● معنای کلمه «زهوق»
در مجمع البیان گفته کلمه «زهوق» به معناى هلاکت و بطلان است، وقتى گفته مىشود: «زهقت نفسه» معنایش این است که جانش بیرون آمد، گویى اینکه جانش به سوى هلاکت بیرون شد، این بود کلام صاحب مجمع، و معناى آیه روشن است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این مطلب در مجمع البیان (ج 4، ص 86، جزء 15 چاپ بیروت) بیان شده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج13، ص: 243 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نابودی باطل وعدهای است حتمی
در این آیه که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را امر مىکند به اینکه ظهور حق را به همه اعلام کند، و چون آیه شریفه در سیاق آیات قبلى یعنى از آیه «وَ إِنْ کادُوا لَیَفْتِنُونَکَ» (إسراء/73) تا آخر سه آیه واقع شده این معنا از آن استفاده مىشود که منظور از آن این است که مشرکین را دلسرد نموده و اعلام کند که براى همیشه از او مایوس باشند، و یقین کنند که دیگر به هیچ وجه زورشان به آن جناب نمىرسد.
باز آیه شریفه دلالت بر این دارد که هیچ وقت باطل دوام نمىیابد، هم چنان که در جاى دیگر راجع به این معنا فرموده «وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ» (إبراهیم/26).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج13، ص: 243 و 244 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حق |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پیروزی نهایی با حق است -
مرتضي حاجي احمدي
1- براى آیه شریفه، مصادیقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکّه و شکستن بتها ذکر شده است که در همه ى آنها باطل شکست خورده است.
2- فناى باطل و بقاى حق یک سنّت وقانون الهى است هر چند پیروان حقّ کم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا که حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانى است.
💐 ... فامّا الزَبَد فیذهب جُفاءً و امّا ما ینفع النّاس فَیَمکث فى الارض ... رعد/17
💐... نقذِف بالحقّ على الباطل فیَدمغه .... انبیاء/ 18
ما حقّ را بر سر باطل مى کوبیم و آن را نابود مى سازیم.
3- حضرت پیامبر(ص) باید با قاطعیّت، پیروزى نهایى حقّ را به مردم اعلام کند. «قل جاء الحق»
4- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. «جاء...زهق» اضمحلال و نابودى باطل، تنها در پرتو ظهور و به میدان آمدن حق میسر است.
5- از جلوه ها و مانورهاى باطل نباید هراسید که دوامى ندارد. «کان زهوقاً»
6- اعلام پیروزى قطعى حق بر باطل، مایه امید مؤمنان و یأس مشرکان و باطل گرایان است.🌷
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حق |
گوینده : مرتضی حاجی احمدی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پیروزى حق پویان و نابودى باطل گرایان -
عبدالله عبداللهي
1 قانون پیروزى حق و نابودى باطل در طول تاریخ و در مورد همه ى ملت ها جارى است
2 باطل، صولت و دولتى دارد و کرّ و فرّى نشان مى دهد ولى همچون کف روى آب عمرش کوتاه است و سرانجام پیروزى از آنِ حق پویان است
3 اصولاً باطل نابود شدنى است؛ چرا که باطل با قوانین آفرینش هماهنگ نیست و سهمى از حقیقت ندارد، پس بى ریشه و میان تهى است و نمى تواند براى مدت طولانى دوام بیاورد
4 حق مى آید و باطل از بین مى رود؛ چرا که حق واقعیت دارد و همراه راستى، درستى و هماهنگ با قوانین آفرینش است و چنین حقیقتى پایدار است
5 در احادیث اهل بیت علیهم السلام روایت شده که این آیه اشاره به قیام امام مهدى علیه السلام است که در عصر ایشان دولت باطل برچیده مى شود البته این گونه احادیث مصداق کامل این آیه را بیان مى کند، ولى معناى آیه منحصر در این مورد نیست بلکه قانون کلى الهى است که در هر عصرى مصداقى دارد
6 این آیه نور امید را در دل مسلمانان زنده مى کند و آینده اى روشن براى بشریت و مظلومان جهان به تصویر مى کشد و به زندگى و مبارزات انسان ها معنا مى بخشد آرى؛ از نظر قرآن و اسلام، زندگى هدف دار، جهت دار و معنادار است و پیروزى نهایى با حق مداران است
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیروزی- فتح |
گوینده : عبدالله عبداللهی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.