از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «املاق»
«املاق» به معناى فقر و ندارى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 115 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «خطا»
در مفردات گفته است که «خطاة» به معناى انحراف از جهت است و این چند قسم تصور مى‏شود:
1- تصمیم به کارى بگیرد که اراده و انجامش شایسته نیست و بلکه زشت مى‏باشد، خلاصه تصمیم و اراده خطاء باشد، و این بارزترین مصداق خطاء است.

2- قسم دیگر خطاء این است که: آدمى کارى را اراده کند که انجامش خوبست، و لیکن آن طور که مى‏خواسته انجام نشده باشد، و بر خلاف اراده‏اش از آب درآید.

3- قسم بعدى خطاء، آنست که مانند قسم اول در اراده خطاء شود و ناشایسته را اراده کند، ولى اتفاقا خلاف آن از آب در آمده و کار نیکى انجام شود، چنین کسى در اراده‏اش «مخطى» و در عملش «مصیب» است، و او را براى اراده عمل زشت مذمت کرده و عمل نیکش را ستایش نمى‏کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 115 و 116 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نهی از کشتن فرزندان (چه دختر و چه پسر) از ترس خوارى و فقر
از آیه مورد بحث کشف مى‏شود که عرب غیر از مساله دخترکشى (وأد) یک سنت دیگرى داشته که به خیال خود با آن عمل هون و خوارى خود را حفظ مى‏کردند، و آن این بوده است که از ترس خوارى و فقر و فاقه فرزند خود را- چه دختر و چه پسر- مى‏کشته، و آیه مورد بحث و نظائر آن از این عمل نهى کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 116 و 117 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قتل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «املاق» در بیان امام صادق (علیه‌السلام)
ابن سنان از امام صادق (علیه‌السلام) در ضمن حدیثى مى‏گوید: خدمت آن حضرت عرض کردم: «املاق» چیست؟ فرمود: املاق به معناى افلاس است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 137 قالب : روایی موضوع اصلی : فقر- محرومیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برخورد باجنایات وقتل اولاد رسم جاهلی عرب - عبدالله عبداللهي
1 برخى عرب هاى جاهلى از بیم فقر و ناتوانى در تأمین هزینه ى زندگى، فرزندان خود را زنده به گور مى کردند و گاهى نیر به خاطر بیم از اسارت دختران در جنگ و به خاطر غیرت ناموسى، دختران را زنده در خاک پنهان مى کردند این آیه با اشاره به هر نوع قتل فرزندان این گونه جنایات را ممنوع و با فرهنگ غلط عرب جاهلى برخورد مى کند و خدمتى بزرگ به بشریت و به ویژه زنان مى نماید
2 فرزندکشى همواره در میان انسان ها به عنوان گناه شناخته مى شده است؛ چرا که فطرت انسان ها از این جنایت تنفر دارد
3 فرزندکشى تحت تأثیر یک حالت روانى و به خاطر بیم از نادارى بوده نه این که واقعاً این افراد فقیر بوده باشند؛ یعنى این مطلب توهمى بیش نبوده است مخور هول ابلیس تا جان دهد هم آن کس که دندان دهد نان دهد (سعدى)
4 رزق فرزندان و پدر و مادر آنها با خداست خدا منابع زیادى در زمین قرار داده که بشر را تأمین مى کند؛ پس چرا برخى افراد به جاى تلاش بیشتر و تأمین زندگى فرزندانشان، دست به نسل کشى مى زنند 5 اسلام و قرآن قرن ها قبل از تشکیل مجامع دفاع از حقوق کودکان، به این امر توجه کرده و حقوق کودکان را قبل از تولد و در مراحل شیرخوارگى و بعد از آن مشخص و از آنها دفاع نموده است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : قتل گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فرزندکشی از ترس فقر - علي باقري
وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً
دو نکته در این آیه وجود دارد
نکته ی 1 : از ضمیر " هم " در واژه های نَرْزُقُهُمْ و قَتْلَهُمْ می توان فهمید که این کشتن فرزندان منحصرا به زنده ه گور کردن دختران اشاره نمی کند بلکه فرزندان دختر و پسر را شامل می شود زیرا اگر منظور کشتن دختران بود باید می فرمود قَتلَهنَّ .و نرزقهن
نکته 2 : نکته دوم در " کان " در عبارت کانَ خِطْأً کَبیراً نهفته است . یعنی این کار اشتباه از قدیم بوده و تا زمانی که بشر در روی زمین زندگی می کند همچنان ادامه خواهد داشت و اختصاص به اعراب ندارد . کما اینکه می بینیم این قتل امروزه به شکل سقط جنین همچنان ادامه دارد . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی ، روایات و خود قرآن قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره اسراء گوینده : علی باقری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.