از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ضمیر اشاره دور چرا؟ - محمد نيک روان
2) 1- چرا در این آیه از ضمیر اشاره دور (ذلک- آن کتاب) استفاده شده در صورتی که بهتر بود از ضمیر اشاره نزدیک یعنی (هذا- این کتاب) استفاده می شد؟
[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : محمد نیک روان
  تفسیر ذلک الکتاب - محمد نيک روان
2) 1- حدیثی را شنیده ام اما می خواستم بدانم این حدیث مستند می باشد یا خیر ؟
از امام معصوم روایت شده پیامبر در تفسیر این آیه به حضرت علی (ع) فرمودند : یا علی انت ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ.
لطفا اگر چنین حدیثی وجود دارد ودرست می باشد سند ومدرک ان را هم ذکر کنید .
با تشکر [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : ولایت گوینده : محمد نیک روان
  کتاب - مرتضي عبدالعلي واحد
2) کتاب به معنى مکتوب و نوشته شده است ، و بدون تردید منظور از کتاب در آیه مورد بحث قرآن مجید است
در اینجا این سؤ ال پیش مى آید که مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود؟ در پاسخ این سؤال این احتمال وجود دارد که تعبیر به کتاب اشاره به مکتوب بودنش در ((لوح محفوظ)) باشد
[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : کلمه گوینده : مرتضی عبدالعلی واحد
  چرا هدایت قرآن ویژه پرهیزکاران است ؟ - مسعود ورزيده
2)
مسلمان قرآن براى هدایت همه جهانیان نازل شده ، ولى چرا در آیه فوق هدایت قرآن مخصوص پرهیزکاران معرفى گردیده ؟ علت آن این است که تا مرحله‏اى از تقوا در وجود انسان نباشد ( مرحله تسلیم در مقابل حق و پذیریش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است ) محال است انسان از هدایت کتابهاى آسمانى و دعوت انبیاء بهره بگیرد .
به تعبیر دیگر : افراد فاقد ایمان دو گروهند : گروهى هستند که در جستجوى حقند و این مقدار از تقوا در دل آنها وجود دارد که هر جا حق را ببینند پذیرا مى‏شوند.
گروه دیگرى افراد لجوج و متعصب و هوا پرستى هستند که نه تنها در جستجوى حق نیستند بلکه هر جا آن را بیابند براى خاموش‏کردنش تلاش مى‏کنند.
مسلما قرآن و هر کتاب آسمانى دیگر تنها به حال گروه اول مفید بوده و هست و گروه دوم از هدایت آن بهره‏اى نخواهند گرفت.
و باز به تعبیر دیگر : علاوه بر فاعلیت فاعل قابلیتقابل نیز شرط است ، هم در هدایت تکوینى و هم در هدایت تشریعى.
زمین شوره‏زار هرگز سنبل بر نیارد ، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد ، بلکه باید زمین آماده باشد تا از قطرات زنده کننده باران بهره گیرد.
سرزمین وجود انسانى نیز تا از لجاجت و عناد و تعصب پاک نشود ، بذر هدایت را نمى‏پذیرد ، و لذا خداوند مى‏فرماید : قرآن هادى و راهنماى متقیان است.


[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : تسلیم گوینده : مسعود ورزیده
  معنى کتاب - مسعود ورزيده
2) معنى کتاب
کتاب به معنى مکتوب و نوشته شده است ، و بدون تردید منظور از کتاب در آیه مورد بحث قرآن مجید است .
در اینجا این سؤ ال پیش مى آید که مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود؟ در پاسخ این سؤ ال مى گوئیم نوشته شدن تمام قرآن لازم نیست چرا که قرآن هم به کل این کتاب گفته مى شود و هم به اجزاء آن .
به علاوه ((کتاب )) گاهى به معنى وسیعترى اطلاق مى شود به معنى مطالبى که درخور نوشتن است و به صورت مکتوب بیرون خواهد آمد، هر چند تا آن زمان نوشته نشده باشد، در سوره ص آیه 29 مى خوانیم : کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته : ((این کتابى است که بر تو نازل کردیم ، کتابى است پر برکت تا مردم در آیات آن بیندیشند)) مسلم است که قرآن قبل از نزولش به صورت نوشتهاى در میان انسانها وجود نداشت .
این احتمال نیز وجود دارد که تعبیر به کتاب اشاره به مکتوب بودنش در ((لوح محفوظ)) باشد (درباره لوح محفوظ در جاى خود بحث خواهیم کرد).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : مسعود ورزیده
  هدایت چیست ؟ - مسعود ورزيده
2) هدایت چیست ؟
کلمه هدایت در قرآن در مورد فراوانى استعمال شده است ولى ریشه و اساس همه آنها به دو معنى بازگشت مى کند:
1((هدایت تکوینى )) که در تمام موجودات جهان وجود دارد (منظور از هدایت تکوینى رهبرى موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندیهاى حساب شده جهان هستى است ).
قرآن مجید در این زمینه از زبان موسى (علیه السلام ) مى گوید: ربنا الذى اعطى کل شیى ء خلقه ثم هدى : ((پروردگار ما همان کسى است که همه چیز را آفرید و سپس آن را هدایت کرد)) (طه 50).
2 ((هدایت تشریعى )) که به وسیله پیامبران و کتابهاى آسمانى انجام
مى گیرد و انسانها با تعلیم و تربیت آنان در مسیر تکامل پیش میروند شاهد آن نیز در قرآن فراوان است از جمله مى خوانیم : و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا: ((آنها را راهنمایانى قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت مى کنند)) (انبیاء 73).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : مسعود ورزیده