از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نوع استثنا در آیه
استثنا، استثنای مفرغ است که مستثنی را از همه احوال و از همه زمان ها بیرون می کند و تقدیرش این است که «به هیچ چیز مگو- یعنی درباره هیچ چیز تصمیم مگیر- که من آن را فردا انجام‌ می دهم، این حرف را در هیچ حالی از احوال و در هیچ زمانی از ازمنه مزن مگر در یک حال و یک زمان و آن حال و زمانی است که کلام خود را معلق بر مشیت خداوند کرده باشی به اینکه گفته باشی: من این کار را فردا انجام می دهم، اگر خداوند بخواهد که انجام‌ می‌دهم و یا اگر خداوند نخواهد که انجام‌ نمی‌ندهم» و بالاخره معنای «ان شاء اللَّه» مقید ساختن عمل خویش به مشیت خداوند است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 377 و 378 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فراموشی یاد خداوند
مراد از «نسیان»، فراموش‌کردن استثنا (الا ان یشاء الله) است. و بنابراین مراد از «ذکر پروردگار» فراموش‌نکردن مقام پروردگار است. همان مقامی که به یاد آن بودن موجب استثنا می شود و آن مقام این است که خداوند تعالی قائم بر هر نفس و هر کاری که آن نفس می کند، است و خداوند است که کارهای نفوس را به آن ها تملیک‌کرده است و نفوس را بر آن قدرت‌داده است و از آنجایی که امر به یادآوری مطلق آمده است و معلوم‌نکرده است که چه نحو و با چه عبارتی به یاد خداوند بیفتید لذا استفاده می شود که منظور ذکر خداوند تعالی، ذکر به شان مخصوص به او می باشد، حال چه اینکه به لفظ باشد و چه به یاد قلبی و لفظ هم چه ان شاء اللَّه باشد و یا استغفار و چه اینکه آن را ابتدا بگوید و یا اگر یادش رفت و هنوز کلامش تمام نشده بود آن را بگوید و یا به منظور گفتن، آن کلام را دوباره تکرار‌ کند و یا آنکه اگر اصلا یادش نیامد تا کلام تمام شد همان کلام را در دل بگذراند و ان شاء اللَّه را بگوید حتی اگر فاصله زیاد شده باشد یا کم. همچنانکه در بعضی از روایات (الدرالمنثور، ج 4، ص 217) آمده است که وقتی آیه شریفه نازل شد، رسول خداوند (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: «ان شاء اللَّه»؛ و چه اینکه به لفظ استغفار و امثال آن باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 381 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ذکر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ذکر همیشگی خداوند
اشاره به کلمه «هذا» اشاره به ذکر خداوند بعد از فراموشی است و معنایش این است که «امیدوار باش که پروردگارت تو را به امری هدایت‌کند که رشدش از ذکر خداوند بعد از نسیان بیشتر باشد و آن عبارت است از ذکر دائمی و بدون نسیان.»

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 382 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ذکر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اطاعت از خداوند
مراد از خواستن خداوند اذن او است، یعنی حرفی نزنید که خداوند اذن خود را در آن اعلام نکرده باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزن ج13 ص380 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اطاعت صحیح- پیروی صحیح گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.