از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «ینعق»
کلمه «ینعق» از نعیق است که به معنای آن نهیبی است که چوپان به گوسفندان می ‏زند تا از گله دور نشوند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 635 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «مثل»
کلمه «مثل» هم به معناى جمله ‏اى است که بر سر زبان ها باشد (از قبیل جمله معروف دخترم به تو می گویم عروسم تو بشنو) و هم به معناى وصف است مانند آیه شریفه «انْظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلًا» (فرقان/9). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 635 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «ندا»
کلمه «نداء» مصدر (نادى ینادى- مناداة) است و این ماده از نظر معنا خصوصى ‏تر از ماده -دعا- است. چون هر چند هر دو به معناى خواندن و صدا زدن است ولی ندا به معناى صدا زدن و خواندن با صداى بلند است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 635 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مثل قرآن برای عدم پیروی کافران از پیامبر خود
باتوجه به معنای آیه که در توضیحات می آید در کلام یا قلب به کار رفته است یا عنایتی که باز برگشت آن به قلب است. چون مثل آن چوپانی که نهیب می ‏زند به گوسفندانی که به جز دعا و ندا نمی ‏شنوند، مثل آن پیامبر است که کفار را به سوی هدایت دعوت می کند نه مثل کفاری که به سوی هدایت دعوت می شوند، لکن اوصاف سه ‏گانه‏ ای که از مثل استخراج کرد و بعد از تمام شدن مثل نام آن ها را برد، یعنی صم، بکم، عمی، اوصاف کفار بود نه اوصاف کسی که کفار را به حق دعوت می ‏کرد و به همین جهت لازم بود مثل را برای کفار بزند و بفرماید: «مثل کفاری که پیامبر ایشان را به سوی هدایت می خواند، مثل گوسفندانی است که چوپان آن ها را صدا می زند و آن ها کر و لال و کور بی عقلند». پس با این بیان روشن شد که در آیه شریفه چیزی نظیر قلب (وارونه سخن گفتن) به کار رفته است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 635 و 636 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عدم پیروی کفار از پیامبر خود
امام باقر (علیه السلام) در ذیل جمله «وَ مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِما لا یَسْمَعُ» الخ، فرمودند: یعنی مثل کفار در این که تو ایشان را به سوی ایمان می ‏خوانی نظیر مثل چوپانی است که گله خود را صدا می‏ زند با اینکه گله فقط صدای او را می ‏شنود ولی سخنانش را نمی فهمد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 637 قالب : روایی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فهم نشانه ها - علي م. ميرزائي
وجود نشانه های خداوند در طبیعت و عبرت نگرفتن از آن مصداق همین آیه است و آن دسته از افراد که درس می گیرند چقدر اندک هستند، درست مانند افراد وارسته. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : علی م. میرزائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.