از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اتمام حجت بر مشرکین و عدم هدایت آنان
این آیه به طورى که از سیاق کلام برمى‏آید تتمه خطاب اخیر رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است که به وى مى‏فرمود: «قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ- بگو خدا گواه میان من و شما است» (إسراء/96) و در نتیجه معلوم مى‏شود آیه مورد بحث کنایه از این است که دیگر حجت بر ایشان تمام شده و ضلالتشان حتمى گشته و دیگر امیدى به هدایتشان نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 289 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کسی را که خدا گمراه کند دیگر هدایتگری برای او نیست
معناى آیه این مى‏شود که: اى رسول من! به مخالفین اعلام کن که دیگر حرفى با ایشان ندارى و دیگر علیه ایشان احتجاج و استدلال نخواهى داشت، زیرا هدایت کار خدا است که هیچکس در آن شرکت ندارد، پس هر کس که خدا هدایتش کند تنها او راه را یافته است و بس، و کسى که خدا گمراهش کرده باشد و براهش نینداخته باشد تو اى رسول من هرگز یاورى به غیر خدا برایش نخواهى یافت و خدا هم که ایشان را هدایت نمى‏کند، پس نه خدا ایشان را هدایت مى‏کند و نه غیر خدا یاوران دیگرى دارند، دیگر چه جاى بگومگوى با ایشان است؟ پس بیش از این خود را به امید هدایت شدن ایشان به زحمت نینداز.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 289 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت جمع آمدن کلمه «أَوْلِیاءَ»
اگر یار و یاور را بطور جمع آورده و فرموده «أَوْلِیاءَ» با اینکه اگر مفرد آورده بود مبالغه بیشترى را داشت براى اشاره به این بود که اگر به غیر خدا یاور دیگرى داشته باشند ناگزیر این یاور یا همان بتهاى ایشان است که خود بسیار زیادند، و یا سایر اسباب مادى عالم است که آنها نیز زیادند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 289 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بت و بت پرستی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجه تغییر سیاق به غیبت
در اینکه فرمود: «وَ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ» التفات از تکلم با غیر (ما) به غیبت (او) را به کار برده، و گرنه جا داشت بفرماید: «و من نهده فهو المهتد- هر که ما او را هدایت کنیم راه یافته است» چون هم قبل از این جمله سیاق، سیاق تکلم بود و مى‏فرمود: «ما از آسمان ملکى رسول مى‏فرستادیم» و هم سیاق جمله بعد که مى‏فرماید «وَ نَحْشُرُهُمْ- و ما ایشان را کر و کور محشور مى‏کنیم-». و در وسط این دو سیاق ناگهان سیاق را به غیبت تبدیل نموده فرمود: «و هر که خدا او را هدایت کند» و جهت این تبدیل سیاق شاید این باشد که اگر تبدیل نمى‏کرد و مى‏فرمود: «هر که ما هدایتش کنیم، و هر که ما گمراهش سازیم» باعث مى‏شد که شنونده گمان کند ملائکه هم در هدایت و گمراهى بندگان دخالت دارند، و در این دو امر با خدا شریکند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 289 و 290 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «عمى»
کلمه «عمى» جمع «اعمى» و به معناى کوران است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 290 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «بکم»
کلمه «بکم» جمع «ابکم» و به معناى لالان است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 290 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «صم»
کلمه «صم» جمع «اصم» و به معناى کران است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 290 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «خبت»
کلمه «خبت» از خبو النار به معناى سکونت و آرام شدن شراره آتش است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 290 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «سعیر»
کلمه «سعیر» به معناى زبانه آتش است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 290 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محشور شدن مشرکین بر روى خود
در تفسیر جمله «وَ نَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ عَلى‏ وُجُوهِهِمْ» از انس روایت کرده‏اند که گفت: شخصى از رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) پرسید: چطور مردم بر روى خود محشور مى‏شوند؟ فرمود آن کس که مردم را بر دو پا به راه انداخت نیز مى‏تواند بر رویشان براه اندازد.

علامه طباطبایی: در این معنا روایات دیگرى نیز هست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 299 قالب : روایی موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ره یافتگان واقعى و فرجام عذاب آلود گمراهان - عبدالله عبداللهي
1 هدایت و گمراهى انسان ها به دست خداست، این به معناى جبر نیست، بلکه بدان معناست که توفیق الهى در مورد هدایت یافتگان و عدم توفیق الهى در مورد گمراهان نقش اساسى دارد؛ البته خدا به کسانى توفیق هدایت مى دهد که از خود شایستگى نشان دهند و از کسانى سلب توفیق مى کند که با کردار ناپسند خود زمینه ى گمراهى خویش را فراهم سازند و این اراده و سنت الهى است نطفه ى پاک بباید که شود قابل فیض و ر نه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
2 گمراهان، «اولیاء» نخواهند داشت این تعبیر اشاره به خدایان پندارى یا وسایل متنوعى است که گمراهان بدانها پناه مى برند
3 گمراهان، بر صورت هایشان محشور مى شوند؛ یعنى مأموران عذاب این گمراهان را به صورت هایشان بر زمین مى کشند و یا این که گمراهان در رستاخیز قادر نیستند مستقیم راه بروند و ازاین رو همچون خزندگان بر صورت و سینه مى خزند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.