از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 2 حزب : 1 جزء : اول سوره : بقرة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  متقیان،کافران و منافقان - ستوده بيات
قرآن در آغاز سوره بقره ، مردم را نسبت به پذیرش آیین اسلام به سه گروه تقسیم می‏ کند و مجموع بحث او درباره این سه گروه در آیه بیستم از سوره پایان می‏ پذیرد. این سه گروه عبارتند از :
1. متّقیان و پرهیزگاران. گفتگوی او درباره این گروه در آیه پنجم به پایان می ‏رسد.
2. کافران. کسانی که درست نقطه مقابل گروه متقیان می ‏باشند و بحث او درباره این گروه در آیه هفتم ، به پایان می ‏رسد.
3. منافقان و گروه دوچهره. کسانی که به ظاهر ایمان آورده و در باطن ، جزء کافران می ‏باشند و حکم ستون پنجم در میان مسلمانان را دارند. بررسی قرآن درباره این گروه از آیه هشتم آغاز شده و در آیه بیستم پایان می ‏یابد.

بنابراین درباره متقیان ، پنج آیه ؛ در مورد کافران دو آیه و درباره منافقان سیزده آیه ؛ در آغاز سوره بقره نازل گردیده است. این که خداوند گفتار خود را درباره کافران در دو آیه ، ولی درباره دو چهره ‏ها در سیزده آیه خلاصه می‏ کند ، خود گواه روشن بر اهمیت شناخت منافقان است که از نظر موضع‏ گیری ، به مراتب خطرناک ‏تر از کافران می ‏باشند
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : آیت الله جعفر سبحانی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعجاز قرآن - عفَت باقرزاده يزدجي
یکی از محققین مصری بنام رشاد خلیفه در مورد حروف مقطعه تحقیق نموده وبه این نتیجه رسیده که سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز میشوند نسبت تعداد این حروف به حروف دیگر در آن سوره بیشتر است لذا به این نتیجه میرسیم که قرآن محصول فکر بشر نیست و باید سازنده آن ماورای فکر بشر باشد تا بتواند این نظم را در کلمات قرآن محاسبه نماید . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : حروف مقطعه گوینده : عفَت باقرزاده یزدجی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «الم» رمز و اشاره است -پیام - حاجيه تقي زاده فانيد
«الم» رمز و اشاره است بین خدا و حبیب خود، محمّد (ص) که خواسته است هیچ کس غیر از خود و رسولش، از آن آگاه نشود [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : لغوی موضوع اصلی : حروف مقطعه گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : تکراری است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقامو عظمت - سيد مصطفي فاطمي کيا
- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلک» در ادبیات عرب، «ذلک» اسم اشاره به دور است. در اینجا به قرآن که در پیش روى ماست، با «ذلک» اشاره مى‏کند که از عظمتِ دست نایافتنى قرآن حکایت مى‏کند.
2- راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جمله‏ى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحکام قرآن است.
3- توانِ قرآن بر هدایت پرهیزکاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است. «هدى للمتقین»
4- تنها افراد پاک وپرهیزکار، از هدایت قرآن بهره‏مند مى‏شوند. «هدى للمتقین» هرکس که ظرف دلش پاکتر باشد، بهره‏مندى و نورگیرى او بیشتر است.(114)114) هدایت داراى مراحل و قابل کم و زیاد شدن است. «والذین اهتدوا زادهم هدى» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : پیام مربوط به آیه 2 است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حروف مقطعه - مهدي صادقي حسن آبادي
درباره‏ى حروف مقطّعه، اقوال مختلفى بیان شده است، از جمله:
1. قرآن، معجزه‏ى الهى از همین حروف الفبا تألیف یافته که در اختیار همه است، اگر مى‏توانید شما نیز از این حروف، کلام معجزه‏آمیز بیاورید.
2. این حروف، نام همان سوره‏اى است که در ابتدایش آمده است.
3. این حروف، اشاره به اسم اعظم الهى دارد.(98)
4. این حروف، نوعى سوگند و قسم خداوند است.(99)
5. این حروف، از اسرار بین خداوند و پیامبر است.(100) ومطابق بعضى روایات رموزى است که کسى جز خداوند نمى‏داند.(101)
امّا شاید بهترین نظر همان وجه اوّل باشد. زیرا در میان یکصد و چهارده سوره قرآن، که 29 سوره آن با حروف مقطّعه شروع مى‏شود، در بیست و چهار مورد بعد از این حروف، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است. چنانکه در این سوره به دنبال «الم»، «ذلک الکتاب» آمده و به عظمت قرآن اشاره شده است.
در آغاز سوره شورى نیز حروف مقطّعه‏ى «حم عسق» آمده است که بعد از آن مى‏فرماید: «کذلک یُوحى الیک والى الّذین مِن قبلک اللّه العزیزُ الحکیم» خداوندِ عزیز و حکیم، این چنین بر تو و پیامبران پیش از تو وحى مى‏کند. یعنى وحى خداوند نیز با استفاده از همین حروف است. حروفى که در دسترس همه افراد بشرى است. البتّه خداوند با این حروف، کتابى نازل کرده که معجزه است. آیا انسان نیز مى‏تواند چنین کتابى فراهم کند؟!
آرى، خداوند از حروف الفبا، کتاب معجزه نازل مى‏کند، همچنان که از دل خاک صدها نوع میوه و گل و گیاه مى‏آفریند و انسان مى‏سازد. ولى نهایتِ هنر مردم این است که از خاک و گل، خشت و آجر بسازند!

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی قالب : فلسفی موضوع اصلی : حروف مقطعه گوینده : مهدی صادقی حسن آبادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیة الکرسی - مرتضي عزتيان
از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند : کدام یک از سوره های قرآن برتر است؟ فرمودند :«سوره بقره»،عرض

کردند کدام آیه از آیات سوره بقره افضل است؟ فرمود :« آیة الکرسی.» (برگزیده تفسیر نمومه ج۱ ص ۳۵)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : برگزیده تفسیر نمومه قالب : روایی موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : مرتضی عزتیان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کلامی بسیار مهم در مورد رای به تفسیر قرآن از مرحوم علامه استاد آیت الله حاج سید ابراهیم بروجردی رحمة الله علیه - داريوش بيضايي
بسم الله الرحمن الرحیم
نکته بسیار مهمی که لازم است تذکر دهم آنستکه خوانندگان گرامی بدانند که روش تفسیر بنده در تفسیر قرآن فقط طبق امر و دستور پروردگار و ائمه معصومین میباشد چنانچه خداوند در سوره آل عمران آیه 5 می‌فرماید: و ما بعلم تاویل (تاویل متشابهات قرآن را کس نداند جز خداوند و ائمه اطهار).
ابن بابویه در فقیه بسند خود از رسول اکرم(ص) روایت کرده که حضرت فرمود: خداوند جدال کنندگان در دین و قرآن را بزبان هفتاد پیغمبرش لعنت نموده و فرمود هر کس در آیات قرآن جدل کند کافر است زیرا خداوند بصراحت می‌فرماید ” و ما یجادل فی آیات الله الاالذین کفروا ” هر آنکه قرآن را برای خود تفسیر کند بخداوند افترا و دروغ بسته.
و عیاشی در تفسیرش بسند خود از حضرت باقر(ع) روایت کرده فرمود: هر که به رای خود قرآن را تفسیر کند اگر بر سبیل اتفاق راست گفته باشد اجر و پاداشی نخواهد داشت و اگر خطا کند آن مقدار از خداوند دور شود که آسمان از زمین دور است و فرمود آنچه را یقین دارید که از ما رسیده بگویید و از گفتار هر چه نمی دانید پرهیز کنید چرا که خداوند داناتر است.
و نیز عیاشی بسند دیگر خود از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود: چه بسیار دور است تفسیر قرآن از عقل های مردم.
و بسند دیگر از حضرت رضا(ع) روایت کرده فرمود: اظهار نظر در قرآن و کتاب خدا کفر است.
و در کافی بسند خود از حضرت صادق(غ) روایت کرده فرمود: نمی زند کسی آیه ای از آیات قرآن را به آیه دیگر مگر آنکه کافر میشود.

در بصائر الدرجات بسند خود از سعدبن ظریف خفاف روایت کرده عرض کردم خدمت حضرت باقر(ع) در حق کسیکه از شما علوم و احکامی را یاد گرفته سپس آن را فراموش کند چه میفرمایید؟
حضرت فرمودند: حجتی بر او نیست, حجت بر کسی است که احادیثی از ائمه شنیده باشد و انکار کند و یا روایتی از ناحیه ما به او رسیده باشد و آن را تکذیب کند و به آن اعتقاد نکند در اینصورت آن شخص کافر است اما آنکه احادیث ما را فراموش کرده حجت از او برداشته شده است.
و نیز بسند دیگری از امیرالمومنین(ع) روایت کرده فرمود به اصحاب خود, بر شما باد بدوری کردن از تفسیر قرآن به رای خودتان و بدانید آنچه را که ما گفته ایم چه بسیار تفسیریست که شباهت دارد به گفتار بشر و حال آنکه قرآن کلام خدا است و هرگز مشابه گفتار خلق نباشد چنانچه مخلوقات شباهتی بخالق خود ندارند و افعال خدا هم به افعال بشر شبیه نیست پس کلام خداوند هم شباهتی به گفتار عام نخواهد داشت و هر گاه به رای خود تفسیر کنید گمراه و هلاک خواهید شد.
از این جهت ما در این تفسیر از نقل نظر و رای فاسده مردم و بیانات فلاسفه و عرفا دوری جسته و صرفنظر نمودیم و هرگز بیان نکردیم چه این عمل تجاوز کردن از امر خداوند و ائمه باشد چنانچه بیان شد بر خلاف بعضی از معاصرین و مفسرین که آنان اساسشان در تفسیر بر سفسطه و مغالطه باشد عقل و منطق را شاهد گفتار و رای خویش قرار میدهند ولی بطور کلی از دایره استدلال و اصول دانش دور گشته و لذا هر گاه به احادیث و روایات و فرموده های آل عصمت و طهارت ائمه هدی بر میخورند اگر آنها را مطابق سلیقه و مقصود خود نیابند یا آن حدیث را تکذیب و یا صرفنظر کنند و آن احادیث را گاهی به ضعف سند و زمانی به ضعف دلالت و بعضی اوقات نسبت دادن به راویان به غلو و چیزهای دیگر عاقبت تکذیب و یا تحلیل غلط بکنند خود را در زمره اشخاصیکه خداوند در آیه 48 سوره نساء فرموده قرار میدهند ” یحرفون الکلم عن مواضعه”
و این جماعت هر وقت موضوع و مطلبی را خواستند رواج بدهند کتاب و قرآن را به میل و هوای نفسانی خود تفسیر و تاویل کنند تا شاهد مدعای باطل خویش باشند اینها کسانی هستند که پروردگار در حق آنها می‌فرماید ” فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا ما عندالله و ما هو [ نظرات / امتیازها ]
منبع : منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : تفسیری موضوع اصلی : تفسیر به رأی گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیه یک سوره بقره و رابطه با بسم الله الرحمن الرحیم - بنده خدا بنده خدا
💖 بسم الله الرحمن الرحیم 💖
#رابطه_ایات
#درس‌هایی_از_قرآن

آیات :
1) بِسْمِ اللَّٰهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیم
2) الم ( الف . لام . میم )

در آیه اول حروف الم چه معنایی دارد ؟
الف یا ٰ : پنج بار
در الف اول (ا)لله
در لام وسط ال(لٰ)ه
در (ا)لرحمن
در الرح(مٰ)ن
در (ا)لرحیم

لام : چهار بار
در ا(لل)ه ، ۲ بار
در ا(ل)رحمن
در ا(ل)رحیم

میم : سه بار
در بس(م)
در الرح(م)ن
در الرحی(م)

توضیح الف :
سه بار الف ( ا ) اول آمده
دو بار ٰ یکی مانده به آخر آمده
یعنی نظم خاص

توضیح لام :
بازم سه بار الف ( ا ) اول آمده
اما لام مثل تقسیم ابتدا عدد ۲ بار اومده
سپس یک بار و یک بار
جالب است ؛ یکبار و یکبار بعد آن کلمه ( ر )

نکته :
رحمن ( صفت عام ) رحیم ( صفت خاص )
افراد عام ( عوام ) ، افراد خاص ( خواص )

توضیح میم :
برعکس دو مورد قبل
میم که کلمه آخر ( الم ) است
دو بار میم آخر آمده ، یکبار یکی مانده به آخر

الف ۵ لام ۴ میم ۳
بازم جالب است :
از میان سه عدد ، مجذور وسط عدد مشترک است !
میانه در میانه
۲ × ۲
توضیح :
در مورد الف : ۲ بار ٰ آمده
درمورد لام : ۲ بار در الله آمده
در مورد میم : ۲ بار در آخر آمده
۲×۲ حالا مشترک شده و شده ۲×۲×۲

یعنی ترتیب :
ابتدا ۵ ، ۴ ، ۳ ...
سپس ۲ ، ۳ ...

بهترین کلمه آیات رو استخراج میکنیم :
الله یا الف و لام و لام و ه
دو مورد در الم مشترک شد :
الف و لام
کلمه الله خاصیتش چیست با توجه به الف و لام :
الف رو برمیداریم میشه ، لله
بازهم یعنی خدا
لام رو برداریم
میشه له
بازهم یعنی خدا
لام رو برمیداریم میشه ه
در عربی هو یا ه به او معنی می‌شود
بازهم میشه خدا
ه رو برمیداریم میشه .
نقطه
بازهم یک یا یک نقطه میشه خدا
نقطه رو برمیداریم
میشه هیچ !
دنیا از ماده تاریک ( فلق آیات ۱ تا ۳ ،،، نور آیه ۱ یا ... ) یا هیچ بوجود اومده
یعنی بازهم می‌رسیم به آفریننده دنیا ( خدا )
تا اینجا کافی هست اگر نظری بود پذیرا هستم .
⏪⏪⏪ ⏪⏪⏪ ⏪⏪⏪ ⏪⏪⏪ ⏪⏪⏪ ⏪⏪⏪
✅ امام صادق (ع) فرمود :
"الم" ، رمز و اشاره ای است میان خدا و حبیب او محمد (ص) خواسته تا کسی جز او بر آن آگاه نگردد آن را به صورت حروف درآورده تا آن رموز را از چشم اغیار دور نگاه دارد و تنها بر دوست روشن و ظاهر سازد .

✔ منبع :
ابن طاووس ، سعد السعود ، ص 217 ، چاپ نجف

#دانش_خدایی
💖 #یا_علی_مدد 💖
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : افلا یتفکرون قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره بقره گوینده : بنده خدا بنده خدا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.