از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اخلاص در عمل
امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) فرمودند: اگر بنده‏ای عملی انجام ‌دهد که با آن رحمت خداوند و خانه آخرت را طلب‌کند آنگاه رضای احدی از مردم را هم در آن دخالت ‌دهد، مشرک است.

علامه طباطبایی: مراد از شرک در این روایات شرک خفی است که با اصل ایمان منافات ‌ندارد بلکه با کمال آن منافی است، همچنانکه خداوند تعالی فرموده است: «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» (یوسف/106). پس آیه شریفه با باطن خود شامل شرک خفی می شود نه به ظاهرش.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : اخلاص در عمل قالب : روایی موضوع اصلی : اخلاص گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیامبران انسانند
کلمه (انما)ی اولی رسول خداوند (صلّی الله علیه و آله) را منحصر در بشریت و در مانندی سایر بشرها می سازد، به طوری که هیچ چیزی زائد بر آنچه آنان دارند ندارد و هیچ زیادتی برای خود ادعا نمی کند. و این در حقیقت رد پندار مردم است که خیال می کنند هر که ادعای نبوت کرد ادعای الوهت و قدرت غیبی کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 556 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبران گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لزوم معاد برای دین ‌داری
جمله (فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ ...) مشتمل بر اجمال دعوت دینی است که همان عمل صالح برای رضای خداوند واحد بی شریک است و آنگاه این معنا را بر رجای لقای پروردگار متعال و بازگشت به سوی او متفرع کرده است. چون اگر حساب و جزائی در کار نباشد هیچ داعی و ملزمی نیست که افراد را به پیروی از دین و به دست آوردن اعتقاد و عمل صحیح وادارسازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 557 و 558 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اثبات معاد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخلاص در عبادت
ابن‌عباس گفت: عادت جندب‌ بن ‌زهر چنین بود که وقتی نماز می خواند یا روزه می گرفت یا تصدق می داد و مردم تعریفش می کردند خیلی خوشحال می شد و به همین جهت این کارها را بیشتر می کرد تا مردم بیشتر تعریفش ‌کنند. خداوند تعالی در مذمتش این آیه را فرستاد: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً».

علامه طباطبایی: نظیر این روایت، روایات دیگری بدون ذکر اسم شخص معینی وارد‌شده است و جا دارد که همه آن ها حمل بر انطباق آیه بر مورد شود نه اینکه نزول آیه را درخصوص مورد بدانیم، زیرا بعید به‌نظر می رسد که خاتمه یک سوره از سوره‏های قرآنی به خاطر سبب خاصی نازل‌شده باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 558 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : اخلاص گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخلاص در عمل
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: پروردگار شما می فرماید: من بهترین شریکم، پس هر کس در عمل خودش احدی از خلق مرا شریک من قرار دهد، من همه عمل او را به شریکم واگذار می کنم تا همه‏اش مال او باشد و هیچ عملی را از بنده‏ام قبول ‌نمی کنم مگر آنچه را که خالص برای من بیاورد، آنگاه این آیه را خواندند: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 558 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاص گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخلاص در عمل
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خداوند تبارک و تعالی فرموده است: من بهترین شریکم، هر کس در عمل خویش کسی را شریک من کند من آن را قبول‌نمی کنم مگر آنچه را که خالص برای من آورده باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 558 و 559 قالب : روایی موضوع اصلی : اخلاص گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخلاص در عمل
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خداوند تعالی فرموده است: من بهترین شریکم، هر کس عملی را هم برای من و هم برای غیر من بجا آورد، آن عمل مال آن کسی است که وی با من شریکش کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 559 قالب : روایی موضوع اصلی : اخلاص گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ریا در اعمال
رسول خداوند (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس نماز بخواند و ریا کند، شرک‌ کرده است و هر که روزه ‌بگیرد و ریاکند، شرک ورزیده است و هر که صدقه ‌دهد و ریاکند، شرک ‌ورزیده است. آنگاه این آیه را خواندند: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ ...».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 559 قالب : روایی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت آیه آخر سوره کهف
رسول خداوند (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: اگر از قرآن غیر از آیه آخر سوره کهف بر من نازل‌نشده بود، همان یک آیه برای امت من کافی بود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 559 قالب : روایی موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جامعیت آیه - سمانه عباس نژاد
در این آیه : توحید (إلهٌ واحد) ، نبوت (یوحَی إلَیَّ) ، و معاد (لِقاء رَبِّه) و نیز امید به رحمت الهی (یرجو) ، تلاش در رسیدن به آن (فلیعمل) و اخلاص در عمل (لا یشرک) آمده است . از این جهت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر تنها آیه آخر سوره کهف بر امت من نازل می شد برای آنان کافی بود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر همراه قالب : تفسیری موضوع اصلی : بلاغت قرآن گوینده : سمانه عباس نژاد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیدارشدن به موقع - ولي اله سوراني
به دور از تمام بحثها گفته شده هر کس که می خواهد بخوابد و در زمان مشخصی بیدار شود اگر قبل از خواب این آیه را بخواند در زمانی که می خواهد بیدار می شود البته ذکر این نکته به جاست که اگر یقین به خدا و قرآن نداشته باشیم بحث ممکن است فرق کند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : روایی موضوع اصلی : اراده گوینده : ولی اله سورانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.