از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اولئک الذین انعم الله علیهم من النبیین من ذریه ادم و ممن حملنا مع نوح و من ذریه ابرهیم و اسرئیل و ممن هدینا و اجتبینا اذا تتلی علیهم ایات الرحمن خروا سجدا و بکیا): (ایشان کسانی هستند که خدا به آنها موهبت داده ، ازفرزندان آدم آنها که همراه نوح بر کشتی سوار کردیم و از فرزندان ابراهیم و اسرائیل وآن کسانیکه آنها را هدایت کرده و برگزیده بودیم ، زمانیکه آیات خدای رحمان بر آنهاتلاوت می شد با حالت گریه به خاک افتاده و سجده می کردند)، (اولئک ) اشاره به افرادنامبرده در آیات قبل است ، (زکریا، یحیی ، مریم ، عیسی ، ابراهیم ، اسحاق ، یعقوب ،موسی ، هارون ، اسماعیل و ادریس علیهم السلام )، داستانهایی که در این سوره از انبیاءفوق ذکر شد، به عنوان مثل بوده و این آیه و دو آیه بعدی نتیجه آن مثلها است ، بنابر این (اولئک ) مبتدا، (الذین انعم الله علیهم ) صفت مبتدا و (اذا تتلی علیهم ...) خبر آن خواهدبود. در این آیه خدای سبحان اعلام نموده که بر این افراد انعام کرده و مطلق بودن نعمت دلالت می کند که همه نعمتها بر آنان احاطه دارد و اهل سعادت و فلاح هستند و ابدا هیچ جهت نقمت و مکروهی به آنان نمی رسد. می فرماید: اینها که نام بردیم و امثال ایشان که خداوند به آنها انعام کرده از انبیاء و ازکسانی هستند که ما آنها را هدایت و انتخاب کرده ایم و ایشان از ذریه آدم و از کسانی بوده اند که با حضرت نوح در کشتی بودند و خداوند در ذریه آنها برکت نهاده به حکم آیه ، (و جعلنا ذریته هم الباقین )، (و نژاد و اولاد او را در زمین باقی داشتیم ). و نیز از ذریه و فرزندان ابراهیم و یعقوب (اسرائیل ) که البته همه آنها از ذریه آدم هستند و شاید ذکر خاص بعد از عام اشاره به این مطلب باشد که نعمت سعادت و برکت نبوت بر نوع بشر پشت سر هم و یک بار پس از بار دیگر متوالیا نازل شده و بعضی دیگراز این افراد که مورد انعام الهی واقع شده اند، گروهی هستند که خداوند آنها را هدایت کرده و برگزیده و ایشان غیر انبیاء هستند. و در نهایت می فرماید: همه این افراد زمانیکه آیات ما، یعنی هر چیزی که شأنی ازشئون خدای تعالی را حکایت کند، برایشان تلاوت و ذکر می شود با کمال خضوع وخشوع و با حالت گریه به خاک می افتند. از طرف دیگر در سوره حمد این افرادی که مورد انعام الهی واقع شده اند، همان رهروان صراط مستقیم معرفی شده اند، و در سوره انعام نیز آنها را افرادی ایمن وهدایت شده معرفی نموده است ، لذا اصحاب صراط مستقیم ، مصون از غضب الهی وگمراهی هستند و ایمانشان را با ظلم نمی آمیزند و از هر خطری ایمن هستند و راه سعادت را پیموده و به سرمنزل بقاء در جوار حق نائل می شوند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - برگزیده تفسیر نمونه
سپس به صورت یک جمع بندى از تمام افتخاراتى که در آیات گذشته پیرامون انبیاء بزرگ و صفات و حالات آنها و مواهبى که خداوند به آنها داده بود، بیان گردید چنین مى‏گوید: «آنها پیامبرانى بودند که خداوند آنان را مشمول نعمت خود قرار داده بود» (أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ).

«که بعضى از فرزندان آدم بودند، و بعضى از فرزندان کسانى که با نوح در کشتى سوار کردیم و بعضى از دودمان ابراهیم و اسرائیل» (مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ).

منظور از «ذریه آدم» در این آیه، ادریس است که طبق مشهور، جد نوح پیامبر بود، و منظور از «ذریه کسانى که با نوح بر کشتى سوار شدند» ابراهیم است، زیرا ابراهیم از فرزندان سام فرزند نوح بوده.

و منظور از «ذریه ابراهیم» اسحاق و اسماعیل و یعقوب است، و منظور از «ذریه اسرائیل»، موسى و هارون و زکریا و یحیى و عیسى مى‏باشد.

سپس این بحث را با یاد پیروان راستین این پیامبران بزرگ تکمیل کرده، مى‏گوید: «و از کسانى که هدایت کردیم و بر گزیدیم (افرادى هستند که) وقتى آیات خداوند رحمان بر آنها خوانده شود به خاک مى‏افتند و سجده مى‏کنند، و سیلاب اشکشان سرازیر مى‏شود» (وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا).
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.