از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ضمیر اشاره دور چرا؟ - محمد نيک روان
1- چرا در این آیه از ضمیر اشاره دور (ذلک- آن کتاب) استفاده شده در صورتی که بهتر بود از ضمیر اشاره نزدیک یعنی (هذا- این کتاب) استفاده می شد؟
[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : محمد نیک روان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) عالمی (داور) : با سلام
قران را گوینده حکیم نازل فرموده پس بهتر را خود بهتر می داند . تمام سعی مفسرین این است که وجه این انتخاب را درک کنند و شاید به دلیل ان دست یابند.
قران چونان باران نازل نمی شود که قبل از نزول پایین نباشد و پس از نزول بالا از وجودش خالی گردد.
نزول قران چون اویختن طناب است که یک سر ان به دست بی دستی خدای متعال و طرف دیگر آن الفاظ عربی مبین در دست ماست.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
حم (1)
وَ الْکِتابِ الْمُبینِ (2)
إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (3)
وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکیمٌ (4)
به نام خداوند بخشنده مهربان‏
حم (رسول و جانشینانش بر اسرار این حرف آگاهند. یا اشاره به دو اسم حمید و مجید خداست) (1)
قسم به این کتاب روشن بیان. (2)
که ما آن را قرآنى به لسان فصیح عربى مقرر داشتیم تا مگر شما (بندگان در فهم آن) عقل و فکرت کار بندید. (3)
و همانا این کتاب نزد ما در لوح محفوظ که اصل مخزن کتب آسمانى است بسى بلند پایه و محکم اساس است. (4)
یعنی : الفاظ عربی مبین ان به دست شماست و البته سر دیگر این طناب در نزد ماست .
کلمه فی در آیه چهارم سوره زخرف مد کامل دارد و همین مد طولانی و زیبا حتی در موسیقی آیه به این نکته ناب اشاره می کند .
هذا برای عربی مبین و ذلک اشاره به مراتب نورانی قران دارد .

2) باقرزاده یزدجی : در ادبیات عرب ویا حتی در فارسی اگر بخواهند چیزی را که دارای عظمت و بزرگی است اشاره کنند از اشاره دور استفاده میکنند .
3) بهبهانی : معیار اشاره دور و نزدیک، حال متکلم است، نه مخاطب و مستمع، و در قرآن کریم متکلم، خداوند سبحان است که در همه حال براى خود حاضر است. از این رو تعبیر به اسم اشاره دور (ذلک) براى تعلیم و توجه انسانها به تعظیم مقام شامخ کتاب است وگرنه استعمال اسم اشاره دور نسبت به خداوندى که اشاره مى کند صحیح نخواهد بود. همان گونه که قرآن کریم هنگام اشاره به خداى سبحان، براى تعلیم و توجه بندگان به تعظیم مقام رفیع و منیع ربوبى، تنها با اسم اشاره دور یاد مى کند: (ذلکم الله ربکم له الملک) و هرگز با اسم اشاره نزدیک، مانند هذا یاد نکرده است، با این که خداوند همواره حاضر است و در این باره مى فرماید: (... و ما کنا غائبین).
4) احمدی فقیه : سلام و درود
توضیحی کوتاه برای روشن‌تر شدن مفهوم و ترجمه‌ی کلمه‌ی «ذلک» در ترجمه‌ی آیه‌ی دوم سوره بقره برای تدبّر بیش تر در بطن های قرآن حکیم:
این قرآن عظیم، آن کتابی است که وعده کرده بودیم و خبرش را در تورات و انجیل داده‌ایم و در لوح محفوظ نوشته‌ایم و در وحی و حقّانیّت آن هیچ شکّ و تردیدی نیست، و سراسر آن برای پرهیزکاران مایه‌ی هدایت و راه‌گشا است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفسیر ذلک الکتاب - محمد نيک روان
1- حدیثی را شنیده ام اما می خواستم بدانم این حدیث مستند می باشد یا خیر ؟
از امام معصوم روایت شده پیامبر در تفسیر این آیه به حضرت علی (ع) فرمودند : یا علی انت ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ.
لطفا اگر چنین حدیثی وجود دارد ودرست می باشد سند ومدرک ان را هم ذکر کنید .
با تشکر [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : ولایت گوینده : محمد نیک روان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) آگاهی : من شنیده بودم که یا علی انت الصراط المستقیم که سندش نهج البلاغه است
2) شریفی : با سلام
با عرض پوزش هر سوالی جوابی دارد این که بگوییم خدا بهتر میداند جواب نیست .اون که بله خدا بهتر میداند همه چیز را ولی در مورد آیات قرآن چیزی نیست که در بنده خدا هم نتواند جواب بدهد انسان با کمی تامل میتواند جواب بدهد . اگر امکانش هست این مطلب را تایید نکنید چون خصصوصی دارم عرض میکنم
من قبلا با نام علی کاکاوند 2 تا سوال مطرح کردم که 2 هفته هست که جوابی نیامده .
این روش جواب سوال نیست که من 2 هفته بایستم که شما یک جوابی به من بدهید خیلی از سایت ها آنلاین جواب میدهند حداقل 2 روز بعد جواب بدهید تا آدم بیشتر مشتاق بشود با ندادن جواب فقط دور میشویم.خواهشا جواب بدهید.
2 تا سوال بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کتاب - مرتضي عبدالعلي واحد
کتاب به معنى مکتوب و نوشته شده است ، و بدون تردید منظور از کتاب در آیه مورد بحث قرآن مجید است
در اینجا این سؤ ال پیش مى آید که مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود؟ در پاسخ این سؤال این احتمال وجود دارد که تعبیر به کتاب اشاره به مکتوب بودنش در ((لوح محفوظ)) باشد
[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : کلمه گوینده : مرتضی عبدالعلی واحد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا هدایت قرآن ویژه پرهیزکاران است ؟ - مسعود ورزيده

مسلمان قرآن براى هدایت همه جهانیان نازل شده ، ولى چرا در آیه فوق هدایت قرآن مخصوص پرهیزکاران معرفى گردیده ؟ علت آن این است که تا مرحله‏اى از تقوا در وجود انسان نباشد ( مرحله تسلیم در مقابل حق و پذیریش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است ) محال است انسان از هدایت کتابهاى آسمانى و دعوت انبیاء بهره بگیرد .
به تعبیر دیگر : افراد فاقد ایمان دو گروهند : گروهى هستند که در جستجوى حقند و این مقدار از تقوا در دل آنها وجود دارد که هر جا حق را ببینند پذیرا مى‏شوند.
گروه دیگرى افراد لجوج و متعصب و هوا پرستى هستند که نه تنها در جستجوى حق نیستند بلکه هر جا آن را بیابند براى خاموش‏کردنش تلاش مى‏کنند.
مسلما قرآن و هر کتاب آسمانى دیگر تنها به حال گروه اول مفید بوده و هست و گروه دوم از هدایت آن بهره‏اى نخواهند گرفت.
و باز به تعبیر دیگر : علاوه بر فاعلیت فاعل قابلیتقابل نیز شرط است ، هم در هدایت تکوینى و هم در هدایت تشریعى.
زمین شوره‏زار هرگز سنبل بر نیارد ، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد ، بلکه باید زمین آماده باشد تا از قطرات زنده کننده باران بهره گیرد.
سرزمین وجود انسانى نیز تا از لجاجت و عناد و تعصب پاک نشود ، بذر هدایت را نمى‏پذیرد ، و لذا خداوند مى‏فرماید : قرآن هادى و راهنماى متقیان است.


[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : تسلیم گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنى کتاب - مسعود ورزيده
معنى کتاب
کتاب به معنى مکتوب و نوشته شده است ، و بدون تردید منظور از کتاب در آیه مورد بحث قرآن مجید است .
در اینجا این سؤ ال پیش مى آید که مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود؟ در پاسخ این سؤ ال مى گوئیم نوشته شدن تمام قرآن لازم نیست چرا که قرآن هم به کل این کتاب گفته مى شود و هم به اجزاء آن .
به علاوه ((کتاب )) گاهى به معنى وسیعترى اطلاق مى شود به معنى مطالبى که درخور نوشتن است و به صورت مکتوب بیرون خواهد آمد، هر چند تا آن زمان نوشته نشده باشد، در سوره ص آیه 29 مى خوانیم : کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته : ((این کتابى است که بر تو نازل کردیم ، کتابى است پر برکت تا مردم در آیات آن بیندیشند)) مسلم است که قرآن قبل از نزولش به صورت نوشتهاى در میان انسانها وجود نداشت .
این احتمال نیز وجود دارد که تعبیر به کتاب اشاره به مکتوب بودنش در ((لوح محفوظ)) باشد (درباره لوح محفوظ در جاى خود بحث خواهیم کرد).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  هدایت چیست ؟ - مسعود ورزيده
هدایت چیست ؟
کلمه هدایت در قرآن در مورد فراوانى استعمال شده است ولى ریشه و اساس همه آنها به دو معنى بازگشت مى کند:
1((هدایت تکوینى )) که در تمام موجودات جهان وجود دارد (منظور از هدایت تکوینى رهبرى موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندیهاى حساب شده جهان هستى است ).
قرآن مجید در این زمینه از زبان موسى (علیه السلام ) مى گوید: ربنا الذى اعطى کل شیى ء خلقه ثم هدى : ((پروردگار ما همان کسى است که همه چیز را آفرید و سپس آن را هدایت کرد)) (طه 50).
2 ((هدایت تشریعى )) که به وسیله پیامبران و کتابهاى آسمانى انجام
مى گیرد و انسانها با تعلیم و تربیت آنان در مسیر تکامل پیش میروند شاهد آن نیز در قرآن فراوان است از جمله مى خوانیم : و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا: ((آنها را راهنمایانى قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت مى کنند)) (انبیاء 73).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.