از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین و کان الشیطان لربه کفورا): (همانااسرافکاران برادران شیطانهایند و شیطان پروردگار خود را کفران کرد)، (تبذیر)یعنی زیاده روی و ریخت و پاش به منظور افساد، می فرماید: اسرافکاران برادران شیاطین هستند چون اسرافکاران با شیطان هم سنخ و ملازم بوده وریشه و اصلشان یکی است ، پس هر فرد مسرف ملازم و قرین یک شیطان است و مجموع آنها قرین شیاطین و دوست آنها هستند و ابلیس که پدر همه شیاطین است و سایر شیاطین ذریه و قوم و قبیله او هستند، نسبت به پروردگار کفران ورزید، چون اولین شخصی بود که پروردگار را معصیت نمود، (اگر الف و لام عهد باشد) و یا اگر (ال ) آن (الف و لام جنس ) باشد در این صورت شامل همه شیاطین می شود به هر جهت شیطان نسبت به پروردگارش ناسپاس بود، چون نعمتهای خدا را کفران نموده و آنچه قدرت و ابزار بندگی که از جانب خدا دراختیار او نهاده شده ، همه را در جهت فریفتن بندگان خدا بکار می برد و آنها راوادار به معصیت نموده و بسوی خطاکاری و کفران نعمت دعوت می کند وشیطان چون بهشت و مقام قرب الهی را بواسطه نافرمانی از سجده برای آدم ازدست داد، لذا با بنی آدم اظهار دشمنی نمود تا آنها را از بهشت دور کندهمانطور که خودش از بهشت رانده شد.و به همین جهت آنها را به افساد و اسراف تحریک و افسار آنها را در دست می گیردهمانطور که ریسمان و لگام گردن اسب را مهار می کنند و این امر موجب انهدام جامعه اسلامی می گردد و هر کس چنین رفتاری داشته باشد ملازم و برادر شیطان است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : سلام.
برادران شیطان درست. منظور از اسراف کنندگان و ولخرجان در این آیه چه بود ؟
منظور کلی بود یا اسراف در مورد کمک به تهیدستان و خویشاوندان. ....؟
2) : خوب بود آگاه شدم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً «27»
بعد از آن در وجه مشاکله بیان فرماید:
إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ‌: بدرستى که اسراف کنندگان باشند برادران و قرینان شیطانها، یعنى بر طریقه آنها سلوک کنند. و عرب هر ملازم قومى که به روش آنان رفتار نماید، گویند او برادر ایشان است. وَ
جلد 7 - صفحه 359
کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً: و باشد شیطان همیشه مر نعمت پروردگار خود را بسیار کفران‌کننده، یعنى کفران نماید مرتبه بعد از مرتبه.
تنبیه: آیه شریفه ارشاد به حکم عقل و نهى از ملکه رذیله تبذیر است، یعنى خرج کردن مال در آنچه شایسته نیست. و مسلم است کلیه قبایح و شنایع، در پیشگاه عقل مذموم، و مقدم و معاون آن مسئول خواهد بود. پس خرج در معاصى و مناهى، تبذیر است، اگرچه کم باشد.
عیاشى‌ «1» از حضرت صادق علیه السّلام روایت نموده: من انفق شیئا عن غیر طاعة اللّه فهو مبذّر و من انفق فى سبیل الخیر فهو مقتصد.
یعنى: هر که خرج کند چیزى را در غیر طاعت الهى، پس او تبذیرکننده باشد. و هر که خرج نماید در راه خیر، میانه‌رو باشد.
مرآت الکمال مامقانى رحمه الله حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در حدیثى فرماید: من کان له مال، فایاه و الفساد فانّ اعطائک المال فى غیر حقّه تبذیر و اسراف و هو یرفع ذکر صاحبه فى النّاس و یضیّعه عند اللّه و لم یضع امر و ماله فى غیر حقه و عند غیر اهله الّا حرّم اللّه شکرهم و کان لغیر ودّهم ... «2» هر که براى او مالى باشد، پس بر او باد پرهیز از فساد. پس بدرستى که عطاى در غیر حق، تبذیر و اسراف است. و مال بلند نماید نام صاحبش را در مردم و پست کند در نزد خدا، و نگذارد شخص مالش را در غیر حق و نزد غیر اهلش مگر آنکه حرام فرماید خدا شکر ایشان را و براى غیر او باشد دوستى ایشان.
و از اطلاق آیه که مبذرین را برادران شیطان نام فرموده مى‌توان کشف نمود به این که مبذرین طریقه شیطان را مشى نمایند، زیرا محقق است رویه شیطان همیشه شر و معصیت باشد نه خیر و طاعت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
إِن‌َّ المُبَذِّرِین‌َ کانُوا إِخوان‌َ الشَّیاطِین‌ِ وَ کان‌َ الشَّیطان‌ُ لِرَبِّه‌ِ کَفُوراً «27»
‌اگر‌ چه‌ ظاهر ‌در‌ تبذیر مال‌ ‌است‌ و لکن‌ شامل‌ جمیع‌ نعم‌ الهیه‌ میشود ‌که‌ بنده‌ صرف‌ کند ‌در‌ ‌غیر‌ مصرف‌ ‌خود‌ مثلا چشم‌ نگاه‌ بنا محرم‌ کند گوش‌ بساز و آواز دهد زبان‌ بدروغ‌ غیبت‌ و هکذا شامل‌ تمام‌ معاصی‌ میشود و اعظم‌ ‌آنها‌ شرک‌ و کفر ‌است‌ ‌که‌ روح‌ ‌خود‌ ‌را‌ آلوده‌ بآنها کند و ‌اینکه‌ دعوی‌ ‌اگر‌ گفتیم‌ ‌که‌ اطلاق‌ مبذر ‌بر‌ تمام‌ اینها میشود ‌پس‌ شامل‌ همه‌ میشود و ‌اگر‌ منصرف‌ بتبذیر مال‌ ‌است‌ بتنقیح‌ مناط قطعی‌ تمام‌ ‌را‌ شامل‌ ‌است‌ بدلیل‌ جمله‌ ‌بعد‌ کانُوا إِخوان‌َ الشَّیاطِین‌ِ معلومست‌ اخوت‌ نسبی‌ نیست‌ بلکه‌ اخوت‌ مسلکی‌ و عملی‌ ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ حق‌ مؤمنین‌ میفرماید:
إِنَّمَا المُؤمِنُون‌َ إِخوَةٌ حجر ‌آیه‌ 10.
و حضرت‌ رسالت‌ ‌در‌ مورد انبیاء سلف‌ مکرر تعبیر باخی‌ یوسف‌ و اخی‌ موسی‌ فرمود بلکه‌ حضرت‌ ‌علی‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌را‌ برادر ‌خود‌ قرار داد و مؤمنین‌ آخر الزمان‌ ‌را‌ اخوانی‌ تعبیر فرمود و البته‌ تمام‌ کفار و فساق‌ ‌هم‌ مسلک‌ شیاطین‌ هستند عقیدة و اخلاقاو عملا بلکه‌ ‌در‌ قرآن‌ مجید اطلاق‌ شیاطین‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ ‌شده‌ وَ کَذلِک‌َ جَعَلنا لِکُل‌ِّ نَبِی‌ٍّ عَدُوًّا شَیاطِین‌َ الإِنس‌ِ وَ الجِن‌ِّ انعام‌ ‌آیه‌ 112.
و ‌در‌ سوره‌ و ‌النّاس‌ مِن‌ شَرِّ الوَسواس‌ِ الخَنّاس‌ِ الَّذِی‌ یُوَسوِس‌ُ فِی‌ صُدُورِ النّاس‌ِ مِن‌َ الجِنَّةِ وَ النّاس‌ِ آخر قرآن‌.
وَ کان‌َ الشَّیطان‌ُ لِرَبِّه‌ِ کَفُوراً ‌اینکه‌ جمله‌ اشاره‌ ‌به‌ اینکه‌ تبذیر کفر باللّه‌ ‌ یا ‌ ‌در‌ درجه‌ کفر و برادر کفر ‌است‌ بترتیب‌ صغری‌ و کبری‌ و اخذ نتیجه‌ مبذر برادر شیطان‌ بسبب‌ تبذیر شیطان‌ ‌هم‌ کافر باللّه‌ ‌پس‌ مبذر برادر کافر ‌است‌ و ‌در‌ درجه‌ ‌او‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 27)- این آیه به منزله استدلال و تأکیدی بر نهی از تبذیر است، می‌فرماید: «تبذیرکنندگان برادران شیاطینند» (إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ). چرا که نعمتهای خدا را کفران می‌کنند.
«و شیطان، در برابر پروردگارش بسیار ناسپاس بود» (وَ کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً).
زیرا خداوند نیرو و توان و هوش و استعداد فوق العاده‌ای به او داده بود، و او این همه نیرو را در غیر موردش یعنی در طریق اغوا و گمراهی مردم صرف کرد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر احسن الحدیث
إِنَّ اَلْمُبَذِّرِینَ کٰانُوا إِخْوٰانَ اَلشَّیٰاطِینِ وَ کٰانَ اَلشَّیْطٰانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً این آیه در توجیه و تعلیل جملۀ وَ لاٰ تُبَذِّرْ تَبْذِیراً است، تبذیر و اسراف آن است که مال را در کارهاى بیهوده خرج کنند و یا بیش از اندازه خرج نمایند در مجمع البیان فرموده: اسراف مخصوص است به آنچه در راه فساد خرج شود و آنچه براى اصلاح باشد اسراف نیست هر چند که بیشتر باشد عبد الرحمن بن حجاج گوید: از امام صادق علیه السّلام از وَ لاٰ تُبَذِّرْ تَبْذِیراً سؤال کردم فرمود: هر که چیزى در غیر طاعت خدا خرج کند او اسرافکار است و هر که در راه خدا انفاق کند، او مقتصد است (تفسیر عیاشى) در زمینۀ مذموم بودن اسراف و بیهوده خرج کردن روایاتى هست که در کتابها نقل شده است جمله إِنَّ اَلْمُبَذِّرِینَ کٰانُوا إِخْوٰانَ اَلشَّیٰاطِینِ حاکى است که اسرافکاران از افکار شیطانى پیروى مى کنند، برادر بودن براى شیاطین ظاهرا بدان علّت است که هر انسان شیطانى دارد که او را اضلال مى کند قرآن فرماید: وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ اَلرَّحْمٰنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطٰاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ زخرف 36 و نیز آیۀ وَ قَیَّضْنٰا لَهُمْ قُرَنٰاءَ فَزَیَّنُوا لَهُمْ مٰا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مٰا خَلْفَهُمْ فصلّت 25، على هذا جمع آن شیاطین براى آن است که با هر یک از بدکاران یک شیطان است، منظور از وَ کٰانَ اَلشَّیْطٰانُ ابلیس و بزرگ شیاطین است که نسبت به خدا بسیار کفران نعمت کرده و از مواهب خدا سوء استفاده نموده است (استفاده از المیزان) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
إِنَّ اَلْمُبَذِّرِینَ کٰانُوا إِخْوٰانَ اَلشَّیٰاطِینِ وَ کٰانَ اَلشَّیْطٰانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً حکم تبذیر و اسراف را مؤکّد گردانیده که تبذیرکنندگان برادران شیاطینند و عمل شیطان چنین است که بنعمت پروردگار کفران مى کند شاید اشاره به این باشد که چون مال یکى از نعمتهاى الهى است که در مصرفى که براى آن به وى کرامت شده صرف بنماید و کسى که نعمت الهى را در غیر مصرف صرف بنماید چنین کسى عملش عمل شیطانى است یعنى عملش شبیه بعمل شیطان است هم در صورت و هم در اثر زیراکه آن ملعون در اثر کفران نعمت خود را از آن مقام عالى واژگون گردانید،و تبذیر و اسراف کننده در مال یا در غیر مال نیز چنین است که دیر یا زود نعمت از دستش گرفته خواهد شد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً «27»
همانا اسرافکاران برادران شیطان‌هایند و شیطان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس بود.
نکته ها
کلمه‌ى «اخ» در عربى هم به معناى برادر، هم به معناى ملازم و همراه مى‌باشد. مثل «اخو السفر» به کسى که پیوسته در سفر است، و «اخو الکرم» که به انسان کریم گفته مى‌شود. برادرى گاهى نسبى است، گاهى مسلکى ومرامى؛ اسرافکاران برادران مسلکى شیطانند. «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ» یعنى کسانى که در مسیر شیطان و همراه اویند.
در قرآن، پیوسته از وسوسه یا ولایت شیطان بر افراد، سخن به میان آمده است، اما تنها موردى که‌ «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ» آمده این آیه است، یعنى اسرافکاران همکار شیطانند، نه تحت امر او. پس کار از وسوسه شدن گذشته و به مرحله‌ى همکارى و معاونت رسیده است. چنانکه در جاى دیگر آمده است: «نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» «1»
«تبذیر»، گرچه بیشتر در مسائل مالى است، ولى در مورد نعمت‌هاى دیگر نیز وجود دارد، مانند هدر دادن عمر و جوانى، به کار گرفتن فکر، چشم، گوش و زبان در راه ناصحیح، سپردن مسئولیّت‌ها به افراد ناصالح، پذیرش مسئولیّت بدون داشتن لیاقت و بیش از حد توان و ظرفیّت، آموزش و آموختن مطالب غیر ضرورى وغیر مفید و امثال اینها. «2»
پیام ها
1- مصرف مال و دارایى در غیر مورد آن، کارى شیطانى ونوعى ناسپاسى است. الْمُبَذِّرِینَ‌ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ‌
2- مبذّر و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شود، نه آنکه مورد تقدیر و احترام قرار گیرد. «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ»
3- مؤمن با مؤمن برادر است، «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» «3» و اسرافکار با شیطان. إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ‌ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ‌
4- تبذیر، نشانه‌ى کفران و ناسپاسى است، نه نشانه‌ى سخاوت و بخشندگى. الْمُبَذِّرِینَ‌ ... لِرَبِّهِ کَفُوراً [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.