از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای مهد
کلمه (مهد) به معنای گهواره و سریری است که برای بچه ها درست می کنند و بچه ها را روی آن گذاشته و می خوابانند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 58 و 59 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نقش (کان)
ممکن است بگوئیم کلمه (کان) از دلالت بر زمان منعزل است چون کلام بویی از معنای شرط و جزا دارد زیرا در معنای آن این است که بگوئیم: کسی که کودک است گفتگوی با او ممکن نیست. و یا بگوییم: این کلمه برای دلالت بر زمان نیامده است بلکه برای این آمده است که بر ثبوت وصف برای موصوفش دلالت کند ثبوتی که اقتضا حتمیت و تحقق آن در موصوف و لزومش برای آن باشد نظیر همین کلمه در آیه «قُلْ سُبْحانَ رَبِّی هَلْ کُنْتُ إِلَّا بَشَراً رَسُولًا» (اسرا/93) یعنی بشریت و رسالت در من ثابت و متحقق است، پس هر چه که از بشری رسول (دیگر پیامبران رسل) برنخاسته از من نیز بر نمی آید.
و نیز مانند این کلمه در آیه «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» (اسرا/33) که معنای (إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً) این است که نصرت لازم برای او است و ما وصف گذشته را برای موصوفش لازم کردیم، پس معنای آیه مورد بحث این می شود: کیف نکلم صبیا فی المهد - چگونه با کودکی که واقعا کودک است و به همان حال هم هست گفتگو کنیم؟.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 59 و 60 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : داستان حضرت عیسی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای مهد
کلمه (مهد) به معنای گهواره و سریری است که برای بچه ‏ها درست می ‏کنند و بچه‏ها را روی آن گذاشته و می ‏خوابانند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 58 و 59 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نقش (کان)
ممکن است بگوئیم کلمه (کان) از دلالت بر زمان منعزل است چون کلام بویی از معنای شرط و جزا دارد زیرا در معنای آن این است که بگوئیم: کسی که کودک است گفتگوی با او ممکن نیست. و یا بگوییم: این کلمه برای دلالت بر زمان نیامده است بلکه برای این آمده است که بر ثبوت وصف برای موصوفش دلالت کند ثبوتی که اقتضا حتمیت و تحقق آن در موصوف و لزومش برای آن باشد نظیر همین کلمه در آیه «قُلْ سُبْحانَ رَبِّی هَلْ کُنْتُ إِلَّا بَشَراً رَسُولًا» (اسرا/93) یعنی بشریت و رسالت در من ثابت و متحقق است، پس هر چه که از بشری رسول (دیگر پیامبران رسل) برنخاسته از من نیز بر نمی ‏آید.
و نیز مانند این کلمه در آیه‏ «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» (اسرا/33) که معنای (إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً) این است که نصرت لازم برای او است و ما وصف گذشته را برای موصوفش لازم کردیم، پس معنای آیه مورد بحث این می ‏شود: کیف نکلم صبیا فی المهد - چگونه با کودکی که واقعا کودک است و به همان حال هم هست گفتگو کنیم؟.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 59 و 60 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : داستان حضرت عیسی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سخنوری حضرت عیسی درگهواره - عبدالله عبداللهي
حضرت مریم چون روزه‌ى سکوت گرفته بود، به خاطر وفاى به نذر به جاى سخن، اشاره کرد. «فَأَشارَتْ»
با اینکه اوّلین سخن عیسى علیه السلام درباره‌ى بندگى خدا بود، ولى پیروان او غلوّ کرده، او را خدا و فرزند خدا دانسته‌اند!
از امام باقر سؤال شد که آیا حضرت عیسى در گهواره نیز حجّت خدا بر مردم بود؟ حضرت فرمودند: عیسى علیه السلام نبىّ بود، امّا مرسل نبود تا آنکه به سن هفت سالگى رسید، مقام رسالت نیز به او اعطا شد. «1»
عیسى علیه السلام با یک جمله‌ى کوتاه، هم تهمت را از مادرش دور کرد، هم از آینده‌ى خود سخن گفت و هم به وظیفه‌ى آینده‌ى مردم اشاره کرد. إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ‌ ... جَعَلَنِی نَبِیًّا [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : حضرت عیسی (علیه‌السلام) گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : عنوان: توحید و بندگى خدا، راه مستقیم‏ است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.