از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  کوروش، همان ذوالقرنین است
آنچه قرآن از وصف ذوالقرنین آورده است با این کوروش پادشاه ایران تطبیق می شود، زیرا اگر ذوالقرنین مذکور در قرآن مردی مؤمن به خداوند و به دین توحید بوده است، کورش نیز بوده است و اگر او پادشاهی عادل و رعیت‏پرور و دارای سیره رفق و رأفت و احسان بوده این نیز بوده است و اگر او نسبت به ستمگران و دشمنان مردی سیاستمدار بوده این نیز بوده است و اگر خداوند به او از هر چیزی سببی داده به این نیز داده است و اگر میان دین و عقل و فضائل اخلاقی وعده و عده و ثروت و شوکت و انقیاد اسباب برای او جمع کرده برای این نیز جمع‌کرده بود. و همانطور که قرآن کریم فرموده است کورش نیز سفری به سوی مغرب کرده است حتی بر لیدیا و پیرامون آن نیز مستولی شده است و بار دیگر به سوی مشرق سفر کرده است تا به مطلع آفتاب برسید و در آنجا مردمی دید صحرانشین و وحشی که در بیابآن ها زندگیمی کردند و نیز همین کورش سدی بناکرده است که به طوری که شواهد نشانمی دهد سد بناشده در تنگه داریال میان کوه‏های قفقاز و نزدیکی‌های شهر تفلیس است. این اجمال آن چیزی است که مولانا ابوالکلام‌آزاد گفته است. و همانطور که قرآن کریم فرموده کورش نیز سفری به سوی مغرب کرده حتی بر لیدیا و پیرامون آن نیز مستولی شده و بار دیگر به سوی مشرق سفر کرده تا به مطلع آفتاب برسید، و در آنجا مردمی دید صحرانشین و وحشی که در بیابان ها زندگی می کردند. و نیز همین کورش سدی بنا کرده که به طوری که شواهد نشان می دهد سد بنا شده در تنگه داریال میان کوه‏های قفقاز و نزدیکی های شهر تفلیس است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج:13 ص: 527 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ذوالقرنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) جعفری : کوروش ذوالقرنین یهودیها شاید باشه ولی ذا القرنین قرآن ابدا نیست، کوروش یه چیزی تو مایه های بخت النصر است و لطفا ایرانیان عزیز تعصب را کنار بگذارید و اینقدر از کسی که پهلوی به واسطه خواست غرب او را بزرگ کرده طرفداری نکنید، کوروش و داریوش در کتیبه هایی که به آنها منسوب است از چند خدا قدردانی کردند و مردم را در عقاید خودشان رها کرده است این در حال است که ذا القرنین در قرآن وقتی به قوم اول میرسد صحبت از عذاب و پاداش میکند.
2) جعفری : و یک مورد دیگر را اظافه کنم اینکه شما یک نگاهی به تخت جمشید بیاندازید سر ستونهای گاو را ببینید و سمبلهای دیگر که یاداور سمبلهای بابل باستان است
این گاو چیست که در قرآن سوره اول بقره آمده(سوره فاتحه بازکننده قرآن باشد) هخامنشیان گاو را در بالای همه ستونها قرار داده بودند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای ذکر
کلمه (ذکر) در پاسخ (بزودی ذکری از او را برای شما می خوانم) است و یا مصدر به معنای مفعول است و معنایش این است (بگو به زودی از سرگذشت ذوالقرنین مقداری مذکور را می خوانم) و یا مراد از ذکر قرآن است که در خود قرآن موارد زیادی به همین معنا آمده است و در نتیجه معنایش چنین می شود (بگو به زودی از او، یعنی از ذوالقرنین، و یا از خداوند تعالی قرآنی که همان آیات بعدی است می خوانم). معنای دومی روشن ‏تر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 498 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نازل‌ شدن آیات داستان ذوالقرنین
بعد از آنکه رسول خداوند (صلّی الله علیه و آله) مردم را از داستان موسی و همراهش و خضر خبرداد، عرض کردند داستان آن شخصی که دنیا را گردید و مشرق و مغرب آن را زیر پا گذاشت، بگو ببینیم چه کسی بوده است. خداوند تعالی آیات «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ ...» را نازل فرمود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 509 و 510 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : داستان ذوالقرنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ویژگی‌های ذوالقرنین
ابن‌الکواء در محضر امام علی (علیه السلام)، هنگامی که آن جناب بر فراز منبر بود، برخاست و گفت: یا امیرالمؤمنین ما را از داستان ذوالقرنین خبر‌ بده، آیا پیغمبر بود و یا ملک؟ و مرا از دو قرن او خبر ‌بده، آیا از طلا بود یا از نقره؟ حضرت فرمودند: نه پیغمبر بود و نه ملک و دو قرنش نه از طلا بود و نه از نقره. او مردی بود که خداوند را دوست می داشت و خداوند هم او را دوست داشت، او خیرخواه خداوند بود خداوند هم برایش خیر می خواست، و به این جهت او را ذوالقرنین خواندند که قومش را به سوی خداوند دعوت می کرد و آن ها او را زدند و یک طرف سرش را شکستند پس مدتی از مردم غایب شد و بار دیگر به سوی آنان برگشت، این بار هم زدند و طرف دیگر سرش را شکستند، و اینک در میان شما نیز کسی مانند او هست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 516 و 517 قالب : روایی موضوع اصلی : ذوالقرنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیغمبر بودن ذوالقرنین
شخصی از امام علی (علیه السلام) از ذوالقرنین پرسش نمود که آیا پیغمبر بوده است یا نه؟ ایشان فرمودند: از پیغمبرتان شنیدم که می فرمود: او بنده‏ای بود معتقد به وحدانیت خداوند و مخلص در عبادتش، خداوند هم خیرخواه او بود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 517 قالب : روایی موضوع اصلی : ذوالقرنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خصوصیات داستان ذوالقرنین
از داستان ذوالقرنین در قرآن چند خصوصیت و جهت جوهری استفاده می شود:
1- صاحب این داستان قبل از اینکه داستانش در قرآن نازل‌ شود، بلکه حتی در زمان زندگی اش ذوالقرنین نامیده می شد و این نکته از سیاق داستان یعنی جمله «یَسْئَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ» و «قُلْنا یا ذَا الْقَرْنَیْنِ» و «قالُوا یا ذَا الْقَرْنَیْنِ» به خوبی استفاده می شود (از جمله اول بر می آید که در عصر رسول خداوند (صلّی الله علیه و آله) قبل از نزول این قصه چنین اسمی بر سر زبان ها بوده است، که از آن جناب داستانش را پرسیده‏اند. و از دو جمله بعدی به خوبی معلوم می شود که اسمش همین بوده است که با آن خطابش کرده اند).
2- او مردی مؤمن به خداوند و روز جزا و متدین به دین حق بوده است که بنابر نقل قرآن کریم گفته است: «هذا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّی فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ وَ کانَ وَعْدُ رَبِّی حَقًّا» و نیز گفته: «أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ یُرَدُّ إِلی رَبِّهِ فَیُعَذِّبُهُ عَذاباً نُکْراً وَ أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ...» گذشته از اینکه آیه «قُلْنا یا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْناً» که خداوند اختیار تام به او می دهد، خود شاهد بر مزید کرامت و مقام دینی او می باشد و می فهماند که او به وحی و یا الهام و یا به وسیله پیغمبری از پیغمبران تایید می شده و او را کمک می کرده است.
3- او از کسانی بود که خداوند خیر دنیا و آخرت را برایش جمع‌ کرده بود. اما خیر دنیا، برای اینکه سلطنتی به او داده بود که توانست با آن به مغرب و مشرق آفتاب برود و هیچ چیز جلوگیرش نشود بلکه تمامی اسباب مسخر و زبون او باشند. و اما آخرت، برای اینکه او بسط عدالت و اقامه حق در بشر نموده است. به صلح و عفو و رفق و کرامت نفس و گستردن خیر و دفع شر در میان بشر سلوک کرد که همه این ها از آیه «إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَ آتَیْناهُ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ سَبَباً» استفاده می شود. علاوه بر آنچه که از سیاق داستان بر می آید که چگونه خداوند نیروی جسمانی و روحانی به او ارزانی داشته است .
4- او به جماعتی ستمکار در مغرب برخورد و آنان را عذاب ‌نمود.

5- سدی که بنا کرده است در غیر مغرب و مشرق آفتاب می‌باشد چون بعد از آنکه به مشرق آفتاب رسید پیروی سببی کرد تا به میان دو کوه رسیده است. و از مشخصات سد او علاوه بر اینکه گفتیم در مشرق و مغرب عالم نبوده این است که میان دو کوه ساخته شده است و این دو کوه را که چون دو دیوار بوده اند به صورت یک دیوار ممتد درآورده است. و در سدی که ساخته پاره‏های آهن و قطر به کار رفته است و قطعا در تنگنایی بوده است که آن تنگنا رابط میان دو قسمت مسکونی زمین بوده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 522 و 523 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان ذوالقرنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داستان ذوالقرنین در تاریخ
قدمای از مورخین هیچ یک در اخبار خود پادشاهی را که نامش ذوالقرنین و یا شبیه به آن باشد اسم ‌نبرده‏اند و نیز اقوامی به نام یاجوج و ماجوج و سدی که منسوب به ذوالقرنین باشد نام‌ نبرده‏اند. بله به بعضی از پادشاهان حمیر از اهل یمن اشعاری نسبت‌ داده‏اند که به عنوان مباهات نسبت خود را ذکر کرده است و یکی از پدران خود را که سمت پادشاهی «تبع» داشته را به نام ذوالقرنین اسم برده است و در سروده‏هایش این را نیز سروده است که او به مغرب و مشرق عالم سفرکرد و سد یاجوج و ماجوج را بنا نمود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 524 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان ذوالقرنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اختلافات در مورد داستان ذوالقرنین
اختلافات موجود در داستان ذوالقرنین:
1- اختلاف در خود ذوالقرنین است که چه کسی بوده است. بیشتر روایات برآنند که از جنس بشر بوده است و در الدرالمنثور (ج 4، ص 241) آمده است که فرشته‏ای آسمانی بوده و خداوند او را به زمین نازل کرده است و هرگونه سبب و وسیله‏ای در اختیارش گذاشته بود. و در کتاب خطط مقریزی از جاحظ نقل کرده است که در کتاب الحیوان خود گفت: ذوالقرنین مادرش از جنس بشر و پدرش از ملائکه بوده است. از آن جمله اختلاف در این است که وی چه سمتی داشته است. در بیشتر روایات آمده است که ذوالقرنین بنده‏ای از بندگان صالح خداوند بوده است، خداوند را دوست می داشت و خداوند هم او را دوست می داشت، او خیرخواه خداوند بود، خداوند هم در حقش خیرخواهی نمود. و در الدرالمنثور (ج 4، ص 241) آمده است که محدث بوده است یعنی ملائکه نزدش آمد و شد داشتند و با آن ها گفتگو می کرده است و در تفسیر عیاشی (ج 2، ص 340 ح 75) آمده است که پیغمبر بوده است.
2- اختلاف در اسم او است.
3- اختلاف در این است که چرا او را ذوالقرنین خوانده‏اند؟
4- اختلاف در سفر او به مغرب و مشرق است که این اختلاف از سایر اختلاف‌های دیگر شدیدتر است.
5- اختلاف درباره محل سد ذوالقرنین هست. در الدرالمنثور (ج 4، ص 444) از روایات آمده است که در مشرق است و در الدرالمنثور (از ابن اسحاق از ابن‌عباس) آمده است که در شمال است. مبالغه روایات الدرالمنثور (ج 4، ص 444) در این مورد به حدی رسیده است که بعضی گفته‏اند: طول سدّ که در بین دو کوه ساخته‌شده، صد فرسخ و عرض آن پنجاه فرسخ و ارتفاع آن به بلندی دو کوه است و در پی ریزی اش آن قدر زمین را کندند که به آب رسیدند و در درون سد صخره‏های عظیم، و به جای گل مس ذوب شده ریختند تا به کف زمین رسیدند و از آنجا به بالا را با قطعه‏های آهن و مس ذوب شده پرکردند و در لابلای آن رگه‏ای از مس زرد به‌کار بردند که چون جامه راه‌راه رنگارنگ گردید.
6- اختلاف روایات در وصف یاجوج و ماجوج است.
7- اختلافی است که در تاریخ زندگی سلطنت ذوالقرنین است.
8- اختلاف در مدت سلطنت ذوالقرنین است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص:510 تا 516 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان ذوالقرنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ذوالقرنین امام مهدی (عج) - سيد محمد جعفري
ذوالقرنین = صاحب دو امت(عصر) = صاحب امت(عصر) غیبت و ظهور = امام مهدی (عج)
در اینجا اشاره ای که به آینده شده موضوع ذوالقرنین را به آینده ربط میدهد

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : کتاب ذوالقرنین نوشته جناب آقای عبدالله مستحسن(اسم مستعار است، ایشان علاقه ای به شهرت ندارند، استاد دانشگاه) قالب : لغوی موضوع اصلی : امام- امامت گوینده : سید محمد جعفری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.