از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  انحصار هرگونه علم در دست خداوند
بنا بر اینکه مراد از علم در آیه معناى مصدرى آن (دانستن) و یا معناى اسم مصدرى آن باشد و مراد از آن (معلوم- دانسته شده) نباشد، دلالت دارد بر اینکه علم هر چه هست از خدا است و هر علمى هم که نزد عالمى یافت شود آن هم از علم خدا است. {وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 512 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : علم گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای عدم خستگی خداوند
ظاهرا مرجع ضمیر در (یؤده) همان کرسى باشد هر چند که ممکن است آن را به خود خداى تعالى برگردانید. اگر در دنباله مطالب قبلى فرمود: «حفظ آسمان ها و زمین، خدا و یا کرسى را خسته نمى کند» براى این بود که ذیل آیه با صدر آن آیه (که سخن از نفى چرت و خواب داشت) وصل و متناسب شود. چون آنجا هم مى ‏فرمود: «چرت و خواب ندارد تا او را از قیومیت آسمان ها و زمین بازدارد». {وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 513 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نظم درونی آیه الکرسی - سيد علي بهبهاني
هر بخشی از آیةالکرسی، بیان لازمِ بخش پیش از خود است، چنان‏که قیومیّت مطلق: ﴿الحَی القَیُّوم﴾ لازمِ الوهیت مطلق است: ﴿اللهُ لااِلهَ اِلاّهُو﴾، و مالکیت مطلق بر آسمانها و زمین و همه موجودات آنها: ﴿لَهُ ما فِی‏السَّموتِ وما فِی الاَرض﴾ لازمِ قیّومیّت مطلق الهی است و احاطه علمی یا ربوبیّت مطلق: ﴿وسِعَ کُرسِیُّهُ السَّموتِ والاَرض﴾ لازمِ مالکیّت مطلق الهی است و فقره پایانی آیه: ﴿وهُوَ العَلِی العَظیم﴾ لازمِ همه بخشهای پیش از خود است.
همچنین در آغاز از قیومیّت مطلق خدای سبحان که سبب مالکیّت او بر آسمانها و زمین است، با نفی سِنه و خواب یاد شده، و در پایان، از حفظ آسمانها و زمین به دست خداوند، با نفی احساس سنگینی و خستگی.
همچنین بخشهای آیةالکرسی به شیوه نفی و اثبات آمده که نشان حصر و تأکید است؛ کلمه ﴿الله﴾ در ابتدای آیه بُعد اثباتی الوهیت مطلق و جمله ﴿لااِلهَ اِلاّهُو﴾ بُعد نفی و تأکید آن است. فقره ﴿الحَی القَیُّوم﴾ بُعد اثباتی قیّومیّت مطلق الهی و ﴿لاتَأخُذُهُ سِنَةٌ ولانَوم﴾ بُعد نفی و تأکید آن را بیان
می‏کند. جمله ﴿لَهُ ما فِی‏السَّموتِ وما فِی الاَرض﴾ در بُعد اثباتی، مالکیت مطلق خدا و کریمه ﴿مَن ذَا الَّذی یَشفَعُ عِندَهُ اِلاّبِاِذنِه﴾ که متضمّن معنای سلبی است، با استفهام انکاری، بُعد نفی و تأکید آن را بیان می‏کند. فقره ﴿یَعلَمُ ما بَینَ اَیدیهِم وما خَلفَهُم﴾ بُعد اثباتی احاطه علمی و جمله ﴿ولایُحیطونَ بِشی‏ءٍ مِن عِلمِهِ اِلاّبِما شاء﴾ ناظر به بُعد نفی و تأکید آن است. در بخش پنجم که از ربوبیت مطلق الهی سخن به میان آمده، جمله ﴿وسِعَ کُرسِیُّهُ السَّموتِ والاَرض﴾ ناظر به بُعد اثباتی است و ﴿ولایَءودُهُ حِفظُهُما﴾ بُعد نفی و مؤکد آن است.
ذیل آیه، جمله ﴿وهُوَ العَلِی العَظیم﴾ است که مانند همه اسمای حسنای آمده در پایان آیات، به منزله تعلیل مفاد کلّ آیه است؛ یعنی دلیل اینکه خدای سبحان از پینکی و خواب مبرّاست و شفیع، بدون اذن او حقّ شفاعت ندارد و هیچ‏کس بدون خواست او عالِم نمی‏شود و حفظ آسمانها و زمین او را خسته نمی‏کند، این است که او پیراسته و برتر از همه این نقصهاست و دارای دو وصف «علی» و «عظیم» است.
بیان تعلیل در ذیل آیه (یعنی اینکه ذیل آیه دلیل محتوای آن است) شواهد فراوانی دارد؛ مانند اسم «غفور» و «رحیم» در پایان آیه ﴿وءاخَرونَ اعتَرَفوا بِذُنوبِهِم خَلَطوا عَمَلًا صلِحًا وءاخَرَ سَیِّئًا عَسَی اللهُ اَن یَتوبَ عَلَیهِم اِنَّ اللهَ غَفورٌ رَحیم) 1 که دلیل دادن توفیق توبه به گنهکاران است. نیز فقرات ﴿اِنَّ رَبَّکَ لَبِالمِرصاد) 2 و ﴿اِنّا مِنَ المُجرِمینَ مُنتَقِمون) 3 که تعلیل عذاب امتهای گذشته
است و دو اسم «عزیز» و «حکیم» در آیه ﴿واللهُ عَزیزٌ حَکیم) 1 که برای تعلیل جعل حدّ سرقت آمده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : لغوی موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سیادت آیه الکرسی - سيد علي بهبهاني
همان‏طور که انبیای الهی متفاضل و رسولان خدا متدارج‏اند، یعنی فضیلت آنها همسان و درجه آنان یکسان نیست، سوره‏های قرآن و آیات نورانی آن نیز متفاوت‏اند و برخی سوره‏ها و آیات بر بعضی دیگر سیادت و برتری دارند. رمز تفاضل آیات قرآن همانا تدارج معارف آنهاست و راه کشف تفاضل مضامین آنها ساختار مفردات، جمله‏ها، نضد و چینش آنها، به کارگیری اسم ظاهر و ضمیر مکشوف و مستور است؛ مثلاً در همین آیه که به سبب وجود واژه «کرسی» در آن به «آیةالکرسی» معروف است، افزون بر اینکه به جهت اشتمال بر مضمون والای وحدانیت مطلق خدای سبحان و نیز احتمال وجود اسم اعظم در آن، در روایاتِ اسلامی «سیّد آیات» معرفی شده، شانزده بار از خدای سبحان سخن به میان آمده و هیچ آیه‏ای در قرآن نیست که در آن به این اندازه خدای سبحان ملحوظ شده باشد: پنج اسم ظاهر که از اسمای حسنای الهی‏اند و نُه ضمیر ظاهر و دو ضمیر مستور 2. امّا پنج اسم: «الله»، «حی»، «قیوم»، «علی» و «عظیم» و اما نُه ضمیر ظاهر: «هو»، «لاتأخذه»، «له»، «عنده»، «بإذنه»، «علمه»، «کرسیّه»، «یؤوده»، «هو» و امّا دو ضمیر مستور: «یعلم» و «شاء». از این جهت آیةالکرسی بر سایر آیات سیادت دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شرک ستیزی - علي م. ميرزائي
همه چیز از خداوند است، هر چه می خواهید از او بخواهید. به عقیده این جانب یکی از آیه های قوی و محکم برای شرک ستیزی است؛ آن جا که می فرماید حتی شفاعت هم با اذن و اراده ی خداوند میسر می شود. بنابراین باید تمام توجه را معطوف به خداوند کرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : ایمان گوینده : علی م. میرزائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  درک عظمت خداوند - علي م. ميرزائي
ناچیز بودن و کوچک بودن بندگان نسبت به همه چیز بودن و کامل بودن همه ی کمالات خداوند چقدر برجسته شده است. این از آن نکات ظریف خلقت آدمی است که از سوی خداوند و با اراده اش اتفاق افتاده که با همه ی بزرگی انسان باز عظیم تری خلق شده است که آدمی خود را هیچ می بیند و این آیه چقدر زیبا از سرکشی آدمی جلوگیری می کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : عرش الهی- کرسی گوینده : علی م. میرزائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.