از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  علت دعای حضرت زکریا (علیه السلام)
تنها چیزی که حضرت زکریا (علیه السلام) را به دعا وادار کرد و آن دعای مذکور را نمود همان کرامتی بود که از خداوند نسبت به حضرت مریم (علیها سلام) مشاهده کرد و عبودیت و خلوصی بود که حضرت مریم (علیها سلام) نسبت به خدایش داشت. حضرت زکریا (علیه السلام) از مشاهده این وضع لذت برد و دوست داشت که ای کاش بعد از او هم فرزندی دارای قرب و کرامتی این چنین می داشت لیکن از سوی دیگر متوجه سالخوردگی و ناتوانی خود و پیری و نازایی همسرش شد و به یاد وارثانش که هیچ یک حال و وضعی چون حضرت مریم (علیها سلام) ندارند افتاد و دچار وجد و شعفی سوزان گردید و ناگهان جرقه ای در دلش شعله زد و به یاد این معنا افتاد که خدای تعالی تا این روز از زندگیش وی را به استجابت دعا و کفایت همه مهمات عادت داده بود، لذا دست به دعا بلند کرد و با دلی سرشار از امید ذریه ای طیب درخواست نمود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 10 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع فرزند حضرت زکریا (علیه السلام)
مقصود از جمله (وَلِیًّا یَرِثُنِی ...) فرزند صلبی است که از او ارث ببرد و مراد از جمله (وَلِیًّا یَرِثُنِی) فرزند پسر است همچنانکه در سوره آل عمران از آن به ذریه تعبیر فرموده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 10 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای ولی
منظور از ولی در آیه ذریه ای است که ولی در ارث است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 11 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای ارث بردن
بی شک متبادر به ذهن از ارث همان ارث بردن ما ترک میت از اموال و اسباب زندگی است. حال یا به خاطر اینکه این کلمه حقیقت در همان ارث مالی است و در غیر مال مجاز است چنانچه می گویند فلانی علم و شجاعت و زهد و سایر صفات معنوی را از پدرش ارث برده است و یا به خاطر این است که به ارث مال انصراف دارد هر چند که در ارث صفات هم حقیقت باشد. پس به هر حال لفظ، ظاهر در وراثت مال است لیکن با انضمامش به ولی متعین می شود که مراد از وارث تنها همان فرزند است، جمله (وَ إِنِّی خِفْتُ الْمَوالِیَ مِنْ وَرائِی) که قبل از جمله مورد بحث بود- به بیانی که به زودی خواهد آمد ان شاء اللَّه- این ظهور را تقویت می کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 11 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن اموال
بعد از آنکه ابو بکر تصمیم گرفت فدک را از حضرت فاطمه (علیها سلام) بگیرد و این خبر به ایشان رسید، آن حضرت نزد ابوبکر رفت و فرمود: «ای پسر ابی قحافه آیا در کتاب خدا آمده است که تو از پدرت ارث ببری و من نبرم؟ حرفی بیهوده می زنی آیا عمدا کتاب خدا را ترک کردید؟ و پشت سر انداختید؟ با اینکه در داستان یحیی بن زکریا (علیه السلام) می فرماید: «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ ...» (مریم/6).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 27 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن اموال
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: خدا رحمت کند برادرم زکریا را، ورثه می خواست چه کند و خدا رحمت کند برادرم لوط را که با داشتن خدا آرزوی داشتن رکن شدیدی می کرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 28 قالب : روایی موضوع اصلی : توکّل گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن فرزند حضرت زکریا (علیه السلام)
از ابن عباس روایت شده است که گفت: «زکریا بچه دار نمی شد، از خدا درخواست کرد که پروردگارا به من از ناحیه خودت ولی ای که از من و از آل یعقوب ارث ببرد کرامت کن» و منظورش این بود که از من مال مرا و از یعقوب نبوت را ارث ببرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 28 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای آل
کلمه (آل) در آل یعقوب به معنای خاصه، یعنی کسانی است که امرشان به او محول است، مانند فرزندان و خویشاوندان و سایران.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 9 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصداق یعقوب
کشاف (ج 3، ص 5) گفته است: منظور از (یعقوب) - به طوری که گفته شده است - فرزند اسحاق بن ابراهیم (علیه السلام) است. و مجمع البیان (ج 6، ص 502) گفته است: مراد یعقوب بن ماثان برادر عمران بن ماثان پدر حضرت مریم (علیها سلام) و همسر حضرت زکریا (علیه السلام) خواهر حضرت مریم (علیها السلام) بوده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 9 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبران گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن فرزند حضرت زکریا (علیه السلام)
کلمه (مِن) در جمله (مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) برای تبعیض است، هر چند که اگر ابتدائیه هم بگیریم صحیح است. بنابراین معنای (یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) این می شود: از من و از همسرم که یکی از افراد خاندان یعقوب است ارث ببرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 9 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخلاص در دعای حضرت زکریا (علیه السلام)
حضرت زکریا (علیه السلام) در دعایش موهبت الهی ای را که درخواست کرد مقید به قید (مِنْ لَدُنْکَ) نمود، چون از اسباب عادی مایوس شده بود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 9 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای رضا
اطلاق رضا در آیه اقتضا دارد که شامل علم و عمل هر دو شود. پس مراد آن کسی خواهد بود که هم اعتقادش و هم عملش مورد پسند باشد یعنی خدایا او را آراسته به علم نافع و عمل صالح گردان.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 9 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رضا گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت دعای حضرت زکریا (علیه السلام)
تنها چیزی که حضرت زکریا (علیه السلام) را به دعا وادار کرد و آن دعای مذکور را نمود همان کرامتی بود که از خداوند نسبت به حضرت مریم (علیها سلام) مشاهده کرد و عبودیت و خلوصی بود که حضرت مریم (علیها سلام) نسبت به خدایش داشت. حضرت زکریا (علیه السلام) از مشاهده این وضع لذت برد و دوست داشت که ای کاش بعد از او هم فرزندی دارای قرب و کرامتی این چنین می‏داشت لیکن از سوی دیگر متوجه سالخوردگی و ناتوانی خود و پیری و نازایی همسرش شد و به یاد وارثانش که هیچ یک حال و وضعی چون حضرت مریم (علیها سلام) ندارند افتاد و دچار وجد و شعفی سوزان گردید و ناگهان جرقه‏ای در دلش شعله زد و به یاد این معنا افتاد که خدای تعالی تا این روز از زندگیش وی را به استجابت دعا و کفایت همه مهمات عادت داده بود، لذا دست به دعا بلند کرد و با دلی سرشار از امید ذریه‏ای طیب درخواست نمود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 10 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع فرزند حضرت زکریا (علیه السلام)
مقصود از جمله (وَلِیًّا یَرِثُنِی ...) فرزند صلبی است که از او ارث ببرد و مراد از جمله (وَلِیًّا یَرِثُنِی) فرزند پسر است همچنانکه در سوره آل عمران از آن به ذریه تعبیر فرموده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 10 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای ولی
منظور از ولی در آیه ذریه‏ای است که ولی در ارث است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 11 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای ارث بردن
بی‏شک متبادر به ذهن از ارث همان ارث بردن ما ترک میت از اموال و اسباب زندگی است. حال یا به خاطر اینکه این کلمه حقیقت در همان ارث مالی است و در غیر مال مجاز است چنانچه می‏گویند فلانی علم و شجاعت و زهد و سایر صفات معنوی را از پدرش ارث برده است و یا به خاطر این است که به ارث مال انصراف دارد هر چند که در ارث صفات هم حقیقت باشد. پس به هر حال لفظ، ظاهر در وراثت مال است لیکن با انضمامش به ولی متعین می‏شود که مراد از وارث تنها همان فرزند است، جمله (وَ إِنِّی خِفْتُ الْمَوالِیَ مِنْ وَرائِی) که قبل از جمله مورد بحث بود- به بیانی که به زودی خواهد آمد ان شاء اللَّه- این ظهور را تقویت می‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 11 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن اموال
بعد از آنکه ابو بکر تصمیم گرفت فدک را از حضرت فاطمه (علیها سلام) بگیرد و این خبر به ایشان رسید، آن حضرت نزد ابوبکر رفت و فرمود: «ای پسر ابی قحافه آیا در کتاب‏ خدا آمده است که تو از پدرت ارث ببری و من نبرم؟ حرفی بیهوده می ‏زنی آیا عمدا کتاب خدا را ترک کردید؟ و پشت سر انداختید؟ با اینکه در داستان یحیی بن زکریا (علیه السلام) می‏فرماید: «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ ...» (مریم/6).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 27 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن اموال
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: خدا رحمت کند برادرم زکریا را، ورثه می‏خواست چه کند و خدا رحمت کند برادرم لوط را که با داشتن خدا آرزوی داشتن رکن شدیدی می‏کرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 28 قالب : روایی موضوع اصلی : توکّل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن فرزند حضرت زکریا (علیه السلام)
از ابن عباس روایت شده است که گفت: «زکریا بچه ‏دار نمی‏شد، از خدا درخواست کرد که پروردگارا به من از ناحیه خودت ولی ای که از من و از آل یعقوب ارث ببرد کرامت کن» و منظورش این بود که از من مال مرا و از یعقوب نبوت را ارث ببرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 28 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای آل
کلمه (آل) در آل یعقوب به معنای خاصه، یعنی کسانی است که امرشان به او محول است، مانند فرزندان و خویشاوندان و سایران.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 9 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصداق یعقوب
کشاف (ج 3، ص 5) گفته است: منظور از (یعقوب) - به طوری که گفته شده است - فرزند اسحاق بن ابراهیم (علیه السلام) است. و مجمع البیان (ج 6، ص 502) گفته است: مراد یعقوب بن ماثان برادر عمران بن ماثان پدر حضرت مریم (علیها سلام) و همسر حضرت زکریا (علیه السلام) خواهر حضرت مریم (علیها السلام) بوده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 9 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبران گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث بردن فرزند حضرت زکریا (علیه السلام)
کلمه (مِن) در جمله (مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) برای تبعیض است، هر چند که اگر ابتدائیه هم بگیریم صحیح است. بنابراین معنای (یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) این می‏ شود: از من و از همسرم که یکی از افراد خاندان یعقوب است ارث ببرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 9 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخلاص در دعای حضرت زکریا (علیه السلام)
حضرت زکریا (علیه السلام) در دعایش موهبت الهی ای را که درخواست کرد مقید به قید (مِنْ لَدُنْکَ) نمود، چون از اسباب عادی مایوس شده بود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 9 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای رضا
اطلاق رضا در آیه اقتضا دارد که شامل علم و عمل هر دو شود. پس مراد آن کسی خواهد بود که هم اعتقادش و هم عملش مورد پسند باشد یعنی خدایا او را آراسته به علم نافع و عمل صالح گردان.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 9 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رضا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وارث - منصور حميل پور
در آیات قرآن، گاهى مراد از ارث، علم است: «و اورثنا بنى ‏اسرائیل الکتاب»(8) و گاهى حکومت: «و ورث سلیمان داود»(9) ولى هر جا که دلیل خاصى نباشد، مراد از ارث، مال است. چنانکه در این آیات، مراد از «یَرِثُنى»، فرزندى است که از پدر ارث مى‏برد.(10)
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: میراث خداوند از بنده‏ ى مؤمن، فرزند صالحى است که پس از مرگ او، خدا را عبادت کند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(11)
کلمه‏ ى «رَضى» هم به معناى مرضىّ خداوند است و هم به معناى محبوب مردم. مقام رضایت خدا از انسان و انسان از خدا، بالاترین مقام‏ها و فوز عظیم است
9) نمل، 16.
10) تفسیر کبیرفخررازى.
11) تفسیر نورالثقلین. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : منصور حمیل پور
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.