از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مراد از «تصریف امثال»
«تصریف امثال» به معناى برگرداندن و دوباره آوردن و با بیانهاى مختلف و اسلوبهاى گوناگون ایراد کردن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 280 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «مثل»
«مثل» به معناى توصیف مقصود است به چیزى که آن را مجسم و ممثل کند و ذهن شنونده را به آن نزدیک گرداند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 280 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع کلمه «مِنْ»
کلمه «مِنْ» در جمله «مِنْ کُلِّ مَثَلٍ» براى ابتداء غایت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 280 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت تکرا کلمه «ناسِ» در آیه
جمله «أَکْثَرُ النَّاسِ»، اسم ظاهر «ناس» به جاى ضمیر «هم» به کار رفته، و در اصل «اکثرهم» بوده، و شاید جهت این تعبیر این بوده که خواسته است اشاره به این نکته کند که سرّ کفران ایشان همین است که ناسند هم چنان که در آیه «وَ کانَ الْإِنْسانُ کَفُوراً» (إسراء/67) نیز گذشت که کفران، خاصیت انسان بودن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 280 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کفر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تنوع وجامعیت قران کریم - عبدالله عبداللهي
1 برخى از مفسران این آیه را اشاره به یکى از جنبه هاى اعجاز قرآن، یعنى «جامعیت» آن مى دانند؛ زیرا قرآن با آن که کتابى محدود است، اما شامل اصول عقاید با دلایل متین عقلى و احکام و قوانین استوار، و نیز مباحث تاریخى صحیح و بیدارگر و اشارات علمى و عالى ترین مطالب اخلاقى و عرفانى مى شود
2 قرآن کتابى جامع عقاید، اخلاق، احکام، تاریخ و علم است، اما از هرکدام نمونه و مطالبى کلى بیان کرده و بسیارى از جزئیات را پیامبر صلى الله علیه و آله روشن کرده است؛ پس جامعیت قرآن بدان معنا نیست که در قرآن همه ى علوم و فنون و مطالب تاریخى با تمام جزئیات بیان شده باشد
3 اگر واژه ى «کفُور» را به معناى «منکران» بدانیم، مقصود از اکثریت مردم، همان کافران منکر قرآن هستند و اگر واژه ى «کفُور» را به معناى «ناسپاسان» بدانیم، مقصود از اکثریت مردم، ممکن است برخى مسلمانان و کافران باشند اما با توجه به سیاق آیات و این که برخى از آیات سوره ى اِسراء مکى است و واژه ى «ناس» در قرآن معمولاً به معناى انسان ها، بدون لحاظ ایمان به کار مى رود، روشن مى شود که تفسیر اول مناسب تر است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.