از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نااگاهی - مسعود مرآتي
اگر از روی ناآگاهی از یهودیان و مسیحیان پیروی کنیم باز هم جزء زیانکارانیم؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قرآن قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : مسعود مرآتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : اگر کسی از روی نادانی داروی سمی بخورد زیان کار نیست؟
درجات زیان تفاوت دارد ولی به هر حال مسیر حق را پیروی نکردن عمداً یا سهواً زیانکاری است.
2) طوفانی : سلام علیکم

پاسخ داور محترم از نظر متدلوژی علوم(روش نقد اندیشه ها) غلط است. یعنی نمی توان از گزاره های تجربی برای نفی و یا اثبات مقولات متافیزیکی استفاده نمود.
خوردن اشتباهی و یا ناآگاهانه ی سم و آثار مخرّب آن بر فیزیولوژی بدن، یک امر عینی و تجربی است. در حالی که پیروی از یک دین، مربوط به حوزه ی اندیشه های متافیزیکی است. بنابراین از منظر منطقی و روش صحیح بررسی اندیشها نمی توان از آن مثال سم خوردن داور محترم برای پاسخ دادن به سوال این دوست عزیز استفاده نمود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سؤ ال درباره جمله ((و لئن اتبعت اهوائهم )) - مسعود ورزيده

جمله و لئن اتبعت اهوائهم ممکن است براى بعضى این سؤ ال را به وجود آورد که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) با آن مقام عصمت مگر ممکن است از هوسهاى منحرفان یهود پیروى کند؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : لغوی موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : جمله شرطیه همیشه به عنوان احتمال تحقق نیست. مثلاً شما می گویید که اگر پیامبر خطا کند، پیامبری اش زیر سوال می رود. آیا این به معنا آن است که او خطا خواهد کرد؟ نه. بلکه تنها فرض عقلی است. البته شما از گفتن این جمله غرض دارید و مثلاً غرض تان استدلال بر عصمت پیامبر برای منکر آن است.
در اینجا هم جمله شرطیه، مقدم آن محال است و غرض از آن این است که نشان دهد که هر کسی و با هر جایگاهی اگر از آراء و اهوای مشرکین تبعیت کند از حمایت الهی بی بهره خواهد شد.
مثل اینکه پیامبر بفرماید که اگر علی علیه السلام هم از حکم خدا سرپیچی کند مجازات می شود. یعنی باقی افراد حساب کار را بدانند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.