از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فی قلوبهم مرض ):(در قلبهای آنها بیماری است )، قلب منافقان خالی ازحسن نیت است و حق راردمی کنند به همین جهت قلبهای آنان از درک حق ،بیمار است (فزادهم الله مرضا):(سپس خداوند هم به بیماری آنها می افزاید)،پس خداوند بواسطه این بیماری که ازناحیه خودشان است و به جهت مجازات آنها براین کوری و بیمار دلی آنها می افزاید،البته این عذاب دنیوی آنانست آنگاه درآخرت آنها را به شدیدترین عذاب مبتلا می کند،(و لهم عذاب الیم بما کانوایکذبون ):(و به سبب اینکه دروغ می گفتند ،برایشان عذابی دردناک خواهد بود)،پس سبب عذاب آنها فساد نیت و دروغگویی و تظاهر به ایمان بوده است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) بدرقاسمی : به سخنان انسان دروغگو نباید اعتماد کرد زیرا او در زمره منافقین است .
2) حسنی پازکی : نه، این حرف صحیح نیست. چه کسی گفته عر دروغگویی منافق است؟
3) طاهونی : به نظر من، منظور از این که در این ایه خدا مرض منافقین را افزایش می دهد. این است که خدا راه انحرافی انان را برای همه روشن می کند ولی باز انان دست از عناد برنمی دارند و بر اه نادرست خود پافشاری می کنند.
4) به روز سعدآباد : وجود مرض یعنی نا سلامت و ناخلص بودن آنچه اعتقاد دارند( آنچه در دل دارند یعنی آنچه که باور دارند). روشهای الهی این موضوع را تشدید می کند چون بدون خالص شدن حرکت کردن مشکل ساز می شود! نهایتا این موضوع عذاب را به همراه می اورد و خواهد آورد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما
در قلب هایشان مَرَضى هست، پس خدا به مرضشان افزوده است و برایشان به سبب دروغ گفتنشان عذابى دردآور خواهد بود.

1 - دل و اندیشه منافقان، مبتلا به مرضى سخت

فى قلوبهم مرض

سخت بودن بیمارى از نکره آمدن «مرض» استفاده شده است.

2 - خداوند، افزایش دهنده بیمارى در دل و جان منافقان

فزادهم اللّه مرضاً

3 - نفاق، خدعه گرى و دروغ پردازى، رذایلى هستند برخاسته از بیمارى دل

و من الناس من یقول ءامنا ... یخدعون اللّه ... فى قلوبهم مرض

«فى قلوبهم مرض» بیانگر ریشه رذایلى است که در آیات قبل و فرازهاى بعد، براى منافقان بیان شده است.

4 - منافقان، خود موجب پیدایش بیمارىِ دل و اندیشه، در خویشتن

فى قلوبهم مرض

برداشت فوق از مقایسه دو جمله «فى قلوبهم مرض» (در قلب منافقان بیمارى است) و «فزادهم اللّه مرضاً» (پس خداوند بیمارى آنان را افزون کرد) به دست مى آید; زیرا در جمله دوم خداند را افزایش دهنده بیمارى مى داند، ولى در جمله نخست بیمار شدن قلب منافقان را به خداوند نسبت نمى دهد; یعنى اصل پیدایش مرض را از خود آنان مى شمرد.

5 - سرایت بیمارى دل و اندیشه آدمى به تمامى وجود او

فى قلوبهم مرض فزادهم اللّه مرضاً

جمله نخست حاکى است که دل و اندیشه منافقان، بیمار است و جمله بعد، دلالت مى کند که بیمارى وجود آنان را فرا مى گیرد; زیرا نفرمود «فزادها اللّه مرضاً». این اختلافِ تعبیر یا اشاره به این معنا دارد که تمام حقیقت آدمى، دل و اندیشه اوست; و یا حاکى از آن است که بیمارى دل به همه وجود سرایت کرده و همه حرکات و سکنات آدمى را متأثر مى سازد.

6 ـ منافقان، به عذابى دردناک گرفتار خواهند شد.

و لهم عذاب الیم

7 ـ منافقان، مردمى دمساز با دروغ و دروغ گویى

بما کانوا یکذبون

فعل مضارع آن گاه که پس از «کان» و مانند آن قرار گیرد، دلالت بر استمرار در زمان گذشته دارد.

8 ـ کیفر دمسازان با دروغ، عذابى است دردناک

و لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون

«باء» در «بما کانوا» سببیه است و «ما» مصدریه مى باشد; یعنى: و لهم عذاب الیم بسبب کذبهم المستمر.

9 ـ دروغ گویى مداوم منافقان، موجب افزایش بیمارى در دل و جان آنان

فزادهم اللّه مرضاً ... بما کانوا یکذبون

برداشت فوق مبتنى بر این است که «بما کانوا ...» علاوه بر تعلقش به «لهم عذاب الیم»، متعلق به «فزادهم ...» نیز باشد.

10 ـ عذابهاى الهى گوناگون و داراى چهره هایى مختلف

و لهم عذاب عظیم ... و لهم عذاب الیم
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
«فى قلوبهم مرض»

در دلهاى آنان، نوعى بیمارى است

و روح و جانشان براثر آلودگى به گناه، از نعمت سلامت محروم است.

روشن است که منظور از این بیمارى، آفت تردید و حق ستیزى است؛ زیرا همانگونه که بیمارى، بدن را از حالت سلامت و اعتدال خارج مى سازد، آفت تردید نیز با قلب و خرد چنین مى کند.

برخى نیز برآنند که بیمارى، مایه سستى و واماندگى است؛ و از آنجا که بیمارى جسم، سستى و واماندگى اندامها و اعضا را در انجام دادن وظایف خویش درپى دارد، بیمارى قلب یا روح نیز مایه سستى و واماندگى از پرستش و اطاعت خدا است.

«فزادهم اللَّه مرضاً»

در این مورد، دیدگاهها متفاوت است:

1. بعضى معتقدند از آنجا که آیه و دلیل و برهانى که ازسوى خدا آید، بجاى حق پذیرى، بر تردید آنان مى افزاید، در این آیه افزایش بیمارى آنان به خدا نسبت داده شده است. نظیر این آیه در قرآن بسیار است؛ ازجمله در داستان نوح، که مى فرماید: «فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعائى الّا فِرارَاً.»(66) ( و دعوت من، جز بر گریز آنان نیفزود).

و نیز در این آیه شریفه که: «وَ اَمَّاالَّذینَ فى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْسَاً اِلى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ کافِرُونَ»(67).

2. ابوعلى جبایى بر این باور است که: شرک گرایان و منافقان از شکوفایى و گسترش دین خدا، در دل اندوهگین بودند؛ و خدا با ارزانى داشتن اقتدار بیشتر به مسلمانان و یارى رساندن به پیامبر (ص)، اندوه آنان را افزون ساخت.

3. برخى نیز تقدیر آیه را اینگونه گرفته اند که: «فزادتهم عداوةاللَّه مرضاً» (دشمنى با خدا، بر بیمارى آنان افزود). با این بیان، واژه «عداوة» از آیه حذف شده است؛ بسان این آیه شریفه: «فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِاللَّهِ ...»(68)، که واژه «ترک» در آن حذف شده و معناى آن چنین است: «پس واى بر سخت دلانى که یاد خدا در دلهاى آنان راه ندارد.» یا: «واى بر سخت دلان از وانهادن یاد خدا!»

4. آیاتى که با نزول آنها ازجانب خدا، پرده از روى زشتکاریهاى آنان برداشته مى شود، بر اندوه آنان مى افزاید. با این بیان، معناى آیه این مى شود که: «از نزول این آیات، اندوهى در دلهاى آنان ایجاد مى شود، و خدا با فروفرستادن آیات بیشتر و ترسیم چهره کریه آنان، بر اندوهشان مى افزاید».

5. ابومسلم اصفهانى مى گوید: «فزادهم اللَّه مرضاً» نفرین است، نه خبر. پس، مفهوم آیه این است که «خدا، بیمارى آنان را افزون سازد». نظیر این آیه شریفه که: «ثمّ انصرفوا صرف اللَّه قلوبهم.» (آنگاه [از حق ] بازگشتند؛ که خدا دلهایشان را برگرداند و توفیق راهیابى و هدایت را از آنان سلب کند).

«ولهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون»

از آنجا که نفاق پیشگان، خدا و پیامبر او را دروغ و دروغزن انگاشتند و تنها بظاهر اظهار ایمان کردند، عذابى دردناک خواهند داشت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
و استعمال المرض فی القلب یجوز أن یکون حقیقة و مجازا، فالحقیقة أن یراد الالم کما تقول : فی جوفه مرض . و المجاز أن یستعار لبعض أعراض القلب ، کسوء الاعتقاد، و الغل ، و الحسد و المیل إلی المعاصی ، و العزم علیها، و استشعار الهوی ، و الجبن ، و الضعف ، و غیر ذلک مما هو فساد و آفة شبیهة بالمرض کما استعیرت الصحة و السلامة فی نقائض ذلک . و المراد به هنا ما فی قلوبهم من سوء الاعتقاد و الکفر، أو من الغل و الحسد و البغضاء، لان صدورهم کانت تغلی علی رسول الله صلی الله علیه و سلم و المؤمنین غلا و حنقا و یبغضونهم البغضاء التی و صفها الله تعالی فی قوله : (قد بدت البغضاء من أفواههم و ما تخفی صدورهم أکبر) و یتحرقون علیهم حسدا (إن تمسسکم حسنة تسؤهم ) و ناهیک مما کان من ابن أبی و قول سعدبن عبادة لرسول الله صلی الله علیه و سلم : "اعف عنه یا رسول الله واصفح ، فوالله لقد أعطاک الله الذی أعطاک ، و لقد اصطلح أهل هذه البحیرة أن یعصبوه بالعصابة فلما رد الله ذلک بالحق الذی أعطاکه شرق بذلک ". أویراد ما تداخل قلوبهم من الضعف و الجبن و الخور، لان قلوبهم کانت قویة، إما لقوة طمعهم فیما کانوا یتحدثون به : أن ریح الاسلام تهب حینا ثم تسکن ولواءه یخفق أیاما ثم یقر، فضعفت حین ملکها الیأس عند إنزال الله علی رسوله النصر و إظهار دین الحق علی الدین کله . و إما لجراءتهم و جسارتهم فی الحروب فضعفت جبنا و خورا حین قذف الله فی قلوبهم الرعب و شاهدوا شوکة المسلمین و إمداد الله لهم بالملائکة. قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : "نصرت بالرعب مسیرة شهر". و معنی زیادة الله إیاهم مرضا أنه کلما أنزل علی رسوله الوحی فسمعوه کفروا به فازدادوا کفرا إلی کفرهم ، فکأن الله هو الذی زادهم ما ازدادوه إسنادا للفعل إلی المسبب له ، کما أسنده إلی السورة فی قوله : (فزادتهم رجسا إلی رجسهم ) لکونها سببا. أو کلما زاد رسوله نصرة و تبسطا فی البلاد و نقصا من أطراف الارض ازدادوا حسدا و غلا و بعضا و ازدادت قلوبهم ضعفا و قلة طمع فیما عقدوا به رجاءهم وجبنا و خورا. و یحتمل أن یراد بزیادة المرض الطبع . و قرأ أبو عمرو فی روایة الاصمعی : مرض ، و مرضا، بسکون الراء: یقال ألم فهو (ألیم ) کوجع فهو و جیع و وصف العذاب به نحو قوله : * تحیة بینهم ضرب وجیع * و هذا علی طریقة قولهم : جد جده . و الالم فی الحقیقة للمؤلم کما أن الجد للجاد. و المراد بکذبهم قولهم آمنا بالله و بالیوم الاخر. و فیه رمز إلی قبح الکذب و سماجته ، و تخییل أن العذاب الالیم لاحق بهم من أجل کذبهم . و نحوه قوله تعالی : ( مما خطیَتهم أغرقوا) و القوم کفرة. و إنما خصت الخطیَت استعظاما لها و تنفیرا عن ارتکابها. و الکذب : الاخبار عن الشی ء علی خلاف ماهو به وهو قبیح کله . و أماما یروی عن إبراهیم علیه السلام أنه کذب ثلاث کذبات ، فالمراد التعریض . ولکن لما کانت صورته صورة الکذب سمی به . و عن أبی بکر رضی الله عنه و روی مرفوعا: "إیاکم و الکذب فإنه مجانب للایمان " و قری ، یکذبون ، من کذبه الذی هو نقیض صدقه ، أو من کذب الذی هو مبالغة فی کذب ، کما بولغ فی صدق فقیل : صدق . و نظیرهما: بان الشی ء و بین ، و قلص الثوب و قلص . أو بمعنی الکثرة کقولهم : موتت البهائم ، و برکت الابل ، أو من قولهم : کذب الوحشی إذا جری شوطا ثم وقف لینظر ما وراءه ، لان المنافق متوقف متردد فی أمره ، و لذلک قیل له مذبذب . و قال علیه السلام : "مثل المنافق کمثل الشاة العائرة بین الغنمین ، تعیر إلی هذه مرة و إلی هذه مرة [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
33. We now come to a third class of people, the hypocrites. They are untrue to themselves, and therefore their hearts are diseased ( 2:10 ). The disease tends to spread, like all evil. They are curable but if they harden their hearts, they soon pass into the category of those who deliberately reject light. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.