از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید صرف ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » الجدول فی 1 القرآن، ج‏1، ص: 56
(لقوا) فیه إعلال بالتسکین و بالحذف، و أصله لقیوا بضمّ الیاء، أسکنت الیاء لثقل الحرکة علیها- هو اعلال بالتسکین- ثمّ حذفت الیاء لسکونها و سکون الواو بعدها، و تحرّکت القاف بالضمّ أی بحرکة الیاء بعد تسکینها. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
(قالوا)، فیه إعلال بالقلب، أصله قولوا بفتح الواو الأولى، فلمّا تحرّکت الواو بعد فتح قلبت ألفا. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
(خلوا) فیه إعلال بالحذف، أصله خلاوا، حذفت الألف لمجیئها ساکنة قبل واو الجماعة الساکنة فأصبح الفعل خلوا، وزنه فعوا بفتح العین. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
(شیاطین) جمع شیطان، اسم جامد على وزن فیعال سمی بذلک لمخالفة أمر اللّه لأن الفعل شطن یشطن باب نظر بمعنى خالفه عن نیّته و وجهه. و وزن شیاطین فیاعیل. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
(مع)، اسم له عدّة معان یستعمل مضافا و یکون ظرفا للمکان و المصاحبة: افعل هذا مع هذا، أو ظرفا للزمان: جئتک مع العصر .. و یأتی منوّنا من غیر إضافة: جاؤوا معا. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
(مستهزءون) جمع مستهزئ، اسم فاعل من استهزأ السداسیّ، فهو على وزن مضارعه بإبدال حرف المضارعة میما مضمومة و کسر ما قبل آخره أی وزنه مستفعلون. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مجيد سرابي
تمام فعلهای این آیه :
1- لَقُوا : (بر وزن فَعُلُوا) مضارع - جمع مذکر غایب - ثلاثی مجرد از باب فَعُلَ یفعُلُ
ریشه : ل ق و (ناقص(معتل اللام) واوی) - معنا : روبرو شدند
2- آمَنُوا : فعل ماضی جمع مذکر غایب ثلاثی مزید از باب إفعال
ریشه : ا م ن (مثال(معتل الفاء) ) - معنا : ایمان آوردند. (ترجمة خلاصة " الَّذینَ آمَنُوا " = مؤمنین)
3- قالُوا : ماضی جمع مذکر غایب ثلاثی مجرد.
ریشه : ق و ل (اجوف(معتل العین) واوی) - معنا : گفتند
4- آمَنَّا : (بروزن أفعَلنا) فعل ماضی متکلم مع الغیر ثلاثی مزید از باب إفعال.
ریشه : ا م ن (مثال(معتل الفاء) ) - معنا : ایمان آوردیم
5- خَلَوْا : (بر وزن فَعَلُوا) مضارع - جمع مذکر غایب - ثلاثی مجرد
ریشه : خ ل و (ناقص(معتل اللام) واوی) - معنا : خلوت کردند
6- قالُوا : در بند 3 شرح داده شده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.