مى‏شد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 107 و 108 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قضا و قدر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «اخلاص در پرستش» از بزرگترین اوامر دینى
مساله «امر به اخلاص در پرستش» بزرگترین اوامر دینى، و اخلاص در عبادت از واجب‏ترین واجبات شرعى است، هم چنان که در مقابل، شرک ورزیدن به خداى عز و جل بزرگترین گناه است، و به همین جهت فرمود: «خدا نمى‏آمرزد این گناه را که بدو شرک بورزند، و پائین‏تر از آن را از هر که بخواهد مى‏آمرزد».
و چون مساله همانطور که گفتیم مساله مهمى بود، لذا آن را قبل از سایر احکام ذکر کرد، با اینکه آن احکام هم هر یک در جاى خود بسیار اهمیت دارند، مانند عقوق والدین و ندادن حقوق واجب مالى و اسراف و تبذیر و فرزندکشى و زنا و قتل نفس و خوردن مال یتیم و عهدشکنى و کم‏فروشى و پیروى غیر علم و تکبر ورزیدن، و با اینکه مساله اخلاص در عبادت را بر اینها مقدم داشت در آخر و بعد از شمردن اینها مجددا همین اخلاص را خاطر نشان ساخته و از شرک نهى فرمود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 108 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاص گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شرک ریشه تمامى گناهان
اگر یک یک معاصى را تحلیل و تجزیه کنیم خواهیم دید که برگشت تمامى گناهان به شرک است، زیرا اگر انسان غیر خدا یعنى شیطان‏هاى جنى و انسى و یا هواى نفس و یا جهل را اطاعت نکند هرگز اقدام به هیچ معصیتى نمى‏کند، و هیچ امر و نهیى را از خدا نافرمانى نمى‏کند، پس هر گناهى اطاعت از غیر خدا است، و اطاعت هم خود یک نوع عبادت است، هم چنان که در آیات زیر اطاعت شیطان را پرستش وى خوانده و فرمود: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ» (یس/60) و نیز فرمود: «أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» (جاثیه/23).
حتى کافرى که منکر صانع است نیز مشرک است، زیرا با اینکه فطرت ساده‏اش حکم مى‏کند بر اینکه براى عالم صانعى است مع ذلک امر تدبیر عالم را به دست ماده و یا طبیعت و یا دهر مى‏داند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 108 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شرک گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع حرف «واو» جمله «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
جمله «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» عطف است بر جمله قبلى («وَ قَضى‏ رَبُّکَ») و معنایش چنین است «پروردگارت چنین حکم رانده که: تحسنوا بالوالدین احسانا». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 108 و 109 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تأثیر احترام به والدین در اجتماع انسانی
رابطه عاطفى میان پدر و مادر از یک طرف و میان فرزندان از طرف دیگر از بزرگترین روابط اجتماعى است که قوام و استوارى جامعه انسانى بدانها است، و همین وسیله‏اى است طبیعى که زن و شوهر را به حال اجتماع نگهداشته و نمى‏گذارد از هم جدا شوند، بنا بر این از نظر سنت اجتماعى و به حکم فطرت، لازم است آدمى پدر و مادر خود را احترام کند و به ایشان احسان نماید زیرا که اگر این حکم در اجتماع جریان نیابد و فرزندان با پدر و مادر خود معامله یک بیگانه را بکنند قطعا آن عاطفه از بین رفته و شیرازه اجتماع به کلى از هم گسیخته مى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 109 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : والدین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع حرف «ما» در کلمه «إِمَّا»
کلمه «إِمَّا» مرکب است از «ان» شرطیه و «ماى» زائده، و اگر این ما، زائده نبود جائز نبود که نون تاکید ثقیله در آخر فعل شرط که «یَبْلُغَ» باشد، در آید، اثر ماء زائده این است که چنین کارى را تجویز مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 109 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «کبر»
کلمه «کبر» به معناى بزرگسالى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 109 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «اف»
کلمه «اف» مانند کلمه «آخ» در فارسى، انزجار را مى‏رساند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 109 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «نهر»
کلمه «نهر» به معناى رنجاندن است که یا با داد زدن به روى کسى انجام مى‏گیرد و یا با درشت حرف زدن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 109 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اختصاص نداشتن احترام به والدین به دوران پیری آنها
اگر حکم را اختصاص به دوران پیرى پدر و مادر داده از این جهت بوده که پدر و مادر، در آن دوران سخت‏ترین حالات را دارند، و بیشتر احساس احتیاج به کمک فرزند مى‏نمایند، زیرا از بسیارى از واجبات زندگى خود ناتوانند، و همین معنا یکى از آمال پدر و مادر است که همواره از فرزندان خود آرزو مى‏کنند، آرى روزگارى که پرستارى از فرزند را مى‏کردند این آرزو را در سر مى‏پروراندند که در روزگار پیرى از دستگیرى فرزند برخوردار شوند.
پس آیه شریفه نمى‏خواهد حکم را منحصر در دوران پیرى پدر و مادر کند، بلکه مى‏خواهد وجوب احترام پدر و مادر و رعایت احترام تام در معاشرت و سخن گفتن با ایشان را بفهماند، حال چه در هنگام احتیاجشان به مساعدت فرزند و چه در هر حال دیگر، و معناى آیه روشن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 109 و 110 قالب : تفسیری موضوع اصلی : والدین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا خداى تعالى در کار بندگان اراده و مشیتى دارد؟
یزید بن عمیر بن معاویه شامى از حضرت رضا (علیه‌السلام) نقل کرده که در ضمن حدیثى که در آن مساله جبر و تفویض و امر بین امرین را ذکر فرموده گفته است: «عرض کردم آیا خداى تعالى در کار بندگان اراده و مشیتى دارد»؟ فرمود: اما در اطاعتها اراده و مشیت خدا همان امرى است که خدا درباره آنها فرموده و خشنودى است که نسبت به انجام آنها دارد و کمک و توفیقى است که به فاعل آنها ارزانى مى‏دارد، و اما در معصیت‏ها اراده و مشیتش همان نهیى است که از آنها کرده و سخطى است که نسبت به مرتکبین آنها دارد، و سنگینى بار ایشان است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 133 و 134 قالب : روایی موضوع اصلی : قضا و قدر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان نحوه رفتار با والدین
امام صادق (علیه‌السلام) در معناى آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» فرمود: یعنى با پدر و مادر نیکو معاشرت کنى و وادارشان مکنى که مجبور شوند در حوائجشان از تو چیزى بخواهند (بلکه قبلا برایشان فراهم کنى) هر چند که خود بى نیاز از آن باشند مگر نشنیدى که خداى تعالى فرموده: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» (آل عمران/92) به خیر و احسان نمى‏رسید مگر زمانى که از آنچه که دوست مى‏دارید انفاق کنید آن گاه امام (علیه‌السلام) فرمود: اما اینکه فرمود: «إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ» معنایش این است که اگر خسته‏ات کردند به ایشان اف نگویى و اگر تو را زدند «وَ لا تَنْهَرْهُما» ایشان را نرنجانى «وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیما» یعنى در عوض بگویى خدا شما را بیامرزد، این است قول کریم تو، «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ» (إسراء/24) یعنى دیدگان خود از نگاه پر مکنى مگر به نگاه از رحمت و رقت، و صداى خود بلندتر از صداى ایشان و دست خود ما فوق دست ایشان بلند مکنى و در راه از ایشان جلو نیفتى.

علامه طباطبایی: این روایت را کلینى نیز در کافى به سند خود از ابى ولاد الحناط از آن جناب نقل کرده است (اصول کافى، ج 2، ص 157، ح 1).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 134 قالب : روایی موضوع اصلی : والدین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «اف گفتن» کمترین عقوق والدین
امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: کمترین عقوق والدین «اف گفتن» است، و اگر خداى تعالى از این کمتر را سراغ داشت از آن نیز نهى مى‏کرد.

علامه طباطبایی: روایات در نیکى به پدر و مادر و حرمت عقوق چه در زندگى ایشان و چه بعد از مرگشان چه از طرق عامه از رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و از طرق خاصه از آن حضرت، و از امامان اهل بیت (علیهم‌السلام) بیش از آن است که بتوان شمرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 134 و 135 قالب : روایی موضوع اصلی : عاق والدین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از قضای تکوینی و تشریعی خداوند
حوادث این عالم در وجود و تحققش مستند به خداى سبحان و در حقیقت فعل او است، به این معنا که هر موجودى و حادثى را که خداى عز و جل نخواهد تحقق و وجود بدهد و علل و شرائطش موجود نشده باشد به همان حالت امکان و تردد میان «وقوع و لا وقوع» و «وجود و عدم» باقى مى‏ماند، و به محض اینکه بخواهد تحقق دهد و علل و تمامى شرایطش را فراهم سازد به طورى که جز موجود شدن حالت انتظارى برایش نماند، به آن وجود مى‏دهد و موجودش مى‏کند و این مشیت حق و فراهم کردن علل و شرائط، همان تعیین یکى از دو طرف است که قضاى الهى نامیده مى‏شود.
نظیر این دو اعتبار، در مرحله تشریع نیز جریان دارد، یعنى حکم قطعى خدا در باره مسائل شرعى را نیز «قضاى الهى» مى‏گوئیم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 97 تا 100 قالب : فلسفی موضوع اصلی : قضا و قدر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.